Bron: Het Limburgs Dagbladquote:Bij gebrek aan gedetailleerde informatie over verkeersongevallen waarbij motoren betrokken zijn, is er een grootschalig Europees onderzoek uitgevoerd door vijf verschillende landen. Vanuit Nederland werkte TNO samen met onderzoeksbureaus in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië.
In totaal zijn er 921 ongevallen onderzocht. De resultaten zullen worden gebruikt voor een grootschalige voorlichtingscampagne van de RAI vereniging en de KNMV. Deze zal gericht zijn op het stimuleren van de levering van motoren met ABS (en andere elektronische remsystemen), het volgen van gevorderde rijopleidingen en actie tegen het opvoeren van brommers.
De statistieken
In meer dan de helft van de gevallen was niet de motorrijder maar de andere partij schuldig. De hard door de bocht scheurende en onverantwoord inhalende motorrijder wordt door het onderzoek min of meer vrijgesproken, want de meeste ongevallen gebeuren op kruisingen. Vaak buiten de bebouwde kom en met een snelheid van tussen de 30 en 50 kilometer per uur.
De hoofdoorzaak van de ongevallen waarbij de niet-motorrijder schuldig was, was het niet op tijd opmerken van de motorrijder. Motorrijders op motoren met ABS hebben bij dreigende ongelukken meer kans om een ongeval te voorkomen dan motorrijders die rijden zonder ABS.
Goede kleding is helaas nog niet bij alle motorrijders goed ingeburgerd. Enkele keren kwam het voor dat er geen valhelm werd gedragen. Dit leidde dan ook meestal direct tot hoofdletsel.
Ongeveer de helft van de motorrijders uit het onderzoek droegen geen beschermende bovenkleding, meer dan de helft droeg geen beschermende broek en ongeveer een derde had geen handschoenen aan!
Ook het schoeisel is een probleem: ongeveer 15 procent van de motorrijders droeg beschermend schoeisel. De anderen droegen gewone schoenen of werkschoenen. Deze vorm van gemakzucht kan je echter duur komen te staan.
Verschil tussen vrouwen en mannen is er niet. Beiden zijn betrokken bij relatief evenveel ongevallen.
Ook erg leuk om te lezen om te lezen dat het probleem bij de bron word aangepakt, zoals nog iemand zegtquote:In meer dan de helft van de gevallen was niet de motorrijder maar de andere partij schuldig.
De resultaten zullen worden gebruikt voor ... het stimuleren van de levering van motoren met ABS, het volgen van gevorderde rijopleidingen en actie tegen het opvoeren van brommers.
Dit is niet echt iets nieuws. Dat is het kenmerk van vrijwel alle aanrijdingen op kruispunten, ook met auto\\\'s, fietsers en voetgangers.quote:De hoofdoorzaak van de ongevallen waarbij de niet-motorrijder schuldig was, was het niet op tijd opmerken van de motorrijder
Maar ik welquote:Op zondag 13 maart 2005 18:13 schreef jochem8 het volgende:
Nee...dat is niet wat ik bedoelde.
Het nieuws is soms net het orakelquote:Op zondag 13 maart 2005 18:25 schreef RonaldV het volgende:
...
\\\"meer dan de helft komt door automobilisten\\\",
... \\\"bijna de helft komt dus door de motorrijders zelf\\\"
...
Ik ben nu 2 keer in Italie geweest, maar daar letten autorijders veel beter op motoren dan hier.quote:Op zondag 13 maart 2005 18:52 schreef Oosthoek het volgende:
als motorrijder ben je gewoon moeilijker te zien vanuit een auto, punt
Nou maakt het simpele feit dat je motorrijder bent je natuurlijk nog geen voorrangsvoertuig. Ik rij in de auto ook wel eens minutenlang achter iemand die maar niet aan de kant wil. Gewoon simpelweg omdat hij of zij geen zin heeft om aan de kant te gaan voor een snellere auto. 120 is hard zat, zie je ze denken.quote:Op zondag 13 maart 2005 19:34 schreef Rietvaerder het volgende:
[..]
Ik ben nu 2 keer in Italie geweest, maar daar letten autorijders veel beter op motoren dan hier.
En volgens mij is dat bij 50% van de gevallen de oorzaak van aanrijdingen?
In Nederland zitten ze vaak meer te suffen/andere dingen te doen in de auto dan in alle andere landen bij elkaar.
Zal wel komen dat wij zoveel regeltjes hebben![]()
Er word hier voor de mensen gedacht en geregeld, elk risico moet een wetje voor komen of een regeltje voor bedacht (zie de stenengooiershekken) en eigen initiatief word gesmoord in de kiem.
Heb jij wel eens gemerkt hoe snel ze in Duitsland voor jou aan de kant gaan als je als motor aan komt rijden van achteren bij een automobilist op de Autobahn?
Hier moet je er een kwartier achterhangen en zien ze je vaak nog niet!
Maar helaas is die motorrijder er wel bijna altijd veel slechter aan toe als die automobilist.quote:Op zondag 13 maart 2005 17:40 schreef Rietvaerder het volgende:
Nu zien jullie het eens zwart op wit dat het echt niet altijd aan de motorrijder ligt (sterker nog, vaker aan de andere verkeersdeelnemers dus)
quote:Op zondag 13 maart 2005 19:45 schreef RonaldV het volgende:
Nou maakt het simpele feit dat je motorrijder bent je natuurlijk nog geen voorrangsvoertuig.
Dat is erg lastig, maar dat merk je nog wel als je zelf auto gaat rijden.quote:Op zondag 13 maart 2005 17:40 schreef Rietvaerder het volgende:
Ook erg leuk om te lezen om te lezen dat het probleem bij de bron word aangepakt, zoals nog iemand zegt
quote:Motorrijders op motoren met ABS hebben bij dreigende ongelukken meer kans om een ongeval te voorkomen dan motorrijders die rijden zonder ABS.
Dan mag justitie wel 'n paar hele grote pakhuizen kopen om als die rijbewijzen op te slaan, dat gebeurd namelijk zo vaak.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 01:11 schreef MaartenGrendel het volgende:
Toevallig zag ik enige tijd geleden in de binnenstad van Den Haag dat een ambulancemotor met gillende sirene en zwaailichten aan vol in de remmen moest omdat een automobilist geen voorrang verleende.
Van zulke mensen zouden ze wat mij betreft direct het rijbewijs mogen invorderen.
Same herequote:Op zondag 13 maart 2005 18:18 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat lijkt me beter ja. Ik ga zelf ook echt wel m\'n motorrijbewijs halen. Als ik ooit m\'n studie afrond, m\'n studieschuld afbetaal en geld overhou voor een rijbewijs + motor
Of omdat ze de muziek lekker hard hebben staan, en hem niet horen aankomen.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 01:26 schreef Farao het volgende:
[..]
Dan mag justitie wel 'n paar hele grote pakhuizen kopen om als die rijbewijzen op te slaan, dat gebeurd namelijk zo vaak.
Bij de meeste mensen zijn de binnen en buitenspiegels slechts versiering....![]()
Dat zou je inderdaad wel denken jaquote:Op dinsdag 15 maart 2005 03:37 schreef Devilnl het volgende:
je ziet toch wel een zwaailamp flikkeren in een van je spiegels of niet dan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |