abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 maart 2005 @ 22:31:01 #1
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_25842613
Heb een Bosch gasfornuis met hete lucht oven nieuw gekocht. De bezorgers mogen niet aansluiten.. schiet lekker op. Even naar een andere winkel geweest, ze wilden dat begrijpelijk niet voor mij aansluiten omdat ik het niet bij ze heb gekocht. Wel konden ze me het materiaal leveren om het zelf aan te sluiten.

Heb aangewezen welk gasfornuis+oven ik had, de kerel ging toen de juiste onderdelen pakken.
Ik heb gekregen een koppelstukje voor op de het gasfornuis, een slang en teflon tape.

De slang is aan beide uiteinden identiek, echter zit aan één kant een kleine gele ring. Deze kan ik over de gehele slang eigenlijk schuiven, maar deze ring voorkomt dat ik met het 'moertje' op het uiteinde het schroefdraad kan bereiken van gasfornuis of gaskraan.

Wat moet ik met deze gele ring ? Er staat iets op van 'OKOK' of iets dergelijks. Hij ligt nog in m'n nieuwe huis, dus ik heb 'm niet bij de hand, maar wil 'm morgen wel aansluiten (en kijken of ik overmorgen nog leef )
pi_25842918
Moet dat ding er niet gewoon afgeknipt worden? Bij mij zit er ook een gele ring op de slang, maar die doet eigenlijk niets..
"The only way to get rid of a temptation is to yield to it." - Oscar Wilde (1854-1900)
pi_25842958
Volgens mij is dit zodat je aan de buitenkant kan zien dat de aansluiting aan een bepaald keurmerk voldoet? Als het goed is zit er in het koppelstuk een gele O-ring. Deze dichting is toxisch voor drinkwater en is dus enkel geschikt voor gas, vloeibaar gas en olie.

edit: ff opgezocht, het betreft het Giveg keurmerk, van die gele o-ring heb ik weinig kunnen vinden
  dinsdag 29 maart 2005 @ 22:45:41 #4
4259 JK
pi_25843053
Er zit op het koppelstuk / aansluitstuk op de kraan of gasfornuis wel een zwarte o-ring die gewoon vast zit en die dus eigenlijk ook de boel zou moeten afdichten (wat ik dus afwerk met tape voor dubbele zekerheid van lekkages).. maar die gele.... volgens mij moet ie er ook vanaf worden geknipt. Het moertje kan gewoon niet verder en het moertje eroverheen wippen lukt ook niet.

Onno, zit ie er bij jou dan nog op of is ie er ook vanaf ?
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:02:42 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25843503
Heb die gele ring er altijd op laten zitten zit me niet in de weg.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:06:46 #6
4259 JK
pi_25843615
Martijn, waar heb je die ring nu zitten, hangt ie ergens tussen beide uiteinden of zit ie echt 'onder' het uiteinde/moertje ? Anders ram ik 'm met kracht er overheen of knip ik 'm wel af.... hij lijkt mij echt toaal overbodig en het is hard plastic, dus afsluiten doet ie toch niet goed. Als dat z'n functie zou moeten zijn.
pi_25845332
Dat gele ringetje van hard plastic is om aan te geven wat voor type kabel het is. Heb net even bij een van mij gegeken, daar zit ook gewoon een zwarte in o-ring in (in sommige landen is deze geel)

hier nog wat info
quote:
Maar pas op! Zelf mag je helemaal geen gasfornhuis aansluiten! Dat moet de gasservice of een andere erkende installateur doen.
De zwarte gasslangen die in de bouwmarkten te koop zijn mag je niet bij dit gasfornuis gebruiken. De slang mag namelijk nooit achter de warme oven langslopen. De zwarte gasslangen die te koop zijn in bouwmarkten zijn bedoeld om een klein stukje recht vanuit de muur naar een gaskookplaat te overbruggen. (controleer: ze moeten Giveg goedgekeurd zijn, een datum erop hebben en voorzien van een gele ring).
http://www2.trosradar.nl/?url=PHP/news/26/102

Dus die zwarte slang mag je niet gebruiken om een gasfornuis aan te sluiten, wel voor een kookplaat !!!!!
  woensdag 30 maart 2005 @ 00:14:51 #8
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_25845410
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 22:45 schreef JK het volgende:
een zwarte o-ring die gewoon vast zit en die dus eigenlijk ook de boel zou moeten afdichten (wat ik dus afwerk met tape voor dubbele zekerheid van lekkages)..
Niet doen!!
pi_25845425
Afscheid-neem-topic .
I was an atheist until I realized I was God
pi_25846007
Waar is Harrie wanneer je hem nodig hebt..
It took God six days to create the earth, and Monty Python just 90 minutes to screw it up.
  woensdag 30 maart 2005 @ 00:46:27 #11
37508 dunc
Serve Extra Cold
pi_25846240
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 22:42 schreef B03S het volgende:
Volgens mij is dit zodat je aan de buitenkant kan zien dat de aansluiting aan een bepaald keurmerk voldoet? Als het goed is zit er in het koppelstuk een gele O-ring. Deze dichting is toxisch voor drinkwater en is dus enkel geschikt voor gas, vloeibaar gas en olie.

edit: ff opgezocht, het betreft het Giveg keurmerk, van die gele o-ring heb ik weinig kunnen vinden
Het leek zo'n goed idee...
pi_25849405
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 00:46 schreef dunc het volgende:

[..]

Gas onder druk in bijvoorbeeld zo'n camping gasfles. Daar kan je die slang dus ook voor gebruiken...
  woensdag 30 maart 2005 @ 17:04:15 #13
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_25859249
Je mag achter het gasfornuis geen slang gebruiken, je moet hem dan aansluiten met vaste koperbuis 15mm en eventueel knelkoppelingen voor de bochtjes, controleren op lekkage's met 50% dreft en 50% water
  woensdag 30 maart 2005 @ 22:35:11 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25867970
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 17:04 schreef tommytheman het volgende:
Je mag achter het gasfornuis geen slang gebruiken, je moet hem dan aansluiten met vaste koperbuis 15mm en eventueel knelkoppelingen voor de bochtjes, controleren op lekkage's met 50% dreft en 50% water
En hoe sluit je dan je gasfornuis aan op die pijp?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 30 maart 2005 @ 23:53:15 #15
4259 JK
pi_25870194
Ok, hij zit erop hoor. Gele ring was idd soort van keurmerk. Niet van Giveg maar van Gastec. Ook goed. Heb 'm er wel vanaf geknipt, het was te lastig 'm onder het moertje door te krijgen.
Teflon tape op alle schroefdraden gedaan, de boel aangesloten, gaskraan open, zeepsop op de kabel + koppelpunten gedaan en nix nada noppes aan lekkage.

Ben daarna nog 4 uur in het huis geweest en ook geen gaslucht of vreemde dingen meegemaakt zoals buren die klagen over gaslucht of mensen die op de bank in slaap vallen en nooit meer wakker willen worden
.
Dat je geen gasslang mag gebruiken is een beetje vreemd, iedereen gebruikt dat bijna bij een gasfornuis en heteluchtoven...althans, wel de mensen die ik ken. Behalve bij inbouw, dan gebruik je de gele slangen met rvs mantel.

Bovendien heb ik het koppelstuk zo gedraait, dat de slang langs de muur loopt ipv strak tegen de warme oven aan.
  woensdag 30 maart 2005 @ 23:54:59 #16
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_25870239
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 22:35 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En hoe sluit je dan je gasfornuis aan op die pijp?
Daar zijn ook koppelingen voor..van bevoorbeeld 1/2" draad op 15 mm knel aandraaien met een moer sleutel en klaar is kees of wie dan ook
  woensdag 30 maart 2005 @ 23:56:16 #17
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_25870273
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 23:53 schreef JK het volgende:
Ok, hij zit erop hoor. Gele ring was idd soort van keurmerk. Niet van Giveg maar van Gastec. Ook goed. Heb 'm er wel vanaf geknipt, het was te lastig 'm onder het moertje door te krijgen.
Teflon tape op alle schroefdraden gedaan, de boel aangesloten, gaskraan open, zeepsop op de kabel + koppelpunten gedaan en nix nada noppes aan lekkage.

Ben daarna nog 4 uur in het huis geweest en ook geen gaslucht of vreemde dingen meegemaakt zoals buren die klagen over gaslucht of mensen die op de bank in slaap vallen en nooit meer wakker willen worden
.
Dat je geen gasslang mag gebruiken is een beetje vreemd, iedereen gebruikt dat bijna bij een gasfornuis en heteluchtoven...althans, wel de mensen die ik ken. Behalve bij inbouw, dan gebruik je de gele slangen met rvs mantel.

Bovendien heb ik het koppelstuk zo gedraait, dat de slang langs de muur loopt ipv strak tegen de warme oven aan.
Oh geen inbouw? Dan is het prima zo
  woensdag 30 maart 2005 @ 23:59:24 #18
4259 JK
pi_25870338
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 23:56 schreef tommytheman het volgende:

[..]

Oh geen inbouw? Dan is het prima zo
Gelukkig En achter de hete lucht oven / gasfornuis nog ruim 20-25cm speling voor de warme lucht om te ontsnappen. Ik ben benieuwd wat een installateur nou kost om dit te doen. Ze moeten immers ook om de +/- 10 jaar bij elk huishouden de gasslang vervangen... (liefst nog eerder natuurlijk).
  donderdag 31 maart 2005 @ 00:07:48 #19
105471 rucksichlos
BALL !!!!!!!!!!
pi_25870514
de gele aansluitring zegt niets bijzonders behalve dat het een gas slang betreft. in principe geen teflon tape gebruiken omdat er al een afsluitring in de moer van de slang bevindt. wel even testen met afwasmiddel voor gebruik.
Life is a bitch, and it sucks......
..... Hey what else do you need.
Shit happens..., at least once a day.
rechts op de roltrap
  donderdag 31 maart 2005 @ 00:25:10 #20
4259 JK
pi_25870939
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 00:07 schreef rucksichlos het volgende:
de gele aansluitring zegt niets bijzonders behalve dat het een gas slang betreft. in principe geen teflon tape gebruiken omdat er al een afsluitring in de moer van de slang bevindt. wel even testen met afwasmiddel voor gebruik.
Ik heb zoiets van 'better safe than sorry' als ik het zelf doe, dus om het helemaal 200% zeker af te dichten alsnog die tape. Die O-ring zou ook normaal gesproken voldoende moeten zijn.
Zie het als sex ; met condoom én pil is het nog betrouwbaarder dan alleen met condoom

Ik ga in elk geval lekker koken vanaf vandaag
  donderdag 31 maart 2005 @ 00:28:07 #21
105471 rucksichlos
BALL !!!!!!!!!!
pi_25871003
met die teflon tape heb je kans dat je hem niet helemaal aan kan draaien tot aan de O-ring, waardoor hij langs de slang kan lekken ipv langs de aansluiting, dus via de andere kant dat je verwacht.
rechts op de roltrap
  donderdag 31 maart 2005 @ 00:28:21 #22
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_25871010
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 00:25 schreef JK het volgende:

[..]

Ik heb zoiets van 'better safe than sorry' als ik het zelf doe, dus om het helemaal 200% zeker af te dichten alsnog die tape. Die O-ring zou ook normaal gesproken voldoende moeten zijn.
Zie het als sex ; met condoom én pil is het nog betrouwbaarder dan alleen met condoom
Hierin heb je echtgeen gelijk, het vergroot slechts de kans op lekkage's, net zoals 2 condooms omdoen (om toch een zelfde vergelijking op te gaan)
  donderdag 31 maart 2005 @ 00:32:38 #23
105471 rucksichlos
BALL !!!!!!!!!!
pi_25871106
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 00:28 schreef tommytheman het volgende:

[..]

Hierin heb je echtgeen gelijk, het vergroot slechts de kans op lekkage's, net zoals 2 condooms omdoen (om toch een zelfde vergelijking op te gaan)
exactly my point.
rechts op de roltrap
  donderdag 31 maart 2005 @ 22:31:35 #24
4259 JK
pi_25892741
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 00:28 schreef rucksichlos het volgende:
met die teflon tape heb je kans dat je hem niet helemaal aan kan draaien tot aan de O-ring, waardoor hij langs de slang kan lekken ipv langs de aansluiting, dus via de andere kant dat je verwacht.
Waarom raden ze tape dan aan en doen de installatiebedrijven het dan ook?
Als je te vaak er omheen gaat kan ik het nog wel begrijpen, maar met een baco kan je zo'n slang flink ver doordraaien hoor... zelfs zo ver dat je de o-ring kapot drukt (als jullie toch op zo'n toer bezig zijn )

Net nog even de oven op 200 graden gehad.. blijft lekker koel achter het apparaat... ik ben tevreden.
pi_25898452
Ik heb er van dat "apenhaar" met pasta tussen zitten ipv teflon-tape
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')