compound, je pees is toe aan vervanging als ie gaat pluizen of als er strands gebroken zijn ( 1 is al voldoende voor vervanging ).
dit geldt ook voor je control cable, wanneer 1 van beide bovengenoemde vertoont...direct beide vervangen.
Ik adviseer je om pre-stretched pezen en kabels te kopen, ik schiet zelf met custom strings.
kost wat, maar dan heb je ook wat. ( 60 euro )
geen nare peep-rotatie meer, geen rek meer, pees opzetten, inschieten 100 pijlen, tunen en solid as a rock.
bijkomend voordeel...je kunt de kleur van je pees en kabels matchen met je boog.
Via internet kan je deze kopen bij verschillende mensen.
Ik schiet op dit moment met Crackers, maar Vapor Trail, Winners Choice zijn ook goede keus.
Trekkracht van de Switchback is gerelateerd aan de latten die erin zitten. ( zoals bij elke boog )
de "switch"is leverbaar met 40-50# , 50-60#, 60-70# en wellicht zelfs met 70-80# latten.
bedenk wel, dat wanneer je 50# wil gaan schieten, je beter 40-50# latten dan 50-60# latten kunt nemen.( scheelt je een hoop geklooi met afstellen van de tiller etc.)
wat je bedoelt met let-off, is het percentage trekgewicht dat bij het volledig uitgetrokken zijn van de boog van de pees overgaat op de control-cable.
simpel gezegd: wanneer je 50-60# latten hebt bottomed-out ( volledig platgeschroeft dus ) en je hebt de cam op 80% let-off, dan houdt je dus bij volledig uitgetrokken boog 12# trekgewicht over.
heb je de cam op 65% dan is dit 21#.
let wel op: veranderen van 80% naar 65% veranderd tevens de treklengte van je boog. dus let daarop het kiezen van de juiste cam bij aanschaf. ( cams kosten nieuw een goede 100 euro (!)
80% let-off klinkt leuk, maar uiteindelijk gewicht bij volledig uitgetrokken boog is een contragewicht voor je stabilisatie. ( althans zo ervaar ik het, en vind het fijn om een niet al te veel let-off op de cam te hebben )
80% is ook altijd een fractie langzamer dan 65%.
bij veranderen van treklengte met een Mathews boog ( omdat je evt. door onvoldoende ontwikkelde houding langer danwel korter wordt ) voel je je flink genaaid, de speling is ongeveer"een 1/4"
bij grotere verandering, zul je een nieuwe cam moeten kopen.
Verschepen van een boog uit de U.S. kost je een lieve duit, je zult de boel namelijk flink moeten verzekeren.
Het postpersoneel is namelijk niet zo voorzichtig met pakjes, sprak laatst een vriend in Florida die een boog had opgestuurd.
Deze kwam totaal geruineerd aan, onherstelbaar vernield.
Bovendien zou ik nooit een boog aanschaffen waarmee ik nog nooit geschoten heb.
Het is ook lastig ruilen, of terugsturen wanneer hij niet bevalt.
Ik hoop dat je antwoord op je vragen hebt,
mvg,
Bart