abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34284102
oke, bedankt

Ik zit er nog even over na te denken om een boog te kopen in Amerika ( ebay ). Alleen hiermee krijg ik toch geen problemen met de douane of politie ?
pi_34285022
Je zal hoogstens invoerbelasting moeten betalen, tenzij de boog gebruikt is. Zorg in ieder geval wel dat er geen pijlen met broadheads (jachtpunt) bij zitten, daar krijg je wel problemen mee. Die zijn in Nederland verboden.

Broadhead:

Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_34341274
hallo

Hoe kan je zien of een pees aan vervanging toe is ? en waar kan ik nieuwe pezen kopen ?
pi_34349554
Ik weet geen antwoord op jouw vraag, maar ik vroeg me nog wel even af of je vanmorgen nog bij die club bent wezen kijken en hoe dat was
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_34350212
Familie kwam langs dus ik kon niet weg
pi_34355015
compound, je pees is toe aan vervanging als ie gaat pluizen of als er strands gebroken zijn ( 1 is al voldoende voor vervanging ).
dit geldt ook voor je control cable, wanneer 1 van beide bovengenoemde vertoont...direct beide vervangen.
Ik adviseer je om pre-stretched pezen en kabels te kopen, ik schiet zelf met custom strings.
kost wat, maar dan heb je ook wat. ( 60 euro )
geen nare peep-rotatie meer, geen rek meer, pees opzetten, inschieten 100 pijlen, tunen en solid as a rock.
bijkomend voordeel...je kunt de kleur van je pees en kabels matchen met je boog.
Via internet kan je deze kopen bij verschillende mensen.
Ik schiet op dit moment met Crackers, maar Vapor Trail, Winners Choice zijn ook goede keus.

Trekkracht van de Switchback is gerelateerd aan de latten die erin zitten. ( zoals bij elke boog )
de "switch"is leverbaar met 40-50# , 50-60#, 60-70# en wellicht zelfs met 70-80# latten.
bedenk wel, dat wanneer je 50# wil gaan schieten, je beter 40-50# latten dan 50-60# latten kunt nemen.( scheelt je een hoop geklooi met afstellen van de tiller etc.)
wat je bedoelt met let-off, is het percentage trekgewicht dat bij het volledig uitgetrokken zijn van de boog van de pees overgaat op de control-cable.
simpel gezegd: wanneer je 50-60# latten hebt bottomed-out ( volledig platgeschroeft dus ) en je hebt de cam op 80% let-off, dan houdt je dus bij volledig uitgetrokken boog 12# trekgewicht over.
heb je de cam op 65% dan is dit 21#.
let wel op: veranderen van 80% naar 65% veranderd tevens de treklengte van je boog. dus let daarop het kiezen van de juiste cam bij aanschaf. ( cams kosten nieuw een goede 100 euro (!)
80% let-off klinkt leuk, maar uiteindelijk gewicht bij volledig uitgetrokken boog is een contragewicht voor je stabilisatie. ( althans zo ervaar ik het, en vind het fijn om een niet al te veel let-off op de cam te hebben )
80% is ook altijd een fractie langzamer dan 65%.
bij veranderen van treklengte met een Mathews boog ( omdat je evt. door onvoldoende ontwikkelde houding langer danwel korter wordt ) voel je je flink genaaid, de speling is ongeveer"een 1/4"
bij grotere verandering, zul je een nieuwe cam moeten kopen.

Verschepen van een boog uit de U.S. kost je een lieve duit, je zult de boel namelijk flink moeten verzekeren.
Het postpersoneel is namelijk niet zo voorzichtig met pakjes, sprak laatst een vriend in Florida die een boog had opgestuurd.
Deze kwam totaal geruineerd aan, onherstelbaar vernield.
Bovendien zou ik nooit een boog aanschaffen waarmee ik nog nooit geschoten heb.
Het is ook lastig ruilen, of terugsturen wanneer hij niet bevalt.

Ik hoop dat je antwoord op je vragen hebt,

mvg,

Bart
pi_34361075
super bedankt
pi_34385758
Graag gedaan, je vraagt maar.
Eey, Mazora, heb je een beetje geschoten in Lelystad?
Kom je nog naar Loon op Zand?
pi_34385887
FOK! Handboog meet @ Loon op Zand?

* buitenbeentje zal er ook zijn.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_34392363
Ik ben er in Loon op Zand!
pi_34396877
Loon op zand is wel handig voor een meet, daar hoeft niet enkel hout te worden geschoten zoals op sommige andere wedstrijden. Maar als je nog moet inschrijven ben je te laat, ze zitten vol.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_34422337
Ben al ingeschreven!
Hey Teigan, ik bladerde even terug en ik las een stukje over je treklengte.
deze had je gemeten op 28", dan moet je wel een paar lange armen hebben als je zelf 1m60 lang bent...
Het kan natuurlkijk altijd ( begrijp me niet verkeerd ) maar ik ben 1m84 en heb een treklengte van 28,5"
pi_34422991
Misschien zie ik je daar dan.

Maar dat van die treklengte kan best. Ik ben 1.90 en trek 31". En jij schiet compound. Je pijl licht op een overdraw, al weet ik zo niet of dat ook mee wordt genomen in de treklengte bij een compound. Scheelt toch al gauw 1,5" tot 2". En misschien heb jij gewoon korte armen.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_34428973
hahaha, leuk!

nee, treklengte word niet anders bemeten voor recurve of voor compound.
ook al heeft de boog een extreem reflex of deflex ontworpen riser.
Die overdraw wordt trouwens zelden meer gebruikt.
en maakt ook niet uit voor de TREKlengte, de schachtlengte van je pijlen veranderd wel ( dat is het voordeel van een overdraw, je kunt lekker korte "lees: lichte" pijlen schieten )

korte of lange armen? gebruik de gulden snede in de mens van Vitruvius.
met gestrekte armen ben je als het goed is ( als je voldoet aan de gulden snede ) "vierkant" dat houdt in dat je Vaamlengte ( afstand tussen je vingertoppen bij gesspreide armen ) vrijwel gelijk is aan je lichaamslengte.
Op deze wijze werden ook de oude engelse bogen bemeten.

er zijn formules om je treklengte te berekenen.
Hierbij moet ik aanmerken dat geen mens hetzelfde is, en dat deze berekeningen niet altijd accuraat zijn.
Vaam ( in inches ) delen door 2,5= treklengte in inches.

en
Vaam ( in inches ) minus 15 delen door 2 = treklengte in inches.

een inch= 2,54 cm
een cm = 0,3937 inch

gemiddelden van deze berekeningen zouden inhouden dat Teigan een treklengte van 25,5" zou hebben
Buitenbeentje een treklengte van 30"
en ik een treklengte van 29"

Ik moet nogmaals aanmerken dat geen mens hetzelfde is, en dat deze berekeningen niet altijd accuraat zijn.
Deze berekeningen zijn niet van mij, maar worden algemeen aanvaard in de amerikaanse handboogscene.

Overigens als jij je prettig voelt bij jouw treklengte ..blijf dat dan vooral schieten!
Ik weet het, ik kan een vervelend ventje zijn. hahaha
pi_34432753
Helemaal niet vervelend, ik vind dit best interessante materie. Jammer dat er bij de meeste clubs zo weinig aandacht aan wordt besteed. Met compound heb ik geen ervaring, binnen Vught en 's-Hertogenbosch wordt eigenlijk geen compound geschoten. Een minpuntje bij de clubs aldaar is dat er relatief veel zijn die denigrerend over de compound en alles er om heen doen. Je mag lossen met een apparaatje en je mag een vergroetend vizier gebruiken. Maar ze gaan in mijn ogen voorbij aan het feit dat het een mechanische doorontwikkeling is van de handboog en het niet voor niets een apparte discipline is. Een beetje kortzichtig, maar ze weten nou eenmaal niet beter. Misschien ga ik, al was het maar om te jennen, een jaartje compound schieten.

Maar ik haalde inderdaad treklengte en schachtlengte min of meer door elkaar. En de berekening die je geeft is een hele goede richtlijn, die kende ik nog niet.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_34452465
graag gedaan, er komen bij mij op de club wel wat meer compoundschutters.
Ik noem het zelf altijd maar een boog met zij-wieltjes.
gelukkig voor de recurve-boys, die er zo over lopen te zeuren dat ze in een andere klasse zitten.
je kunt idd zeggen dat het gemakkelijk gemaakt wordt, met let-off, een mechanische losser, vergrotend vizier etc. Wat wordt vergeten is dat alle andere mensen in de compound unlimited klasse dit ook hebben...trekt de competitie weer gelijk.
Het is namelijk lastig appels met peren vergelijken nietwaar?
Wat ik wel moet nageven is dat het stramit van de vang door de compound-jongens zwaarder te lijden heeft.
Zeker de 300 IBO+ jongens die 60# schieten.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust.

Bart
pi_34454626
Wij hebben pas onze pakken vervangen door doelpakken van geperst kunststof. Niet dat ertafoam, maar een heleboel laagjes. Dat alles met 60 ton samengeperst en een par stalen banden er om heen. Je hebt ze waarschijnlijk wel eens op een animal zien staan bij Arthur. De pijlen biljven er goed in zitten en je trekt ze er ook zo weer uit. Het is geen goedkoop spul, maar schiet (en trekt) heel prettig. Ook de "zware jogens" kunnen zich er goed op uitleven. Ze kunnen alleen niet zo goed tegen jachtpunten zoals op onderstaande foto rechts (met die schouder dus).

Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_34479277
Ik moet maar eens wat meer gaan schieten. Net een verhuizing achter de rug en de vereniging is ook klaar met verbouwen.... eens kijken of ik het nog kan...
Gelukkig geen eigenaar van RSI ledematen
pi_34479545
Bij ons op de club zijn er denk ik ongeveer evenveel compound schutters als recurve en andere schutters.
De laatste weken zijn er ook weer een aantal nieuwe mensen bijgekomen, twee die met een longbow of barebow schieten, en afgelopen week kwamen er twee kijken die recurve en compound schieten..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_34479968
Ik ben er een tijd uitgeweest (ca. 1,5 jaar) en ik zag bij ons ook behoorlijk veel nieuwe gezichten.
Het clubgebouw is ook weer verbouwd, dus een mooie tijd om weer wat the gaan schieten.

Ik schiet trouwens recurve met een W & W INFINITE
Gelukkig geen eigenaar van RSI ledematen
pi_34535245
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 16:55 schreef Mazora het volgende:
Maar mijn vraag was dus eigenlijk: zijn er hier nog meer handboogschutters?
M'n vriend (Hoyt Protec compound) en ik (W&W Expert recurve) beoefenen nu zo'n bijna 3 jaar de handboogsport. En het gaat eigenlijk best goed...
We schieten de 18meter wedstrijden (regio), Indoor en Outdoor Fita's.

Hier foto´s van onze bogen:

[ Bericht 5% gewijzigd door Alienna op 27-01-2006 23:37:45 ]
pi_34538745
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 23:30 schreef Alienna het volgende:

[..]

M'n vriend (Hoyt Protec compound) en ik (W&W Expert recurve) beoefenen nu zo'n bijna 3 jaar de handboogsport. En het gaat eigenlijk best goed...
We schieten de 18meter wedstrijden (regio), Indoor en Outdoor Fita's.

Hier foto´s van onze bogen:
[afbeelding]

[afbeelding]
Welkom.

Leuk materiaal. Niet helemaal mijn keuze, maar dat is en blijft persoonlijk. Gewoon een kwestie van smaak. In welke regio schieten jullie?
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_34649215
Misschien een late reactie, we zijn een paar dagen weg geweest...

We schieten in regio 112 (Eindhoven e.o.)
pi_34653368
Hee, da's vlak bij. Ik schiet in Vught.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_34849521
Alienna, lijkt het maar zo of is je pijl veel te lang?
Kan zijn dat de boog nog niet helemaal uitgetrokken is, maar als dit wel het geval is...hak er maar een flink stuk af, scheelt weer wat gewicht.
pi_34854110
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 00:21 schreef pagathan het volgende:
Alienna, lijkt het maar zo of is je pijl veel te lang?
Kan zijn dat de boog nog niet helemaal uitgetrokken is, maar als dit wel het geval is...hak er maar een flink stuk af, scheelt weer wat gewicht.
De pijl is mooi op lengte, die zie je net boven haar arm. De "pijl" die je boven in de foto ziet is een buis van het hek op de achtergrond.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_34878460
Oeps... sufferd, dat had ik kunnen zien.
Sorry, Buitenbeentje heeft gelijk.
pi_35757158
Nog iemand anders als ik nog naar de Winter-3D in Loon op Zand geweest?
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_35780218
Yes, was er ook!
Wat een baggerbende was het zeg!
en nog koud ook, maar goed je bent buitensporter of niet zullen we maar zeggen.
Heb overigens niet best geschoten, jij Buitenbeentje?
Heb het wel prima naar mijn zin gehad, en dat is toch eigenlijk het belangrijkste.
Nu maar weer uitkijken naar Beek en Donk, hoef ik me in elk geval niet druk te maken om het weer enzo.
pi_35781437
Ik head mijn jachtboog al een paar maanden niet in mijn handen gehad, de eerste 7 doelen moest ik weer even wennen. Maar ik heb wel gezellig ern redelijk geschoten. Ik kon helaas de prijsuitrijking niet afwachten en weet dus niet waar ik geëindigd ben. Ik denk redelijk in de middenmoot.
En wat het weer betreft: zo heeft iedere ronde zijn charme. Vorig jaar was het in Loon op Zand helemaal wit met de wedstrijd.
Het was inderdaad maar goed dat er geen rolstoelers mee hoefden te doen.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_35844755
vorig jaar was idd, helemaal wit van de sneeuw, en lag er een dikke laag ijs op het blauwe meer.( wel handig als je pijlen daaroverheen stuiteren naar de andere kant van het meer.)
Maar er stond dit jaar een vieze koude wind over het water.
Ik heb de uitslag nog niet gezien, maar ben bang dat het onder de middenmoot is dit keer.
pi_35904145
Weet iemand misschien waar je van die traditionele pijlpunten kunt kopen. Ik bedoel dus niet van die jachtpunten met weerhaken maar meer zulk soort punten:

Ik heb een keer een site gevonden waar je die dingen kon bestellen maar kan hem nu niet meer vinden. Misschien dat iemand ook de naam van zulk soort punten weet...

Ze waren dan alleen mooi strak en volgens mij hadden ze 4 "bladen"
Deze post werd mede mogelijk gemaakt met steun van de europesche gemeenschap.
pi_35917787
Redelijke kans dat dat soort pijlpunten onder de wapenwet vallen, ze zijn te slotte in de brede zin van het woord jacht punten, broadheads, en die zijn in Nederland verboden. Je zal het dus in het buitenland moeten proberen. Hier vind je een overzicht met zowel Nederlandse als buitenlandse winkels.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_35921923
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 18:14 schreef buitenbeentje het volgende:
Redelijke kans dat dat soort pijlpunten onder de wapenwet vallen, ze zijn te slotte in de brede zin van het woord jacht punten, broadheads, en die zijn in Nederland verboden. Je zal het dus in het buitenland moeten proberen. Hier vind je een overzicht met zowel Nederlandse als buitenlandse winkels.
Zo iets bedoel ik inderdaad. Een broadhead dus. Ik ben eigenlijk op zoek naar een vrij traditioneel model daarvan. Ik ga nog even zoeken via google en via die link die je gaf. Ik ga het niet voor jachtdoeleinden gebruiken maar ik vind het er gewoon erg mooi uitzien.

Ik heb al wat gezocht net en kwam o.a dit tegen:

Dat vind ik zelf een beetje freaky eruitzien. Net of je iemand gaat neerschieten
pi_35922040
Dat soort punten is in Nederland niet legaal te verkrijgen. Je bent dus strafbaar bij bezit ervan.
Bij clubs mag je ze zowiezo niet gebruiken, ze slopen de doelpakken. Dit is tevens het geval bij wedstrijden zoals animal- en veldrondes.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_35922346
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 20:39 schreef buitenbeentje het volgende:
Dat soort punten is in Nederland niet legaal te verkrijgen. Je bent dus strafbaar bij bezit ervan.
Bij clubs mag je ze zowiezo niet gebruiken, ze slopen de doelpakken. Dit is tevens het geval bij wedstrijden zoals animal- en veldrondes.
Dat is goed dat je dat zegt. Ik wil het meer gaan gebruiken op een groot veld bij ons in de buurt. Maar mocht ik ooit naar een club gaan dan weet ik dat ze daar niet welkom zijn.
Ik vraag me af of het model dat ik zoek wel gemaakt word. Wat ik tot nu toe gevonden heb oogt allemaal vrij agressief...
pi_35922545
Pas op als je er mee gaat schieten op dat grote veld, als je gepakt wordt gaat je dat een stevige duit kosten.
Tevens doe je de handboogsport geen plezier. Al enige jaren wordt er her en der gelobbyt om voor handbogen een wapenvergunning in te voeren. Dat sit er nog steeds niet door is komt onder andere door het minimale aantal ongelukken dat er bij gebeurt, alsmede het gebrek aan negative publiciteit.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_35923227
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 20:54 schreef buitenbeentje het volgende:
Pas op als je er mee gaat schieten op dat grote veld, als je gepakt wordt gaat je dat een stevige duit kosten.
Tevens doe je de handboogsport geen plezier. Al enige jaren wordt er her en der gelobbyt om voor handbogen een wapenvergunning in te voeren. Dat sit er nog steeds niet door is komt onder andere door het minimale aantal ongelukken dat er bij gebeurt, alsmede het gebrek aan negative publiciteit.
Het is eigen terrein, dat is toch geen probleem...
pi_35923819
Het blijft verboden wapenbezit. In Nederland zijn bij vorbeeld ook automatische geweren verboden. Als je daar mee gepakt wordt op eigen terrein ben je net zo goed strafbaar als wanneer je ermee over straat loopt. En zo is het ook met de pijlpunten.

Maar kijk eens op http://www.bowra.de/deutVers/Spitzen/Feld_etc_/feld_etc_.html , http://www.bogensport-gaertner.de/start.htm of http://www.bogensport-online.de/ .
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_36124094
Gisteren voor het eerst geschoten op de cursus. Ik bakte er (natuurlijk) nog niet veel man, maar het was wel erg leuk
pi_36125568
Gio, gewoon doorgaan. Wietse van Alten heeft het ook niet in 1 week geleerd. Veel plezier.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_36126550
Ik verwacht ook niet dat het erg snel goed zal gaan. Ik was al blij zat dat mijn pijlen in een doel kwamen ipv in het plafond (toegegeven, ze kwamen terecht in het doel van de baan naast mij, maargoed )
pi_36176824
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 01:13 schreef buitenbeentje het volgende:

[..]

Welkom.

Leuk materiaal. Niet helemaal mijn keuze, maar dat is en blijft persoonlijk. Gewoon een kwestie van smaak. In welke regio schieten jullie?
Ik schiet naast de Hoyt Protec ook nog een UltraElite. En als recurve heb ik een Hoyt Eclipse.

En Alienna heeft sinds kort een Samwa houten boog erbij.
pi_36229486
quote:
Op maandag 6 maart 2006 18:20 schreef buitenbeentje het volgende:
Ik head mijn jachtboog al een paar maanden niet in mijn handen gehad, de eerste 7 doelen moest ik weer even wennen. Maar ik heb wel gezellig ern redelijk geschoten. Ik kon helaas de prijsuitrijking niet afwachten en weet dus niet waar ik geëindigd ben. Ik denk redelijk in de middenmoot.
En wat het weer betreft: zo heeft iedere ronde zijn charme. Vorig jaar was het in Loon op Zand helemaal wit met de wedstrijd.
Het was inderdaad maar goed dat er geen rolstoelers mee hoefden te doen.
Trouwens ook wel opvallen: we liepen de ronde met zijn vieren en ik was de enige rechtshandige schutter. En dat terwijl linkshandige schutters ver in de minderheid zijn.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_36249876
das inderdaad op zijn minst frapant te noemen.
Het valt mij op dat Compound Unlimited zo weinig deelnemers heeft in verhouding.
Hout is ver in de meerderheid, en ook al heeft het zijn charme ( behalve de hele verkleedpartijen, jongens we leven niet meer in de middeleeuwen....wen eraan! ) mij kan het niet bekoren...ik kom om wat te raken.
Ik vind het ook een hele kunst als ik mensen op 40 meter afstand een stuk piepschuim zien slachten met zo'n houtje-touwtje boog...echt toppie!
pi_36250208
Een aantal 3d's mag je alleen maar met houten pijlen schieten, dat is voor mij de voornaamste reden om hout te schieten. En ik schiet voor mijn lol en hoef niet met meer punten op mijn schietbriefje terug te komen als je op het parcours kan schieten (echt gebeurt, maar dat was ik niet). De klets en gezelligheid vind ik minimaal zo belangrijk als het schieten.
Schieten met longbows is net zo moeilijk als schieten met een free-style recurve of compund. Het is een kwestie van techniek aanleren. En wat dat verkleden betreft: dat Middeleeuwse vind ik net zo op zijn plaats als figuren die zich helemaal in camo kleding uitdossen. Alhoewel de camo broeken wel lekker veel zakken hebben.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_36266900
Met die laatste voel ik me dan toch een beetje aangesproken.
laten we het er inderdaad op houden dat er lekker veel zakken in zo'n broek zitten. hahaha
pi_36303483
@ buitenbeentje

Ik vind het schieten met een 'traditionele"boog ook het leukst en het mooist. Ik ben van plan om binnenkort een boog te gaan kopen. Weet jij misschien een goeie winkel waar ze zulke bogen verkopen. En wat raad je me aan, een houten boog of eentje van kunststof. Ik wil gaan schieten met een Longbow

pi_36337901
Kick...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')