abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:11:03 #1
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25930061
Van de voorpagina van het AD van vandaag, ook hier te lezen voor geregistreerde gebruikers van de AD-site:
quote:
2-04-2005

Terreur hangjeugd verergert
Door Marc Kruyswijk

Bewoners worden uit hun wijken weggejaagd

Door zware overlast van hangjongeren worden regelmatig mensen uit hun wijk gejaagd. Zij zoeken hun heil in rustiger buurten. Een inventarisatie van deze krant toont aan dat dit in heel het land speelt.

Het gedrag van de jongeren wordt onmiskenbaar harder, zegt criminoloog Frank van Gemert van de Vrije Universiteit in Amsterdam. ,,We zijn de tijd voorbij dat ze zich beperken tot kwajongensstreken als belletje trekken.'' De overlast bestaat nu uit lawaai, intimiderend gedrag, vernieling van auto's en huizen en ander vandalisme.

Het aantal bekende gevallen is waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg: meestal wordt geen ruchtbaarheid gegeven aan de reden van vertrek. Ook wordt vaak geen aangifte gedaan, zegt Van Gemert. ,,Wanneer de sociale samenhang in een buurt achteruit loopt en de politie de overlast niet kan aanpakken, zullen steeds minder mensen bereid zijn aangifte doen.''

Een familie is afgelopen donderdag Kaatsheuvel ontvlucht na - volgens eigen zeggen - jarenlang getreiter door een groep jongeren uit de buurt. Gezinsleden werden bedreigd en mishandeld en de woning en de auto werden meermalen vernield. De politie heeft deze en andere zaken in onderzoek.

De politie in de Utrechtse wijk Kanaleneiland, waar het probleem ook speelt, zegt te weinig agenten te hebben om elke keer adequaat te kunnen optreden.

'We willen nu wég uit deze buurt'

Het dossier dat twintigers Bert en John op tafel hebben liggen, puilt uit van de aangiftes. 'Auto beklad met verf.' 'Fietsen vernield.' 'Autoruiten ingegooid.' 'Bezoekster in elkaar geslagen en beroofd.' Tegenwoordig doen ze geen aangifte meer als hun autobanden zijn lekgestoken. ,,We willen nog maar één ding: zo snel mogelijk weg uit deze buurt.''

Sinds vier jaar wonen de twee in de Utrechtse wijk Kanaleneiland. De multiculturele wijk beschouwden zij aanvankelijk nog als een mooie plek om te wonen, maar tegenwoordig zingen ze anders. ,,We willen niet meer tussen de rochels en intimiderende jongens hoeven doorlopen wanneer we naar huis gaan. We willen ook niet onze fiets elke keer al die verdiepingen opsjouwen omdat hij buiten of uit het schuurtje steeds wordt gestolen.''

Bert en John ergeren zich er enorm aan dat iedereen last heeft van de overlast die de jongeren veroorzaken, maar niemand er iets tegen doet.
Ook wordt er in het 'Achtergrond'-deel van het 'papieren' AD nog een hele pagina aan dit probleem gewijd, waaruit eens te meer de onmacht van de slachtoffers, de extreme brutaliteit van de daders en de slap- en lafheid van de politie weer eens blijkt. Ik kan dit stuk op internet helaas niet vinden, maar als er vraag naar mocht zijn (of als ik tijd over heb) ben ik misschien wel bereid het (gedeeltelijk) over te tikken.

Wat mij vooral opvalt is de uitspraak van de criminoloog over de aard van de 'kwajongensstreken'. Dit blijkt veel verder te gaan dan het standaard 'belletjelellen' en ander relatief onschuldig vermaak, waar ik me vroeger nog weleens aan bezondigde. Overigens roep ik al jaren dat het gedrag van deze groepen jongeren werkelijke alle perken te buiten gaat, maar het is altijd fijn om dit bevestigd te krijgen door iemand die zich er beroepsmatig mee bezig houdt.

Ik denk dat eenieder die zich niet met een roze bril op heeft teruggetrokken in z'n grachtenpand in de binnenstad, maar daadwerkelijk weleens te maken heeft gehad met dit tuig, het bovenstaande gedrag wel zal herkennen, en weet hoe machteloos je staat tegenover deze 'lastpakjes'.

Imho is het tijd voor veel hardere maatregelen, om te voorkomen dat deze wijken definitief afglijden naar 'no-go-areas'. Buurthuizen helpen echt niet meer: daar staan er inmiddels al tientallen van en die worden door dit tuig alleen maar leeggeroofd en gesloopt.

Wat echter de aard van deze hardere maatregelen zou moeten zijn, daar valt nog wel eea over te zeggen. Maar laten we vooral onze fantasie de vrije loop laten: van de politie hoeven de bewoners immers niets meer te verwachten .
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:18:27 #2
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25930202
als we eerst nou eens de ouders zouden aanspreken op hun verantwoordelijkheden. jongeren horen snachts niet op straat te zijn.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:21:59 #3
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25930271
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:18 schreef zoalshetis het volgende:
als we eerst nou eens de ouders zouden aanspreken op hun verantwoordelijkheden. jongeren horen snachts niet op straat te zijn.
Ik liep vroeger ook gewoon 's nachts op straat rond, vooral in de zomer. Dat hoeft dus echt het probleem niet te zijn.

Je zou ervoor kunnen kiezen een soort avondklok in te stellen voor deze jongeren. En iedereen die zich er niet aan houdt oppakken. Maar dat helpt uiteindelijk vrij weinig: het is symptoombestrijding.

Dit probleem gaat veel dieper, en ik waag het te betwijfelen of het nog met dergelijke 'softe' maatregelen is op te lossen.
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:26:48 #4
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_25930374
Ik zou willen pleiten voor een samenscholingsverbod in probleemgebieden na 22.00 uur. Ik denk dat deze maatregel een hoop overlast kunnen tegengaan. Dat moet natuurlijk samengaan met een duidelijk en hard ingrijpen bij daadwerkelijk overlast. In Engeland heeft deze maatregel in bepaalde probleemgebieden zeer positieve resultaten opgeleverd.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 april 2005 @ 14:28:24 #5
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_25930408
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:26 schreef AvispaCS het volgende:
Ik zou willen pleiten voor een samenscholingsverbod in probleemgebieden na 22.00 uur.
In de probleemwijk kanalen eiland waar dit stuk over gaat bestaat al een samenscholingsverbod... 24/7
pi_25930451
mja als er niks fouts gebeurt maakt het tog niks uit
pi_25930478
Er een paar oppakken en aan de schandpaal op een pleintje.

En dan mag het publiek tomaten en rotte eieren gooien. Win-win situatie. Hebben de vriendjes van de daders ook meteen weer wat te doen die middag.

ontopic: in praten geloof ik niet meer, vrijwel nooit gedaan ook. Ik weet nog wel van mijn basisschool dat er een gozer was die mij wel eens pestte, en dan moesten we er elke keer over praten. Uiteraard leidde dit niet tot verbetering, en heb ik die gozer toen maar een keer een slag voor z'n smoel verkocht. Was toen vrij snel opgelost.

Die kinderen die dit doen kennen totaal geen grenzen, respect komt niet in hun woordenboek voor, ja..alleen in hun "gangstadictionary". Respect voor je homies of whatever.
Ouders aanspreken kan wel, maar dan zie ik graag dat de ouders simpelweg meedelen in de straf. Als zoonlief de vandaal uithangt dan mag die een taakstraf krijgen, en dan mag pap of mams gezellig meespitten in een tuintje. Dan zijn die ouders het ook snel zat lijkt me.

En zoals iemand al aangaf, niet elke hangjeugd is bezig met dit soort dingen, wij zijn ook wel buiten maar trappen gewoon een balletje, vaak zijn er zelfs nog mensen die even met ons komen kletsen.

Dit zijn naar mijn mening geen hangjongeren, maar simpelweg criminelen.
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:32:33 #8
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25930499
quote:
Ik zou willen pleiten voor een samenscholingsverbod in probleemgebieden na 22.00 uur. Ik denk dat deze maatregel een hoop overlast kunnen tegengaan. Dat moet natuurlijk samengaan met een duidelijk en hard ingrijpen bij daadwerkelijk overlast. In Engeland heeft deze maatregel in bepaalde probleemgebieden zeer positieve resultaten opgeleverd.
Maar wie gaat dit samenscholingsverbod dan afdwingen? De politie is nu al 'onderbemand', dwz te lui en te laf om in te grijpen. Waarom zou dat veranderen met zo'n samenscholingsverbod?
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:43:58 #9
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25930747
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:32 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Maar wie gaat dit samenscholingsverbod dan afdwingen? De politie is nu al 'onderbemand', dwz te lui en te laf om in te grijpen. Waarom zou dat veranderen met zo'n samenscholingsverbod?
wat ook nog wel eens wil helpen is een schoonveegteam dat bestaat uit voomalig delinquenten. heeft prima gewerkt op (metro)stations. die zouden erop kunnen toezien dat het samenscholingsverbod wordt nageleefd. het blijft geen kerstmis voor die ettertjes.
pi_25931072
quote:
de onmacht van de slachtoffers, de extreme brutaliteit van de daders en de slap- en lafheid van de politie.
De spijker op zn kop!

De politie doet NIKS en al wilden ze, ze mogen niet. Erfgoed van onze Linkse multicul politiek....

De tijd van praten is wat mij betreft voorbij, het wordt tijd dat de straffen flink omhoog gaan en de politie standaard zero-tolerance beleid voert, niet praten of beboeten, maar meteen slaan! (En hard)

Dubbel paspoort en drie geweldsmisdrijven? Uitzetten.

Er is er overigens maar één die hiervoor zal zorgen, en dat is Geert Wilders.

Mocht D66 besluiten dit kabinet te droppen, dan heeft-ie mijn stem, 100% zeker. Hij is het laatste redmiddel, voor ook deze hoger opgeleide emigreert naar een minder "Islam-knuffel land".
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
  zaterdag 2 april 2005 @ 15:06:31 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25931208
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:58 schreef Mr.Spock het volgende:

[..]

drie geweldsmisdrijven? Uitzetten.
hoezo drie?
  zaterdag 2 april 2005 @ 15:25:32 #12
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_25931543
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 15:06 schreef zoalshetis het volgende:

hoezo drie?
Idd. Waarom wachten tot ze de fout in gaan?
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  zaterdag 2 april 2005 @ 15:26:11 #13
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25931554
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 15:25 schreef robh het volgende:

[..]

Mijn idee .
  zaterdag 2 april 2005 @ 15:36:27 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25931732
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 15:25 schreef robh het volgende:

[..]

ook ik kan weleens cynisch zijn.
  zaterdag 2 april 2005 @ 16:07:58 #15
38549 dewd
100% pure
pi_25932418
quote:
Dat is toch geen oplossing, toen ik nog een kleine dewd was waren wij ook altijd buiten, met minstens een groepje van 15 tot 20 jongens en meiden. Geen enkel probleem ooit gehad, geen terreur of vernielingen.
Het ligt gewoon aan het soort figuren hier, en het zal natuurlijk geen enkele verbazing wekken dat het weer om allochtonen gaat.
pi_25932775
Ik snap het niet meer, hangen mag niet, dat begrijp ik
maar ga je vervolgens een brandveilig hok bouwen met een nooduitgang en goede brandblusser etc. krijg je dit gezeik weer: Indrinken in de keet: een half kratje op een avond
het is ook nooit goed
quote:

[..]

De spijker op zn kop!

De politie doet NIKS en al wilden ze, ze mogen niet. Erfgoed van onze Linkse multicul politiek....

De tijd van praten is wat mij betreft voorbij, het wordt tijd dat de straffen flink omhoog gaan en de politie standaard zero-tolerance beleid voert, niet praten of beboeten, maar meteen slaan! (En hard)

Mocht D66 besluiten dit kabinet te droppen, dan heeft-ie mijn stem, 100% zeker. Hij is het laatste redmiddel, voor ook deze hoger opgeleide emigreert naar een minder "Islam-knuffel land".
En het is te hopen dat jij nog niet stemgerechtigd ben
Ik zag pas nog een blad liggen, must ofzo, waar op stond, Nederland is lam !
ISLAM!
eng! brrrrrr eng! terroristen whaaa!!! allemaal hetzelfde whaaa! allemaal slecht whaa!
ik snap eigenlijk wel waarom zoiets verkocht word, het bevestigd angst die er tussen de wereldvreemden leeft, maargoed, jammer....

[ Bericht 74% gewijzigd door mechatronics op 02-04-2005 16:35:59 ]
-
pi_25932785
quote:

[..]

De spijker op zn kop!

Nee hoor, bij oerhollandsch relschoppend sfeerverziekend tuig doen ze ook niets.
quote:
De straffen hoeven niet omhoog als de pliesie überhaupt iets doet. Het gros van de etters in kwestie komt al jaren met van alles weg of heeft nog het één en ander uitstaan en loopt desondanks vrolijk rond.
quote:
a) alsof Marokko/Turkije/Curação/Verweggistan dat tuig terug wil hebben, uitzetten is niet voor niets zo moeilijk.
b) wat doen we met het Arische kampvolk
quote:
Zonder Geert slaat de vlam ook wel in de pan hoor
quote:
Nou, wat worden die moslims doodgeknuffeld. Dat ervaren ze zelf ook zo.
Gek he, dat beide "kampen" zich ernstig tekort gedaan voelt? Ergens klopt iets niet...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_25935041
Lemmep schreef vandaag :"Het blijft geen kermis voor die ettertjes".

In Amsterdam onder Cohen blijft het etterkermis ongestoort doorgaan.
pi_25935130
Geef ze een jeugdcentrum.
  zaterdag 2 april 2005 @ 18:02:20 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25935164
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 17:56 schreef Peter-de-Grote het volgende:
Lemmep schreef vandaag :"Het blijft geen kermis voor die ettertjes".

In Amsterdam onder Cohen blijft het etterkermis ongestoort doorgaan.
denk dat je mij quote. en het was kerstmis.
  zaterdag 2 april 2005 @ 19:57:55 #21
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25937597
Even het eerste stukje van het achtergrondartikel in het AD, waarvan de tekst in 3 delen is opgedeeld:
quote:
Weggepest

Het zijn maar kleine berichtjes in de krant: gezin verlaat buurt wegens terreur hangjongeren. Hoewel precieze cijfers niet bestaan, komt dit vaak voor. Casus Kanaleneiland, Utrecht.

De Slachtoffers

Iedere maandag wordt het trappenhuis schoongemaakt. Iedere dinsdag zeiken jongeren de boel weer onder. Het portaal ligt vol groengele rochels en het stinkt als een dolle. De brievenbussen zijn net weer gerepareerd, maar geblakerde plekken getuigen van een recent brandje. Ook het bellenbord moet het kennelijk regelmatig ontzien.

De flat in de Utrechtse wijk Kanaleneiland is goor. John en Bert wonen hier vier jaar samen en willen inmiddels nog maar één ding: weg. Liever vandaag dan morgen. Niet nóg een keer gaan praten met de politie, de auto 's morgens aantreffen met vier lekgestoken banden, niet nóg een keer aangifte doen van de zoveelste inbraak in hun schuurtje.

Ze willen verhuizen naar een buurt waar de straat, de hal en de galerij niet worden geterroriseerd door hangjongeren. Bert, net afgestudeerd, en zijn studievriend John, derdejaars economie, zijn het zat. Bert pakt zijn 'dossier' erbij. "Wat ons hier allemaal is overkomen", zegt hij mismoedig, wijzend op vellen vol verwensingen, bedreigingen en gewelddadigheden. 'Auto beklad met verf.' 'Bezoek wordt uitgescholden.' 'Fietsen vernield.' 'Autoramen ingegooid.' 'Bezoekster in elkaar geslagen en beroofd.' De aangifteformulieren zitten er ook bij.

Vier jaar geleden waren Bert en John nog zo positief geweest toen ze de flat in de 'moeilijke wijk' Kanaleneiland betrokken. Bert: "We wisten dat hier veel allochtonen wonen, maar waarom zou dat tot problemen leiden, dachten we." John: "Een islamitische slagerij, een Marokkaanse groenteboer, het voelde een beetje als een verre vakantie. Maar dan in eigen land."

Van dat vakantiegevoel is nu niets meer over. Iets meer dan een jaar geleden ging het voor het eerst goed mis. John zag vanaf het balkon dat een groepje hangjongeren op zijn auto was gaan zitten. John: "Ik riep, misschien een beetje agressief, of ze dat even wilden laten. Een paar dagen later zat mijn auto onder de verf. Later werden raampjes ingeslagen, banden lekgestoken, boomstammen tegen de zijkant aangeslagen."

Er werd aangifte gedaan en er werd nog een keer aangifte gedaan. En nog een keer. En nog een keer. John: "Tja, het moet voor de verzekering. Maar we kregen niet het gevoel dat het zin had."

Integendeel: de oplossingen die de politie aandroeg, riepen vooral ergernis op. John: "We konden onze auto's beter in een andere wijk parkeren. Dat bedenk je toch niet?"

Bert: "En later werd ons verteld dat we beter ergens anders konden gaan wonen. Heb je daar politie voor! En of we wel aangifte wílden doen, want we zouden nog meer het mikpunt van de daders kunnen worden."

Het ergste is nog dat ik mezelf tegenwoordig regelmatig betrap op racistische ideeën, zegt John. " Dat ik op straat loop en bij iedere buitenlander denk: daar gaat weer zo'n crimineel. Ik weet dat het niet waar is, dat je niet iedereen over een kam mag scheren, maar de uitkomst van al deze problemen is dat je wel zulke gedachten hebt."
In de laatste alinea zegt John bang te zijn dat hij een 'racist' is geworden. Ik denk echter eerder dat hij eindelijk z'n verstand heeft gevonden .
  zaterdag 2 april 2005 @ 22:52:16 #22
118032 Groene_Draeck
Mijn Koninkrijk van Groen
pi_25942038
Ik eis dat we alle pro multi cult mensen zoals marcel van dam en paul rossenmuller en de hele anti fa groep daar gedwongen laten wonen, kijken wat er gebeurt!
Langzaam doorkruipen Braamscheuten waar eens ogen zaten
Dampen uit een ondiep graf
stijgen naar de sparretoppen naar waar de regen woont...
pi_25942194
Er moeten militaire tuchtkampen komen, naar Amerikaans voorbeeld. Hier kunnen alle etters die meerdere keren worden opgepakt naar toe worden gestuurd. De kosten komen voor hun eigen rekening en moeten zonodig met dwangarbeid worden terugverdiend. Bij minderjarige kinderen moeten de ouders betalen, desnoods wordt het bedrag direct ingehouden van de uitkering (zij hebben het immers nagelaten hun kroost op te voeden en/of te controleren)

Maargoed dit vereist natuurlijk wel dat de daders worden opgepakt en veroordeeld..

Tsja hoe krijg je de monopolistische staatspolitie zover iets te gaan doen... ik zou het niet weten. Misschien moet de gemeente particuliere beveiliging subsidiëren?
  zaterdag 2 april 2005 @ 22:56:36 #24
99433 Tup
Tupperwaar
pi_25942200
De niet functionerende politie....zijn de ministers van Justitie en/of Bin.zaken daar niet verantwoordelijk voor?

Kok I: justitie >> W. Sorgdrager D66
bin.zaken >> H. Dijkstal VVD
Kok 2: justitie >> B. Korthals VVD
bin.zaken >> B. Peper PVDA & van Boxtel D66
Balk-I: justitie >> Donner CDA
bin.zaken >> Remkes VVD

Gezien de indrukwekkende staat van dienst van de partijen van de huidige coalitie hoeven we hier niet veel te verwachten. O nee wacht, het was natuurlijk allemaal de schuld van Bram Peper.....Groene Draeck heeft daar een goede kijk op.
Wasserwunderland
  zaterdag 2 april 2005 @ 22:58:24 #25
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25942266
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 22:52 schreef Groene_Draeck het volgende:
Ik eis dat we alle pro multi cult mensen zoals marcel van dam en paul rossenmuller en de hele anti fa groep daar gedwongen laten wonen, kijken wat er gebeurt!
Dat roep ik ook al jaren .

Het zou sowieso goed zijn voor politici om een soort 'stage' te lopen in zulke wijken alvorens ze aan de macht komen. En dan niet één week, maar een half jaar ofzo. Zodat men alle 'prachtige facetten' van die fantastische 'multiculturele samenleving' eens goed kan 'beleven'.

Magoed, daarmee los je helaas het probleem nog niet op natuurlijk .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')