abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 28 april 2005 @ 07:19:20 #176
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_26561704
quote:
Op woensdag 27 april 2005 20:11 schreef Roellio het volgende:

[..]

In je 1e jaar?
Ja men
pi_26563683
quote:
Op donderdag 28 april 2005 00:31 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Oke oke, misschien ben ik een uitzondering. Ik vond mijn stages vorig jaar en het jaar ervoor superleuk.
Nu ik voor het eerst een jaar zelf aan de slag ben, merk ik toch dat het niet allemaal zo gemakkelijk gaat als in mijn stagetijd.
Ik heb alleen de eerstejaars stage gehad dus qua lesgeven stelde die niet zoveel voor (4 lessen op 4 dagdelen ongeveer). Het enige wat ik er niet leuk aan vond was dat er allerlei formulieren en verslagen afgemaakt moesten worden, bewijzen verzamelen, laten tekenen en dateren enz enz. Vooral toen ik mijn praktijkproef eenmaal gehaald had vond ik het lesgeven ook erg leuk omdat toen een groot deel van de stress weg was.
  zaterdag 30 april 2005 @ 15:50:44 #178
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_26620009
Ik kom ook maar weer even kijken hier... Ben de afgelopen dagen met een groep 2-VMBO-ers naar Londen geweest. Errrrrg gezellig Geen enkele wanklank en je merkt dat de band met leerlingen weer een stuk beter geworden is.

Over de stages: ik had het meestal wel naar mijn zin op stage. Ik heb gelukkig dan ook geen vervelende begeleiders gehad, alleen die administratieve rompslomp m.b.t. de opleiding irriteerde me.
.
pi_26870072
[edit]Ha, laat eigenlijk ook maar, wil niet dat een leerling zich in een bezorgde anekdote herkent. Bij vrolijke anekdotes vind ik het niet zo'n punt.

Om deze posting toch nog enige inhoud te geven: wat een rommelperiode is het zeg. Sportmiddagen, excursies, eindexamens...het verschijnsel "normaal lesrooster" zal mij de komende tijd onbekend zijn. Niet dat ik daarmee zit, overigens
pi_26873489
Eind-examen-stunt zit er ook weer aan te komen hè. Wij hebben een brief gekregen over wanneer het is (normaal houden ze dat geheim) en dat we ons geen zorgen hoeven te maken dat ze ons voor gek zetten. Maar ergerns ben ik gewoon bang dat dat is om ons te misleiden, en dat we opeens op een andere dag zwaar gepakt zullen worden
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 09:01:16 #181
61183 leonieke
Dan toch?
pi_26874190
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:41 schreef thaleia het volgende:
[edit]Ha, laat eigenlijk ook maar, wil niet dat een leerling zich in een bezorgde anekdote herkent. Bij vrolijke anekdotes vind ik het niet zo'n punt.

Om deze posting toch nog enige inhoud te geven: wat een rommelperiode is het zeg. Sportmiddagen, excursies, eindexamens...het verschijnsel "normaal lesrooster" zal mij de komende tijd onbekend zijn. Niet dat ik daarmee zit, overigens
Wij mogen geen excursies meer doen hier op school in de maand mei dus het lesrooster blijft heel erg normaal. Dus geen rommelperiode, behalve dan in mijn hoofd waarin ik al alle examens aan het bedenken ben
  dinsdag 10 mei 2005 @ 09:04:34 #182
61183 leonieke
Dan toch?
pi_26874239
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 07:44 schreef imago het volgende:
Eind-examen-stunt zit er ook weer aan te komen hè. Wij hebben een brief gekregen over wanneer het is (normaal houden ze dat geheim) en dat we ons geen zorgen hoeven te maken dat ze ons voor gek zetten. Maar ergerns ben ik gewoon bang dat dat is om ons te misleiden, en dat we opeens op een andere dag zwaar gepakt zullen worden
En wat is de eind-examen-stunt precies?
pi_26874578
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 09:04 schreef leonieke het volgende:

En wat is de eind-examen-stunt precies?
De leerlingen die dit jaar eindexamen doen "vieren" dat hun laatste lessen geweest zijn en dat ze de school gaan verlaten door op een bepaalde dag de school te bezetten. Lessen worden dan onderbroken en iedereen moet naar buiten waar ze zelf allerlei activiteiten hebben georganiseerd, waarbij de leraren vaak ook goed te kijk worden gezet
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_26874734
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 09:31:54 #185
61183 leonieke
Dan toch?
pi_26874818
Ah de 100 dagen zoals wij dit hier zeggen.

Maar dat ziet er toch leuk uit? en zeker als het een verrassing is voor iedereen.
En dat leerlingen de leerkrachten te kijk zetten, is ook maar logisch. Het is hun enige kans
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:26:26 #186
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_26887941
Ik zou het ook niet erg vinden.. Ik ben niet vies van een beetje zelfspot.
Ligt ook er aan hoe de band met je leerlingen is. Volgens mij zouden ze mij wel enigszins met rust laten, of iets leuks laten doen. Terwijl de leraren die wat minder goed in de smaak liggen, natuurlijk de rottaakjes mogen doen.
.
pi_26888268
Oh ja je merkt ook wel wie er echt zwaar te kijk worden gezet en wie niet Tot nu toe ben ik er goed van af gekomen, maar ik snap ook wel de leraren die het gewoon vervelend vinden. Vooral het feit dat je per se "moet" meedoen aan alle flauwe activiteiten, en als je dat niet doet dan ben je natuurlijk weer een spelbreker. Bij ons sloten ze de poort bijvoorbeeld vorig jaar af zodat de leraren echt gedwongen worden om mee te doen en niet konden "ontsnappen". Dat wordt niet op prijs gesteld. Ze zijn ook wel eens te ver gegaan door iemand in een liedje voor homo uit te maken enzo. Ze bedoelen het niet eens altijd kwaad, maar de grenzen vallen op zo'n dag weg natuurlijk, en soms gaan ze onbedoeld te ver, dat is vervelend.

Ik denk ook wel dat het uitmaakt of je al 30 jaar in het vak zit en ondertussen alle thema's en activiteiten en flauwe grappen al te vaak hebt gezien, of dat het allemaal nieuw voor je is.

Ik vind het zelf vooral irritant dat het me nooit goed uitkomt Net op een middag dat een proefwerk of een belangrijke les gepland staat ofzo, soms is dat gewoon net vervelend.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 18:02:00 #188
35189 Troel
scherp en bot
pi_26888785
Bij ons was de stunt op een vaste dag. In eerste instantie mocht men vanaf het eerste uur op school verstieren, officieel pas vanaf het derde uur geloof ik. Bij ons werd dat allemaal wat strikter gehanteerd en mochten we ook pas om 10 uur ontbijten.

Maar in beide gevallen zorgen de docenten er wel voor geen belangrijke dingen gepland te hebben op die dag.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:02:50 #189
61183 leonieke
Dan toch?
pi_26890403
Bij ons (West-Vlaanderen) is dat meestal met de hele stad op één dag. Om 4.30u ontbijt met alle laatstejaars op de grote markt en een optreden. Rond 8.15u vertrekt iedereen naar school om daar met veel kabaal toe te komen en heel de school aan het zingen te krijgen (lukt vrij makkelijk ).

Dan moesten we ons het eerste uur helemaal wassen (of toch ons haar en gezicht en armen en alles wat nog zichtbaar en gekleurd was) Dan hadden we twee uur les ( ) Wij hadden een volledig uur proeven van chemie en een video bij godsdienst. Daarna verkleedpartij en pizza eten en dan over de middag dansen voor de hele school. Daarna vrije activiteit op school en dan receptie en 's avonds een grote fuif met alle zesdejaars van de stad.

Waar ik werk (Brussel) is het wel per school dat ze de leerkrachten dingen laten doen om zich wat belachelijk te maken maar ze beperken zich tot hun leerkrachten. Voor mij was er dus niet zoveel aan
pi_26891447
[offtopic]
Pfff, Thaleia, heb jij nog tips hoe ik óóit die pensum-tentamens moet gaan halen? Vertalen kan ik wel, maar die enorme lappen tekst willen maar niet in m'n hoofd blijven zitten. Hoe onthoud ik in 's hemelsnaam het verschil tussen schitterende, glimmende, glanzende, en fonkelende zwaarden?!
[/offtopic]

En voor de mensen die niet snappen waar dit over gaat: Voor elke universitaire lerarenopleiding is de enige toelatings-eis dat je je doctoraal/master in dat vak hebt gehaald. Alleen bij Klassieke Talen, speciaal om mij te pesten ( ), worden er extra eisen aan je vakkenpakket gesteld: je moet een bepaalde - enorme - hoeveelheid teksen in het Grieks en Latijn gelezen hebben. Op zich een logische eis, dat lezen vind ik ook geen probleem, maar om nou al die teksten ook letterlijk uit je hoofd te moeten gaan leren vind ik zo zinloos! Over dit onderdeel struikelen enorm veel studenten, en ik zou ook veel liever léúke vakken gaan volgen dan voor 20 (oude) studiepunten maandenlang teksten te lezen om vervolgens het tentamen toch niet te halen Het is dat ik zo graag die bevoegdheid wil, maar anders...
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_26895483
70 oude studiepunten aan vakken moeten doen omdat je een doctoraal hebt dat verwant is aan het schoolvak terwijl die vakken eigenlijk niks te maken hebben met wat je gaat doen op school is pas waanzin...
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_26898702
Oei....ik weet het niet echt meer, het is voor mij allemaal alweer zo lang geleden

Ik had de mazzel dat ik een goed geheugen heb voor het letterlijk onthouden van dingen: als ik aan bepaalde aanknopingspunten in een zin zie wat er ook alweer ongeveer stond, schiet de letterlijke vertaling me wel weer te binnen. Overigens waren ze bij ons ook wel zo schappelijk om niet moeilijk te doen over fonkelend/glimmend/glanzend/glinsterend, ze wilden toch vooral zien dat je de structuur vd zin zag. Moest over het algemeen de teksten wel 2x doornemen, anders bleef het niet hangen. Maar ik had ook wel studiegenoten bij wie het na 5x doornemen nog niet bleef hangen en dat was dus mooi kut. Ik weet het echt niet, maar wil je wel veel sterkte wensen

(Sowieso was er bij ons nog niet die eis dat je extra teksten gelezen moest hebben, maar tegenwoordig wel: je hebt nu een 'basic' variant van de studie en wie de leraarsopleiding wil doen moet daar extra dingen bijlezen. Vroeger had je gewoon 1 variant en alleen als je echt hele duidelijk omschreven plannen had om je in een bepaalde andere richting te verdiepen kon je voor een 'uitgeklede' variant kiezen en dan mocht je idd niet de leraarsopleiding gaan doen. Het was vroeger denk ik nog veel meer standaard dan nu dat het gros van de studenten toch wel de onderwijskant op gaat.)
pi_26908359
Gisteren mailde mijn opleidingscoordinator dat ze me vandaag ergens over wou spreken, ik was al helemaal zenuwachtig...

Maar nu blijkt dat ik en een handvol anderen van de gehele lerarenopleiding Engels in augustus voor 10 weken naar China mogen om daar Engels te geven! Ik ga natuurlijk ja zeggen, dat lijkt me een geweldige ervaring!
pi_26910790
Wow!!!! Dat is echt geweldig!
Sowieso zoeken ze heel veel docenten Engels in China he, zie bijv. http://www.teach-in-china.cn
Volgens mij nemen ze iedereen aan die maar enigszins Engels spreekt, dus als je echt een officiele bevoegdheid hebt kun je daar volgens mij een eind komen.
pi_26925112
China... wat klinkt dat gaaf zeg!!

Ik zit zelf op een breekpunt heb ik het idee. Ik kan over minder dan een half jaar klaar zijn met studeren, maar dan heb ik niet de goede vakken gevolgd om leraar te worden. Als ik wel leraar wil worden ben ik echt véél langer bezig, en ik ben bang dat ik dat niet ga redden. Ik heb het studeren wel gezien zo onderhand.

Maarja, ik wil wel lesgeven Ergens heb ik het idee om nu snel af te studeren, en gewoon te zien hoe lang scholen het pikken dat je onbevoegd bent. Om dan te zien of ik over een aantal jaar niet me kan aanmelden als soort van zij-instromer, want daarvoor lijken de eisen zooooveel soepeler! En ik speel ook een beetje met het idee om ooit nog in de avonduren HBO Nederlands te gaan doen, dan kan ik alsnog tweedegraads worden...

Maargoed, ik vind het een enorm moeilijke keuze. Het is zo bepalend voor de rest van m'n carrière, en dat vind ik eng! M'n hart ligt echt bij lesgeven (nu in ieder geval), maar ik denk dat ik persoonlijk gelukkiger word als ik niet nog anderhalf jaar hoef te zwoegen op vakken die ik verschrikkelijk vind. Pfff, ik weet het nog niet
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 11 mei 2005 @ 20:47:04 #196
593 sjak
Juffie Bloem
pi_26925327
Hee Imago, wat is nou anderhalfjaar op een mensenleven. Ik zou nu die anderhalfjaar doorstaan, die kun je later niet meer overdoen. Daarna kun je nog lang genoeg lesgeven / werken.
Lekker douchen!
pi_26925521
Da's lastig zeg! De markt voor classici is nu heel gunstig, je wordt overal aangenomen ook als je geen bevoegdheid hebt. Ze zijn allang blij als je bent afgestudeerd en ze dus geen tweede- of derdejaars hoeven aan te nemen
Maar een papiertje geeft je wel VEEL meer een poot om op te staan.

Het zit wel in de lijn der verwachtingen dat men op een gegeven moment genoodzaakt zal zijn afgestudeerde classici die toevallig niet de uitgebreide variant hebben gedaan toch een bevoegdheid te geven, maar je weet natuurlijk nooit hoe dingen zich ontwikkelen (nog niet zolang geleden werd er serieus over gepraat of het vak Grieks helemaal afgeschaft moet worden, mocht dat gebeuren -wat ik niet verwacht, ik verwacht dat scholen zich juist zouden willen gaan onderscheiden door het juist wel aan te bieden- dan zijn er veel minder uren voor classici)

Hier in Nijmegen kunnen mensen in de avonduren hun bevoegdheid halen. Ze moeten daarvoor drie jaar lang elke maandagavond college volgen en verder nog een hoop zelfstudie doen. Als ik zo hoor wat het programma is denk ik dat je het daarmee zeker niet makkelijker hebt dan nu met die 1,5 jaar. Maar goed, ik weet dus niet of die dingen niet versoepeld gaan worden op den duur.
pi_27039722
De laatste loodjes. . Vorige week heb ik nog een avond in de kroeg gezeten met twee 'soulmates' die ook de lerarenopleiding volgen en met wie ik op een excursie ben geweest naar Bonn ergens eind maart. Aan het einde van de avond, na de nodige wijn en bier, hadden we twee briljante plannen. Het eerste plan is dat we ons volgens jaar gaan verdiepen in het hoe en wat van het oprichten van een eigen particuliere school, het tweede plan is dat we een bundel gaan uitgeven met daarin ervaringen, essays en columns van jonge docenten die net beginnen in het voortgezet onderwijs. .

Ondertussen moet ik alles natuurlijk op het laatste moment doen. Ik heb in de meivakantie veel aan het portfolio geschreven en twee stukken ingeleverd bij mijn begeleider. In tegenstelling tot twee vorige stukken die ik voor mijn gevoel in een half uurtje had geschreven en waar ik vooral aan het blaten was over mijn 'ontwikkeling' had ik in deze twee stukken wat meer aandacht gegeven aan vakliteratuur en was ik inhoudelijk in de materie gedoken. En wat krijg je dan als commentaar: ik mis de rode lijn in je ontwikkeling. Gatsie. Nog even doorbikkelen tot 6 juni, daarna flink vakantie vieren.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  zondag 15 mei 2005 @ 23:17:30 #199
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27040011
quote:
Op zondag 15 mei 2005 23:07 schreef RaisinGirl het volgende:
Het plan is dat we een bundel gaan uitgeven met daarin ervaringen, essays en columns van jonge docenten die net beginnen in het voortgezet onderwijs. .
Dit is wel een leuk idee.


Met dat andere plan zou ik maar es een paar jaartjes wachten totdat je wat ervaring achter de kiezen hebt
.
pi_27040218
Dat plan was niet van mij, maar van die andere overambitieuze wereldverbeteraar, . Ik vond het komisch, maar ook prikkelend om over na te denken.

Die bundel is wel te realiseren, denk ik, daar wil ik me volgend jaar serieus mee bezig gaan houden.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')