Ook wordt er in het 'Achtergrond'-deel van het 'papieren' AD nog een hele pagina aan dit probleem gewijd, waaruit eens te meer de onmacht van de slachtoffers, de extreme brutaliteit van de daders en de slap- en lafheid van de politie weer eens blijkt. Ik kan dit stuk op internet helaas niet vinden, maar als er vraag naar mocht zijn (of als ik tijd over heb) ben ik misschien wel bereid het (gedeeltelijk) over te tikken.quote:2-04-2005
Terreur hangjeugd verergert
Door Marc Kruyswijk
Bewoners worden uit hun wijken weggejaagd
Door zware overlast van hangjongeren worden regelmatig mensen uit hun wijk gejaagd. Zij zoeken hun heil in rustiger buurten. Een inventarisatie van deze krant toont aan dat dit in heel het land speelt.
Het gedrag van de jongeren wordt onmiskenbaar harder, zegt criminoloog Frank van Gemert van de Vrije Universiteit in Amsterdam. ,,We zijn de tijd voorbij dat ze zich beperken tot kwajongensstreken als belletje trekken.'' De overlast bestaat nu uit lawaai, intimiderend gedrag, vernieling van auto's en huizen en ander vandalisme.
Het aantal bekende gevallen is waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg: meestal wordt geen ruchtbaarheid gegeven aan de reden van vertrek. Ook wordt vaak geen aangifte gedaan, zegt Van Gemert. ,,Wanneer de sociale samenhang in een buurt achteruit loopt en de politie de overlast niet kan aanpakken, zullen steeds minder mensen bereid zijn aangifte doen.''
Een familie is afgelopen donderdag Kaatsheuvel ontvlucht na - volgens eigen zeggen - jarenlang getreiter door een groep jongeren uit de buurt. Gezinsleden werden bedreigd en mishandeld en de woning en de auto werden meermalen vernield. De politie heeft deze en andere zaken in onderzoek.
De politie in de Utrechtse wijk Kanaleneiland, waar het probleem ook speelt, zegt te weinig agenten te hebben om elke keer adequaat te kunnen optreden.
'We willen nu wég uit deze buurt'
Het dossier dat twintigers Bert en John op tafel hebben liggen, puilt uit van de aangiftes. 'Auto beklad met verf.' 'Fietsen vernield.' 'Autoruiten ingegooid.' 'Bezoekster in elkaar geslagen en beroofd.' Tegenwoordig doen ze geen aangifte meer als hun autobanden zijn lekgestoken. ,,We willen nog maar één ding: zo snel mogelijk weg uit deze buurt.''
Sinds vier jaar wonen de twee in de Utrechtse wijk Kanaleneiland. De multiculturele wijk beschouwden zij aanvankelijk nog als een mooie plek om te wonen, maar tegenwoordig zingen ze anders. ,,We willen niet meer tussen de rochels en intimiderende jongens hoeven doorlopen wanneer we naar huis gaan. We willen ook niet onze fiets elke keer al die verdiepingen opsjouwen omdat hij buiten of uit het schuurtje steeds wordt gestolen.''
Bert en John ergeren zich er enorm aan dat iedereen last heeft van de overlast die de jongeren veroorzaken, maar niemand er iets tegen doet.
Ik liep vroeger ook gewoon 's nachts op straat rond, vooral in de zomer. Dat hoeft dus echt het probleem niet te zijn.quote:Op zaterdag 2 april 2005 14:18 schreef zoalshetis het volgende:
als we eerst nou eens de ouders zouden aanspreken op hun verantwoordelijkheden. jongeren horen snachts niet op straat te zijn.
In de probleemwijk kanalen eiland waar dit stuk over gaat bestaat al een samenscholingsverbod... 24/7quote:Op zaterdag 2 april 2005 14:26 schreef AvispaCS het volgende:
Ik zou willen pleiten voor een samenscholingsverbod in probleemgebieden na 22.00 uur.
Maar wie gaat dit samenscholingsverbod dan afdwingen? De politie is nu al 'onderbemand', dwz te lui en te laf om in te grijpen. Waarom zou dat veranderen met zo'n samenscholingsverbod?quote:Op zaterdag 2 april 2005 14:26 schreef AvispaCS het volgende:
Ik zou willen pleiten voor een samenscholingsverbod in probleemgebieden na 22.00 uur. Ik denk dat deze maatregel een hoop overlast kunnen tegengaan. Dat moet natuurlijk samengaan met een duidelijk en hard ingrijpen bij daadwerkelijk overlast. In Engeland heeft deze maatregel in bepaalde probleemgebieden zeer positieve resultaten opgeleverd.
wat ook nog wel eens wil helpen is een schoonveegteam dat bestaat uit voomalig delinquenten. heeft prima gewerkt op (metro)stations. die zouden erop kunnen toezien dat het samenscholingsverbod wordt nageleefd. het blijft geen kerstmis voor die ettertjes.quote:Op zaterdag 2 april 2005 14:32 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Maar wie gaat dit samenscholingsverbod dan afdwingen? De politie is nu al 'onderbemand', dwz te lui en te laf om in te grijpen. Waarom zou dat veranderen met zo'n samenscholingsverbod?
De spijker op zn kop!quote:de onmacht van de slachtoffers, de extreme brutaliteit van de daders en de slap- en lafheid van de politie.
hoezo drie?quote:
Mijn ideequote:Op zaterdag 2 april 2005 15:25 schreef robh het volgende:
[..]
Idd. Waarom wachten tot ze de fout in gaan?
ook ik kan weleens cynisch zijn.quote:Op zaterdag 2 april 2005 15:25 schreef robh het volgende:
[..]
Idd. Waarom wachten tot ze de fout in gaan?
Dat is toch geen oplossing, toen ik nog een kleine dewd was waren wij ook altijd buiten, met minstens een groepje van 15 tot 20 jongens en meiden. Geen enkel probleem ooit gehad, geen terreur of vernielingen.quote:Op zaterdag 2 april 2005 14:26 schreef AvispaCS het volgende:
Ik zou willen pleiten voor een samenscholingsverbod in probleemgebieden na 22.00 uur. Ik denk dat deze maatregel een hoop overlast kunnen tegengaan. Dat moet natuurlijk samengaan met een duidelijk en hard ingrijpen bij daadwerkelijk overlast. In Engeland heeft deze maatregel in bepaalde probleemgebieden zeer positieve resultaten opgeleverd.
En het is te hopen dat jij nog niet stemgerechtigd benquote:Op zaterdag 2 april 2005 14:58 schreef Mr.Spock het volgende:
[..]
De spijker op zn kop!
De politie doet NIKS en al wilden ze, ze mogen niet. Erfgoed van onze Linkse multicul politiek....
De tijd van praten is wat mij betreft voorbij, het wordt tijd dat de straffen flink omhoog gaan en de politie standaard zero-tolerance beleid voert, niet praten of beboeten, maar meteen slaan! (En hard)
Dubbel paspoort en drie geweldsmisdrijven? Uitzetten.
Er is er overigens maar één die hiervoor zal zorgen, en dat is Geert Wilders.
Mocht D66 besluiten dit kabinet te droppen, dan heeft-ie mijn stem, 100% zeker. Hij is het laatste redmiddel, voor ook deze hoger opgeleide emigreert naar een minder "Islam-knuffel land".
Nee hoor, bij oerhollandsch relschoppend sfeerverziekend tuig doen ze ook niets.quote:Op zaterdag 2 april 2005 14:58 schreef Mr.Spock het volgende:
[..]
De spijker op zn kop!
De politie doet NIKS en al wilden ze, ze mogen niet. Erfgoed van onze Linkse multicul politiek....
De straffen hoeven niet omhoog als de pliesie überhaupt iets doet. Het gros van de etters in kwestie komt al jaren met van alles weg of heeft nog het één en ander uitstaan en loopt desondanks vrolijk rond.quote:De tijd van praten is wat mij betreft voorbij, het wordt tijd dat de straffen flink omhoog gaan en de politie standaard zero-tolerance beleid voert, niet praten of beboeten, maar meteen slaan! (En hard)
a) alsof Marokko/Turkije/Curação/Verweggistan dat tuig terug wil hebben, uitzetten is niet voor niets zo moeilijk.quote:Dubbel paspoort en drie geweldsmisdrijven? Uitzetten.
Zonder Geert slaat de vlam ook wel in de pan hoorquote:Er is er overigens maar één die hiervoor zal zorgen, en dat is Geert Wilders.
Nou, wat worden die moslims doodgeknuffeld. Dat ervaren ze zelf ook zo.quote:Mocht D66 besluiten dit kabinet te droppen, dan heeft-ie mijn stem, 100% zeker. Hij is het laatste redmiddel, voor ook deze hoger opgeleide emigreert naar een minder "Islam-knuffel land".
denk dat je mij quote. en het was kerstmis.quote:Op zaterdag 2 april 2005 17:56 schreef Peter-de-Grote het volgende:
Lemmep schreef vandaag :"Het blijft geen kermis voor die ettertjes".
In Amsterdam onder Cohen blijft het etterkermis ongestoort doorgaan.
In de laatste alinea zegt John bang te zijn dat hij een 'racist' is geworden. Ik denk echter eerder dat hij eindelijk z'n verstand heeft gevondenquote:Weggepest
Het zijn maar kleine berichtjes in de krant: gezin verlaat buurt wegens terreur hangjongeren. Hoewel precieze cijfers niet bestaan, komt dit vaak voor. Casus Kanaleneiland, Utrecht.
De Slachtoffers
Iedere maandag wordt het trappenhuis schoongemaakt. Iedere dinsdag zeiken jongeren de boel weer onder. Het portaal ligt vol groengele rochels en het stinkt als een dolle. De brievenbussen zijn net weer gerepareerd, maar geblakerde plekken getuigen van een recent brandje. Ook het bellenbord moet het kennelijk regelmatig ontzien.
De flat in de Utrechtse wijk Kanaleneiland is goor. John en Bert wonen hier vier jaar samen en willen inmiddels nog maar één ding: weg. Liever vandaag dan morgen. Niet nóg een keer gaan praten met de politie, de auto 's morgens aantreffen met vier lekgestoken banden, niet nóg een keer aangifte doen van de zoveelste inbraak in hun schuurtje.
Ze willen verhuizen naar een buurt waar de straat, de hal en de galerij niet worden geterroriseerd door hangjongeren. Bert, net afgestudeerd, en zijn studievriend John, derdejaars economie, zijn het zat. Bert pakt zijn 'dossier' erbij. "Wat ons hier allemaal is overkomen", zegt hij mismoedig, wijzend op vellen vol verwensingen, bedreigingen en gewelddadigheden. 'Auto beklad met verf.' 'Bezoek wordt uitgescholden.' 'Fietsen vernield.' 'Autoramen ingegooid.' 'Bezoekster in elkaar geslagen en beroofd.' De aangifteformulieren zitten er ook bij.
Vier jaar geleden waren Bert en John nog zo positief geweest toen ze de flat in de 'moeilijke wijk' Kanaleneiland betrokken. Bert: "We wisten dat hier veel allochtonen wonen, maar waarom zou dat tot problemen leiden, dachten we." John: "Een islamitische slagerij, een Marokkaanse groenteboer, het voelde een beetje als een verre vakantie. Maar dan in eigen land."
Van dat vakantiegevoel is nu niets meer over. Iets meer dan een jaar geleden ging het voor het eerst goed mis. John zag vanaf het balkon dat een groepje hangjongeren op zijn auto was gaan zitten. John: "Ik riep, misschien een beetje agressief, of ze dat even wilden laten. Een paar dagen later zat mijn auto onder de verf. Later werden raampjes ingeslagen, banden lekgestoken, boomstammen tegen de zijkant aangeslagen."
Er werd aangifte gedaan en er werd nog een keer aangifte gedaan. En nog een keer. En nog een keer. John: "Tja, het moet voor de verzekering. Maar we kregen niet het gevoel dat het zin had."
Integendeel: de oplossingen die de politie aandroeg, riepen vooral ergernis op. John: "We konden onze auto's beter in een andere wijk parkeren. Dat bedenk je toch niet?"
Bert: "En later werd ons verteld dat we beter ergens anders konden gaan wonen. Heb je daar politie voor! En of we wel aangifte wílden doen, want we zouden nog meer het mikpunt van de daders kunnen worden."
Het ergste is nog dat ik mezelf tegenwoordig regelmatig betrap op racistische ideeën, zegt John. " Dat ik op straat loop en bij iedere buitenlander denk: daar gaat weer zo'n crimineel. Ik weet dat het niet waar is, dat je niet iedereen over een kam mag scheren, maar de uitkomst van al deze problemen is dat je wel zulke gedachten hebt."
Dat roep ik ook al jarenquote:Op zaterdag 2 april 2005 22:52 schreef Groene_Draeck het volgende:
Ik eis dat we alle pro multi cult mensen zoals marcel van dam en paul rossenmuller en de hele anti fa groep daar gedwongen laten wonen, kijken wat er gebeurt!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |