Was ergens ook wel te verwachten dit, als je er zo over nadenktquote:AMSTERDAM - Zeker vier mensen hebben zelfmoord gepleegd met een medicijn dat zij via het internet hebben besteld. Dat zeggen twee consulenten van stichting De Einder in NRC Handelsblad. De Einder is een landelijke stichting die mensen met een doodswens bijstaat.
Afgelopen week raakte de website dokteronline.com in opspraak toen de Inspectie voor de Gezondheidszorg meldde dat de arts die aan de site verbonden is, de pijnstiller Depronal aan een 44-jarige vrouw uit Gelderland had voorgeschreven. Zij gebruikte het middel om zelfmoord te plegen.
De twee consulenten zeggen dat zij nog met drie andere mensen gesprekken hebben gevoerd die met via dokteronline.com verkregen Depronal zelfmoord hebben gepleegd. Daarnaast gaven de consulenten meer dan tien anderen met zelfmoordplannen de site als mogelijkheid om aan een overdosis medicijnen te komen. Het is niet bekend of deze mensen in hun opzet zijn geslaagd.
De Gelderse vrouw liet zich ook begeleiden door een adviseur van De Einder. In de brochure van de stichting wordt Depronal, dat onder de Opiumwet valt, genoemd als een van de manieren om zelfmoord te plegen.
niet door ervaringsdeskundige iigquote:Op zaterdag 19 maart 2005 19:58 schreef FritsVanEgters het volgende:
Zelfmoordconsulent, hoe wordt je dat eigenlijk?
zijn van die amateurs wie hun eigen zelfmoord hebben verknoeitquote:Op zaterdag 19 maart 2005 19:58 schreef FritsVanEgters het volgende:
Is toch wel vreemd eigenlijk je werk maken van mensen helpen met zelfmoord.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 19:58 schreef FritsVanEgters het volgende:
quote:Op zaterdag 19 maart 2005 20:32 schreef Modwire het volgende:
So what?? Anders springen ze voor een trein... dan heb ik het liever zo...
(Dit doe je niet in een impuls... ik neem tenminste niet aan dat je die medicijnen binnen 5 minuten binnen hebt als je ze besteld.)
Waarom niet?quote:Op maandag 21 maart 2005 08:40 schreef Redux het volgende:
Zelfmoord is NOOIT een uitweg.
Ja natuurlijk, zeker oudere mensen mogen dit bepalen.quote:Op maandag 21 maart 2005 09:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom niet?
Waarom mogen mensen dat niet zelf bepalen?
Inderdaad.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 20:32 schreef Modwire het volgende:
So what?? Anders springen ze voor een trein... dan heb ik het liever zo...
(Dit doe je niet in een impuls... ik neem tenminste niet aan dat je die medicijnen binnen 5 minuten binnen hebt als je ze besteld.)
quote:Op maandag 21 maart 2005 10:09 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Inderdaad.
Als ze zelfmoord willen plegen doen ze het toch wel.
Het gaat toch om hun eigen leven. Niet om die van iemand anders.quote:Op maandag 21 maart 2005 10:12 schreef Redux het volgende:
[..]Dat is toch geen argument om medicijnen als dit makkelijk toegankelijk te maken? Auto's worden toch wel gejat, dus waarom sloten erop maken.
Of flink gaan mixen met wat drank en medicijnenquote:Op maandag 21 maart 2005 10:18 schreef kleinmeiske het volgende:
Ik snap al die ophef niet. Als ik dood wil kan ik bij de huisarts met een beetje een goed verhaal een recept voor slaappillen halen, die vervolgens een tijd opsparen, et voilà. Heb ik helemaal geen internet voor nodig ...
Het gaat erom dat iemand die labiel is niet al te makkelijk aan dergelijke medicijnen kan komen. Daarbij heeft de arts richtlijnen van KNMG geschonden.quote:Op maandag 21 maart 2005 10:15 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Het gaat toch om hun eigen leven. Niet om die van iemand anders.
Auto's zijn eigendommen van iemand anders. Daar moet je niet mee liggen fucken.
En het is toch wel zeker beter dan dat ze voor een trein springen waar andere mensen trauma's aan overhouden en dergelijk soort dingen?
http://www.medischewereld.nl/index.php?newsid=902&guide=5quote:Inspectie begint tuchtzaak tegen internetarts
DEN HAAG (ANP) - De Inspectie voor de Gezondheidszorg begint een tuchtzaak tegen internetarts C.V.van de website dokteronline.com. De arts leverde volgens de inspectie onverantwoorde zorg en hield zich niet aan de richtlijnen van artsenorganisatie KNMG, aldus een woordvoerster van de inspectie dinsdag.
Volgens die richtlijnen moet er sprake zijn van een bestaande behandelrelatie met de patiënt. Is dat niet zo, dan zijn er strenge zorgvuldigheidseisen waar de arts aan moet voldoen. De inspectie is van mening dat dit niet gebeurt en heeft eind vorig jaar ook het Openbaar Ministerie op de hoogte gesteld van een vermoeden dat de arts strafbare feiten beging.
Op dat moment was bij de inspectie nog niet bekend dat hij de pijnstiller Depronal had voorgeschreven aan een depressieve 44-jarige vrouw, die daar zelfmoord mee zou hebben gepleegd.Twee andere internetartsen, die van de inspectie ook opdracht kregen om te stoppen, hebben dat ook gedaan.
Volgens Dokteronline.com BV houdt het bedrijf zich wel degelijk aan de richtlijnen die de KNMG afgelopen januari heeft aangenomen. Het bedrijf benadrukt dat mensen die via de site medicijnen krijgen, hiervoor eerst een uitgebreide vragenlijst moeten invullen. Die lijst wordt door de geregistreerde arts beoordeeld. Zonodig neemt deze telefonisch contact met de patint op om aanvullende vragen te stellen. Het recept wordt vervolgens online doorgestuurd naar de apotheek.
Je kunt Psychisch lijden niet meten el_hombre..quote:Op zaterdag 19 maart 2005 21:23 schreef el_hombre het volgende:
Ik vind dat je als dokter mensen die zelfmoord willen plegen (en niet heel veel pijn lijden) psychis moet helpen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |