quote:
Op woensdag 23 maart 2005 18:14 schreef spooky1234 het volgende:Stel ik heb een bedrag X betaald om tijdens geheele schooljaar 2004-2005 gebruik te mogen maken van alle sportcentrum faciliteiten. Alle sporten zijn mogelijk. Ik maak eigenlijk voornamelijk gebruik van de fitnessruimte.
Nu heeft sportcentrum een nieuwe, grotere, betere fitnessruimte geopend en de oude gaat in april sluiten. Leuk maar voor de nieuwe moet er 50% van dat bedrag X bijbetaald worden en dan alleen voor gebruik in maanden april, mei, juni en juli.
Kunnen ze zoiets maken of kan ik desnoods mijn bedrag X terugvragen en mijn pas inleveren omdat de oude fitnessruimte vroegtijdig gaat sluiten?
Of ik zit te denken om te weigeren de gevraagde toeslag te betalen, immers ik heb al betaald voor een heel jaar en als ze prijzen willen verhogen moeten ze dat pas volgend jaar doen?
Zijn er toevallig rechtenstudenten ofzo die hier iets over kunnen zeggen?
je contract geldt voor een jaar; je kunt nakoming vorderen, in casu het recht om te mogen sporten voor een jaar dus ook en bij sluiten van die oude zaal dus ook de mogelijkheid om zonder meerprijs in die nieuwe te mogen sporten.
wat ze er zelf over te melden hebben is niet interessant, evenals evt. voorwaarden; het is onredelijk om te verwachten dat klanten meer gaan betalen, terwijl ze juist een prijs hebben vastgelegd en zelfs vooruit hebben betaald, wat juist die sportschool ten goede komt en niet zozeer de klant, de klant vroeg toch niet om sluiting van die oude zaal omdat er een nieuwe kwam? dan hadden ze dat van tevoren moeten melden en vast moeten leggen in het contract.
bij niet nakomen kun je (maar voor dit soort kleine bedragen te extreem) schadevergoeding eisen en terugbetaling van het teveel betaalde geld; eenzijdig de overeenkomst ontbinden kunnen ze niet, daar er geen situatie van overmacht is.
overigens lijkt het me verstandig dat je het gewoon op de vriendelijke manier doet