abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25586788

Pasen is een evenement dat met uitstek geschikt is om op culinair gebied iets anders te doen dan wat je normaal doet. Net als Kerst is Pasen een feestdag waarbij specifieke gerechten op tafel komen die je de rest van het jaar nauwelijks ziet. Paasbrood, matzes, cakes, of misschien wel een apart streekgerecht, zoals sop mit aaiers uit Terschelling, Twentse paaskrakelingen, of andere gerechten met aparte namen zoals poempaaipap en slempmelk, bloedbrood en drabbelkoeken
Misschien heb je wel een recept voor traditionele gerechten uit het buitenland, zoals koelistj en pascha (uit de Russisch orthodoxe hoek). Kortom, plaats hier al je recepten die te maken hebben met Pasen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_25587112
Leuk topic!!

Ik maak meestal met broodmix nestjes (ronde vlecht), en druk daar een voorgekookt ei in. En in de oven bakken. Staat zo gezellig!
En natuurlijk een hele gezellige aangeklede paas tafel.

Volgende week weer eitjes verven! Joepie!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zaterdag 19 maart 2005 @ 21:14:14 #3
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_25596212
In Spanje eten ze rond Pasen Torrijas, hier het recept, ze zijn erg lekker.

Ingrediënten:

- Een brood, er wordt speciaal brood voor gebruikt, een soort stokbrood maar dan breder maar je kunt ook gewoon brood gebruiken en dan het liefst niet vers.
- een liter melk
- een kaneelstokje of een paar theelepels kaneel
- citroenrasp
- suiker naar smaak, in het recept staan 6 eetlepels
- 2 eieren
- olijfolie

Bereiding:

Kook de melk met de kaneel en de citroenrasp gedurende 5-10 minuten, voeg de suiker toe totdat ie goed opgelost is.

Snij het brood in plakken van ongeveer 3 tot 4 cm week ze in de melk totdat ze echt goed doorweekt zijn, haal ze door de losgeklopte eieren en bak ze per 2 in een hete pan in de olijfolie.

Als ze goudbruin zijn haal je ze eruit en haal je ze door een mengsel van suiker en kaneel en eventueel wat honing.

Ook worden ze vaak gemaakt met wijn i.p.v. melk. Het zijn eigenlijk een soort wentelteefjes, maar wel erg lekker en typisch tijdens de Semana Santa, de heilige week.

Qué aproveche!
De Madrid al cielo
'La luna, la culpable, la viajera,
la luna de una muerta primavera'.
pi_25596514
Mijn collega die getrouwd is met een Engelsman eet eerste Paasdag kalkoen. Het is een beetje van een traditie. Ik keek wel even raar toen ik dit hoorde.
pi_25598794
Ik vind boterlammetjes echt bij Pasen horen.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  † In Memoriam † zondag 20 maart 2005 @ 09:30:11 #6
7074 moussy
kuttekop
pi_25604875
Ik doe nooit wat bijzonders met de pasen, mn ouders gaan altijd lam aan het spit eten op Kreta
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_25605976
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 22:51 schreef krakkemieke het volgende:
Ik vind boterlammetjes echt bij Pasen horen.......

En zelf maken kan ook heel goed, moet je wel houten mallen hebben, en 8 uur van te voren laten wellen.
pi_25672189
Eggnog

45 ml. rémy martin
30 ml. rum (donker)
15 ml. suikersiroop
15 ml. room
1 ei
90 ml. melk
100 gr. ijsschaafsel
3 ijsblokjes

1. Breek het ei en giet zowel het eiwit als de dooier bij de rest van de ingrediënten.
2. Shake alles goed door elkaar.
3. Shake de cocktail met ijsschaafsel en top het af met ijsblokjes.
4. Nootmuskaatpoeder over het drankje heen strooien.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:16:20 #9
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_25673026
Hoort dat niet bij de kerst?
De Madrid al cielo
pi_25673427
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:16 schreef La_Guiri het volgende:
Hoort dat niet bij de kerst?
Ik zie hem ook in de paasrecepten staan op het internet.
  woensdag 23 maart 2005 @ 00:00:10 #11
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_25674480
Hmm, dan zal dat wel kloppen, kende het alleen als kerstrecept, vandaar.
De Madrid al cielo
pi_25679664
wij gaan weer gewoon gourmetten...
Doei.
pi_25692786
In egg-nog zit wel ei, maar het hoort imho toch bij kerst.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 23 maart 2005 @ 22:57:52 #14
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25696317
Mijn ouders hebben anderhalve kilo paardenbiefstuk die op moet, dus wij eten daar lekker ene hapje mee
Pasen vind ik echt als er boterlammetjes zijn en vlechtbrood met eieren ertussen of een broodpaashaas met een ei in zijn buik.
En ik moet ook altijd denken aan de broodhaantjes die ik vroeger maakte op school
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_25696579
luus, je krijgt van mij sowieso wel een paasontbijt op bed hoor

daar had je dit topic "als stille hint" niet voor hoeven openen
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_25696588
Maar broodhaantjes horen een week eerder, met Palmpasen, op een versierde stok!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 23 maart 2005 @ 23:18:43 #17
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_25696905
Die vond ik altijd zo vreselijk droog.

Ook horen er matzes bij met boter en suiker en eten wij met Pasen altijd de eerste aardbeien.
De Madrid al cielo
  woensdag 23 maart 2005 @ 23:24:26 #18
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25697048
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 23:07 schreef krakkemieke het volgende:
Maar broodhaantjes horen een week eerder, met Palmpasen, op een versierde stok!
Dat weet ik maar het doet me wel altijd aan het hele paasgebeuren denken

Matzes trouwens ook, inderdaad met boter en suiker
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_25698213
Ik ben tegendraads, ik doe NIET aan feestdagen
pi_25698255
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 23:24 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

Matzes trouwens ook, inderdaad met boter en suiker
met roomboter hè, en met aardbeienjam
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
  donderdag 24 maart 2005 @ 08:32:09 #21
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25701069
Ik zei toch boter? Ik ga het niet eens wagen om margarine boter te noemen, dan krijg ik Piet op mijn dak

Geen aardbeienjam, gewoon het pure spul
  † In Memoriam † donderdag 24 maart 2005 @ 23:14:19 #22
7074 moussy
kuttekop
pi_25720002
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 00:16 schreef kissa het volgende:
Ik ben tegendraads, ik doe NIET aan feestdagen
Ik verder ook niet hoor, die vreetfeesten zijn aan mij niet besteed, wij eten iedere dag lekker en gaan net zo makkelijk op een brave doordeweekse dag gourmetten als we daar zin in hebben
Je zou er haast een boek over schrijven!
  † In Memoriam † vrijdag 25 maart 2005 @ 10:41:24 #23
43556 miss_dynastie
pi_25726527
Wij gaan lekker steengrillen en een filmpje huren. Voor mij zijn dit dan weer juist niet 'duik-de-keuken-in-dagen', maar juist gezellig aan tafel bereiden vind ik dan leuker Culinair doen we dinsdag wel weer
pi_25752858
Paaskrakelingen uit Twente

500 g bloem
zout
1.5 dl lauwe melk
10 g gist
200 g boter
1 lepel honing
suiker

Los de gist op in de melk.
Kneed een deeg met de bloem, de gesmolten en weer afgekoelde boter en de honing een soepel deeg. Laat op een warme vochtige plaats 45 minuten rijzen.
Kneed nog eens goed door. Rol bolletjes van 8 cm dik, maak daar dunne strengen van,
haal door de suiker en vorm krakelingen op de bakplaat.
Bak 15 minuten op 200 graden. Keer ze direct op een houten plank op plakken te voorkomen.
pi_25757193
Middeleeuwse gevulde eieren...
quote:
Ghecloven nonnen te maken.
Neempt eyeren ende sietse wel hert. Dan doet hen af haer scellen ende peltse ende soe snijtse overmydts in de helicht ontwee. Dan neempt die doderen van den selven eyeren ende stoodt dye in eenen morselle al ontwee. Maer eerst so doet er luttele soferaens in, caneel ende ghimbare, savie, petercelie. Ende wylt men, men doet er oock inne pepere ende appelen. Dan stoot alle dat voerscreven staet wel ontwee tesamen ende vult daermede dat witte vanden eyeren, daer ghi die doren uutghetrocken hebt. Dan so bact dye eyeren in raeptsmout oft in botere. Ende alst ghebacken es, dan stroyt ment met caneelpoedere ende brootsuicker tegader gheminghelt opt vulsele. Ende als ghi deze eyeren ter tafel dient, soe legtse in de schotelen metten openen opweerts, te wetene metten vulsele opweerts.

vertaling: "Gespleten nonnen" (Gevulde eieren)
Neem eieren en kook ze goed hard. Pel ze vervolgens en snijd ze [in de lengte] middendoor. Neem dan de dooiers van deze eieren en stamp die in een vijzel helemaal fijn. Maar doe er eerst wat saffraan in, kaneel en gember, salie, peterselie. En als men dat wil, doet men er ook in peper en appel. Stamp dan alles wat hierboven geschreven staat bij elkaar goed fijn en vul daarmee de witten van de eieren waar U de dooiers hebt uit gehaald. Bak dan de eieren in raapvet of in boter. En als het gebakken is, dan bestrooit men het met kaneelpoeder en broodsuiker [een blok suiker dat geraspt moest worden om te gebruiken] dat gemengd is op de vulling. En als U deze eieren serveert, leg ze in de schotel met de open kant naar boven, dat wil zeggen met de vulling naar boven.

Nog meer...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')