quote:
Op woensdag 6 april 2005 10:58 schreef stigchel het volgende:Kijk, dat is een klip en klaar antwoord.
CL in zijn eentje is dus in principe niets. Het drijft maar wat rond in de spa, waar het geen metaal ion tegenkomt en dus geen verbinding aan kan gaan die in reactiviteit lijkt op zwembadchloor (CL2).
Maar wat zit er dan verder nog in CL2 wat het zo schadelijk (lees anders) maakt? Als het alleen in combinatie met een metaal kan bestaan, moet cl zelf ook een metaal zijn anders kan cl2 niet ontstaan.
Mijn excuses voor het laten ontstaan van die misverstand. Cl kan op zichzelf (Dus als eenling) alleen in geioniseerde vorm bestaan. In ongeladen vorm kan Cl in diverse verbindingen bestaan, zolang het maar een atoom heeft om aan te binden. Cl kan aan zichzelf binden, waarmee het molecuul Cl
2 ontstaat. Dit is een geheel andere stof dan Cl in geioniseerde vorm.
Vergelijk het bijvoorbeeld met zuurstof (O
s) en ozon (O
3). Die stoffen hebben ook compleet andere chemische eigenschappen.
quote:
Tenzij ieder element altijd met zichzelf kan binden natuurlijk.
Dat is dus niet het geval. Dit gaat mijn kennis iets te boven, maar het periodiek systeem is ingedeeld in bepaalde groepen, en voor zover ik weet kunnen bepaalde groepen elementen met zichzelf binden.
quote:
Wat zou betekenen dat de correcte stelling moet zijn "CL kan alleen in geioniseerde vorm samen met metaal, of met zichzelf bestaan".
Cl kan dus in geioniseerde vorm met een metaal bestaan (De meeste mineralen zijn ook metalen, zoals Calcium, Magnesium etc., wat mogelijk ook in je Spa zit. De oorspronkelijke stoffen waren dan mogelijk CaCl
2 en MgCl
2), of in ongeladen vorm, maar dan in binding met andere atomen, zoals bijvoorbeeld Cl
2 of C
4H
9Cl.
quote:
U merkt, ik ben totaal niet scheikundig onderlegt.
Ik wel een beetje, het is alleen best lastig uit te leggen.