abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26411354
quote:
Op donderdag 21 april 2005 19:02 schreef Fonkmeistah het volgende:
ohja dat komt een stuk geloofwaardig over.. een 26 jarige paus met een grijze baard en kalende kop
Lezen kneus!!
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 10:03 schreef ChrisJX het volgende:
[..]

Dergelijke portretten zijn nooit helemaal lijkend.
Leg vijf schilderijen van vijf schilders maar met dezelfde persoon als onderwerp naast elkaar en die persoon ziet er elke keer anders uit.
Vaak werden mensen ook mooier of ouder voorgesteld
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 09:52 schreef Rainboww het volgende:
[..]
Bovendien waren de portretten in die tijd nooit van een geweldige gelijkenis.
[..]
  Voormalig Sport Koningin donderdag 21 april 2005 @ 20:07:37 #52
35237 Nuongirl
pi_26412027
quote:
Op donderdag 21 april 2005 15:33 schreef bloempje-moi het volgende:
Paus Paul III heeft zich zelfs met zijn kleinzoons laten vereeuwigen in een schilderij doorTitiaan. Ik weet alleen niet hoe ik een foto moet plaatsen (fok-beginneling....)
Even uploaden via picserv
En dan
[img] http://www.website.nl/plaatje.jpg [/img]

Waarbij je het gedeelte tussen de image tags natuurlijk vervangt door de url van het plaatje dat je wilt plaatsen, zonder de spaties.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  donderdag 21 april 2005 @ 20:55:19 #53
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_26413349
quote:
Op donderdag 21 april 2005 19:40 schreef Rainboww het volgende:
Lezen kneus!!
ja das allemaal best grappig maar mij ga je niet wijsmaken dat ze dan effe een 26 jarige paus als 60 jarige knar gaan portretteren.
Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
pi_26413819
quote:
Op donderdag 21 april 2005 20:55 schreef Fonkmeistah het volgende:
[..]
ja das allemaal best grappig maar mij ga je niet wijsmaken dat ze dan effe een 26 jarige paus als 60 jarige knar gaan portretteren.
Misschien snap je het zo:

Paus in 1500 vraagt kardinaal ---> "laat schilderijen maken van alle pausen voor mij"
kardinaal ---> "bisschop, ik heb een leuk klusje voor je"
bisschop --> "zo misdinaartje, zoek eens een goeie schilder voor mij"
Misdinaar --> "hey michealangelo, Popie Jopie wil ff 1500 jaar geschiedenis, aub voor a.s. vrijdag klaar, want hij betaalt geen weekend toeslag".
Schilder: "heh g*dverd... uhhh grutjes "
"wat weet ik nou van al die pausen af, ik ben pas 35 jaar en weet geen hol van al die grijze oude kerkmannetjes..."
"nouja shit happends, er is toch niemand die weet hoe die ene paus er 500 jaar geleden uit zag!"
"In deze tijd van de pest ligt je al vrij snel in je kist ha-ha!"
"dan schilder ik maar volgens de laatste mode, ff denken wat is coewl in de middeleeuwen?"
"oja, een baard natuurlijk want dat staat symbool voor kennis! dat deden de oude grieken ook al!" "

zo beetje duidelijk?
pi_26415162
Het schilderij van Paus Paulus III met zijn kleinzoons:

Dit is dus die pooierpaus, geloof ik. Vreemd figuur! Hij kijkt behoorlijk eng uit zijn oogjes... :s

Als je dat portret vergelijkt met

zijn er in ieder geval wel degelijk overeenkomsten.

(Dank je Nuongirl voor de uitleg voor de plaatjes!)
pi_26415539
Dankje voor het erbij zetten bloempje

Inderdaad een mooi portret... van die oude snoeperd
  donderdag 21 april 2005 @ 22:21:32 #57
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_26416070
quote:
Op donderdag 21 april 2005 21:09 schreef Rainboww het volgende:Misschien snap je het zo:

Paus in 1500 vraagt kardinaal ---> "laat schilderijen maken van alle pausen voor mij"
Misdinaar --> "hey michealangelo, Popie Jopie wil ff 1500 jaar geschiedenis, aub voor a.s. vrijdag klaar, want hij betaalt geen weekend toeslag".
"wat weet ik nou van al die pausen af, ik ben pas 35 jaar en weet geen hol van al die grijze oude kerkmannetjes..."
"nouja shit happends, er is toch niemand die weet hoe die ene paus er 500 jaar geleden uit zag!"
"dan schilder ik maar volgens de laatste mode, ff denken wat is coewl in de middeleeuwen?"
"oja, een baard natuurlijk want dat staat symbool voor kennis! dat deden de oude grieken ook al!" "

zo beetje duidelijk?
ooooooohw zo Dus kortom, AL die portretten zijn waardeloos.. en die verhaaltjes ? zijn die op soortgelijke manier gecreëerd ?
Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
pi_26416152
Zo te lezen is bijna iedereen roomser als de paus.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_26418961
En niet te vergeten, de laatste aanwinst in Pausenland:
Benedictus XVI: Van Hitlerjugend tot Paparatzi
  donderdag 21 april 2005 @ 23:59:43 #60
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_26419331
quote:
Op donderdag 21 april 2005 14:24 schreef Rainboww het volgende:

[..]

Ik denk niet alle heiligen hoor, want dat zijn er meer dan 12.000!

Dat boek is uit 1999, dus zou nog wel ergens uit te halen moeten zijn?
De 2e druk is uit 2002 en inderdaad ook al uitverkocht.
Het ISBN nummer is overigens: ISBN 90-254-1141-X
En van een andere druk: 90-254-1590-3

Je kunt het hier kopen, echter wel beetje prijzig.
En je reinste bedrog, de winkelprijs was ca. 49 euro...!!!

De schrijver heeft echt zijn stinkende best gedaan al die heiligen erin te proppen... Klein lettertype, ruim 1000 pagina's, dat schiet wel op!

Mócht er nog een FOKker zijn die er van af wil, denk even aan mij...!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  vrijdag 22 april 2005 @ 00:01:28 #61
66422 dutch-mamma
pi_26419379
quote:
Op donderdag 21 april 2005 14:44 schreef Rainboww het volgende:

[..]

[..]

tijd voor een fanclubje dus
* dutch-mamma doet mee!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  vrijdag 22 april 2005 @ 00:05:11 #62
66422 dutch-mamma
pi_26419482
quote:
Op donderdag 21 april 2005 21:09 schreef Rainboww het volgende:

[..]

Misschien snap je het zo:

zo beetje duidelijk?

Denk ook maar eens hoe ze al sinds eeuwen Jezus en Maria afbeelden...! Allebei joden, maar ze worden hardnekkig geportretteerd als blond met Westeuropese trekjes...!
Zelfs toen men zeer recentelijk een soort van reconstructie van Jezus lieten zien, stonden vele christenen op hun achterste benen.

Dat ze dan een jonge paus als grijsaard afbeelden, zal wel ongeveer op hetzelfde neerkomen...
pi_26427408
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:05 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]

Denk ook maar eens hoe ze al sinds eeuwen Jezus en Maria afbeelden...! Allebei joden, maar ze worden hardnekkig geportretteerd als blond met Westeuropese trekjes...!
Zelfs toen men zeer recentelijk een soort van reconstructie van Jezus lieten zien, stonden vele christenen op hun achterste benen.

Dat ze dan een jonge paus als grijsaard afbeelden, zal wel ongeveer op hetzelfde neerkomen...
De kerk heeft een eigen richtlijn bij het maken van portretten (zeker bij de Oosters-Orthodoxe kerk in de iconografie).
Zo dient Maria altijd te worden afgebeeld met een kleine Jezus op haar arm.
Alle heiligen dienen een aureool om hun hoofd te hebben
En vaak krijgen pausen ook een kruis in hun arm geduwd, als teken van macht.
pi_29682873
Na het succes van het grote Romeinse keizers roddeltopic, nu het Pausen roddeltopic. Ik zal meteen maar de aftrap nemen met de Borgia paus, Alexander VI. Deze Paus kocht zijn ambt, verwekte onwettige kinderen, voerde veel strijd, smeet met geld en werd waarschijnlijk vergiftigd.
bron: Absolute facts

Alexander VI
Ca. 1430-1503
Paus

Paus Alexander VI werd geboren als Rodrigo de Borgia in de omgeving van Valencia. Op voorspraak van zijn oom Paus Calixtus III (alias Alfonso Borgia) werd hij op 25 jarige leeftijd tot kardinaal benoemd. Alexander VI had bij de gehuwde Vanozza dei Catanei verscheidene natuurlijke kinderen, waaronder zoon Cesare.

Alexander VI was niet erg streng in de leer. Hij deed alles wat God zou hebben verboden. Alexander nam het niet zo nauw met de zeden en bedreef schaamteloos nepotisme. In 1492 kocht hij een groot aantal collega's om, waardoor hij tot paus werd benoemd. Ook als paus bleef hij zijn eigen idealen trouw. Hij slaagde er in om het familievermogen verder uit te breiden en trachtte zijn zoon Cesare Borgia aan een hertogdommetje te helpen.

De belangrijkste daad op politiek terrein van Alexander VI was de aanname van de wet "Inter vaetera divinae", waarmee de nieuwe wereld tussen Spanje en Portugal werd verdeeld. Alle gebieden ten westen van de Azoren vervielen hierdoor aan Spanje.

Wiki linkje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paus_Alexander_VI

[ Bericht 0% gewijzigd door LodewijkNapoleon op 16-08-2005 11:57:35 ]
pi_29683529
Op m'n laptop zijn die kleine letters best wel heel erg klein
Wil je ze a.u.b. groter maken?
Vrijheid kun je niet eisen of afdwingen,
maar op basis van vertrouwen kun je heel vrij zijn.
  Forum Admin dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:02:53 #66
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_29684039
ik heb net de boeken Imprematur en Secretum uit van Monaldi & Sorti over Paus Innocentius XI en over het conclaaf van Paus Clemens XI .

Staan wel wat aardige politieke roddels in maar ik denk dat die beter in een spoiler tag kunnen.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:25:16 #67
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_29684628
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 11:02 schreef Pharkus het volgende:
ik heb net de boeken Imprematur en Secretum uit van Monaldi & Sorti over Paus Innocentius XI en over het conclaaf van Paus Clemens XI .

Staan wel wat aardige politieke roddels in maar ik denk dat die beter in een spoiler tag kunnen.
Waarom? Dit is toch een roddel-topic?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_29685516
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 10:42 schreef Nympholientje het volgende:
Op m'n laptop zijn die kleine letters best wel heel erg klein
Wil je ze a.u.b. groter maken?
done!
  Forum Admin dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:28:23 #69
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_29686235
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 11:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Waarom? Dit is toch een roddel-topic?
Vooruit aangezien delen van het verhaal toch ook wel uit de wiki te halen zijn.

Paus Innocentius XI schijnt zijn hulp aan de ketterse Willem van Oranje te hebben gegeven om zijn oorlogen te financieren, geld waarmee hij ondermeer de katholieke koning van Engeland versloeg, dit mede om geld uit eerdere leningen aan Willem van Oranje veilig te stellen.

Paus Clemens XI hield voor het conclaaf de schijn op neutraal tov de fransen en de spanjaarden te zijn om zijn kansen te vergroten om Paus te worden. Dit allemaal in het achterhoofd dat Lodewijk XIV een bondgenoot nodig had in Rome om de opstaande spaanse troonopvolging in zijn voordeel te beslissen. ( Spaanse Successieoorlog ) waar de Paus de kant van de Fransen koos.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_29686578
De kadaversynode is ook een leuk hoofdstuk uit de pauselijke geschiedenis.
quote:
The Cadaver Synod (also called the Cadaver Trial or, in Latin, the Synodus Horrenda) is the name commonly given to the posthumous ecclesiastical trial of Pope Formosus, held in Rome on January of 897. During the proceedings, the decomposing body of Formosus, who had been dead for nine months, was dressed in his papal vestments and seated on a throne while his successor, Pope Stephen VII, read the charges against him and conducted the trial. The Cadaver Synod is remembered as one of the most bizarre episodes in the history of the medieval Roman Catholic papacy.
In stripvorm: http://www.unl.edu/classi(...)cadaversynod-p1.html
pi_29686863
Lachen die strip!
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:56:04 #72
35237 Nuongirl
pi_29699362
Trouwens, hechtten jullie enige waarde aan het verhaal over Pausin Johanna ?

Pausin Johanna" is een legendarische figuur die in de 9e eeuw ofwel in de 11e eeuw het pausambt zou hebben bekleed. In sommige middeleeuwse geschriften wordt zij ook Agnes genoemd. De legende werd voor het eerst in het midden van de 13e eeuw op schrift gesteld door Jean de Mailly in zijn Chronica universalis Mettensis. Het verhaal vond verspreiding door heel Europa omdat het aan het eind van de 13e eeuw door de dominicaan Martinus Polanus (Martinus van Opava) werd opgenomen in zijn kroniek Chronicon pontificum et imperatorum. Deze kroniek is bewaard gebleven in de vorm van latere afschriften.
pi_29702198
Wikipedia heeft een artikel waarin die legende mooi in kaart is gebracht:http://nl.wikipedia.org/wiki/Pausin_Johanna_legende
pi_29799498
Hier is al een heel topic over :

Pauselijke weetjes
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:02:10 #75
35237 Nuongirl
pi_29808596
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 00:12 schreef Rainboww het volgende:
Hier is al een heel topic over :

Pauselijke weetjes
Thanks. Ik zal even vragen of men ze wil mergen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')