abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 maart 2005 @ 19:04:36 #1
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_25571028
Hoi

sinds geruime tijd zwermt er hier boven ons dorp rond etenstijd een zeer grote wolk vogels.. elke dag weer, en meestal grofweg boven dezelfde plek.. Dat ziet er wel heel mooi uit, zo'n zwarte wolk / blob in de lucht waar soms losse stukjes uitbreken maar ik vraag me echt af wat het nut is..

ze gaan nergens heen, ze vliegen alleen maar rond, en als het donker is gaan ze ergens weer zitten.. wat is dit voor raar groepsgedrag? wat is het nut? zijn ze ergens door in de war of is het een soort paringsdans? (je weet het niet...)

en ook al ziet het er leuk uit, ze schijten alles onder , niet tof als je eronder loopt (net alsof het regent...)

ik heb er even een fototje van proberen te schieten, wat nog best lastig was vanaf binnen

overzichtje, dit is nog maar een deel van de hele zwerm...

detailtje.. kan je iets beter de vorm van de vogels zien

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
pi_25571483
Ik heb vorige week ook wolken vogels zien vliegen. Ik dacht eerst dat het rookwolken waren. Ik heb de auto aan de kant van de weg gezet en geprobeerd foto's te nemen maar ze waren sneller dan mijn camera.......Ik denk aan spreeuwen...of zwaluwen...
  vrijdag 18 maart 2005 @ 19:31:15 #3
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_25571669
ik dacht ook aan spreeuwen ja.. maar waarom ineens zo'n grote groep? waar komen ze zomaar vandaan?

want je ziet in het begin vaak kleinere groepjes fuseren tot later 1 grote wolk die maar een beetje op 1 plek rondvliegt..

vraag me af of er niet soms een paar tegen elkaar aan knallen

▀█▀ █ █▀█▀█
pi_25571788
Zullen wel spreeuwen of merels zijn. Die overwinteren vaker in groepen. De merels die je op het ogenblik hier ziet zijn trouwens niet de zelfde als die je hier in de zomer ziet. Wanneer je nu de gevaar-kreet van deze vogels op zou nemen en in de zomer af zou spelen vliegt er geen enkele merel of spreeuw op.

Tegen elkaar een vliegen zal niet zo snel gebeuren, ze vliegen over het algemeen ongeveer de zelfde kant uit. En mochten ze elkaar raken, dan zal het hierdoor nooit hard zijn.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  zaterdag 19 maart 2005 @ 02:32:40 #5
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_25580511
ok, das al iets.. maar waarom gaan ze ineens rond die tijd met z'n allen vliegen? ze gaan nergens heen, dan denk ik... blijf lekker zitten...

▀█▀ █ █▀█▀█
  zaterdag 19 maart 2005 @ 08:25:17 #6
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25581620
Ik heb een keer gehad dat ik Almere Buiten inreed (op weg naar vrienden), vliegt er opeens een zwerm vogeltjes op! Dat was echt een prachtig gezicht !!
patat ftw :)
pi_25581633
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 19:04 schreef timbob het volgende:
, zo'n zwarte wolk / blob in de lucht waar soms losse stukjes uitbreken maar ik vraag me echt af wat het nut is..
Blob?
pi_25583872
Dat samen vleigen doen dus niet enkel de spreeuwen en merels, ook vele andere vogels doen dat. Kijk bij voorbeeld maar eens naar de ganzen en eenden.

In een groep vliegen is veilig. Je controleert elkaar of je wel goed vliegt en je hoeft niet de hele tijd op je hoede te zijn voor roofvogels en dergelijke.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_25583950
Hier in de wijk leeft al sinds jaar en dag een grote groep kraaien. Terwijl ik dit typ hoor ik ze weer lustig eh.. kraaien.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 13:07:07 #10
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_25585011
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 08:29 schreef Youssef het volgende:

[..]

Blob?

the blob from outer space
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 12:05 schreef buitenbeentje het volgende:
In een groep vliegen is veilig. Je controleert elkaar of je wel goed vliegt en je hoeft niet de hele tijd op je hoede te zijn voor roofvogels en dergelijke.
ja, dat is opzich is wel handig.. maar is dit dan alleen als sociaal samenkom uurtje geregeld? want je kan het niet echt een trektocht noemen.. ze blijven maar op 1 plek vliegen..

of is het hun vorm van ochtendgymnsatiek?

▀█▀ █ █▀█▀█
pi_25590979
In een park in Utrecht waar ik toen woonde zag je het ook om deze tijd.
Een enorme grote zwarte groep. Aan de herrie te horen waren het spreeuwen.
En nadat ze met een enorme zwerm, echt gigantisch boven het park gecirkeld hadden streken ze neer in verschillende bomen.
Ook prachtig hitchokkerig om te zien, de hele boomtop gitzwart.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')