rudeonline | zaterdag 19 maart 2005 @ 15:51 |
Ik heb er nog eens over nagedacht, maar ik blijf mijn twijfels hebben over de wiskunde. Ik ben het namelijk niet eens met het feit dat men in de natuurkunde zomaar verschillende factoren met elkaar vermenigvuldigt. Wanneer je een vermenigvuldiging maakt dan heb je immers altijd minimaal 2 faktoren nodig, n.l een teller en een noemer. De noemer geeft aan wat je vermenigvuldigt, en de teller geeft aan hoe vaak je de noemer vermenigvuldigt. Kort gezegt.. Teller x noemer = nieuwe aantal noemer. Eigenlijk geeft de teller gewoon aan hoe vaak je de noemer optelt. Wanneer je b.v 4 x 4 doet dan doe je eigenlijk het volgende. 4 + 4 + 4 + 4 = 16 Om dit te vereenvoudigen schrijft men gewoon, 4 ( teller) x 4 ( noemer) = 16 Waar ik mij aan stoor is dat men in de wetenschap noemers met elkaar vermenigvuldigt. En volgens mij kan dat eigenlijk niet. Een voorbeeld hiervoor is b.v U (volt) = I ( Ampere) x r ( weerstand) waarbij U de uitkomst is van de vermenigvuldiging van 2 verschillende noemers. Waarom kun je wel Ampere x weerstand vermenigvuldigen met elkaar en niet Appels x peren? a) Ampere x weerstand = Volt. Welke is nu de noemer en welke de teller? b) 2Appels x 2peren = 4? Welke is hier de noemer en welke de teller? Ik begrijp dat voorbeeld a algemeen geaccepteerd is en voorbeeld b niet. Ik hoop hier alleen mee duidelijk te maken dat a en b in principe exact dezelfde vergelijkingen zijn. In beide voorbeeld is er namelijk geen teller. Je kunt ze dus ook niet zomaar opschrijven als een optelling wat in mijn eerste voorbeeld wel het geval was. Begrijpt iemand mijn twijfel? Of ben ik echt de enige die dit zo ziet? | |
Lord_Vetinari | zaterdag 19 maart 2005 @ 15:54 |
Ik heb geen wiskunde gehad, maar zelfs ik zie de koe van een fout in je redenering. Want wie ben jij om te bepalen wat de teller en wat de noemer is? Waarom is in jouw voorbeeld de eerste 4 de teller en de tweede 4 de noemer? Bovendien: Wat klets je nou voor onzin over appels en peren? Je kunt immers twee verschillende dingen met elkaar vermenigvuldigen zolang de abstracte begrippen maar staan voor getallen. | |
runaway | zaterdag 19 maart 2005 @ 15:56 |
tussen volt, ampere en weerstand is een bepaalde relatie tussen appels en peren niet ![]() | |
Spyder | zaterdag 19 maart 2005 @ 15:57 |
Jij haalde zeker nooit voldoendes voor wiskunde vroeger? | |
Tijn | zaterdag 19 maart 2005 @ 15:58 |
quote:Precies. Daarom kun je afstand en tijd ook met elkaar vermenigvuldigen. Het resultaat noem je dan snelheid en druk je uit in afstand/tijd. Dat verband is er ook tussen spanning, stroom en weerstand. | |
mechatronics | zaterdag 19 maart 2005 @ 15:58 |
ik snap je twijfel wel, maar ik zie het niet zo. Die eerste van U= I * R is IMO een logische natuurkundige formule. Zo heb ik er nog 1 voor je: Kracht [N] * arm [m] = Moment [Nm] en Massa [kg] * Gravitatie [m/s^2] = Kracht[N] pf ook wel kg*m/s^2, maar niemand noteert dat zo Is dat wat je bedoel? Een redelijke dimensieanalyse kan je hier vervolgens op los laten. Zo is 1 [N] per vierkante meter gelijk aan 1 Pascal. En zo zijn er wel meer redelijk logische dingen. Even offtopic, ik heb onlangs iets gelezen in de Scientific American van deze week, over dat er wel degelijk iets sneller kan voortbewegen dan de lichtsnelheid, ook al kan je informatie niet sneller versturen. Heel vaag, ik zal het even opzoeken ( daar hoorde ik jou wel eens over in andere topics) | |
MeneerGiraffe | zaterdag 19 maart 2005 @ 15:59 |
Hou je mond. | |
Spyder | zaterdag 19 maart 2005 @ 16:01 |
2 appels x 2 peren = 4 appels * peren | |
mechatronics | zaterdag 19 maart 2005 @ 16:06 |
ok, hier is het artikel, volgens mij was de search onlangs nog down: dus hier is ie alsnog:quote:alsje ![]() quote:Precies goed. Kracht maal afstand = moment 100 N maal 1 meter = 100 Nm 50 N maal 2 meter = 100 Nm zo kan je dus ook nooit terugrekenen, en daar val je over, denk ik. | |
Woutey | zaterdag 19 maart 2005 @ 16:08 |
quote:= 4 appeer | |
Alicey | zaterdag 19 maart 2005 @ 16:09 |
Je maak de volgende redenerings-fouten: 1) Je stelt natuurkunde gelijk aan wiskunde. 2) Je stelt dat vermenigvuldiging uitsluitend een versimpelde optelling is. 3) Bij de vermenigvuldiging schrijf je niet het volledige product uit. Dit is al heel erg vaak aan bod gekomen.. ![]() Ik laat aan Haushofer over wat er met deze topic gebeurt. | |
Steijn | zaterdag 19 maart 2005 @ 16:11 |
quote:Dicht ofzo. ![]() | |
runaway | zaterdag 19 maart 2005 @ 16:11 |
slotjeeeeeeeeeeeeeeee | |
Steijn | zaterdag 19 maart 2005 @ 16:13 |
quote:Nuttig bijdrage. ![]() | |
Haushofer | zaterdag 19 maart 2005 @ 16:14 |
quote:Nee. En ja. Slotje dus. Er zijn hier genoeg woorden aan vuil gemaakt. |