quote:
Op zondag 5 juni 2005 14:08 schreef Seiruu het volgende:In principe wel het beste van beide kantjes. Onderwijs is een stuk beter qua voorzieningen, niveau en financiering in NL dan VS. Zie jij jezelf al een opleiding volgen in Texas? Zelfs tegen VS standaarden is Texas een achtergesteld hick town....
Als je eenmaal een diploma op zak hebt is het inderdaad wel fijner om te werken in een groter land. NL is gewoon te klein om hier echt op een makkelijker wijze door te groeien. In VS is de concurrentie wat lager gesteld en zijn ze open voor alle soorten en maten. In NL wordt dienstverlening zoveel mogelijk gepushed want er is verder weinig ruimte voor iets anders. Dan is het niet zo vreemd dat technici een 2de of lagere plek krijgt....
Echter, als je van beide walletjes hebt gegeten vind ik het wel een beetje sneu om op NL te gaan zeiken.....
Ik wens je echter nog blijvend succes en hoop je hier terug te zien met dezelfde positieve insteek wanneer je kinderen een opleiding in Amerika volgen
![]()
De kwaliteit van Universiteit onderwijs in Texas is zeer hoog; de University of Texas systeem produceert veel nobel prize winners, hun research op medisch, technologisch, agrarisch gebied is world class.
Texas is verre van een hicktown, Het heeft een paar steden waar veel geld gemaakt wordt (Dallas, Houston, San Antonio en Austin.), waar veel cultuur is (Austin en Dallas-Ft. Worth. Houston is de home van NASA. Texas is verre van hicktown. Houston is ook beroemd voor medisch onderzoek.
In je vorige posts kraak je de publieke universiteits systemen in de US af (persoonlijk denk ik dat je niet weet waar je het over hebt!). De UC systeem van California, University of Texas systeem in Texas, State University Systeem in NY (en city college systeem in NYC) zijn zeer goede universiteiten (worldclass, met nobel prize winners als leraren, Nederlanders en andere Europeanen die maar al te graag hier research willen doen, etc.) Texas is zeker geen achtergesteld hick town (het mag dan wel ultra-conservatief zijn, maar dit is een ander "probleem"), het heeft een zeer diverse economie en straalt in veel industrieen uit.
Het probleem met Universiteits leraren tekort in NL en andere Europese landen is niet dat er te weinig universiteiten zijn in NL of Europa; het is het feit dat de VS deze leraren veel geld betaald (dmv hogere schoolgeld kosten voor de leerling en investering, meeste van deze universiteiten (zowel private als public zijn ook wordlclass research universiteiten) en deze leraren dus aantrekt. Ik zelf (ik ben Amerikaans staatsburger) heb geen geld om mijn educatie hier te betalen, om mijn UCLA te betalen heb ik scholarships (omdat ik alleen maar 9'ns en 10'en heb voor mijn vakken) gekregen, als ik dit niet had gekregen, kon ik het lenen van de Staat California en de Federal government (USA), iedereen kan hier naar school, het zal niet altijd makkelijk zijn, zoals in NL. Ikzelf moest een full time job werken om mijn eerste 2 jaar college te betalen (full time work, near full-time school at night). Er zijn vele routes, heb je je best niet gedaan op High School, dan kun je naar een goede community college (wat betaalbaar is), goede cijfers halen en dan alsnog naar een goede universiteit.
Dat je een probleem hebt met Nederlandse expats die Nederland afzeiken begrijp ik wel, maar als je de VS wilt afkraken, kom met bewijzen en niet met eigen gecreeerde gedachtes.
[ Bericht 24% gewijzigd door CalifornianNewYorker op 04-07-2005 17:50:03 ]