abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25949261
Nou, de goede man is beter af zo, hij was helemaal uitgeleefd...

Ben nu wel erg nieuwsgierig hoe dat allemaal gaat met het zoeken naar een nieuwe paus.
Misschien tijd voor een Fokpoll
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  zondag 3 april 2005 @ 12:15:15 #162
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_25949852
quote:
Op zondag 3 april 2005 00:14 schreef Blazkowich het volgende:

Je zei net dit: "Deze mensen zijn zo gehersenspoeld met de lezingen uit het 'heilige schrift' dat ze niet meer zelf kunnen nadenken." over hedendaagse gelovigen. Ik kan daar weinig respect voor gelovigen uit opmaken.

Maar je bent natuurlijk heel tolerant, als mensen maar hetzelfde denken als jij.
Je moet geen conclusies trekken die nergens op slaan.
quote:
Absoluut niet. Jij kan het misschien heel tolerant vinden om prostitie te legaliseren. Ik vind het niet meer dan misbruik van vrouwen legitimeren.
Zolang het zonder dwang gebeurt is het de keus van de vrouw zelf. Dan kan er dus geen sprake zijn van misbruik.
quote:
Jij vindt het misschien tolerant om abortus en euthansie toe te staan ik zie het als verkapte moord.
Ik ben voorstander van abortus als laatste optie. Ik zou liever hebben dat het kind ter beschikking wordt gesteld voor adoptie. Maar het blijft de keuze van de vrouw of ze het kind wil krijgen of niet (gebruik dan liever een condoom). Zeker als de zwangerschap een gezondheidsrisico voor de vrouw is.

Ik vind euthanasie humaan. Het ondraaglijk lijden van een individu kan zo worden tegengegaan. De mens heeft het recht om over zijn eigen leven te beschikken. Daar heeft iemand anders, zelfs de familie, niets over te zeggen. De mens (behalve in Nederland) behandeld het dier in deze gevallen humaner dan de mens. Als een dier niet meer kan worden geholpen, dan wordt het dier ingeslapen om verder lijden tegen te gaan. Ik vind het een groot goed om het individu zelf te laten beslissen over zijn eigen lijden en hoe ondraagzaam dat lijden voor hem/haar is.
quote:
En dus eerder fascistiode dan tolerant of verdraagzaam.
Voor mij is 'het geloof' fascistisch.
quote:
Universele begrippen zijn het dus absoluut niet. Dat jij denkt dat jouw versie van tolerantie universeel is, zegt dus veel over jouw tolerantie voor mensen die er anders over denken.
"Mijn versie" van tolerantie en verdraagzaamheid haal ik uit de Van Dale.
quote:
to·le·ran·tie (de ~ (v.), ~s)
1 verdraagzaamheid jegens andersdenkenden
2 [techn.] toegestane afwijking van een bepaalde norm
3 [med.] mate waarin bepaalde stoffen worden verdragen
4 [med.] afnemende werking van een geneesmiddel of drug bij gewenning
Volgens mij is de betekenis van tolerantie voor mensen die geloven en niet geloven hetzelfde.
quote:
ver·draag·zaam (bn.)
1 gezind tot het verdragen van zaken die ergernis of onenigheid zouden kunnen veroorzaken => lankmoedig, tolerant; <=> onverdraagzaam
De verdraagzaamheid is, volgens mij, bij 'het geloof' ver te zoeken. Ik heb geen probleem met mensen die geloven, veel gelovigen schijnbaar wel met mensen die niet geloven.

[ Bericht 0% gewijzigd door AvispaCS op 03-04-2005 12:29:16 ]
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
  zondag 3 april 2005 @ 12:22:41 #163
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_25949991
quote:
Op zondag 3 april 2005 01:02 schreef SCH het volgende:

In beide gevallen zie je meestal hetzelfde - mensen verdiepen zich niet echt in religies en vergeten vooral dat geloof ook een individuele zaak is.
Het zou een individuele zaak moeten zijn, ja. Dat is het echter nog nooit geweest.

Ik ben R.K. opgevoed, ben gedoopt, heb communie gedaan en heb op een christelijke basisschool gezeten. Ik kan dus beweren dat ik aardig wat weet van religie. Ik ben tot het bewustzijn gekomen dat 'het geloof' niks voor mij is. Ik zie er niks in om als kuddeschapen achter een 'leider' aan te lopen en door anderen te laten bepalen hoe ik mijn leven te leven heb. Gelukkig is dat toegestaan in Nederland en zie ik de groep die zich bevrijd van de ketenen van 'het geloof' groeien.

[ Bericht 0% gewijzigd door AvispaCS op 03-04-2005 12:31:36 ]
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
pi_25952429
R.I.P.
  zondag 3 april 2005 @ 15:44:33 #165
90365 Sater
hoipoloi
pi_25954191
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 23:16 schreef Aaahikwordgek het volgende:
De volgende Paus is misschien een neger. Cool!
Althans iemand die minder [f]rigide staat t.o.v. voorbehoedsmiddelen. Door liefdeloos rabiaat verbod hierop maakte óók JP II zich ondermeer schuldig aan verbreiding van aids.

Wat dat betreft was de overledene niet de meest barmhartige Stedehouder Christi op aarde.
iedere engel heeft een duivelse kant.
  † In Memoriam † zondag 3 april 2005 @ 15:46:55 #166
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25954238
quote:
Op zondag 3 april 2005 15:44 schreef Sater het volgende:

[..]

Althans iemand die minder [f]rigide staat t.o.v. voorbehoedsmiddelen. Door liefdeloos rabiaat verbod hierop maakte óók JP II zich ondermeer schuldig aan verbreiding van aids.

Wat dat betreft was de overledene niet de meest barmhartige Stedehouder Christi op aarde.
Paus JP2 ging er wellicht van uit dat de gelovige volgeling niet vreemd zou gaan en op die manier ook geen bijdrage zou leveren aan de verspreiding van aids.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  zondag 3 april 2005 @ 16:05:57 #167
90365 Sater
hoipoloi
pi_25954679
quote:
Op zondag 3 april 2005 15:46 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Paus JP2 ging er wellicht van uit dat de gelovige volgeling niet vreemd zou gaan en op die manier ook geen bijdrage zou leveren aan de verspreiding van aids.
Christus hield ook deze paus voor: " Wat gij de geringste mijner deed, hebt gij mij aangedaan. Arme, onwetende gelovigen gezegend met een onbarmhartige stedehouder christi.
iedere engel heeft een duivelse kant.
pi_25956019
quote:
Op zondag 3 april 2005 15:44 schreef Sater het volgende:

[..]

Iemand die zich houdt aan de regels van het Vaticaan zal monogaam zijn en krijgt doorgaans geen Aids.
Iemand die zich niet houdt aan de regels van het Vaticaan, zal ook lak hebben aan het verbod op condooms.
Of beweer je dat er mensen zijn die selectief gehoorzaam zijn. Dus niet monogaam, maar dan wel zo katholiek dat ze geen condooms gebruiken?
De cijfers wijzen anders uit:
Daar waar Aids heerst is de bevolking nauwelijks katholiek. Kijk naar Zuidelijk Afrika. Daar geloven ze in natuurgodsdiensten en weten ze amper wie de paus is.
Hoeveel invloed heeft een Islamitische imam (bv El Moumni) op het gedrag van twee Nederlandse discobezoekers in de dark room van "de It".
Welnu: Zoveel invloed heeft de paus op het polygame gedrag van de met Aids besmette Afrikanen.
De monogamie als middel tegen Aids is een prima beproefd middel.
In gebieden met veel katholieken (Z Amerika) is veel minder Aids dan in gebieden als bv Zuidelijk Afrika.
Het feit dat men in Zuidelijk Afrika geen condooms gebruikt is niet de verantwoordelijkheid van de paus.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_25956092
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:22 schreef AvispaCS het volgende:

[..]

Het zou een individuele zaak moeten zijn, ja. Dat is het echter nog nooit geweest.
Dat denk ik wel hoor. Het is zoals jij zegt, er is een groeiende groep mensen die de ketenen afwerpt maar dat betekent vooral dat ze de instituties verlaten en vaak op zoek gaan naar wat bij hen pest. De belangstelling voor religie neemt juist weer toe.
  zondag 3 april 2005 @ 17:01:27 #170
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25956141
quote:
Op zondag 3 april 2005 16:59 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat denk ik wel hoor. Het is zoals jij zegt, er is een groeiende groep mensen die de ketenen afwerpt maar dat betekent vooral dat ze de instituties verlaten en vaak op zoek gaan naar wat bij hen pest. De belangstelling voor religie neemt juist weer toe.
absoluut, ik ken scholen waar jongeren in de pauze bijbelstudies houden. net zoals de gedebdsruimte voor moslims, hebben ze er een voor zichzelf gevraagd.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 3 april 2005 @ 17:03:27 #171
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_25956188
Ben aangenaam verrast over de open manier waarop het Vaticaan met het overlijden van de Paus omgaat. Had verwacht dat het er meer besloten aan toe zou gaan. Je kunt nu gewoon live op CNN de baar bekijken. Ook de berichtgeving tijdens zijn laatste dagen was volgens mij openlijker dan gewoon. Ben benieuwd of er ook een frisse wind aan de top van de katholieke kerk zal gaan waaien, waarschijnlijk niet...

(Het lijkt net alsof ie slaapt... ziet er niet 'dood' uit... (heb dat helaas ook wel eens heel anders gezien))
pi_25956210
quote:
Op zondag 3 april 2005 17:01 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

absoluut, ik ken scholen waar jongeren in de pauze bijbelstudies houden. net zoals de gedebdsruimte voor moslims, hebben ze er een voor zichzelf gevraagd.
Zeker. Maar er is ook meer dan dat. Mensen gaan echt voor een persoonlijk geloof of een persoonlijk niet geloven - dat gaat steeds meer in de vorm van reli-shoppen. Wat snuifjes uit verschillende godsdiensten in een eigen rugzakje. Dat is op zich wel mooi alhoewel ik ook de nadelen er van wel zie. Het mooie is dat het vaak niet zo dogmatisch is, het minder mooie dat het soms vrijwel niets meer is.
  zondag 3 april 2005 @ 17:09:33 #173
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25956331
quote:
Op zondag 3 april 2005 17:04 schreef SCH het volgende:

[..]

Zeker. Maar er is ook meer dan dat. Mensen gaan echt voor een persoonlijk geloof of een persoonlijk niet geloven - dat gaat steeds meer in de vorm van reli-shoppen. Wat snuifjes uit verschillende godsdiensten in een eigen rugzakje. Dat is op zich wel mooi alhoewel ik ook de nadelen er van wel zie. Het mooie is dat het vaak niet zo dogmatisch is, het minder mooie dat het soms vrijwel niets meer is.
reli-fusion. ik hou wel van het beste van alles. maar het gevaar is idd dat het niets wordt, maar dat vind ik eigenlijk geen gevaar en zie dat misschien wel als het tijdperk waarin we godsdienst écht los gaan laten.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_25956438
quote:
Op zondag 3 april 2005 17:03 schreef twentemeisje het volgende:
Ben aangenaam verrast over de open manier waarop het Vaticaan met het overlijden van de Paus omgaat. Had verwacht dat het er meer besloten aan toe zou gaan. Je kunt nu gewoon live op CNN de baar bekijken. Ook de berichtgeving tijdens zijn laatste dagen was volgens mij openlijker dan gewoon. Ben benieuwd of er ook een frisse wind aan de top van de katholieke kerk zal gaan waaien, waarschijnlijk niet...

[afbeelding]

(Het lijkt net alsof ie slaapt... ziet er niet 'dood' uit... (heb dat helaas ook wel eens heel anders gezien))
Laten ze ook nog foto's zien
  zondag 3 april 2005 @ 17:23:44 #175
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_25956716
quote:
Op zondag 3 april 2005 16:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Daar waar Aids heerst is de bevolking nauwelijks katholiek. Kijk naar Zuidelijk Afrika. Daar geloven ze in natuurgodsdiensten en weten ze amper wie de paus is.
Zuid Afrika:
Christian 68% (includes most whites and Coloreds, about 60% of blacks and about 40% of Indians), Muslim 2%, Hindu 1.5% (60% of Indians), indigenous beliefs and animist 28.5%
Aids besmetting:
28% van de bevolking, 13% van het wereldtotaal.
Uganda:
Roman Catholic 33%, Protestant 33%, Muslim 16%, indigenous beliefs 18%
AIDS besmetting, op hoogtepunt 30%, dankzij publiciteit en regeringsactie nu 4,3%
Zambia:
Christian 50%-75%, Muslim and Hindu 24%-49%, indigenous beliefs 1%
1 op de 6 volwassenen leeft met HIV
Botswana:
indigenous beliefs 85%, Christian 15%
36,5% besmetting

Bronnen: CIA factbook & www.avert.org
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_25957419
Aardige site: http://www.mijnpaus.nl/
pi_25957597
quote:
Op zondag 3 april 2005 17:23 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Zuid Afrika:
Christian 68% (includes most whites and Coloreds, about 60% of blacks and about 40% of Indians), Muslim 2%, Hindu 1.5% (60% of Indians), indigenous beliefs and animist 28.5%
Aids besmetting:
Uganda:
AIDS besmetting, op hoogtepunt 30%, dankzij publiciteit en regeringsactie nu 4,3%
Zambia:
Botswana:
36,5% besmetting

Nou en, dat je christelijk bent betekent nog niet dat je ook naar de paus luistert. Volgens mij ligt het niet-veilig-seks probleem daar niet aan de paus hoor..
Ze hebben daar gewoon een stuk minder, driekwart vd bevolking weet niet eens wat 'n condoom is!
En los daarvan, ik vind 't schandalig hoe mensen in 'n dode-paus-topic gaan zitten zeiken over het katholieke geloof.. Pfff.. Dat ie dood is veranderd daar niks aan hoor, er staat zo weer 'n nieuwe. Kun je dus beter 'n 'ik ben atheist en waarom' topic aan maken vind ik persoonlijk.

Verder snap ik niet echt waarom iedereen zo hard voor 'm aan 't bidden was en huilen was enzo.. Tis niet zo dat de man 30 was toen ie overleed, hij heeft 'n mooie leeftijd behaald en 't zou misschien lekkerder voor hem zijn geweest als ie 5 jaar eerder was gestorven, nu mag ie eindelijk, gaat iedereen bidden om het nog langer uit te stellen!
pi_25959421
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 23:16 schreef Aaahikwordgek het volgende:
De volgende Paus is misschien een neger. Cool!
Dan moet ik gelijk aan Jochem Meijer denken, briljant stukje cabaret over de opvolger van de paus in zijn show ADHD
pi_25959513
Vind het van het Vaticaan trouwens toch heel erg openhartig dat ze de tv beelden laten uitzenden van de opgebaarde paus. Maar misschien hebben ze gedacht dat die beelden niet veel anders zijn dan de beelden die de laatste jaren van hem zijn uitgezonden, alleen het onverstaanbare gemompel en gemurmel ontbreekt.
  zondag 3 april 2005 @ 19:38:52 #180
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_25960353
quote:
Op zondag 3 april 2005 17:23 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Zuid Afrika:
Aids besmetting:
Uganda:
Zambia:
Botswana:
36,5% besmetting

In Zuidelijk Afrika zitten vooral veel protestanten, en dan vooral veel in de vml. Britse gebieden. Allemaal van die onafhankelijke kerkjes, net zoals in de VS. In de Franstalige en Portugeestalige gebieden zijn wat meer katholieken, het hoogste aantal in Rwanda geloof ik, een % of 50. Doordat er zoveel missionarissen naar Afrika zijn gegaan, wordt altijd gedacht dat heel Afrika katholiek is, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat die missionarissen wat bekeringen betreft niet daverend veel bereikt hebben.

In Z-Amerika is men veel succesvoller geweest, omdat men daar sinds 1500 de tijd heeft gehad. Europeanen (Livingstone) bereikten de Zambezi pas diep in de 19e eeuw. De methoden van evangelisatie zijn ook aardig veranderd sinds 1500. .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')