In principe zou je dit als een logische stap in de evolutie kunnen beschouwen, als een opdracht zelfs. Om het leven over het helaal te verspreiden, om te zorgen dat het leven gewaarborgd wordt, doordat bv de aarde op een dag getroffen zou kunnen worden door een ramp etc.
Door vele planeten te koliniseren zou je dit gevaar kunnen afwenden, en zodoende het helaal van leven voorzien.
Misschien zijn wij zelf wel voortbrengsels van iets dergelijks, en is het helaal dichtbevolkt, misschien zijn wij 1 v/d 1e die hiermee beginnen.
Of er veel planeten zijn die gelijk bewoonbaar zijn, valt nog te bezien. In ieder geval niet in ons eigen zonnestelsel, en tenzij er snel een manier wordt gevonden om met Warp-systemen met snelheden groter dan de lichtsnelheid, of via krommingen, te reizen, zullen we voorlopig niet buiten dit zonnestelsel komen.
Dan komt uiteraard 1 planeet het 1st in aanmerking: Mars.
Voor grootschalige kolonisatie is Terravorming noodzakelijk.
Terravorming is het proces om het klimaat op een planeet om te vormen zodat het bewoonbaar voor de mens wordt.
Ik heb eens gezien dat men door bv roet op de polen te strooien, een opwarming in werking zou kunnen stellen. De polen zouden ontdooien, en de atmosfeer zou dichter worden, door de toegenomen druk en atmosfeer zou de temperatuur toenemen etc.
Na verloop van tijd zou de druk zo toegenomen zijn en er een dusdanige bescherming tegen straling zijn ontstaan door het wolkendek dat men buiten zou kunnen lopen met alleen een zuurstofmasker.
Algen die CO2 omzetten in zuurstof zouden gedropt moeten worden om de planeet van een zuurstofrijke atmosfeer te voorzien...
Meer mensen info/meningen over dit onwijs intressante onderwerp?
Vampier
Eerst maar is deze vragen beantwoorden.....
Hou et er maar op dat je wel een paar honderd jaar bezig bent.
quote:oh dan lees ik liever een ander boek.
Op dinsdag 02 oktober 2001 13:46 schreef puntloos het volgende:
Je moet het boek 'Red Planet' maar eens lezen.. staat redelijk wetenschappelijk onderbouwd in hoe de kolonisatie van Mars in zijn werk zou gaan.Hou et er maar op dat je wel een paar honderd jaar bezig bent.
quote:De complete terra-vorming zou zelfs duizenden jaren in beslag nemen dacht ik.
Je moet het boek 'Red Planet' maar eens lezen.. staat redelijk wetenschappelijk onderbouwd in hoe de kolonisatie van Mars in zijn werk zou gaan.Hou et er maar op dat je wel een paar honderd jaar bezig bent.
quote:Had de Griekse beschaving niet ook zo'n mythe ? Atlantis heette die toch ? En de Maya's ? En de Egyptenaren , etc. ....
Op dinsdag 02 oktober 2001 15:09 schreef -Eminem- het volgende:[..]
De complete terra-vorming zou zelfs duizenden jaren in beslag nemen dacht ik.
De aardse afkomst van de Marsianen zou dan bv slechts mythologisch zijn geworden....
quote:Nou, van dit boek is de uiteindelijke versie in de winkels verschenen. De bijbel (daar heb je et toch over) is na zo'n 3500 jaar nog steeds een 'work in progress'...
Op dinsdag 02 oktober 2001 13:51 schreef RaininGirl het volgende:oh dan lees ik liever een ander boek.
(en ik had et eigenlijk over terraforming, natuurlijk )
Overigens, die honderden jaren zijn voldoende om de lucht minofmeer adembaar te maken. De rest volgt later. Veeeel later.
quote:aah heerlijk topic, dan kan je je fantasie eens ongebreideld laten werken. Aangezien we nu al min of meer be3zig zijn met genetische modificatie kunne we isschien in een verre toekomst mensen maken die methaan ademen ofzo. Of steen eten en daar dan de juiste dingen uithalen.
Op dinsdag 02 oktober 2001 17:05 schreef puntloos het volgende:[..]
Nou, van dit boek is de uiteindelijke versie in de winkels verschenen. De bijbel (daar heb je et toch over) is na zo'n 3500 jaar nog steeds een 'work in progress'...
(en ik had et eigenlijk over terraforming, natuurlijk
)
Overigens, die honderden jaren zijn voldoende om de lucht minofmeer adembaar te maken. De rest volgt later. Veeeel later.
quote:Goede film ook.
Je moet het boek 'Red Planet' maar eens lezen.. staat redelijk wetenschappelijk onderbouwd in hoe de kolonisatie van Mars in zijn werk zou gaan.
Maar... de link die in het topic gelegd wordt tussen terraforming en evolutie ontgaat mij. Evolutionair gezien verandert er voor de soort namelijk niets bij het koloniseren van andere planeten.
quote:Dat is een vrij lage schatting denk ik.
Hou et er maar op dat je wel een paar honderd jaar bezig bent.
Enerzijds denk ik dat het inderdaad een volgende evolutionaire stap zal gaan worden voor de mensheid.
Weliswaar geen biologische evolutie, maar een technologisch/wetenschappelijke.
We kunnen daar denk ik lang en breed over filosoferen, maar ik ben bang dat dat niet zinvol zal zijn. Ik denk dat vooruitgang onvermijdelijk is. Misschien is dat wel de zin van ons bestaan, dat wij (als diersoort gezamelijk) op gelijke hoogte moeten komen met De Kosmische intelligentie, ook wel bekend onder de namen TAO, Allah of GOD
Anderzijds ben ik het met veel tegenstanders gedeeltelijk eens dat wij als diersoort eerst eens moeten leren om onze infantiele problemen op te lossen, anders zullen we er ook van MARS binnen de kortste keren een puinhoop van weten te maken.
Dus er is nog heeeeeel veel te doen, zowel sociaal als wetenschappelijk/technologisch, voordat we er klaar voor zullen zijn.
Greetz: Wil
quote:Inderdaad, daar is al helemaal geen vierkante meter regenwoud meer over.
Op woensdag 03 oktober 2001 00:19 schreef KP het volgende:[..]
Gelukkig is dat het al.
quote:Aan de andere kant zijn de gletchers daar nog zeeer overdadig. En geen enkel broeikaseffect (behalve het effect dat het er overdag zo'n 150 graden in de zon kan zijn en -100 in de schaduw.)
Op woensdag 03 oktober 2001 02:12 schreef risk one het volgende:[..]
Inderdaad, daar is al helemaal geen vierkante meter regenwoud meer over.
Maar seriously dat is misschien wel een leuke vraag, in hoeverre evolutie -dicteert- dat de mens de ruimte in gaat. Ik denk dat we moeten proberen een goede balans te vinden tussen problemen hier op Aarde op telossen en problemen te 'verschuiven' naar b.v. Mars.
Dat is ook de situatie met de steeds grotere instroom van 3e wereld vluchtelingen - in hoeverre moeten wij als 'het Westen' met hand en tand deze dingen bestrijden? Het is sociale evolutie pur sang om dat te doen. Ik ben geloof ik niet zo'n voorstander van onszelf omlaaghalen alleen maar omdat we bovengemiddeld zijn. Ik geloof dat het niet zou gebeuren omdat 'we' te egoistisch zijn, maar ook omdat ik juist alles omhoog wil halen. Alleen het -gevecht- is tegen de maar-wat-aanjongende 3e wereldlanden. Begrijp me niet verkeerd, als ik in die situatie zou zitten zou ik het misschien niet anders doen, maar daar ligt het probleem wel. We hebben ruim voldoende mensen op deze aarde.
En daar heb je het.. we -kunnen- die geboortegolf voorlopig niet indammen (toch?) dus zal de evolutie ons misschien wel zo wanhopig maken dat we echt mensen naar de maan en naar mars gaan sturen. De logistieke implicaties daarvan zijn overigens reusachtig. Een wilde gok van mij is dat 1, een, uno, mens naar mars sturen om daar permanent, duurzaam te leven de aarde ongeveer 30 miljoen gulden zou kosten. (denk idd aan allerlei faciliteiten die daar nodig zijn enz). We moeten wel ERG desperate zijn voordat we dat als een evolutionaire oplossing gaan zien.
*geeft de redeneringsfakkel af aan wie zich geroepen voelt, ik ben te slaperig nog*
Als door de opwarming en drukverhoging dit weer vloeibaar wordt, zal Mars er ongeveer zo uit zien....
quote:Ondersteund ook mijn visie dat wetenschap en technologie an-sigh niet verkeerd zijn, zelfs kernenergie en genetische manipulatie niet, we moeten alleen zinvollere toepassingen bedenken dan de huidige.
Op woensdag 03 oktober 2001 12:23 schreef Smike het volgende:
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je met behulp van het broeikaseffect Mars leefbaar zou kunnen maken. En een gemakkelijke manier om dat te veroorzaken zou het gooien van enkele atoombommen op Mars zijn. Het moge duidelijk zijn dat het dan nog zeer lang duurt voordat de planeet eventueel leefbaar zou zijn, maar ik vond dat wel een interessante theorie. Daarnaast heb je dan tenminste nog een aantal atoombommen "nuttig" kunnen gebruiken.
Greetz: Wil
quote:Ik denk dat terravormen technologisch gezien op hetzelfde niveau zit als buiten het zonnestelsel reizen, of misschien zelfs wel op een hoger niveau. Misschien kunnen ze eerst eens proberen om van een woestijn een vruchtbare vlakte te maken en dan pas speculeren over het veranderen van hele planeten, want zolang ze dat niet kunnen, geef ik terravormen niet veel kans. Het idee op zich is wel interessant, maar dan nog kan het nog eeuwen, misschien zelfs millenia duren voordat het lukt.
Op dinsdag 02 oktober 2001 12:25 schreef -Eminem- het volgende:
Of er veel planeten zijn die gelijk bewoonbaar zijn, valt nog te bezien. In ieder geval niet in ons eigen zonnestelsel, en tenzij er snel een manier wordt gevonden om met Warp-systemen met snelheden groter dan de lichtsnelheid, of via krommingen, te reizen, zullen we voorlopig niet buiten dit zonnestelsel komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |