In het Zweedse dorpje Åmål valt nooit iets te beleven. "Fucking Åmål!", verzucht Elin, een 14-jarig meisje. Eén van de popie jopies van de school. Agnes (16) is een stuk minder populair en heeft in de anderhalf jaar dat ze in dat flutdorp woont eigenlijk helemaal geen vrienden gemaakt. Ze heeft het niet makkelijk en haar problemen strekken toch wat verder dan de gemiddelde puber van haar leeftijd. Agnes is verliefd op Elin. Ook dat nog. Elin ontdekt op een gegeven moment dat ze meer voelt voor Agnes dan ze zou willen. Ze stopt de gedachte ver weg en neemt dan maar een vriendje, voor nood.
Het verschil in rijpheid tussen jongens en meisjes van die leeftijd wordt perfect in beeld gebracht. Deze film laat het ECHTE tienerleven zien met alle problemen en onzekerheden, op een zeer eerlijke en overtuigende manier. Het is allemaal niet nieuw misschien, maar het wordt op zo'n schitterende manier gebracht. Zo heerlijk herkenbaar en geen valse sentimenten, maar allemaal goudeerlijk. Het thema lesbisch zijn staat centraal, maar de film is zoveel meer. De ontluikende liefde tussen de 2 meisjes staat voor een universele eerste liefde. Hartverwarmend vertolkt door Alexandra Dahlström (Elin) en Rebecka Liljeberg (Agnes). Fantastisch gewoon.
Toch altijd weer ff wennen, een vreemde taal, Zweeds dus in dit geval. Je herkent af en toe een woordje of zelfs een zinnetje omdat-ie zoveel op de Nederlandse lijkt. Leuk. Op het laatst was ik me er in het geheel niet meer van bewust dat ik naar een Zweedse film zat te kijken. Ook al weer een teken hoe meeslepend deze film is.
Zoals gezegd, het spel van beide dames is erg overtuigend en ze slepen de kijker mee in hun emoties. Zo erg zelfs dat ik bleef zitten met een enorme brok in de keel...
Woorden schieten te kort voor deze ongelofelijk mooie film.
Heavenly Creatures heb ik ook gezien. Niet onaardig. Beetje vreemd af en toe. Het 'goeie' vriendinnen thema kwam niet helemaal uit de verf vond ik en had sowieso geen emotionele lading zoals het in Fucking Åmål heel sterk wel had. Ik vond Kate Winslet heel sterk in Heavenly Creatures trouwens.
[Dit bericht is gewijzigd door Arcee (Datum 08 Maart 2000).]
Heeft iemand Rosie (geen Nick) al gezien?
Iedereen moet deze film zien! Gaat er allen heen, mensen!
Intussen al iemand heen geweest??
Alkmaar
Amsterdam
Arnhem
Eindhoven
Leiden
Middelburg
Tilburg
Utrecht
Heb je 'm nog niet gezien, grijp dan nog je kans!
En als je 'm wel gezien hebt: wat vond je ervan??
* Arcee krijgt nog regelmatig kippenvel van deze magistrale film.
Ik ben zeer benieuwd wat de Fok!kers van deze film vinden en ik hoop dan ook dat ze bereid zijn er ff voor naar de videotheek te gaan. Veel plezier in elk geval toegewenst en laat hier ff weten wat je er van vond. Ben zeer benieuwd.
Het was wel grappig, want de titel spreek je uit als Fucking Omol. Mijn vriendin, die part-time Zweeds studeert, en ik stonden een tijdje bij de kassa en je hoort de meest rare knåckebrød uitspraken voor het woord "Åmål", maar niemand had het goed Daarom hebben ze de film in andere landen waarschijnlijk uitgebracht in de wat toegankelijker titel "Show Me Love".
Schrijver en regisseur Lukas Moodysson heeft trouwens een nieuwe film uit onder de naam "Tilsammans" (ofwel: "Together"). Die film gaat over een Zweedse wooncommune in de jaren '70. Is ook een zeer leuke film.
[Dit bericht is gewijzigd door lzandman op 25-10-2000 11:11]
quote:Valt wel mee hoor, dit is nog niks. Ik zal niet eerder rusten voordat alle 6796 Fok!kers de film gezien hebben
Op 24 oktober 2000 20:30 schreef Meister het volgende:
Heh, je bent hem wel erg aan het pushen Arcee
quote:Je hebt mij in ieder geval nieuwsgierig gemaakt, ga hem binnenkort zeker een keer kijken.
Op 25 oktober 2000 10:20 schreef Arcee het volgende:
Valt wel mee hoor, dit is nog niks. Ik zal niet eerder rusten voordat alle 6796 Fok!kers de film gezien hebben
quote:Heel goed idee!
Op 25 oktober 2000 10:43 schreef Bug het volgende:
Je hebt mij in ieder geval nieuwsgierig gemaakt, ga hem binnenkort zeker een keer kijken.
Zouden veel meer mensen moeten doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |