Het kan echt elk moment afgelopen zijn. Ik denk dat de ochtendkranten wel 'hopen' dat hij voor 4 uur 's ochtends overlijdt, anders blijven ze met hun berichtgeving opgescheept tot maandagochtendquote:Toestand paus verder verslechterd
Uitgegeven: 1 april 2005 19:29
Laatst gewijzigd: 1 april 2005 23:15
VATICAAN - De toestand van paus Johannes Paulus II gaat steeds verder achteruit. Hij ademt oppervlakkig en zijn bloeddruk daalt. De paus is niet hersendood en zijn hart klopt nog. Dat meldde het Vaticaan vrijdag, in reactie op Italiaanse mediaberichten dat de kerkvorst al zou zijn overleden.
Een Italiaans persbureau meldde eerder dat het elektro-encephalogram (EEG) van de paus geen hersenactiviteit meer zou aangeven. Een functionaris van het Vaticaan zei echter dat zo'n apparaat helemaal niet aanwezig is in het appartement waar de paus wordt verpleegd. Klik hier !
Volgens een woordvoerder van het Vaticaan ondervindt de paus aanhoudende problemen met zijn hart en nieren. Hij noemde de algehele toestand van de kerkvorst zichtbaar slecht.
Mensen stromen toe richting het Sint-Pietersplein in Vaticaanstad voor rozenkransgebed
Rozenkrans
Meer dan 60.000 gelovigen hebben vrijdagavond gehoor gegeven aan de oproep van kardinaal Camillo Ruini om op 21.00 uur op het Sint Pietersplein de rozenkrans voor de paus te bidden. Ruini bestuurt namens de paus het bisdom Rome. "Vanavond of vannacht zal Christus de poort opendoen voor de paus", zei Angelo Comastri, de vicaris-generaal van Vaticaanstad, die voorging in het gebed.
Op het plein in Vaticaanstad staan grote videoschermen. Volgens sommige media wil het Vaticaan die gebruiken om het nieuws van de dood van de paus bekend te maken. Ruini is volgens de traditie degene die dat moet doen.
Pelgrims
Na afloop werd bekend dat het plein de gehele nacht geopend zal blijven. Om de aanvoer van pelgrims in de goede banen te leiden hebben de Italiaanse spoorwegen een shuttledienst geopend tussen het hoofdstation van Rome en het station dat in de buurt van Vaticaanstad ligt.
Gelovigen op het Sint Pietersplein houden kaarsen in hun handen als ze bidden voor paus Johannes Paulus II
De duizenden gelovigen en toeristen die zich op het plein hebben verzameld, wachten gelaten af wat komen gaat. Ze staan of zitten met hun blik gericht op de ramen van de pauselijk vertrekken, waar nog enkele lampen branden. Verscheidene mensen hebben een brandend kaarsje in hun hand.
Nonnen
De menigte op het plein zwelt nog altijd aan. Nonnen, andere gelovigen en toeristen spoeden zich per metro en te voet naar de Sint Pieter. Een Italiaanse pastoor loopt met een draagbaar radiootje aan zijn oor aan de rand van het plein. "Hoe de situatie is? Het gaat langzaam verder achteruit."
Intussen zijn talloze cameraploegen en verslaggevers van de internationale media druk in de weer en hebben sommige zwervers te midden van de menigte hun gebruikelijke slaapplaatsen ingenomen.
Die meneer is 84 jaar oud, ik weet niet of het zo vreselijk is om in zijn toestand te sterven.quote:Op vrijdag 1 april 2005 23:21 schreef MrBadGuy het volgende:
wat vreselijk toch voor die lieve oude meneer![]()
Dat idee heb ik ook.quote:Op vrijdag 1 april 2005 23:23 schreef TheVulture het volgende:
Blijft toch een indrukwekkend beeld van het Sint-Pietersplein....
Iets zegt mij dat als ik morgen wakker wordt dat de paus is heengegaan
1 2 | Vertrouwelingen aan sterfbed paus.. 122 Premier vertrouwt op goede afloop.. 108 |
quote:Op vrijdag 1 april 2005 23:25 schreef Geqxon het volgende:
Toch blijf ik bij mijn standpunt: Als god bestaat, waarom laat hij de best presterende christen dan zo lijden? Heeft de paus soms ook aan kleine jongentjes gezeten? Of bestaat god niet?
Lijkt me niet... het officiele tijdstip van overlijden is en blijft dan toch op 1 april. Daar kunnen zelfs zij niet omheen volgens mij.quote:Op vrijdag 1 april 2005 23:23 schreef Bullpit het volgende:
volgens mij is ie al overleden, maar wachten ze met het bekendmaken tot na middernacht zodat ze kunnen zeggen dat ie op 2 april is overleden, ipv 1 april
Wat is dit nu weer voor een onzin? God laat mensen niet lijden. Wij zijn mensen met vrije wil. Als we lijden komt dat of door onszelf, of door de omstandigheden, maar nooit door God.quote:Op vrijdag 1 april 2005 23:25 schreef Geqxon het volgende:
Toch blijf ik bij mijn standpunt: Als god bestaat, waarom laat hij de best presterende christen dan zo lijden? Heeft de paus soms ook aan kleine jongentjes gezeten? Of bestaat god niet?
Balkenende is duidelijk geen katholiekquote:Op vrijdag 1 april 2005 23:25 schreef Duvel het volgende:
Onvermoede humor op teletekst pagina 101:
[ code verwijderd ]
alsof Bakellende zelf die teletekstpagina's invoert.quote:Op vrijdag 1 april 2005 23:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Balkenende is duidelijk geen katholiek![]()
hoeveelste keer is dat van deze avond?quote:Op vrijdag 1 april 2005 23:55 schreef Meki het volgende:
volgens italiaanse zender is ie dood
Ja de hele avond al ongeveer. Maar er wordt niets bevestigd door het Vaticaan...quote:Op vrijdag 1 april 2005 23:55 schreef Meki het volgende:
volgens italiaanse zender is ie dood
Wat een orginele 'typo' toch weer.quote:Op vrijdag 1 april 2005 23:30 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
alsof Bakellende zelf die teletekstpagina's invoert.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |