abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 maart 2005 @ 17:40:46 #1
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25507903
Van
http://www.motorfreaks.nl/index.php/news/2296 :

quote:
Bij gebrek aan gedetailleerde informatie over verkeersongevallen waarbij motoren betrokken zijn, is er een grootschalig Europees onderzoek uitgevoerd door vijf verschillende landen. Vanuit Nederland werkte TNO samen met onderzoeksbureaus in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië.
In totaal zijn er 921 ongevallen onderzocht. De resultaten zullen worden gebruikt voor een grootschalige voorlichtingscampagne van de RAI vereniging en de KNMV. Deze zal gericht zijn op het stimuleren van de levering van motoren met ABS (en andere elektronische remsystemen), het volgen van gevorderde rijopleidingen en actie tegen het opvoeren van brommers.

De statistieken
In meer dan de helft van de gevallen was niet de motorrijder maar de andere partij schuldig. De hard door de bocht scheurende en onverantwoord inhalende motorrijder wordt door het onderzoek min of meer vrijgesproken, want de meeste ongevallen gebeuren op kruisingen. Vaak buiten de bebouwde kom en met een snelheid van tussen de 30 en 50 kilometer per uur.

De hoofdoorzaak van de ongevallen waarbij de niet-motorrijder schuldig was, was het niet op tijd opmerken van de motorrijder. Motorrijders op motoren met ABS hebben bij dreigende ongelukken meer kans om een ongeval te voorkomen dan motorrijders die rijden zonder ABS.

Goede kleding is helaas nog niet bij alle motorrijders goed ingeburgerd. Enkele keren kwam het voor dat er geen valhelm werd gedragen. Dit leidde dan ook meestal direct tot hoofdletsel.
Ongeveer de helft van de motorrijders uit het onderzoek droegen geen beschermende bovenkleding, meer dan de helft droeg geen beschermende broek en ongeveer een derde had geen handschoenen aan!
Ook het schoeisel is een probleem: ongeveer 15 procent van de motorrijders droeg beschermend schoeisel. De anderen droegen gewone schoenen of werkschoenen. Deze vorm van gemakzucht kan je echter duur komen te staan.

Verschil tussen vrouwen en mannen is er niet. Beiden zijn betrokken bij relatief evenveel ongevallen.
Bron: Het Limburgs Dagblad
quote:
In meer dan de helft van de gevallen was niet de motorrijder maar de andere partij schuldig.

De resultaten zullen worden gebruikt voor ... het stimuleren van de levering van motoren met ABS, het volgen van gevorderde rijopleidingen en actie tegen het opvoeren van brommers.
Ook erg leuk om te lezen om te lezen dat het probleem bij de bron word aangepakt, zoals nog iemand zegt

Nu zien jullie het eens zwart op wit dat het echt niet altijd aan de motorrijder ligt (sterker nog, vaker aan de andere verkeersdeelnemers dus)
  zondag 13 maart 2005 @ 17:43:45 #2
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25507939
Kan iemand de fout in de topictitle ff veranderen svp? KWEST > KWETS
pi_25507950
Wie zijn jullie



  zondag 13 maart 2005 @ 17:45:37 #4
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_25507958
Sluit ik me geheel bij aan...

Helaas 2 motorongelukken meegemaakt, een eenzijdig, de ander op een kruising, waarbij de automobilist mij voor een brommer aanzag en derhalve ervan uitging dat ik op het fietspad reed, ruim 20m naast de weg (waarom hij dat over het hoofd had gezien wees de blaastest uit).

Dat eenzijdige ongeval? Bij het stapvoets oversteken van de hoofdweg met middenberm, die bestraat was met \'kinderkopjes\'... spekglad, mijn achterwiel schoot weg, gashand ook. Ik zat zelf in de middenstrook, mijn motor aan de overkant van de weg.
Shaven..... not furred
pi_25508105
Dus reden te meer om geen motor te gaan rijden!
  zondag 13 maart 2005 @ 18:00:56 #6
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25508112
Dus reden te meer om koekblikkers te wantrouwen bedoel je
pi_25508226
Nee...dat is niet wat ik bedoelde.
  zondag 13 maart 2005 @ 18:18:25 #8
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_25508277
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 11:25:05 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zondag 13 maart 2005 @ 18:25:46 #9
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_25508362
quote:
De hoofdoorzaak van de ongevallen waarbij de niet-motorrijder schuldig was, was het niet op tijd opmerken van de motorrijder
Dit is niet echt iets nieuws. Dat is het kenmerk van vrijwel alle aanrijdingen op kruispunten, ook met auto\\\'s, fietsers en voetgangers.
Andere reden waardoor motorrijders niet opgemerkt worden: Veel in de blinde hoeken van automobilisten blijven hangen (alhoewel ik wel kan begrijpen waarom ze dat doen). Uit ervaring weet ik dat veel motorrijders zich graag op min of meer gelijke lijn met mijn linker- of rechterwielen ophouden, zodat ze in geval van plotseling remmen snel opzij kunnen manouevreren. Dat heeft echter tot gevolg dat ik ze in mijn spiegel niet of nauwelijks zie. Een ander kunstje is met hoge snelheid over de weg verplaatsen, in ieder geval aanmerkelijk hogere snelheid dan de rest van het verkeer. Automobilisten kennen ze wel: je kijkt in je spiegel en het is leeg, het volgende moment zit er zo\\\'n sukkel bijna op je bumper of achterspatbord.

Ik geef toe: een heleboel ongelukken zijn te voorkomen door de automobilist. Daar zitten een stel enorme horken tussen, die al een gevaar vormen voor andere automobilisten, en dus ZEKER voor de motorrijder. Maar een motorrijder hoort daar rekening mee te houden. Zorg dat je in mijn spiegels zichtbaar bent, en ik hou rekening met je. Scheur niet als een idioot door/langs de file, en ik hou rekening met je. Ik maak ruimte wanneer ik dat kan, en soms zelfs als dat eigenlijk niet kan. Ik zie soms keurige rijders (bijna) omver gereden worden door vooral PCHooft-trekkers en te grote lease-Volvo\\\'s/BMWs, en op zo\\\'n moment kan ik die bestuurder uit pure woede zowat uit zijn comfortabele stoel trekken en in een kanaal pleuren. Maar ik heb met sommige motorrijders geen enkel meelij als ik ze bij Almere voorbij zie rossen, om ze bij Muiderberg onder de vangrail te zien liggen. Die vroegen er om, met hun gedrag.

Alleen maar de cijfers gebruiken om automobilisten de schuld te geven is te makkelijk. Jij leest: \"meer dan de helft komt door automobilisten\", ik denk dan: \"bijna de helft komt dus door de motorrijders zelf\". Motorrijders zijn een zwakkere partij, weten dat, en een aantal van hen kiezen er desondanks voor om op een onvoorzichtige manier door het verkeer te gaan. Bijna de helft van de ongelukken veroorzaken ze (als zwakkere partij) zelf. Als jullie daar nou eens mee beginnen, dat zou al een hoop schelen. Daarna mag je de automobilisten de schuld geven voor het veroorzaken van de volle 100% van de ongelukken.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 13 maart 2005 @ 18:26:21 #10
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25508371
quote:
Op zondag 13 maart 2005 18:13 schreef jochem8 het volgende:
Nee...dat is niet wat ik bedoelde.
Maar ik wel
  zondag 13 maart 2005 @ 18:34:42 #11
106431 sigvard
Fly me to the moon and...
pi_25508430
quote:
Op zondag 13 maart 2005 18:25 schreef RonaldV het volgende:
...
\\\"meer dan de helft komt door automobilisten\\\",
... \\\"bijna de helft komt dus door de motorrijders zelf\\\"
...
Het nieuws is soms net het orakel .

tvp
...let me play among the stars...
  zondag 13 maart 2005 @ 18:52:13 #12
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_25508601
als motorrijder ben je gewoon moeilijker te zien vanuit een auto, punt
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  zondag 13 maart 2005 @ 19:34:31 #13
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25508733
quote:
Op zondag 13 maart 2005 18:52 schreef Oosthoek het volgende:
als motorrijder ben je gewoon moeilijker te zien vanuit een auto, punt
Ik ben nu 2 keer in Italie geweest, maar daar letten autorijders veel beter op motoren dan hier.
En volgens mij is dat bij 50% van de gevallen de oorzaak van aanrijdingen?
In Nederland zitten ze vaak meer te suffen/andere dingen te doen in de auto dan in alle andere landen bij elkaar.
Zal wel komen dat wij zoveel regeltjes hebben
Er word hier voor de mensen gedacht en geregeld, elk risico moet een wetje voor komen of een regeltje voor bedacht (zie de stenengooiershekken) en eigen initiatief word gesmoord in de kiem.
Heb jij wel eens gemerkt hoe snel ze in Duitsland voor jou aan de kant gaan als je als motor aan komt rijden van achteren bij een automobilist op de Autobahn?
Hier moet je er een kwartier achterhangen en zien ze je vaak nog niet!
  zondag 13 maart 2005 @ 19:37:55 #14
102698 rotterdamse
De enige echte..
pi_25508742
Okè...ik geef toe, ik schrik me als automobilist ook wel eens een ongeluk van een motorrijder. Het ene moment zie je idd niet, 2 tellen later scheuren ze je rakelings voorbij. Maar ik maak als motorrijdster ook de andere kant mee. Automobilisten die je niet voor volwaardig aanzien,die nog net ff hun auto ervoor moeten gooien, die je er niet langslaten in een file enz. Superirritant en soms levensgevaarlijk. Zouden de automobilisten dit wel beseffen?
  zondag 13 maart 2005 @ 19:45:18 #15
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_25508785
quote:
Op zondag 13 maart 2005 19:34 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Ik ben nu 2 keer in Italie geweest, maar daar letten autorijders veel beter op motoren dan hier.
En volgens mij is dat bij 50% van de gevallen de oorzaak van aanrijdingen?
In Nederland zitten ze vaak meer te suffen/andere dingen te doen in de auto dan in alle andere landen bij elkaar.
Zal wel komen dat wij zoveel regeltjes hebben
Er word hier voor de mensen gedacht en geregeld, elk risico moet een wetje voor komen of een regeltje voor bedacht (zie de stenengooiershekken) en eigen initiatief word gesmoord in de kiem.
Heb jij wel eens gemerkt hoe snel ze in Duitsland voor jou aan de kant gaan als je als motor aan komt rijden van achteren bij een automobilist op de Autobahn?
Hier moet je er een kwartier achterhangen en zien ze je vaak nog niet!
Nou maakt het simpele feit dat je motorrijder bent je natuurlijk nog geen voorrangsvoertuig. Ik rij in de auto ook wel eens minutenlang achter iemand die maar niet aan de kant wil. Gewoon simpelweg omdat hij of zij geen zin heeft om aan de kant te gaan voor een snellere auto. 120 is hard zat, zie je ze denken.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 13 maart 2005 @ 20:06:14 #16
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_25508917
quote:
Op zondag 13 maart 2005 17:40 schreef Rietvaerder het volgende:

Nu zien jullie het eens zwart op wit dat het echt niet altijd aan de motorrijder ligt (sterker nog, vaker aan de andere verkeersdeelnemers dus)
Maar helaas is die motorrijder er wel bijna altijd veel slechter aan toe als die automobilist.

Ik ben vorige maand nog bij 'n interventie geweest waarbij een motor werd geramd door 'n vrachtwagen en de motorrijder onder z'n motor kwam te liggen die daarbij vlam vatte.
De motorrijder, die verschillende ledenmaten gebroken had kon niet onder z'n motor vandaan komen en is dus levend verbrand.
Die vrachtwagen verloor door de knal ook de macht over het stuur en is de bosjes ingevlogen, waarbij de bestuuder ook het bewustzijn verloor en helaas dus niet de motorrijder kon helpen.

Dus ookal is het meestal "de schuld van de andere" (zoals in bovenstaand geval ook), je bent als motorrijder toch echt wel de zwakste deelnemer.
Het grootste gros weet dat gelukkig ook wel en houdt zich dan "keurig" (iedereen rijdt wel 's te hard, en dat hoeft ook lang niet altijd direct gevaarlijk te zijn) maar helaas is 'n ook 'n kleine groep die zich nergens van aantrekt.
Die laatste groep kom ik helaas nog steeds regelmatig tegen.
quote:
Op zondag 13 maart 2005 19:45 schreef RonaldV het volgende:

Nou maakt het simpele feit dat je motorrijder bent je natuurlijk nog geen voorrangsvoertuig.




Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
pi_25509393
quote:
Op zondag 13 maart 2005 20:06 schreef Farao het volgende:

[..]
[afbeelding]


  zondag 13 maart 2005 @ 21:31:10 #18
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_25509650
Nou hoor....


- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 13 maart 2005 @ 22:49:25 #19
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25509775
quote:
Op zondag 13 maart 2005 20:59 schreef Youssef het volgende:

[..]

[afbeelding]

Neem dan gelijk een FJR



  maandag 14 maart 2005 @ 09:30:50 #20
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_25511809
quote:
Op zondag 13 maart 2005 17:40 schreef Rietvaerder het volgende:
Ook erg leuk om te lezen om te lezen dat het probleem bij de bron word aangepakt, zoals nog iemand zegt
Dat is erg lastig, maar dat merk je nog wel als je zelf auto gaat rijden.
Motoren zijn nou eenmaal beweeglijke dingen in het verkeer met een relatief klein oppervlak.
Voor een automobilisit met een redelijke dode hoek in de auto dus helaas lastige medeweggebruikers.

En er is enigzins een oplossing.
quote:
Motorrijders op motoren met ABS hebben bij dreigende ongelukken meer kans om een ongeval te voorkomen dan motorrijders die rijden zonder ABS.
Heb ik.
pi_25515637
De topictitel dekt de inhoud van het topic niet echt.
Op een motor ben je gewoon veel kwetsbaarder als in een auto, ongeacht wie er bij een eventueel ongeval schuldig is.
Het is echter ook een feit dat veel ongelukken waarbij motorrijders betrokken zijn voorkomen zouden kunnen worden als automobilisten beter zouden opletten.

Toevallig zag ik enige tijd geleden in de binnenstad van Den Haag dat een ambulancemotor met gillende sirene en zwaailichten aan vol in de remmen moest omdat een automobilist geen voorrang verleende.
Van zulke mensen zouden ze wat mij betreft direct het rijbewijs mogen invorderen.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
  dinsdag 15 maart 2005 @ 01:26:25 #22
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_25515846
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 01:11 schreef MaartenGrendel het volgende:
Toevallig zag ik enige tijd geleden in de binnenstad van Den Haag dat een ambulancemotor met gillende sirene en zwaailichten aan vol in de remmen moest omdat een automobilist geen voorrang verleende.
Van zulke mensen zouden ze wat mij betreft direct het rijbewijs mogen invorderen.
Dan mag justitie wel 'n paar hele grote pakhuizen kopen om als die rijbewijzen op te slaan, dat gebeurd namelijk zo vaak.
Bij de meeste mensen zijn de binnen en buitenspiegels slechts versiering....
Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
pi_25516117
quote:
Op zondag 13 maart 2005 18:18 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Dat lijkt me beter ja. Ik ga zelf ook echt wel m\'n motorrijbewijs halen. Als ik ooit m\'n studie afrond, m\'n studieschuld afbetaal en geld overhou voor een rijbewijs + motor
Same here .

Ik was ooit diegene die op zn 16e tegen iedereen zat te verkondigen dat ik dus op mn 18e echt wel dat papiertje zou gaan halen.. De zin is er nog steeds maar het geld ontbreekt en dan hoor je van steeds meer bekenden dat ze voor hun A gaan... .
Klote is dat zeg .
  dinsdag 15 maart 2005 @ 03:37:05 #24
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_25516639
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 01:26 schreef Farao het volgende:

[..]

Dan mag justitie wel 'n paar hele grote pakhuizen kopen om als die rijbewijzen op te slaan, dat gebeurd namelijk zo vaak.
Bij de meeste mensen zijn de binnen en buitenspiegels slechts versiering....
Of omdat ze de muziek lekker hard hebben staan, en hem niet horen aankomen.
majah.
je ziet toch wel een zwaailamp flikkeren in een van je spiegels of niet dan
  dinsdag 15 maart 2005 @ 03:53:04 #25
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_25516696
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 03:37 schreef Devilnl het volgende:

je ziet toch wel een zwaailamp flikkeren in een van je spiegels of niet dan
Dat zou je inderdaad wel denken ja

Helaas maken wij nog steeds dagelijks mee dat men ons totaal niet opmerkt, wat ik met 143 decibel, blauwe zwaailicht op het dak, wigwag en blauwe fliters in de grille toch best raar vind.
Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')