quote:
Heel fijn zo'n verband, maar helaas geen oorzakelijk verband. Laat staan dat het aantoonbaar gemaakt kan worden dat het aan de zelfstandigheid ligt; daar praten we toch over in deze topic. Iemand die thuiswoont is bv veelal niet bereid te verhuizen. Een student op kamers zal dat eerder doen. Veel van dat soort factoren zullen eerder de "moeite van het vinden" bepalen dan de zelfstandigheid.
quote:
Verder was er eerder een elsevier onderzoek waarin het startsalaris voor thuiswonenden hbo'ers en academici significant lager bleek te liggen dan van hun uitwonende collega's, ondanks de snellere afronding van hun studie....
Of moet je zeggen "
dankzij de snellere afronding van hun studie"? Denk eens na. Iemand die na de HAVO het HBO zonder vertraging afrondt, zal 21 zijn. Iemand op kamers die na 8 jaar zijn studie afrond is 25. Verschil in leeftijd = verschil in salaris. Verder heeft iemand in die 8 jaar meer werkervaring kunnen opdoen dan iemand die zich voltijds op een studie heeft gericht. Zo kan ik ook wel significante verschillen aantonen, maar feit is wel dat de situaties naar mijn idee te veel verschillen om te stellen dat het een gevolg is van het thuiswonen. Nog nooit kwam ik op een sollicitatie de vraag tegen van: "Woont u nog thuis?" Wel de vraag: "Bent u bereid te verhuizen?" Als iemand in Almere thuis woont en een ander in Amsterdam op kamers en ze beiden solliciteren in Utrecht, dan is het logisch dat degene die in Almere wil blijven wonen inderdaad afgewezen wordt. In onderzoek kan je alles aantonen, maar je moet altijd na kunnen gaan wat de ECHTE reden was.
quote:
Over mijzelf: ik ben dolblij dat ik uit huis ben gegaan. Mijn ouders zijn geweldig en ik ga graag bij ze langs. Maar hier wonen heeft mij zoveel nieuwe dingen gegeven.
Zo'n ervaring is natuurlijk geweldig, maar je moet niet denken dat wat jij als geweldig hebt ervaren voor anderen ook zo zou zijn. Mensen verschillen en iedereen heeft zijn eigen ideeën. Denigerend reageren op andermans beslissingen op basis van eigen ervaringen is naar mijn idee nooit juist om te doen.
quote:
Van zelfstandig wonen leer je ook zelfstandig besluiten nemen. Rond je 30e uit huis? Wat ben je dan voor een kneus. Dan hoor je al bijna kinderen te hebben.
Zo zelfstandig vind ik je niet als je van mening bent dat dingen gedaan moeten worden "omdat het hoort". Dat zijn geen zelfstandige gedachten, dat is kuddedier gedrag dat de meeste mensen vertonen. Is dat zelfstandig? Nee. Dat is na-apen. Iemand die zelfstandig besluiten kan nemen kan er ook zelfstandig voor kiezen dat het voor hem verstandig is om langer thuis te blijven wonen. Als dat besluit goed doordacht is, dan vind ik die persoon zelfstandiger dan iemand die vanuit een studentenkamer roept dat hij zelfstandig is maar vervolgens wel alleen het standaard huisje-boompje-beestje ideaal volgt.
Stoer ben je zeg. Waarschijnlijk in een nieuwbouwhuisje met een hypotheek van 30 jaar, 2 kinderen en een baan van 2000 bruto waarin je vervolgens 30 jaar werkt. Ik zal je eens wat vertellen: je bent 1 van de miljoenen die het zo doen en het is echt niet speciaal cq beter. Sterker nog: het stelt geen bal voor. Bijna iedereen die dat zou willen kan dat realiseren. Begrijp nu eens dat er ook mensen zijn die de beslissing nemen om wat anders van het leven te maken.
quote:
Mensen die 25 zijn en nog thuiswonen neem ik niet helemaal serieus (enkele uitzonderingen daargelaten).
Nogal kortzichtig volgens mij. Wat ik opmerk is dat veel mensen die "vroeger" zo stom als het achtereind van een varken waren, opeens als ze tussen de 20-25 uit huis gaan een grote mond krijgen en allerlei vage verhalen gaan vertellen over hun vermeende "levenservaring". Die gasten kwam ik wekelijks tegen in de kroeg. Met hun grote huis, hun rijkdommen, hun auto, hun hoge opleiding, hun knappe vriendin enz enz. Ze denken dat ze alles van het leven al doorhebben, maar hebben feitelijk geen bal meegemaakt. Ja, ze zaten in hun puberteit zowat al op kamers. Ze zopen zich elk weekend lam. En ze vinden dat iedereen die dat niet gedaan heeft veel levenservaring heeft misgelopen. Vervolgens blijkt dan vaak ook nog dat ze echt niet beter terecht zijn gekomen dan mensen die langer thuis hebben gewoond.
Er wordt veel te veel vergeten dat mensen totaal verschillend zijn en andere behoeftes hebben. De ene roept dat de ander teveel gemist heeft als hij niet minstens 20 biertjes zuipt en met 3 vrouwen gaat in 1 weekend. De ander spreekt van een gemis als er geen universitaire opleiding wordt afgemaakt en weer een ander denkt dat zijn kennis over de wereld superieur is omdat hij 6 jaar lang een studentenkamer van binnen heeft gezien.
Maar verdomme, als ik ze dan vervolgens hoor praten dan denk ik: "Zo praatte ik zelfs als pre-puber niet eens". Gelul over dat ze het helemaal gemaakt hebben in het leven. Yeah right. Het valt me op dat als ik gedetailleerder ga kijken het geen ruk voorstelt. En die zelfstandigheid? Die is er niet. Het is een kwestie van jaar in jaar uit hetzelfde doen wat iedereen doet.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.