FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Hoe kwetsbaar is de motorrijder ècht?
Rietvaerderzondag 13 maart 2005 @ 17:40
Van
http://www.motorfreaks.nl/index.php/news/2296 :

quote:
Bij gebrek aan gedetailleerde informatie over verkeersongevallen waarbij motoren betrokken zijn, is er een grootschalig Europees onderzoek uitgevoerd door vijf verschillende landen. Vanuit Nederland werkte TNO samen met onderzoeksbureaus in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië.
In totaal zijn er 921 ongevallen onderzocht. De resultaten zullen worden gebruikt voor een grootschalige voorlichtingscampagne van de RAI vereniging en de KNMV. Deze zal gericht zijn op het stimuleren van de levering van motoren met ABS (en andere elektronische remsystemen), het volgen van gevorderde rijopleidingen en actie tegen het opvoeren van brommers.

De statistieken
In meer dan de helft van de gevallen was niet de motorrijder maar de andere partij schuldig. De hard door de bocht scheurende en onverantwoord inhalende motorrijder wordt door het onderzoek min of meer vrijgesproken, want de meeste ongevallen gebeuren op kruisingen. Vaak buiten de bebouwde kom en met een snelheid van tussen de 30 en 50 kilometer per uur.

De hoofdoorzaak van de ongevallen waarbij de niet-motorrijder schuldig was, was het niet op tijd opmerken van de motorrijder. Motorrijders op motoren met ABS hebben bij dreigende ongelukken meer kans om een ongeval te voorkomen dan motorrijders die rijden zonder ABS.

Goede kleding is helaas nog niet bij alle motorrijders goed ingeburgerd. Enkele keren kwam het voor dat er geen valhelm werd gedragen. Dit leidde dan ook meestal direct tot hoofdletsel.
Ongeveer de helft van de motorrijders uit het onderzoek droegen geen beschermende bovenkleding, meer dan de helft droeg geen beschermende broek en ongeveer een derde had geen handschoenen aan!
Ook het schoeisel is een probleem: ongeveer 15 procent van de motorrijders droeg beschermend schoeisel. De anderen droegen gewone schoenen of werkschoenen. Deze vorm van gemakzucht kan je echter duur komen te staan.

Verschil tussen vrouwen en mannen is er niet. Beiden zijn betrokken bij relatief evenveel ongevallen.
Bron: Het Limburgs Dagblad
quote:
In meer dan de helft van de gevallen was niet de motorrijder maar de andere partij schuldig.

De resultaten zullen worden gebruikt voor ... het stimuleren van de levering van motoren met ABS, het volgen van gevorderde rijopleidingen en actie tegen het opvoeren van brommers.
Ook erg leuk om te lezen om te lezen dat het probleem bij de bron word aangepakt, zoals nog iemand zegt

Nu zien jullie het eens zwart op wit dat het echt niet altijd aan de motorrijder ligt (sterker nog, vaker aan de andere verkeersdeelnemers dus)
Rietvaerderzondag 13 maart 2005 @ 17:43
Kan iemand de fout in de topictitle ff veranderen svp? KWEST > KWETS
Youssefzondag 13 maart 2005 @ 17:45
Wie zijn jullie



bastardhostzondag 13 maart 2005 @ 17:45
Sluit ik me geheel bij aan...

Helaas 2 motorongelukken meegemaakt, een eenzijdig, de ander op een kruising, waarbij de automobilist mij voor een brommer aanzag en derhalve ervan uitging dat ik op het fietspad reed, ruim 20m naast de weg (waarom hij dat over het hoofd had gezien wees de blaastest uit).

Dat eenzijdige ongeval? Bij het stapvoets oversteken van de hoofdweg met middenberm, die bestraat was met \'kinderkopjes\'... spekglad, mijn achterwiel schoot weg, gashand ook. Ik zat zelf in de middenstrook, mijn motor aan de overkant van de weg.
jochem8zondag 13 maart 2005 @ 17:59
Dus reden te meer om geen motor te gaan rijden!
Rietvaerderzondag 13 maart 2005 @ 18:00
Dus reden te meer om koekblikkers te wantrouwen bedoel je
jochem8zondag 13 maart 2005 @ 18:13
Nee...dat is niet wat ik bedoelde.
Mikkiezondag 13 maart 2005 @ 18:18
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 11:25:05 ]
RonaldVzondag 13 maart 2005 @ 18:25
quote:
De hoofdoorzaak van de ongevallen waarbij de niet-motorrijder schuldig was, was het niet op tijd opmerken van de motorrijder
Dit is niet echt iets nieuws. Dat is het kenmerk van vrijwel alle aanrijdingen op kruispunten, ook met auto\\\'s, fietsers en voetgangers.
Andere reden waardoor motorrijders niet opgemerkt worden: Veel in de blinde hoeken van automobilisten blijven hangen (alhoewel ik wel kan begrijpen waarom ze dat doen). Uit ervaring weet ik dat veel motorrijders zich graag op min of meer gelijke lijn met mijn linker- of rechterwielen ophouden, zodat ze in geval van plotseling remmen snel opzij kunnen manouevreren. Dat heeft echter tot gevolg dat ik ze in mijn spiegel niet of nauwelijks zie. Een ander kunstje is met hoge snelheid over de weg verplaatsen, in ieder geval aanmerkelijk hogere snelheid dan de rest van het verkeer. Automobilisten kennen ze wel: je kijkt in je spiegel en het is leeg, het volgende moment zit er zo\\\'n sukkel bijna op je bumper of achterspatbord.

Ik geef toe: een heleboel ongelukken zijn te voorkomen door de automobilist. Daar zitten een stel enorme horken tussen, die al een gevaar vormen voor andere automobilisten, en dus ZEKER voor de motorrijder. Maar een motorrijder hoort daar rekening mee te houden. Zorg dat je in mijn spiegels zichtbaar bent, en ik hou rekening met je. Scheur niet als een idioot door/langs de file, en ik hou rekening met je. Ik maak ruimte wanneer ik dat kan, en soms zelfs als dat eigenlijk niet kan. Ik zie soms keurige rijders (bijna) omver gereden worden door vooral PCHooft-trekkers en te grote lease-Volvo\\\'s/BMWs, en op zo\\\'n moment kan ik die bestuurder uit pure woede zowat uit zijn comfortabele stoel trekken en in een kanaal pleuren. Maar ik heb met sommige motorrijders geen enkel meelij als ik ze bij Almere voorbij zie rossen, om ze bij Muiderberg onder de vangrail te zien liggen. Die vroegen er om, met hun gedrag.

Alleen maar de cijfers gebruiken om automobilisten de schuld te geven is te makkelijk. Jij leest: \"meer dan de helft komt door automobilisten\", ik denk dan: \"bijna de helft komt dus door de motorrijders zelf\". Motorrijders zijn een zwakkere partij, weten dat, en een aantal van hen kiezen er desondanks voor om op een onvoorzichtige manier door het verkeer te gaan. Bijna de helft van de ongelukken veroorzaken ze (als zwakkere partij) zelf. Als jullie daar nou eens mee beginnen, dat zou al een hoop schelen. Daarna mag je de automobilisten de schuld geven voor het veroorzaken van de volle 100% van de ongelukken.
Rietvaerderzondag 13 maart 2005 @ 18:26
quote:
Op zondag 13 maart 2005 18:13 schreef jochem8 het volgende:
Nee...dat is niet wat ik bedoelde.
Maar ik wel
sigvardzondag 13 maart 2005 @ 18:34
quote:
Op zondag 13 maart 2005 18:25 schreef RonaldV het volgende:
...
\\\"meer dan de helft komt door automobilisten\\\",
... \\\"bijna de helft komt dus door de motorrijders zelf\\\"
...
Het nieuws is soms net het orakel .

tvp
Oosthoekzondag 13 maart 2005 @ 18:52
als motorrijder ben je gewoon moeilijker te zien vanuit een auto, punt
Rietvaerderzondag 13 maart 2005 @ 19:34
quote:
Op zondag 13 maart 2005 18:52 schreef Oosthoek het volgende:
als motorrijder ben je gewoon moeilijker te zien vanuit een auto, punt
Ik ben nu 2 keer in Italie geweest, maar daar letten autorijders veel beter op motoren dan hier.
En volgens mij is dat bij 50% van de gevallen de oorzaak van aanrijdingen?
In Nederland zitten ze vaak meer te suffen/andere dingen te doen in de auto dan in alle andere landen bij elkaar.
Zal wel komen dat wij zoveel regeltjes hebben
Er word hier voor de mensen gedacht en geregeld, elk risico moet een wetje voor komen of een regeltje voor bedacht (zie de stenengooiershekken) en eigen initiatief word gesmoord in de kiem.
Heb jij wel eens gemerkt hoe snel ze in Duitsland voor jou aan de kant gaan als je als motor aan komt rijden van achteren bij een automobilist op de Autobahn?
Hier moet je er een kwartier achterhangen en zien ze je vaak nog niet!
rotterdamsezondag 13 maart 2005 @ 19:37
Okè...ik geef toe, ik schrik me als automobilist ook wel eens een ongeluk van een motorrijder. Het ene moment zie je idd niet, 2 tellen later scheuren ze je rakelings voorbij. Maar ik maak als motorrijdster ook de andere kant mee. Automobilisten die je niet voor volwaardig aanzien,die nog net ff hun auto ervoor moeten gooien, die je er niet langslaten in een file enz. Superirritant en soms levensgevaarlijk. Zouden de automobilisten dit wel beseffen?
RonaldVzondag 13 maart 2005 @ 19:45
quote:
Op zondag 13 maart 2005 19:34 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Ik ben nu 2 keer in Italie geweest, maar daar letten autorijders veel beter op motoren dan hier.
En volgens mij is dat bij 50% van de gevallen de oorzaak van aanrijdingen?
In Nederland zitten ze vaak meer te suffen/andere dingen te doen in de auto dan in alle andere landen bij elkaar.
Zal wel komen dat wij zoveel regeltjes hebben
Er word hier voor de mensen gedacht en geregeld, elk risico moet een wetje voor komen of een regeltje voor bedacht (zie de stenengooiershekken) en eigen initiatief word gesmoord in de kiem.
Heb jij wel eens gemerkt hoe snel ze in Duitsland voor jou aan de kant gaan als je als motor aan komt rijden van achteren bij een automobilist op de Autobahn?
Hier moet je er een kwartier achterhangen en zien ze je vaak nog niet!
Nou maakt het simpele feit dat je motorrijder bent je natuurlijk nog geen voorrangsvoertuig. Ik rij in de auto ook wel eens minutenlang achter iemand die maar niet aan de kant wil. Gewoon simpelweg omdat hij of zij geen zin heeft om aan de kant te gaan voor een snellere auto. 120 is hard zat, zie je ze denken.
Faraozondag 13 maart 2005 @ 20:06
quote:
Op zondag 13 maart 2005 17:40 schreef Rietvaerder het volgende:

Nu zien jullie het eens zwart op wit dat het echt niet altijd aan de motorrijder ligt (sterker nog, vaker aan de andere verkeersdeelnemers dus)
Maar helaas is die motorrijder er wel bijna altijd veel slechter aan toe als die automobilist.

Ik ben vorige maand nog bij 'n interventie geweest waarbij een motor werd geramd door 'n vrachtwagen en de motorrijder onder z'n motor kwam te liggen die daarbij vlam vatte.
De motorrijder, die verschillende ledenmaten gebroken had kon niet onder z'n motor vandaan komen en is dus levend verbrand.
Die vrachtwagen verloor door de knal ook de macht over het stuur en is de bosjes ingevlogen, waarbij de bestuuder ook het bewustzijn verloor en helaas dus niet de motorrijder kon helpen.

Dus ookal is het meestal "de schuld van de andere" (zoals in bovenstaand geval ook), je bent als motorrijder toch echt wel de zwakste deelnemer.
Het grootste gros weet dat gelukkig ook wel en houdt zich dan "keurig" (iedereen rijdt wel 's te hard, en dat hoeft ook lang niet altijd direct gevaarlijk te zijn) maar helaas is 'n ook 'n kleine groep die zich nergens van aantrekt.
Die laatste groep kom ik helaas nog steeds regelmatig tegen.
quote:
Op zondag 13 maart 2005 19:45 schreef RonaldV het volgende:

Nou maakt het simpele feit dat je motorrijder bent je natuurlijk nog geen voorrangsvoertuig.




Youssefzondag 13 maart 2005 @ 20:59
quote:
Op zondag 13 maart 2005 20:06 schreef Farao het volgende:

[..]
[afbeelding]


RonaldVzondag 13 maart 2005 @ 21:31
Nou hoor....


Rietvaerderzondag 13 maart 2005 @ 22:49
quote:
Op zondag 13 maart 2005 20:59 schreef Youssef het volgende:

[..]

[afbeelding]

Neem dan gelijk een FJR



Patrick281maandag 14 maart 2005 @ 09:30
quote:
Op zondag 13 maart 2005 17:40 schreef Rietvaerder het volgende:
Ook erg leuk om te lezen om te lezen dat het probleem bij de bron word aangepakt, zoals nog iemand zegt
Dat is erg lastig, maar dat merk je nog wel als je zelf auto gaat rijden.
Motoren zijn nou eenmaal beweeglijke dingen in het verkeer met een relatief klein oppervlak.
Voor een automobilisit met een redelijke dode hoek in de auto dus helaas lastige medeweggebruikers.

En er is enigzins een oplossing.
quote:
Motorrijders op motoren met ABS hebben bij dreigende ongelukken meer kans om een ongeval te voorkomen dan motorrijders die rijden zonder ABS.
Heb ik.
MaartenGrendeldinsdag 15 maart 2005 @ 01:11
De topictitel dekt de inhoud van het topic niet echt.
Op een motor ben je gewoon veel kwetsbaarder als in een auto, ongeacht wie er bij een eventueel ongeval schuldig is.
Het is echter ook een feit dat veel ongelukken waarbij motorrijders betrokken zijn voorkomen zouden kunnen worden als automobilisten beter zouden opletten.

Toevallig zag ik enige tijd geleden in de binnenstad van Den Haag dat een ambulancemotor met gillende sirene en zwaailichten aan vol in de remmen moest omdat een automobilist geen voorrang verleende.
Van zulke mensen zouden ze wat mij betreft direct het rijbewijs mogen invorderen.
Faraodinsdag 15 maart 2005 @ 01:26
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 01:11 schreef MaartenGrendel het volgende:
Toevallig zag ik enige tijd geleden in de binnenstad van Den Haag dat een ambulancemotor met gillende sirene en zwaailichten aan vol in de remmen moest omdat een automobilist geen voorrang verleende.
Van zulke mensen zouden ze wat mij betreft direct het rijbewijs mogen invorderen.
Dan mag justitie wel 'n paar hele grote pakhuizen kopen om als die rijbewijzen op te slaan, dat gebeurd namelijk zo vaak.
Bij de meeste mensen zijn de binnen en buitenspiegels slechts versiering....
Beroepsgokkerdinsdag 15 maart 2005 @ 01:49
quote:
Op zondag 13 maart 2005 18:18 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Dat lijkt me beter ja. Ik ga zelf ook echt wel m\'n motorrijbewijs halen. Als ik ooit m\'n studie afrond, m\'n studieschuld afbetaal en geld overhou voor een rijbewijs + motor
Same here .

Ik was ooit diegene die op zn 16e tegen iedereen zat te verkondigen dat ik dus op mn 18e echt wel dat papiertje zou gaan halen.. De zin is er nog steeds maar het geld ontbreekt en dan hoor je van steeds meer bekenden dat ze voor hun A gaan... .
Klote is dat zeg .
Devilnldinsdag 15 maart 2005 @ 03:37
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 01:26 schreef Farao het volgende:

[..]

Dan mag justitie wel 'n paar hele grote pakhuizen kopen om als die rijbewijzen op te slaan, dat gebeurd namelijk zo vaak.
Bij de meeste mensen zijn de binnen en buitenspiegels slechts versiering....
Of omdat ze de muziek lekker hard hebben staan, en hem niet horen aankomen.
majah.
je ziet toch wel een zwaailamp flikkeren in een van je spiegels of niet dan
Faraodinsdag 15 maart 2005 @ 03:53
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 03:37 schreef Devilnl het volgende:

je ziet toch wel een zwaailamp flikkeren in een van je spiegels of niet dan
Dat zou je inderdaad wel denken ja

Helaas maken wij nog steeds dagelijks mee dat men ons totaal niet opmerkt, wat ik met 143 decibel, blauwe zwaailicht op het dak, wigwag en blauwe fliters in de grille toch best raar vind.
Youssefdinsdag 15 maart 2005 @ 06:48
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 03:53 schreef Farao het volgende:

[..]

Dat zou je inderdaad wel denken ja

Helaas maken wij nog steeds dagelijks mee dat men ons totaal niet opmerkt, wat ik met 143 decibel, blauwe zwaailicht op het dak, wigwag en blauwe fliters in de grille toch best raar vind.
Zag laatst nog een gecrashte Ambulance op de a10 (afrit baarsjes)

Maareeuh, je hebt weer wat ambulance voertuigen voor je collectie, of had je die al ?
Patrick281dinsdag 15 maart 2005 @ 08:00
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Patrick281 op 15-03-2005 08:04:35 ]
Darkomendinsdag 15 maart 2005 @ 13:00
moet je eens op het 18+ gedeelte van scheurijzer.nl kijken.
Ik waarschuw wel, dit is erg schokkend
Faraodinsdag 15 maart 2005 @ 15:42
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 06:48 schreef Youssef het volgende:

Maareeuh, je hebt weer wat ambulance voertuigen voor je collectie, of had je die al ?
Had ze al ja meen zelfs dat ik die motorambu die die trap afrijdt hier zelf al eens gepost had lang geleden. maar toch bedankt
xCRXDOHCxdinsdag 15 maart 2005 @ 21:38
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 13:00 schreef Darkomen het volgende:
moet je eens op het 18+ gedeelte van scheurijzer.nl kijken.
Ik waarschuw wel, dit is erg schokkend
Bah bah,dat ziet eruit
Lightwoensdag 16 maart 2005 @ 22:55
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 01:26 schreef Farao het volgende:

[..]

Dan mag justitie wel 'n paar hele grote pakhuizen kopen om als die rijbewijzen op te slaan, dat gebeurd namelijk zo vaak.
Bij de meeste mensen zijn de binnen en buitenspiegels slechts versiering....
Ik heb 1 keer het idee gehad dat een voorrangsvoertuig met zwaailicht en sirene bij het oversteken van een kruispunt moest wachten omdat het kruisende verkeer geen reden zag om te stoppen. Oke, toegegeven, ik kan dat kruisende verkeer niet zien, maar dat voorrangsvoertuig is nog wel waar te nemen als'ie de kruising over is, en ik had dus het idee dat dat wat lang duurde.
Faraowoensdag 16 maart 2005 @ 23:13
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 22:55 schreef Light het volgende:

Ik heb 1 keer het idee gehad dat een voorrangsvoertuig met zwaailicht en sirene bij het oversteken van een kruispunt moest wachten omdat het kruisende verkeer geen reden zag om te stoppen. Oke, toegegeven, ik kan dat kruisende verkeer niet zien, maar dat voorrangsvoertuig is nog wel waar te nemen als'ie de kruising over is, en ik had dus het idee dat dat wat lang duurde.
Komt helaas vaak voor ja. De mentaliteit van de weggebruikers is de laatste 10-20 jaar echt enorm veranderd, nu is 't meer een ikke-ikke-ikke sfeer.
IK heb ook gewerkt vandaag en IK ben nu klaar en IK wil NU naar huis en die ambulance kan me de pot op en die wacht fijn maar even.
-calimero-donderdag 17 maart 2005 @ 01:08
Het blijf natuurlijk een feit dat je weinig bescherming hebt op een motor, en of je dan zelf valt of aangereden wordt, de kans op letsel is altijd groter dan in een auto. Zelf heb ik al een keer een ongeluk op een brommer mee gemaak, en ben daar ook niet heel vanaf gekomen.

Niettemin wil ik nog steeds graag een motor. Helaas zien mijn ouders dat niet zo zitten, en kan ik een motor dus wel vergeten zolang ik nog thuis woon. Maar wat is er nou mooier dan lekker vrij rond te rijden, op een mooie zomerdag...
errorkendonderdag 17 maart 2005 @ 01:38
Het gevaar van moto rijden schuilt in 3 aspecten als je het mij vraagt.

1.
Bestuursmatig is een moto al een heel stuk moeilijker en gevaarlijker dan een auto. Er zijn volgens mij maar weinig moto rijders die hun moto ECHT in alle omstandighede onder controle kunnen houden. Met een auto kan je desnoods zelf wat experimenteren om je grenzen te kennen. Wat slippen op een natte parking of in de sneeuw. Bij een moto is dit niet zo vanzelf sprekend. Immers , een keer onschuldig onderuit gaan kan honderden euro's schade betekenen. Dit heeft als resultaat dat wanneer je als moto rijder in een conflict situatie komt meestal verkeerd gaat reageren, met al dan niet ernstige lichamelijke schade tot gevolg.

2.
Daarnaast komen de andere weggebruikers. Auto rijders letten meetal niet op moto rijders. Niet omdat ze het vertikken, maar omdat ze de wereld van verschil niet beseffen. Als je zelf eens tegen 120 in de gietende regen bij 0° C op twee wielen gereden hebt, dan besef je hoe moeilijk en gevaarlijk dit is. Als je dan achteraf zelf in de auto zit en je ziet een motorijder, ga je automatisch je rijdgedrag aanpassen. Maar veel mensen (niet motorijders) zitten lekker warm in de auto en beseffen de wereld van verschil niet met de motorijder en zien dan ook niet echt reden om hun gedrag aan te passen. Verder zijn er de alom bekende zaken zoals voor je neus de weg opkomen omdat je als motorijder toch net iets minder 'indruk' maakt dan een auto.

3.
De veiligheid van een moto is verwaarloosbaar. De meeste sportbikes hebben niet eens standaard abs, laat staan een stuurdemper. En zefls al heb je een dikke BMW met al die veiligheid blijf je gewoon blootgesteld aan het asfalt. Als je valt krijg je langs de ene kant asfalt onder je door en langs de andere kant je moto op jou. Het hoeft geen tekeningetje dat je totaal onbeschermd bent.


Het is dus vrij duidelijk volgens mij, als je , je moto perfect onder controle hebt en je rijd veilig en defensief en wantrouwig tov autorijders heb je al veel minder kans op ongevallen. Hierbij blijft het gevaar dat als het is misgaat, het meestal goed misgaat wegens de minimale becherming die een moto bied.
rekenwonderdonderdag 17 maart 2005 @ 02:08
quote:
Op zondag 13 maart 2005 19:34 schreef Rietvaerder het volgende:
Ik ben nu 2 keer in Italie geweest, maar daar letten autorijders veel beter op motoren dan hier.
In Italie letten ze toch helemaal niet op andere verkeersdeelnemers? Wat een bende daar.
RonaldVdonderdag 17 maart 2005 @ 10:59
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 02:08 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

In Italie letten ze toch helemaal niet op andere verkeersdeelnemers? Wat een bende daar.
Lees even de post van Faro:
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:13 schreef Farao het volgende:

[..]

Komt helaas vaak voor ja. De mentaliteit van de weggebruikers is de laatste 10-20 jaar echt enorm veranderd, nu is 't meer een ikke-ikke-ikke sfeer.
IK heb ook gewerkt vandaag en IK ben nu klaar en IK wil NU naar huis en die ambulance kan me de pot op en die wacht fijn maar even.
Ik rijd regelmatig in beide landen, en ik kan alleen maar bevestigen dat het hier veel minder is geworden, terwijl het in Italië juist beter lijkt te worden (met uitzondering van Napels misschien). In Italië blijft men in de file netjes in de rij, in Nederland begint dan het grote slalommen, wat de file alleen maar verergert (maarhé, da's niet erg als het achter je gebeurt).

[ Bericht 1% gewijzigd door RonaldV op 17-03-2005 11:27:23 ]
Rietvaerderdonderdag 17 maart 2005 @ 11:14
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 02:08 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

In Italie letten ze toch helemaal niet op andere verkeersdeelnemers? Wat een bende daar.
Ze mogen dan als een stelletje wauzen rijden maar ze letten wel beter op motorrijders dan hier..
Captain_Chaosdonderdag 17 maart 2005 @ 11:23
De motorrijder is net zo kwetsbaar als zijn gebrekkige rijvaardigheid hem maakt.



Vroemmmm..... ! !
zappa29donderdag 17 maart 2005 @ 21:22
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 11:23 schreef Captain_Chaos het volgende:
De motorrijder is net zo kwetsbaar als zijn gebrekkige rijvaardigheid hem maakt.
Gelukkig sterven degene met gebrekkige rijvaardigheid (of asociaal rijgedrag) vanzelf uit
RonaldVdonderdag 17 maart 2005 @ 22:26
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 21:22 schreef zappa29 het volgende:

[..]

Gelukkig sterven degene met gebrekkige rijvaardigheid (of asociaal rijgedrag) vanzelf uit
Darwin.