idd anders kom je moeilijk aan je halal vleesquote:
Ik weet heus wel waar ik het vandaan kan halen. Mijn vraag was wat voor soort Helal vlees beschikbaar is. Gewoon hetzelfde als "normaal" vlees dus. Niet mijn meest intelligente vraag op dit Forum, maar ik vroeg het me gewoon af.quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:12 schreef Steve-O het volgende:
[..]
idd anders kom je moeilijk aan je halal vlees
Het kalfsvlees bij AH is Halal.quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:12 schreef Steve-O het volgende:
idd anders kom je moeilijk aan je halal vlees
quote:De rituele slacht ( Halal )
Volgens de Islamitische wet is alleen vlees toegestaan voor consumptie dat door een Moslim persoonlijk in naam van God is geslacht door middel van een snede in de hals met een scherp mes. Het moet een gezond dier zijn . Runderen, kalveren, geiten,schapen en pluimvee komen hiervoor in aanmerking. Varkensvlees is verboden en wordt als onrein ervaren. Verder dient het dier te sterven aan de halssnede. Het rituele slachten houdt in dat de Islamitische man die de de dieren snijdt bij ieder dier de volgende heilige woorden van uit overtuiging uitspreekt: " Bismillah, Allah akbar " (in naam van Allah de aller machtigste).Rituele slachtingen worden bij voorkeur zonder bedwelming verricht.Aangezien de Europese wetgeving voorschrijft dat slachtvee dient te worden verdoofd, worden tegenwoordig bepaalde verdovingsmiddelen toegestaan. Het dier mag echter door deze verdoving niet op de rand van de dood verkeren of sterven voordat het wordt geslacht. Het schietmasker dat wordt gebruikt bij runderen en kalveren komt hiervoor e in aanmerking. Zowel technisch als procedureel wordt dit erkend door een internationaal college van Islamitische schriftgeleerden op dit gebied.
Halal consumptie
Ook na het slachten dient het vlees op een Islamitische wijze te worden behandeld. Het mag niet gemengd worden met vlees dat niet Halal is. Zo mag er bijvoorbeeld geen bloed meer bijkomen, er mag geen gelatine aan toegevoegd worden, Toevoeging van vet uitsluitend afkomstig van dieren die ritueel zijn geslacht is toegestaan alsmede plantaardig vet, en ander dient te geschieden door grondig gereinigde machines en gereedschappen.
De Halal markt
De markt van Halal vlees is aanzienlijk.Om een grove indicatie te geven: er wonen in Nederland 800.000 Moslims, 20 miljoen in Europa en minstens 1miljard moslims in de wereld. Moslimse consumenten die in Europa wonen eisen ook over het algemeen Halal vlees. Bovendien wordt van de totale hoeveelheid ritueel geslacht vlees in de Benelux meer dan een kwart geexporteerd naar Islamitische landen.
Joh, is dat echt zo?quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:47 schreef juliusbackpacking het volgende:
Zodra jij het beet pakt is het niet meer halal....
Ok, er komt dus iets meer bij kijken dan alleen een stukje vlees halen bij de Islamitische slager... Goed om te weten.quote:Halal consumptie
Ook na het slachten dient het vlees op een Islamitische wijze te worden behandeld. Het mag niet gemengd worden met vlees dat niet Halal is. Zo mag er bijvoorbeeld geen bloed meer bijkomen, er mag geen gelatine aan toegevoegd worden, Toevoeging van vet uitsluitend afkomstig van dieren die ritueel zijn geslacht is toegestaan alsmede plantaardig vet, en ander dient te geschieden door grondig gereinigde machines en gereedschappen.
En dat is?quote:Op zaterdag 2 april 2005 16:54 schreef DIJK het volgende:
Maak een mooie Tajine ofzo.
Een Marokkaanse stoofpot, meestal geserveerd met couscous.quote:
En toch bedoelde ik het serieus.quote:Op zaterdag 2 april 2005 17:15 schreef Oblivion het volgende:
Dat laten we inderdaad terzijde, Xenomaniac.![]()
Ik weet niet waar je woont, maar hier (Amsterdam) heb je Turkse lunchrestaurants waar Turken tussen de middag zelf komen eten. Je weet niet wat je ziet. Aanrader.quote:Maar wie heeft er recepten van! Kom op met die lekkere dingen!
In CUL mag het dus niet over ideeën/inspiratie opdoen gaan.quote:
Hmm, en dat terwijl je in CUL zo op recepten hamert.quote:Wel een leuke tip.![]()
Ik vraag recepten, en zo ook de topic starter.quote:Op zaterdag 2 april 2005 17:54 schreef Xenomaniac het volgende:
In CUL mag het dus niet over ideeën/inspiratie opdoen gaan.
Right.
Ontopic graag, Recepten en als je hier graag over door wil gaan, open een eigen topic.quote:Hmm, en dat terwijl je in CUL zo op recepten hamert.
Eten is meer dat recepten hoor. Eten is ook beleving, inspiratie opdoen, etc., etc.
Daar hoort ook geen-zeperds-maken-als-je-buitenlandse-gasten-krijgt bij..
Het is in dit topic al aan bod gekomen dat het fenomeen 'halal' niet in een recept te vangen is.quote:Op zaterdag 2 april 2005 17:58 schreef Oblivion het volgende:
Ik vraag recepten, en zo ook de topic starter.
Dus snap eigenlijk je zin niet zo.
Overal in.quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:12 schreef Oblivion het volgende:
En in welke recepten word helal vlees dan gebruikt?
Nee, dat heb ik al even uitgezocht. Dat is niet waar.quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:15 schreef zoalshetis het volgende:
vooral met je kafir handen van het eten afblijven he!
toch is, bij de bereiding, het eten dan niet meer haram. die slager dacht natuurlijk dat je anders geen vlees zou kopenquote:Op zaterdag 2 april 2005 18:22 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Nee, dat heb ik al even uitgezocht. Dat is niet waar.
Hoe ik dat weet? Vanmiddag gevraagd aan mijn Islamitische slager.
(Jaja, morgen weer een superlamsbout..)
Tja, dat was allang duidelijk, nu nog even voor je kont slaan, omdat jij niet begrijpt dat we recepten willen!quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:20 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Overal in.
Van Boeuff Bourgingnon tot andijviestamppot met een gehaktbal. En alles wat ertussen zit.
Het vlees ondergaat een rituele handeling, that's it. Daarna mag de koper ermee doen wat hij/zij wil. Als dat hamburgers bakken is, okay. Als dat lamsbout met honing-tijmsaus is okay. Snap je?
Ik kan het niet beter uitleggen, sorry.
Nog 1 poging:
Het maakt geen reet uit wat je doet qua gerecht, als de ingrediënten maar halal zijn.
ook jij eet voornamelijk halal vlees. kijk dan ff op dat linkje dat ik postte.quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:28 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Tja, dat was allang duidelijk, nu nog even voor je kont slaan, omdat jij niet begrijpt dat we recepten willen!![]()
Anders dan andere recepten.
Ik bedoel ik ben Nederlandse en gebruik geen helal vlees.
Dus het lijkt me dat helal vlees etc etc gebruikt worden met een religieuze achter grond, uit andere landen.
Dus...ander soort recepten.
Maar je kan natuurlijk ook gewoon zeggen dat je ze niet wilt geven, dan gaat het verhaal over.![]()
En nog effe wat anders, waarom heb jij moeite met bovenstaande?quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:12 schreef Oblivion het volgende:
De opmerking dat "Daar hoort ook geen-zeperds-maken-als-je-buitenlandse-gasten-krijgt bij.."
Heb ik wat moeite mee in dit topic.
Laatste keer, want we zitten gewoon het topic te verneuken...quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:35 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
En nog effe wat anders, waarom heb jij moeite met bovenstaande?
Als ik gasten krijg zorg ik dat hun verblijf in mijn huis perfect is. Eten, drinken, athmosfeer etc.
Dus jij maakt Borsjt voor je Russische gasten?
Nasi Goreng voor je Indonesische en Kentucky Fried Chicken voor je Amerikaanse gasten?
Pfff.
Onzin, die slager kent mij langer dan vandaag.quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:28 schreef zoalshetis het volgende:
die slager dacht natuurlijk dat je anders geen vlees zou kopen![]()
was ook maar een gedachte. gewoon slimme verkoopman.quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:39 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Onzin, die slager kent mij langer dan vandaag.
Ik ben zelfs eens bij hem thuis wezen eten.
Dat was na de besnijdenis van zijn zoon.
Ik eet geen kalfsvlees, dus ja...geen halal vlees voor mij...quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:29 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ook jij eet voornamelijk halal vlees. kijk dan ff op dat linkje dat ik postte.
Hoe kom je daar nou toch bij..quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:38 schreef Oblivion het volgende:
Laatste keer, want we zitten gewoon het topic te verneuken...![]()
maar jij maakte wel de fout door te denken dat ts iets typisch marokkaans wilde gaan maken met het halalvlees. ik vind het positief dat ts meedenkt met de wensen van haar gasten. zo kan ze nu boerenkool maken met een balhalalgehakt.quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:49 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou toch bij..
Dít topique gaat over HALAL, en andere topiques gaan over mediterrane gerechten.
Je kan wel steeds heel boos worden omdat niet iedereen (eufemistisch) het met je eens is, maar dat gedoe met wissen en bannen is over the top.
Dit topic gaat gewoon over de do's en don'ts als je islamitische vrienden over de vloer hebt/krijgt.
ja het is dan ook oud nieuws, maar blijkbaar voor sommigen de moeite waard om het nog eens te zien (er is zelfs al een heel topic over geweest)quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:49 schreef Oblivion het volgende:
Okay! Thanks, en dat linkje staat al in mijn favorieten, zal het eens gaan bestuderen. Vind het erg interessant.
Zoalshetis, het gaat ons om hetzelfde. Maar je hebt helemaal gelijk.quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:52 schreef zoalshetis het volgende:
maar jij maakte wel de fout door te denken dat ts iets typisch marokkaans wilde gaan maken met het halalvlees. ik vind het positief dat ts meedenkt met de wensen van haar gasten. zo kan ze nu boerenkool maken met een balhalalgehakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |