quote:
Vader van 'kuilgezin' woedend op zijn vrouw
klein ulsda/hansweert - John Voorthuijzen is witheet op zijn vrouw. "Zij heeft mijn kinderen verwaarloosd." Voorthuijzen is de vader van de vier kinderen uit Klein Ulsda die vorige week met hun moeder en nieuwe vriend uitgehongerd in een kuil bij Rhenen zijn aangetroffen. Hij wil zijn vrouw uit de ouderlijke macht zetten. "Mijn advocaat is er mee bezig."
Voorthuijzen is baggeraar en vaak van huis. Hij is afgelopen weekeinde thuis gekomen en verblijft momenteel bij zijn ouders in Hansweert, Zeeland. "Ik probeer de kinderen hier naar toe te krijgen. Dan kunnen ze hun leven weer oppakken. Schone kleren aan, eten en naar school."
John Voorthuijzen zegt geen aanwijzigen te hebben gehad dat zijn vrouw hem zeven weken geleden zou verlaten. "Ik heb haar maandagmorgen een kus gegeven en gezegd 'tot vrijdag'. Woensdags was ze vertrokken met de kinderen en die vent. Ik kreeg argwaan toen ze de telefoon niet opnam. Donderdag ben ik in Klein Ulsda gaan kijken en waren ze verdwenen. Het enige dat mijn vrouw had meegenomen was een schone onderbroek voor haarzelf. De kat en het konijn liepen nog in huis."
Voorthuijzen zegt nog een paar keer via de mobiele telefoon contact met zijn vrouw te hebben gehad. "Maar ik wist niet waar ze zaten. Toen ik hoorde dat mijn kinderen in een kuil in het bos verbleven, werd ik woedend. Het zijn potdorie geen zwervers. De kinderen horen op school, ze hebben anderhalve maand geen les gehad."
De vader van twee zonen en twee dochters van zes tot elf jaar vertelt een paar beroerde weken achter de rug te hebben. "Ik kwam niet tot rust. Ik greep naar het bier om in slaap te komen, hoewel ik helemaal geen drinker ben."
Jeugdzorg Groningen heeft de moeder en de vier kinderen voorlopig onder haar hoede en laat weten dat het redelijk goed met ze gaat. Ze worden voorlopig afgeschermd, ook voor de vader.
Interessant.
Ik kan me niet voorstellen dat je als moeder goed overkomt voor een rechtbank, mocht er over het ouderschap beslist worden. Maar, aangezien het bijna godsonmogelijk is voor een vader om de voogdij te krijgen, het zou zo kunnnen dat de rechter beslist dat de kids beter af zijn in een kuil zonder school dan bij papa..