abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 april 2005 @ 17:33:53 #26
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_26002767
Ik pleit voor afschaffing van alle maximumsnelheden buiten de bebouwde kom
  dinsdag 5 april 2005 @ 17:40:02 #27
35834 Menyo
Ondertitel
pi_26002905
Ik kan mij niet de tijd herinneren dat het merendeel van de Nederlandse bevolking een moordenaar was. Trouwens, mijn liberale gedachte zegt dat als 90% van de NLers de doodstraf in willen voeren (moord dus) dat dan gedaan moet worden. Het probleem met de huidige niet variabele verkeerssnelheden is dus dat ze niet altijd zijn opgesteld voor veiligheid. Ze zijn of opgesteld omdat je niet harder mag (120 wegen), of in verband met de plaatstelijke milieuproblemen (zoals bij Rotterdam), of soms ook voor de veiligheid. Mij valt het vaak op dat op de laatste punten de flitspalen vaak niet staan.

Een goede snelheid is makkelijk te berekenen. Zoals ik eerder aangaf zijn er formules die de snelheid op een weg bepalen. Daar wordt rekening gehouden met de kwaliteit van het wegdek, de breedte van de weg, maar ook zeker de drukte op bepaalde tijdstippen en (klinkt cru) het aantal ongelukken dat acceptabel is. Op het moment dat 1 van die variabelen verandert verandert dus ook de aanbevolen maximum snelheid. Het punt van dit topic is dan ook, waarom die Vmax dan ook niet aanpassen??

Het leuke is dat op het moment dat dat gebeurt er veel minder mensen geflitst zullen worden, omdat je dan ook zelf de snelheid redelijk in kan schatten. (iets wat nu veel mensen verleerd zijn door de angst om geflitst te worden, mooi voorbeeld de dijk alkmaar-zaandam, mag je 100, veel mensen rijden 80 omdat ze geen idee hebben). Dat vergroot het draagvlak voor verkeersboetes wat er voor kan zorgen dat je makkelijker de echte wegpiraten van de weg kan halen.
pi_26003656
@TS

Ik kan me deels in je stelling vinden. Maar ik ben bang dat variabele snelheiden te moeilijk zijn. Jij gaf aan dat je automobilisten op de hoogte wil bringen van matrix-borden. Nu, heb je enig idee, hoeveel van deze borden nodig zijn? Elke afslag, elke oprit. Ook is het discutabel wanneer het weer goed genoeg is voor 150 km/uur of als er lokaal een sneeuwbuitje valt, dan gaat het 150-120-150?

Verder ben ik wel onder de indruk van de getallen, die in het begin staan. Je hebt waarschijnlijk gelijk over de marge verdubbeling; het aantal boetes van 10% snelheidsovertreding blijft gehandhaafd, het haalt dus niet veel uit. Maar is het dan niet een betere oplossing om boete's exponentieel te laten verlopen, tenminste meer?
De status 'bagger-user' voorbij
  woensdag 6 april 2005 @ 14:02:04 #29
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_26022833
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 18:09 schreef Sterke_Yerke het volgende:
@TS

Ik kan me deels in je stelling vinden. Maar ik ben bang dat variabele snelheiden te moeilijk zijn. Jij gaf aan dat je automobilisten op de hoogte wil bringen van matrix-borden. Nu, heb je enig idee, hoeveel van deze borden nodig zijn? Elke afslag, elke oprit. Ook is het discutabel wanneer het weer goed genoeg is voor 150 km/uur of als er lokaal een sneeuwbuitje valt, dan gaat het 150-120-150?

Verder ben ik wel onder de indruk van de getallen, die in het begin staan. Je hebt waarschijnlijk gelijk over de marge verdubbeling; het aantal boetes van 10% snelheidsovertreding blijft gehandhaafd, het haalt dus niet veel uit. Maar is het dan niet een betere oplossing om boete's exponentieel te laten verlopen, tenminste meer?
Het aantal matrixborden dat nodig is is groot, maar zeker in de randstad zijn deze al aanwezig. Wat betreft opritten, daar kun je ze evt. neerzetten. Hoewel, als de matrixborden al bij de snelweg staan, duurt het slechts hooguit een kilometer voor ze een matrixbord passeren, maar het zou beter zijn omze bij de opritten te plaatsen.

De precieze bepaling van wanneer 120 of 140 is natuurlijk een beetje willekeurig. Om exact dezelfde redenen als een beginner op de motor 25kW mag hebben, en je met je normale rijbewijs 3500 kg mag rijden. De lijn is duidelijk, maar deze had net zo goed iets anders kunnen liggen. Maar je zou het kunnen ophangen aan vochtigheidvan het wegdek, buitentemperatuur en/ of zicht.
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 16:11 schreef Menyo het volgende:
Wat de TS aangeeft is dat mensen zich aan de snelheid houden op het moment dat zij deze redelijk achten. Dat is nu vaak niet het geval. Ik kan een paar plekken opnoemen waar niemand te hard rijd, omdat de snelheid daar goed is afgestemd op het wegbeeld e.d. Andersom zijn er ook tal van voorbeelden te noemen. Plekken waar de max. snelheid totaal krankzinnig is.
Juist. Dat is ook wat het SWOV laatst onderzocht heeft. Als de snelheid redelijk is, houdt men zich er meer aan.
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 15:50 schreef ThaFreak het volgende:
ten eerste regels zijn regels en wie ze overtreed loopt kans op gepakt/geflitst te worden, eigen schuld dikke bult!
Klopt. Ik bestrijd het flitsen ook niet, ik bestrijd de regels erachter.
quote:
wat wel zal helpen is bv het volgende.....
2x gepakt met 0-10km/u dan pas een boete
bovende 10 km/u te hard, direct hard aanpakken, rij ontzegging 1 maand!
moet je eens zien hoe snel het gedaan is met de hardrijders
Dus eigenlijk onder de +10 een soort gedoogbeleid invoeren? Je mag te hard rijden tot je 1x gepakt wordt, daarna moet je op gaan passen voor boetes? Lijkt me niet echt wenselijk.
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 15:28 schreef hermandeperman het volgende:

En dan? Regels zijn regels en daar heb je je nu eenmaal aan te houden. Het opvragen van het bewijs van het kodak-moment doet daar mijns inziens niets aan af. Of wil je zeggen dat je door het opvragen van het kodak-moment je met argumenten aan kunt komen bij de rechter van: "ja maar het was midden in de nacht"?

Voor de rest ben ik het totaal met je collumn eens daar niet van, maar ik vraag me alleen af wat het nut is van het opvragen van het kodak-moment...
Het opvragen van bewijs is een duidelijk signaal van de mensen dat ze het niet eens zijn met het huidige beleid. De politiek gaat daar pas naar luisteren als daar een financiele prikkel voor is. De officier en de rechter vegen die bezwaarschriften natuurlijk zo van tafel.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_26023037
quote:
Op woensdag 6 april 2005 14:02 schreef Xtreem het volgende:
Dus eigenlijk onder de +10 een soort gedoogbeleid invoeren? Je mag te hard rijden tot je 1x gepakt wordt, daarna moet je op gaan passen voor boetes? Lijkt me niet echt wenselijk.
ja want zo elimineer je de meeste kleinere boetes waar de meeste mensen zich aan ergeren......
waar zou je je nou meer aan irriteren als je een boete krijgt voor 53 wat een lullige kut overtreding is of voor 63 waar je dus duidelijk te hard hebt gereden
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  woensdag 6 april 2005 @ 14:16:54 #31
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_26023201
quote:
Op woensdag 6 april 2005 14:10 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

ja want zo elimineer je de meeste kleinere boetes waar de meeste mensen zich aan ergeren......
waar zou je je nou meer aan irriteren als je een boete krijgt voor 53 wat een lullige kut overtreding is of voor 63 waar je dus duidelijk te hard hebt gereden
Die boetes elimineer je niet. Iedereen kan nu ook 118 op de teller rijden, maar iedereen rijdt 125 op de teller. Door de eerste keer gepakt worden zonder boete te laten maak je het juist aantrekkelijker voor de mensen die nog niet gepakt zijn, om 130 te gaan rijden. Blijf je dus houden dat men zich niet aan de snelheid houdt.
Thucydides
  donderdag 7 april 2005 @ 12:03:01 #32
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_26044314
En omhoog met die klootzak
  donderdag 7 april 2005 @ 12:14:47 #33
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_26044573
Stickie
Thucydides
  donderdag 7 april 2005 @ 13:17:33 #34
35834 Menyo
Ondertitel
pi_26046056
Het nieuwe jaarverslag is van de BVOM is vandaag gepresenteerd. Daaruit blijkt dat de weerstand van mensen tegen snelheidscontroles is agenomen. Ja kan grofweg stellen dat 25% van de mensen tegen de controles zijn. Ik heb wel een mail gestuurd naar het BVOM om te vragen welke manier van onderzoeken precies gebruikt is.

Want de resultaten van dit onderzoek zullen waarschijnlijk het gevolg zijn van een suggestiefe vraagstelling. Leuk is wel dat 78% van de mensen NIET meer controles willen op snelwegen.
  dinsdag 12 april 2005 @ 12:41:05 #35
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_26168392
Dat verslag is natuurlijk samengesteld door dezelfde instantie. Die bijten zichzelf echt niet in de buik.
  woensdag 13 april 2005 @ 12:08:12 #36
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_26191997
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 12:41 schreef Tjabbo het volgende:
Dat verslag is natuurlijk samengesteld door dezelfde instantie. Die bijten zichzelf echt niet in de buik.
Nee, des te verbazender zijn sommige conclusies van het SWOV.. Die halen op een aantal punten het huidige beleid volledig onderuit!
Thucydides
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')