abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 31 maart 2005 @ 19:28:31 #1
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25887915
Vanwege Rainier III zijn steeds verder achteruitlopende gezondheid staat het vorstenhuis Grimaldi, welke al meer dan 700 jaar de baas is in het ministaatje Monaco, volop in het nieuws. Vandaar dit topic over Europa's langstregerende vorst van dit moment (of eigenlijk nu niet meer, zie verderop) en laatste absolute monarch in Europa.

(topictitel heb ik trouwens gekozen omdat het zo leuk klinkt)

Anyway, nog geen half uur geleden is bekend gemaakt dat Albert, de zoon van Rainier III zijn taken heeft overgenomen als regerend vorst.
zie BBC

Ik kijk al een week lang iedere morgen direct het nieuws na of de inmiddels 81-jarige prins al is overleden, want ik vrees dat hij het niet lang meer uithoudt. Ik heb al een korte biografie klaar liggen voor als hij komt te overlijden (eerste idee was een topic alhier op het moment van overlijden, maar gezien het feit dat Albert zojuist Rainier's taken heeft overgenomen is het topic vervroegd gekomen. Dan maar een topic in NWS)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 31 maart 2005 @ 19:29:25 #2
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25887938
Oh en kan iemand die 'r' uit de topictitel halen? tnx (monarchie ipv monarchier)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_25888142
Done, zal straks even een inhoudelijke reply plaatsen als ik wat meer heb.
(Un)masking for the greater good.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 31 maart 2005 @ 20:28:18 #4
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25889488
Wat ik nog niet helemaal begrijp is of Albert nu de regerende prins is en Rainier III nu echt op is gevolgd, of dat dat pas bij Rainier's dood of bij een kroning gebeurd.
In ieder geval zal Albert als prins Albert II regeren, aangezien zijn betovergrootvader prins Albert I Grimaldi van 1889 tot 1922 over het ministaatje regeerde.
pi_25891439
Zover ik hoorde gisteren, zou het wat beter met Prins Rainier gaat. Vandaag heb ik nog geen nieuws over hem gelezen. Gaat 't weer de verkeerde kant op?

Formeel is Prins Rainier nog staatshoofd. Hij heeft de taken overgedragen aan zijn zoon zolang hij niet in staat is om deze zelf uit te voeren.
Da's hoe ik het begrepen heb.

Overigens ben ik blij dat Prins Rainier onlangs regels mbt de troonsopvolging heeft veranderd. Nu komen Prinses Caroline + kids en Prinses Stephanie + kids tenminste ook in aanmerking voor de troon.
Want ik denk niet dat we in de nabije toekomst op nageslacht van Prins Albert hoeven te rekenen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 31 maart 2005 @ 21:47:01 #6
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25891661
Bij mijn weten zijn de Casiraghi-kids niet lang na de dood van Stefano Casiraghi al als mogelijke opvolgers aangewezen (Andrea dan), aangezien het huwelijk van Caroline en Stefano Casiraghi door de kerk erkend werd (en het huwelijk met Junot ongeldig werd verklaard). precies weet ik het niet, maar weet wel dat nu ook Caroline in de lijn van opvolging staat, nog voor Andrea, wat dan idd het gevolg is van die wetswijziging. Maar volgens mij kon na de erkenning haar oudste zoon al voor de wetswijziging als kroonprins aangewezen worden.

Maar laatste nieuws rond de oude prins was van woensdag: stabiel maar zorgelijk.
http://thescotsman.scotsman.com/international.cfm?id=326802005
Er werd bij de mededeling mbt Albert's taakovername niets genoemd mbt Rainier's gezondheid.

Overigens vraag ik me af of de kinderen van Stephanie wel in aanmerking komen, aangezien ze allemaal buitenechtelijk geboren zijn. Albert is de laatste tijd wel erg vaak in gezelschap van Kylie Minogue aangetroffen trouwens.
En als regerend monarch moet het lijkt me toch niet al te moeilijk zijn om aan de vrouw te komen. Aan de andere kant, hij is bijna 50
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 31 maart 2005 @ 21:48:07 #7
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25891683
pi_25891972
quote:
Last will of Fuerst Rainier of Monaco
given to the public on August 3, 2004
(Charlotte Casiraghi's 18th birthday)

Since a constitutional change implemented by Princely Law 1.249 of April 2, 2002, succession to the crown of Monaco passes to the descendants of the reigning prince in accordance with male-preference primogeniture. Currently, the line of succession is:

Son Altesse Sérénissime Rainier Louis Henri Maxence Bertrand Grimaldi, Le Prince de Monaco (born May 31, 1923), is the current Prince and Head of State of the Principality of Monaco.

The line of succession is as follows:

1 - Son Altesse Sérénissime le Prince Héréditaire de Monaco, Marquis de Baux (Prince Albert)

2 - Sa Altesse Royale la Princesse Caroline de Hannovre née Princesse de
Monaco

3 - Andrea Casiraghi

4 - Pierre Casiraghi

5 - Charlotte Casiraghi

6 - Sa Altesse Royale la Princesse Alexandra de Hannovre

7 - Sa Altesse Sérénissime la Princesse Stéphanie de Monaco

8 - Louis Ducruet

9 - Pauline Ducruet

10 - Sa Altesse Sérénissime la Princesse Antoinette de Monaco, Baronesse de Massy

11 - Christian Baron de Massy

12 - Antoine Baron de Massy

13 - Laetizia Baronesse de Massy

14 - Elizabeth-Ann Baronesse de Massy

15 - Jean-Léonard Taubert Natta

16 - Mélanie de Lusignan

17 - Keith Sebastian Knecht
Bron
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 31 maart 2005 @ 22:09:14 #9
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25892195
ah, dus de Ducruet kids van Stephanie wel (na hun geboorte is Stephanie een kort poosje met Ducruet gehuwd geweest), maar Camille Grimaldi (Gottlieb) dus niet, aangezien deze dus echt buitenechtelijk is. Ik was verbaasd om te zien dat ten eerste prinses Antoinette nog in leven is, de oudere zus van Rainier, en dat haar afstammelingen in de opvolgingslijn voorkomen. Overigens ben ik verwant aan het huis van Dunham Massey, naar ik aanneem dezelfde familie de Massy.
  donderdag 31 maart 2005 @ 22:16:13 #10
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25892373
Louis en Pauline zullen na het huwelijk van hun ouders wel gewettigd zijn.
  donderdag 31 maart 2005 @ 22:20:41 #11
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25892489
Prinses Antoinette is oud, maar nog wel in leven gelukkig. Geboren op 28 december 1920. Dan is ze nu dus.. 84 jaar.

Overigens dus ouder dan Prins Rainier, die in 1923 het levenslicht zag.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 31 maart 2005 @ 23:03:49 #12
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25893608
Wat ik trouwens niet snap is dat Brice de Massy, het oudere broertje van Antoine de Massy (beide zoons van Christian de Massy) niet in de lijn staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door TARAraboemdijee op 01-04-2005 12:02:18 ]
  vrijdag 1 april 2005 @ 08:41:46 #13
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25898910
De kinderen van Christian de Massy (zoon van Antoinette de Massy, niet de broer) zijn Laetizia, Brice en Antoine. En idd, waar is Brice?

Buitenechtelijk kind?
Kan 't me niet voorstellen eigenlijk.
Eens op onderzoek uit.
  vrijdag 1 april 2005 @ 08:44:32 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_25898942
Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat als Albert vorst wordt, niet trouwt en geen kids krijgt, dat dan Monaco weer terugvalt aan Frankrijk..
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 1 april 2005 @ 09:01:42 #15
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25899133
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 08:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat als Albert vorst wordt, niet trouwt en geen kids krijgt, dat dan Monaco weer terugvalt aan Frankrijk..
Dat zou ook gebeuren, als ik mijn goed herinner. Hoewel er natuurlijk al wel eerder een dame is geweest die het cepter zwaaide over Monaco.
Iig is het in een later stadium aangepast zodat ook de prinsessen + nageslacht op de troon konden plaatsnemen.

Ik weet nog dat sommigen hoopten dan het in die mate aangepast zou worden zoals in Nederland bijvoorbeeld het geval is. Dat de eerstgebore troonopvolger wordt, ongeacht in geslacht.
Dat zou Prinses Caroline de eerste in de rij maken. Da's echter niet gebeurd.

Tara, weet jij hoe het eerder zat met de kinderen van Caroline en Stephanie?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 april 2005 @ 12:03:19 #16
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25902892
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 08:41 schreef Natalie het volgende:
De kinderen van Christian de Massy (zoon van Antoinette de Massy, niet de broer) zijn Laetizia, Brice en Antoine. En idd, waar is Brice?

Buitenechtelijk kind?
Kan 't me niet voorstellen eigenlijk.
Eens op onderzoek uit.
sorry, schrijffoutje van mij, ik bedoelde dus Antoine, niet Antoinet(te)
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 april 2005 @ 12:15:08 #17
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25903150
Wat ik weet is dat de kinderen uit een gerechtigd kerkelijk huwelijk komen, dus als ze scheiden en weer trouwen zijn kinderen uit dat tweede huwelijk ongeldig, omdat de RK dat niet erkend. Dat was het probleem met Andrea, Charlotte en Pierre, de kinderen van Caroline en Stefano. Caroline was immers eerder getrouwt geweest met Philippe Junot. Rondom de dood van Stefano Casiraghi (met die speedboat in volgens mij 1990 oid) heeft de kerk het huwelijk van Caroline en Junot ongeldig verklaard en het huwelijk van haar en Casiraghi erkend.
Aangezien haar tweede man kwam te overlijden en ze nu dus volgens de kerk een weduwe was, was haar huwelijk met Ernst-August von Hannover ook een gerechtigd huwelijk.
De kinderen van Caroline kwamen hiermee in de lijn van opvolging te staan.

Wat altijd al het geval was, de mannelijke opvolger gaat voor de vrouw.
Wat ik niet zeker weet of al het geval was is dat de vrouw (zoals Caroline en Stephanie, en in het verleden ook Antoinette en Charlotte) aanspraak konden maken op de troon. Er zijn eerdere regerende prinsessen geweest, niet vaak, maar toch. Het kan zijn dat hierin toch een verandering is gekomen met de wet van 2002.
Wat ook kan zijn veranderd is dat dat op het moment dat er een vorst is, alleen zijn nageslacht in aanmerking komt voor de troon, en niet een zijlijn (dus bij Rainier, alleen kids +kl. kids en niet Antoinette + kids/kl. kids) en dus dat zodra Albert de troon besteeg, Caroline, Stephanie en hun kinderen geen aanspraak meer hadden op de troon. Maar ook hier weer weet ik het niet zeker, dergelijke dingen zijn in het verleden wel voorgevallen.
In dat laatste geval was het zeker handig geweest om de wet te veranderen, want als Albert inderdaad dan niet voor nageslacht zorgde en de lijn Grimaldi op die manier ophield met bestaan dan zou Monaco inderdaad weer Frans grondgebied worden, zoals bepaald is in de jaren 20 in een accoord tussen Frankrijk en Monaco.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 april 2005 @ 14:22:37 #18
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25906360
En terwijl Times een fout maakt en zijn dood al heeft vermeld is dit het werkelijke nieuws momenteel:
Rainier unlikely to recover:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=10000085&sid=afHMntMFFXQc&refer=europe
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 april 2005 @ 13:42:15 #19
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25951603
Zomaar een paar plaatjes:

zondag 3 april 2005 @ 19:57:01 #20
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25960771
Wat is prinses Gracia toch een ontzettend mooie vrouw.

Gingen er niet eens geruchten dat haar dochter prinses Stephanie achter het stuur zat ten tijde van dat fatale ongeluk?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 april 2005 @ 20:26:53 #21
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25961429
Ja, dat klopt
Evenals een gerucht dat er met de remmen zou zijn geknoeid door de mafia.
  zondag 3 april 2005 @ 21:11:52 #22
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25962619
Dat laatste zou ook beroerd zijn, zeg...
Maar hadden zijn iets tegen de Grimaldi's dan?

Btw, ik ben online eens gaan zoeken en heb een lijst met troonopvolgers gevonden waar Brice wél in staat.
Zou 't kunnen dat Brice in de eerste lijst gewoon per abuis vergeten was?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 april 2005 @ 21:38:42 #23
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25963387
Rainier en Grace maakten het de mafia in Monaco wel erg moeilijk

Best mogelijk trouwens, wat Brice de Massy betreft. Overigens zit die Grimaldi familie wel heel erg vol met buitenechtelijke kinderen, scheidingen, etc. Kijk bijv maar naar Louis II, prinses Antoinette, het hele nageslacht van Antoinette (de Massy) en natuurlijk Stephanie.

(dit is trouwens wel een beetje een Tara/Natalie topic geworden he)
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 april 2005 @ 21:39:55 #24
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25963427
Overigens volg ik het Rainier nieuws dmv deze link:
http://news.google.com/news?hl=en&ned=us&ie=UTF-8&q=prince+rainier
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 april 2005 @ 21:51:31 #25
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_25963778
Wel typisch trouwens dat 2 Rooms-Katholieke vorsten van de 2 kleinste staatjes van Europa beiden tegelijkertijd op sterven liggen/lagen. Vorige week zegende de paus Rainier nog, nu leeft Rainier nog, maar de paus zelf niet meer.

Trouwens terugkomend op Grace Kelly, ik heb haar altijd de mooiste vrouw ever gevonden, en zelfs op leeftijd (40/50) had ze nog zo'n prachtige gratie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')