Uiteraard zijn dit gewoon idioten, hoewel ik eigenlijk ook wel aan de meeste genoemde voorwaarden voldoe met uitzondering van het vetgedrukte, die hun achterlijke wereldje vanuit een sesamstraatbril zien.quote:- Ze zijn zorgzaam en bewust.
- Ze dromen en fantaseren veel.
- Ze merken veel meer details en nuances op.
- Ze voelen stemmingen en emoties van anderen aan.
- Ze denken over veel dingen na, en bekijken alles van verschillende kanten.
- Ze zijn snel ontroerd door kunst, natuur en een mooie film.
- Ze willen in hun eigen tempo werken.
- Ze houden van stilte en rust.
Liever een wereld vol HSP-ers dan de kort door de bocht oppervlakkigheid van jouquote:Op donderdag 31 maart 2005 15:16 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Uiteraard zijn dit gewoon idioten, hoewel ik eigenlijk ook wel aan de meeste genoemde voorwaarden voldoe met uitzondering van het vetgedrukte, die hun achterlijke wereldje vanuit een sesamstraatbril zien.
De omschrijving van een typische SP stemmer met een plaat voor zijn hoofd. [afbeelding]
Hey Monitorman, waarom krijg je daar eigenlijk een blauwe hand van?quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:16 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Uiteraard zijn dit gewoon idioten, hoewel ik eigenlijk ook wel aan de meeste genoemde voorwaarden voldoe met uitzondering van het vetgedrukte, die hun achterlijke wereldje vanuit een sesamstraatbril zien.
De omschrijving van een typische SP stemmer met een plaat voor zijn hoofd. [afbeelding]
ik dacht eerder aan de eerste-kamerfractie van de PvdA bij deze omschrijving:quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:16 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
quote:Ze voelen stemmingen en emoties van anderen aan
Het is een samenzwering van VVD leden. Van de oude interface. Ookwel forum_dark genoemd.quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:35 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Hey Monitorman, waarom krijg je daar eigenlijk een blauwe hand van?
Je leest net niet ver genoeg, heheh. Meer doen dus. Ik ben ook een denker, en de enige manier om dat te verminderen is gewoon jezelf de kans niet geven om na te denken. Dus moet je bezig blijven.quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Als dat toch eens mogelijk was....
Geloof me, als je een denker bent, een piekeraar dan zet je dat niet zomaar even stil, ik moet echt mediteren om de boel een beetje stil te krijgen, verder gaat die grijze massa altijd door, stopt echt nooit, kan soms best vermoeiend zijn, maar je leert ermee leven en ermee omgaan zodat je niet alles dat door je hoofd gaat evenveel aandacht geeft, dat heb ik dus echt moeten leren, meditatie heeft me daar enorm in geholpen.
Soms zou ik best een knopje in mijn hoofd willen hoor, denken aan/uit, maar die zit er gewoon niet, dus moet er maar omheen gewerkt worden en dat is wel mogelijk.
Maar ik blijf erbij, ik vind dit soort beschrijvingen te vaag, zo zei iemand eens tegen me dat ik een borderliner was, dus ik lees eens door wat een borderliner is en ja hoor, vrij veel overeenkomsten, maar toen ging ik wat andere aandoeningen doorlezen en verhip, ik ben een vat vol met aandoeningen blijkbaar als ik dat allemaal moet geloven.
Maar dat geld dan ook voor het gros van de mensen, want echt heel veel dingen zijn gewone menselijke eigenschappen die iedereen wel in meer of mindere mate heeft.
Zelfdiagnose's geloof ik niet in en bij een psych zal je mij niet vinden, dan wordt ik opgesloten
doe niet zo hoog sensitief, Dabuzzzzzquote:Op donderdag 31 maart 2005 15:32 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Liever een wereld vol HSP-ers dan de kort door de bocht oppervlakkigheid van jou
En vervolgens daar tegenin gaan.quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:39 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik dacht eerder aan de eerste-kamerfractie van de PvdA bij deze omschrijving:
[..]
quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:32 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Liever een wereld vol HSP-ers dan de kort door de bocht oppervlakkigheid van jou
Bezeert. Ik ben ook autist, maar ik beheers de Nederlandse taal, Counterstrikeproleet.quote:Op donderdag 31 maart 2005 16:03 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]<------ kijk je uit dat je je eigen hoofd niet bezeerd?
quote:
Wil jij het niet over CounterStrike hebben? Dat is heilig.quote:maar ik beheers de Nederlandse taal, Counterstrikeproleet.
Overigens is de UNA bomber een geniale man die ik zeer bewonder. Jammer dat-ie 4x levenslang + 40 jaar gevangenisstraf heeft.quote:Op donderdag 31 maart 2005 17:01 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
[afbeelding] Joh.
[..]
Wil jij het niet over CounterStrike hebben? Dat is heilig.
Zo heb je verschillende manieren, bij mij werkt druk zijn dus niet, want het gaat gewoon door dat denken en dan lukt wat ik doe niet goed, waar ik dan weer van baal en extra over ga denken.quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:58 schreef Blood_Money het volgende:
[..]
Je leest net niet ver genoeg, heheh. Meer doen dus. Ik ben ook een denker, en de enige manier om dat te verminderen is gewoon jezelf de kans niet geven om na te denken. Dus moet je bezig blijven.
Sommigen hier vinden vast dat mijn commentaar te bot is, maar dit is wat mij heeft geholpen en nog steeds helpt. Heel gevoelig zijn is leuk en bijzonder en whatever, maar je komt er gewoon niet verder mee. Akties kun je forceren, gedachtengangen (die analyses dus) niet. Dus al dat gedoe over jezelf verbeteren door veel na te denken is bullshit. Heb ik al vaak genoeg geprobeerd. Je denkt dit, je denkt dat, en zodra je weer een of andere tegenslag krijgt, zak je weer de put in.
Sommige mensen zijn misschien gevoeliger dan anderen, maar dat je gevoeliger bent, betekent echt niet dat alle anderen plotseling verantwoording moeten afleggen wat betreft hun gedrag tegenover jouw (of meer verantwoording dan normaal). Je voelt je anders, maar zodra je tegen jezelf zegt dat je bijzonder bent, ga je vanzelf medelijden krijgen met jezelf. En dat is gewoon zinloos.
Ik heb heus wel respekt voor gevoelige mensen, maar dat jezelf zielig vinden (en dat doe je) is als een drugsverslaving: op korte termijn denk je het beter te weten, maar je schiet er niks mee op. Je gaat er zelfs stuk aan.
Dat "je snapt me niet, want jij bent niet zo gevoelig" klinkt leuk om jezelf boven een ander te plaatsen, maar wat wou je daar mee doen? Dus dan ben je beter dan de rest......voel je je ook zo...?
Volgens mij zit er een flinke overlap tussen hoog sensitieven en mensen die te lam zijn om goed te leren spellen^W^W^W^Wdyslectisch zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2005 18:38 schreef Johan_de_With het volgende:
Hoog sensitief is overigens verschrikkelijk. Maak er op zijn minst hoogst gevoelig van.
Kijk, deze man snapt het.quote:Op donderdag 31 maart 2005 14:42 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Denk dat je HSP absoluut niet mag vergelijken met borderline o.i.d. Dat ZIJN wel degelijk aandoeningen die je dagelijks functioneren ernstig belemmeren, bij HSP lees ik hooguit een beperking en die brengt elke sterke karaktervorm met zich mee. Dat je daar vervolgens onderkennend en opbouwend mee om gaat d.m.v. hulp, via boeken schrijven e.d. lijkt me prima, zouden meer mensen moeten doen![]()
Dat is een goed advies, niet alleen aan mensen die (willen dat ze) HSP zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:22 schreef Viking84 het volgende:
Leer je emoties managen!
Precies. Emoties kun je leren managen/beheersen/ombuigen, gevoel daarentegen niet. Dat ís er of dat is er niet. Zo ook HSP. Je bént hooggevoelig of je bent het niet. Daar heb je zelf weinig invloed op. Wél op de manier waarmee je ermee omgaat.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:52 schreef Viking84 het volgende:
Gevoel en emotie zijn trouwens verschillende dingen. Het gevoel is een innerlijke gewaarwording, terwijl de emotie daar de manifestatie van is die meestal, maar niet noodzakelijk, met elkaar in overeenstemming zijn.
Ik heb het gelezen, maar ben alleen een beetje rozig.quote:Op donderdag 31 maart 2005 13:00 schreef RM-rf het volgende:
Natuurlijk zullen mensen er individueel anders mee omgaan ...
Maar die neiging tot dat zelf-opleggen van dat labeltje HSP, is nu juist wel onderdeel van het 'niet willen aanpassen'... je ziet dan al snel dat mensen ofwel groepsmeetings gaan organiseren, met 'gelijkgestemden', ofwel overdreven hun 'anderszijn' (en vooral ook, onbewust, het 'beter' zijn: 'hoog' is de betiteling die men graag benut, en 'hoog' impliceert ook dat er kennelijk 'laag' bestaat)
Een tweede onderdeel is dat er een soort van commercieel 'coaching en hulp'-circuit ontstaat, waar men leuke 'boeken' kan kopen, 'counselling-therapeuten' kan inhuren etc. etc.
Typisch hieraan is dat het voornamelijk erop gebaseerd is de 'aandoening' een naampje te geven, vaak ook een bevestiging geven van bepaalde eigenschappen..
In die zin is er een sterke overeenkomst met bv 'borderline' wat ook voornamelijk een 'labeltje' is waar mensen karakter-eigenschappen in kan herkennen en 'opeens' wordt alles duidelijk ...
Het hulp-proces in deze is helemaal niet gericht in het wegnemen van problemen, maar vaak is dat hulpcircuit niet meer of minder dan een bezighoud-val, het creeert voornamelijk mensen die vervolgens compleet vast komen te zitten aan zulke 'hulp-therapieen' ...
(natuurlijk, lang niet iedereen, maar het 'succes' van zo'n labeltje is domweg een sterk argument ervoor dat de hulp-therapeuten in deze voornamelijk hun eigen markt op- en uitbouwen)
Er is binnen de literatuur hierover weinig plaats voor meer negatievere inschattingen van de menselijke natuur, namelijk dat mensen bijv. psyhische zaken makkelijk kunnen 'spiegelen', namelijk zichzelf een bepaald gedrag aanleren, simpelweg omdat dat in de vakliteratuur erover dat zo beschreven staat ...
Ik ben heel sterk van mening dat juist iemand die zich actief inlaat met zulke hoog-sensitieve persoonlijkheid-theorieen, hiermee juist evenzeer de kans verhoogd een burn-out te krijgen, sterker psychische problemen te ontwikkelen, juist omdat dat in de boeken zo vaak beschreven wordt.
Het is maar sterk de vraag...
Het is een commercieel fantsatisch concept natuurlijk, beschrijf wat algemene menselijke eigenschappen, waarin een groot deel der mensen zich ook natuurlijk in herkennen, en praat deze mensen vervolgens psychische en sociale problemen aan ...
Een slimme vorm van counselling en therapie, waarmee je makkelijk je eigen klantenkring opbouwt en vasthoud, valt voor de gemotiveerde counselling-therapeut een vermogen aan te verdienen, nu nog een fabrikant als Pfizer die, net als met Ritalin voor ADHD'ers een of andere lekker verslavende drug op de markt gooit als 'geneesmiddel' ...
Ik weet et niet hoor, ik herken me hier wel in, maar haat "labels"quote:Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.
Je weet zeker dat die site niet is opgezet door een boekhandel met een overschot aan boeken over HSP?quote:Op vrijdag 1 april 2005 00:08 schreef MindlessThoughts het volgende:
Hmm, testje gedaan op de site http://www.hooggevoelig.nl/hsptests/hsptest/index.php
resultaat:
Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |