abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26073696
Hip, alive and kicking.
Iedereen eet of maakt tegenwoordig tapas, voor zichzelf, voor de lekker, als workshop, dagje uit, voor de verjaardag/inzegening/bruiloft en ga zo maar door.
Er zijn uiteraard ontzettend veel verschillende gerechten, maar welke vind jij nu echt de lekkerste?

Deel ze hier, met je mede-CUL'lers, evenals tips ende trucks!

quote:
Allitas de pollo en escabeche
Kippenvleugeltjes in kruidenazijn

Ingrediënten
12 kippenvleugeltjes - 250 ml olijfolie -100 ml wijnazijn (wit) - 1 eetlepel honing - ½ bol knoflook, teentjes geplet met de zijkant van een mes - 2 blaadjes laurier - 1 eetlepel paprikapoeder (mild) - 1 grote ui, in ringen - bloem - 2 takjes tijm (of 2 theelepels gedroogde) - versgemalen, zwarte peper - 1 takje peterselie - zout

Bereiding
Bestrooi de kippenvleugeltjes met zout en peper en haal ze vervolgens door de bloem. Bak ze in de olijfolie tot ze goed bruin zijn. Leg ze dan even apart.

Fruit in dezelfde olie de knoflook, de laurier, de ui en de tijm. Voeg wanneer de ui begint te kleuren, de peterselie, de paprikapoeder en onmiddellijk daarna de wijnazijn en de honing toe. Laat dit enkele minuten zachtjes koken en giet het dan over de kippenvleugeltjes.

Laat dit enkele uren intrekken, af en toe omscheppen. Alvorens te serveren nog even opwarmen. Serveren met krielaardappeltjes en de saus.
quote:
Atún con naranja
Tonijn met sinaasappel

Ingrediënten
400 gr verse tonijn - 2 el olijfolie - 4 sinaasappels - 2 el citroensap - 2 el droge sherry - 2 tl mosterd - fijne suiker - 2 takjes tijm - peper en zout

Bereiding
Schil 2 sinaasappels tot op het vruchtvlees en snij dit tussen de fijne vliesjes uit. Vang het sap dat eruit loopt op. Schil een sinaasappel met een dunschiller en snij de schil in flinterdunne reepjes (of gebruik een zesteur), tot u ongeveer 1 eetlepel sinaasappelrasp hebt. Pers de andere 2 sinaasappelen uit. Verdeel de tonijn in 4 steaks en kruid ze met peper en zout. Bak de tonijnsteaks aan beide kanten 3 minuten in hete olijfolie, ze moeten binnenin nog rose zijn. Snij de tonijn in reepjes van circa 1 cm dik en doe ze in een schaal. Vermeng het citroensap met de sherry, de mosterd, het sinaasappelsap, een mespunt suiker en peper en zout. Schenk het sausje over de warme tonijn. Werk af met tijmblaadjes, de sinaasappelpartjes en sinaasappelrasp.
quote:
Atún con naranja
Tonijn met sinaasappel

Ingrediënten
400 gr verse tonijn - 2 el olijfolie - 4 sinaasappels - 2 el citroensap - 2 el droge sherry - 2 tl mosterd - fijne suiker - 2 takjes tijm - peper en zout

Bereiding
Schil 2 sinaasappels tot op het vruchtvlees en snij dit tussen de fijne vliesjes uit. Vang het sap dat eruit loopt op. Schil een sinaasappel met een dunschiller en snij de schil in flinterdunne reepjes (of gebruik een zesteur), tot u ongeveer 1 eetlepel sinaasappelrasp hebt. Pers de andere 2 sinaasappelen uit. Verdeel de tonijn in 4 steaks en kruid ze met peper en zout. Bak de tonijnsteaks aan beide kanten 3 minuten in hete olijfolie, ze moeten binnenin nog rose zijn. Snij de tonijn in reepjes van circa 1 cm dik en doe ze in een schaal. Vermeng het citroensap met de sherry, de mosterd, het sinaasappelsap, een mespunt suiker en peper en zout. Schenk het sausje over de warme tonijn. Werk af met tijmblaadjes, de sinaasappelpartjes en sinaasappelrasp.
quote:
Pollo en cerveza
Kip in bier

Ingrediënten
12 kippevleugeltjes - 1/3 liter bier - zout - vers gemalen peper - 1 tl tijm - 1 blaadje laurier

Saus:
¼ tl tijm - 1 el bier - 2 el olijfolie - zout - vers gemalen peper

Bereiding
Snijd de vleugeltjes in tapas formaat. Neem een ondiepe schaal en vermeng daarin het bier, zout, peper, tijm en laurier. Leg de kip in de marinade, en laat ze enkle uren op kamertemperatuur mrinaren (regelmatig keren)

Vermeng een el bier met de rest van de ingrediënten voor de saus. Laat de vleugeltjes uitdruipen op keukenpapier. Leg ze op een roosten en smeer de saus met een kwastje over de kip. Bestrooi ze met zout en peper. Leg ze onder de grill en laat ze in 5 min. bruin kleuren. Draai ze om, smeer ze nogmaals in en laat ze nogmaals 5 minuten onder de grill goudbruin worden.
Alvast een beginnetje!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_26073734
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 13:49 schreef Kuupke het volgende:
Gamba’s ala kuupke.

Benodigdheden:

· Zak Gamba’s (Aldi)
· Olijfolie
· Charlotjes
· Knoflook
· Witte wijn (Aldi)
· Knoflooksaus
· Ketchup
· Peterselie
· Peper
· Zout

Bereidingswijze:

Doe een flinke scheut olijfolie in een bord. Vermaal twee teentjes knoflook samen met één charlotje tot ze fijn zijn. Meng deze met de olijfolie. Leg hier de Gamba’s voor zo’n 10-15 minuten in.

Haal daarna de gamba’s eruit en leg deze in een ingevette overschaal (invetten met olijfolie).
Voeg nu ongeveer 3dl witte wijn toe en zet het geheel voor zo’n 10 minuten in een voorverwarmde oven (200 graden).

Saus:

Doe in een grote kop/pot een behoorlijke hoeveelheid knoflooksaus. Voeg hier aan toe de ketchup en peterselie. Breng het geheeld naar smaak met peper en zout. Voeg als laatste een scheutje witte wijn toe. Dit geheel goed mengen.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_26073773
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 13:53 schreef TheCamel het volgende:
Ik heb er al 1tje, maar ik ben op zoek naar meer...

nodig:
wraps
kip of zalm
kruidenroomkaas
ijsbergsla

smeer de wrap in met kruidenroomkaas
leg de sla er overheen
leg de kip of zalm daar in reepjes overheen
rol de wrap op en snij hem in kleine stukjes

echt yummie, je blijft er van eten :p
  vrijdag 8 april 2005 @ 15:29:49 #4
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26073778
Die champignons in tomatensaus op de 2e foto hierboven.
Weet iemand daar een receptje voor?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_26073787
Men neme 1gekookte mossel, legt die op een stukje bacon, daar gaat kaas overheen...Geraspt, kan parmazaanse kaas zijn, of anders... in de bacon wikkelen, even 5 minuutjes in de oven...

En dit een stuk of 8 keer, ligt eraan voor hoeveel mensen het is.

Gamba's pellen en vast in een ovenvast schaaltje leggen.

Boter, citroen, knoflook en laurierblad flink warm maken, over de gamba's heen gieten, dan in de oven zetten, paar minuutjes...

En verder heb ik via google veel tapas gerechten gehaald, en gemaakt!

Heerlijk...
pi_26073795
quote:
Almendras saladas
Zoute amandelen

Ingrediënten
5 el olijfolie - 250 gr. amandelen - grof zeezout

Bereiding
Verhit de olie in een koekenpan en bak de amanadelen op een halfhoog uur tot ze goudbruin zijn.
Schep de amandelen over in een kom en schep er een royale hoeveelheid zeezout door. Direct serveren.

pi_26073803
volgens mij zijn dat gehaktballetjes, bbq kip
pi_26073852
quote:
Albondigas
Spaanse gehaktballetjes

Ingrediënten
450 gr mager lamsgehakt - 1 ei - 3 geperste teentjes knoflook - 4 eetlepels fijngesneden peterselie - ½ theelepel nootmuskaat - zout, peper - 2 ontkorste plakjes witbrood - 2 eetlepels rode wijn - 2 eetlepels olijfolie - 1 fijngesneden ui - 3 ontvelde tomaten in blokjes - 1 dl kippenbouillon (van tablet)

Bereiding
Meng het gehakt met het ei, de knoflook, 2 eetlepels peterselie, de nootmuskaat, zout en peper. Week het brood in de rode wijn en kneed het door het gehaktmengsel. Vorm van het mengsel ± 40 balletjes.

Verhit de olie en bak de balletjes hierin in ± 5 minuten rondom bruin. Bak de ui ± 5 minuten mee. Voeg de tomaat en de bouillon toe en laat de gehaktballetjes afgedekt op laag vuur ± 30 minuten sudderen.

Neem de gehaktballetjes uit de pan en pureer de saus met een staafmixer. Breng de saus op smaak met zout en peper en schenk haar over de gehaktballetjes. Strooi er 2 eetlepels peterselie over.
misschien kan je dit doen, maar dan de gehaktballetjes vervangen door champignons?
  vrijdag 8 april 2005 @ 15:33:25 #9
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26073853
Uhm... ja, nu zie ik het ook...
Dat recept zoek ik ook nog , dus de vraag:
- Recept voor gehaktballetjes in tomatensaus.
- Recept voor champignons in (beetje zurige) tomatensaus.

Edit: je was me voor, bedankt!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 8 april 2005 @ 15:35:39 #10
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_26073899
ik heb hier nog een recept voor gehaktballetjes in pittige saus liggen, die kan ik wel even voor je uittypen als je wil?
  vrijdag 8 april 2005 @ 15:37:07 #11
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_26073943
quote:
Champiñones con salsa de tomata y ajillo
Champignons in tomaten-knoflooksaus

Ingrediënten
500 gr. kleine champignons - 100 gr. olijven met piment - 350 gr. gekruide tomatensaus - 1 el. paprikapoeder - 1 el. knoflookpuree - 2 el. olijfolie - zout - peper

Bereiding
Champignons schoonmaken en overdoen in schaal. Olijven afgieten en in plakjes snijden. In schaal tomatensaus, paprikapoeder, knoflookpuree en olijven door elkaar scheppen.
In koekenpan olijfolie verhitten en champignons rondom bruin bakken. Tomatensaus erdoor scheppen en geheel nog even zachtjes laten sudderen. Op smaak brengen met zout en peper.
  vrijdag 8 april 2005 @ 15:37:46 #12
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26073956
Als je wil, graag!
  vrijdag 8 april 2005 @ 15:38:30 #13
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_26073975
okay, heb je even? ga ik typen
pi_26074142
Hey onwijs goed topic, mijn 7 collega's komen op 24 april tapassen bij mij, dus ik kan wel wat CULhulp gebruiken.

Bij deze link http://home.planet.nl/~fheuvel/tapasindex2.htm staat heel veel lekkers
  vrijdag 8 april 2005 @ 15:49:06 #15
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_26074208
Albóndigas en salsa picante.
Gehaktballetjes in pittige saus

Ingredienten [voor 15 a 20 stuks]

150 gr. kalfsgehakt
150 gr. varkensgehakt
1 ei
zout, [vers] gemalen zwarte peper
1 eetlepel broodkruim/paneermeel
olijfolie

voor de saus: halve kop tomate frito [heinz ofzo]
2 eetlepels ketchup
1 eetlepel mosterd
een mespuntje cayennepeper
1 eetlepel azijn
een paar druppels tabascosaus

bereiding:
klop het ei los. meng de beide soorten gehakt met het ei en het broodkruim en maak het geheel op smaak met zout en peper. b;ijf het geheel met de hand kneden totdat het een compacte massa is en alles goed gemengd is.
draai er dan kleine gehaktballetjes van, formaat bitterbal ongeveer.

verhit een paar eetlepels olijfolie in een braadpan en bak de balletjes in een enkele laa bruin [doe dit zonodig in etappes]
zodra de balletjes mooi bruin zijn , doe dan het deksel op de pan en laat de balletjes nog een minuut of 10 doorgaren.
maak intussen de saus door alle ingredienten bij elkaar te vermengen.

je kunt er nu voor kiezen om de balletjes in de saus te serveren, of met de saus apart, ernaast;
in de saus: giet overtollig vet uit de pan en voeg de saus toe.laat het geheel goeddoorwarmen.

saus ernaast: doe de saus in een kommetje. zet dit op een schaal en schik de balletjes eromheen

vrijdag 8 april 2005 @ 15:52:57 #16
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_26074289
ik heb er gisteren een boel gemaakt, zal even neerzetten wat ik gemaakt heb, als u iets uitgetyped wilt zien, doen roept u maar

-aardappelomelet met ui
-kikkererwtenin uiensaus
-bladerdeegflapjes 1 met ham en olijven en 1 met spinazie
-kip in knoflooksaus
-kabeljauw in sinaasappelsaus [mijn favoiet! ]
-gehaktballetjes in pittige saus [zie boven]
-bootjes met gestoofde groenten
-aardappelen in knoflookmayonaise
-paddestoelensalade met komijn
pi_26074433
Kip in knoflook graag
  vrijdag 8 april 2005 @ 16:05:17 #18
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_26074543
pollo al ajillo kip in knoflooksaus

ingredienten voor 60 stuks [!]
-30 kippenvleugeltjes
-25 à 30 teentjes knoflook
-zout, peper
-20 eetlepels olijfolie [vind ik zelf wel wat veel ]
-2 eetlepels azijn

bereiding:
snijd de kippenvleugeltjes door bij het gewricht kruid de kip met zout en peper naar smaak. snijd de teentjes knoflook zo fijn mogelijk. verwarm de olie over meerdere koekenpannen. voeg dan de kip en knoflook toe. blijf de kip en noflook steeds bewegen zodat de kip aan alle kanten bruin en gaarwordt. zorg ervoordat het vuur niet te hoog staat zodat de knoflook niet aanbrandt en de kip langzaam gaar kan worden. als de knoflook toch te donker wordt, doe dan nog even een deksel op de pan. de vleugeltjes zijn na ong. 15 minuten gaar.
als de kipgaaren bruin is, voeg dan de azijn toe en beweeg de kipnog enkele minuten in de pan. dit gerecht kan zowel warm als koud worden opgediend. wij hebben het warm gegeten.

en wat die meerdere pannen betreft.. tja, je kan er ook 1 nemen de de rest wat al klaar is warmhouden als je t warm uit gaat serveren ofzo..
  vrijdag 8 april 2005 @ 16:14:31 #19
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26074754
Aardappelen in knoflookmayonaise
Heerlijk!
(je bent een schat dat je dat allemaal uittypt!)
pi_26074806
haske goed!
*bookmarkt*
  vrijdag 8 april 2005 @ 16:23:47 #21
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_26074939
patatas aioli
aardappelen in knoflookmayonaise

1 van de populairste
het recept is wel voor 'veel!'

-2 kilo roodschillige aardappelen
-5 dl/ mayonaise, zelfgemaakt
-12 teentjes knoflook,geperst
-12 eetlepels gehakte peterselie
-zout

voor de mayonaise [1 en n kwart kop]:
-2 eieren plus 2 dooiers
-halve theelepel dijon mosterd
-2 theelepels zout
-4 eetlepels citroensap
-400 ml. milde olijfolie

bereiding mayo:
doe de eieren, dooiers, mosterd, zout, en citroensap in een blender of keukenmachine en klop dit mengsel een paar seconden. giet er dan heel langzaam de olie bij en blijf vervolgens kloppen tot de saus dik en romig geworden is [hij wordt niet zo dik als kant en klare mayonaise!] de mayonaise dikt nog wat in als ie even in de koelkast staat.

bereiding aardappelen:
was de aardappelen maar schil ze niet. indien ze heel verschillend van grootte zijn, kun je de grote exemplaren een keer doorsnijden. breng ze aan de kook met zout water, doe het deksel op de pan en laat ze 15 minuten zachtjes koken. draai dan het vuur uit en laat de aardappelen afgedekt in het water staan tot ze zacht zijn [ongeveer 15 minuten]
trek de schil van de aardappelen en snijd ze in plakjes van 1,5 tot 2 centimeter dik.
roer in een schaal de mayonaise, knoflook en peterselie door elkaar. de mayonaise moet aan de dunne kant zijn om goed te kunnen vermengen met de aardappelen. indien nodig verdunnen met citroensap of een beetje azijn. schep de aardappeltjes er voorzichtig door, breng op smaak met wat zout en laat ze op kamertemperatuur staan zodat het kan intrekken.

onze ervaring was dat het na bereiding nog wat flauw was, dus eventueel zelf nog wat aan smaak toevoegen:) [wat meer zout, citroensap,of weet ik veel ]
  vrijdag 8 april 2005 @ 16:24:24 #22
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_26074962
wat n werk
maar lekker, en zo leuk om allemaal te maken
  vrijdag 8 april 2005 @ 16:38:41 #23
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_26075319
*kwijltopic*

Als ik op mijn streef ben dan wil ik dit ook of zijn er ook hele 'lichte' tapashapjes te maken?
Proud Powerpauper
  vrijdag 8 april 2005 @ 16:49:20 #24
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_26075592
er zijn vast wel lichte hapjes te maken hoor.
maar, 1 keertje 'uit de band springen' op een gezellig avondje met vrienden en lekkere tapas, maakt toch niet zo heel veel uit?
tenzijn je heel er streng aan de lijnerij bent natuurlijk..
pi_26075807
Ziet er echt heerlijk uit, t water loopt in mn mond! haha
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')