abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25433039
Vandaag hadden we het met een stel collega's over de leeftijd waarop kinderen erachter komen waar ze vandaan komen en hoe ze 'gemaakt' zijn. Een collega (zonder kinderen overigens) is van mening dat kinderen er al heel jong (4 a 5 jaar) achter komen, niet direct van de ouders, maar via vriendjes/op school. De meesten denken echter dat het pas duidelijk wordt rond 6 a 7 jaar.
Wat is jullie mening, weten ze het als kleuter al of pas later?

Ik ben het met haar eens en denk dat kinderen het eerder weten dan de ouders vermoeden.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 23:58:44 #2
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_25433576
Mij werd wijs gemaakt dat ik uit de rode kool kwam !
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 9 maart 2005 @ 00:08:22 #3
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_25433743
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 00:04 schreef Harry_Sack het volgende:
=edit=
We zitten in ouders Harry !

Ontopic ....
Mij werd het uitgelegd door mijn lerares van de eerste klas ( ja ik ben oud ! ) omdat er KUT + LUL op de muren van de basisschool stond gekalkt. De juffrouw besloot meteen sexuele voorlichting te geven. Maar ik wist sinds een jaar dat de rode kool een leugen was. Door vriendjes en vriendinnetjes inderdaad.

[ Bericht 10% gewijzigd door BE op 09-03-2005 09:34:49 ]
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_25433885
de meesten kinderen kijken tv, liefst heel de dag.
voor ze 6 zijn hebben ze dat allang gezien in tekenfilms, of ze t snappen weet ik niet, maar niks is hun vreeemd, of geheim.

het grote nadeel is dat ze ook geen respect meer hebben , nergens voor.
als je ziet in die tekenfilms, hoe grote bakkes die kinderen hebben,
sorry, ik vind dat niet normaal. en ja, kinderen nemen dit over.

en de ouders op hun beurt snappen er niks meer van,

die denken meteen dat hun kind hoogbegaafd is.
met 6 jaar weten ze al alles over neuken , kijk ze slim zijn!
De Puta Madre
  woensdag 9 maart 2005 @ 00:45:21 #5
16701 scanman01
Today's a good day
pi_25434502
Mijn kinderen werden nieuwsgierig toen ze rond de 4 jaar oud waren en toen hebben wij het (in simpele termen) gewoon uitgelegd.
My soul is painted like the wings of butterflies
pi_25434595
goed idee, ze onthouden wat ze begrijpen.
over een paar jaar kun je t nog eens overdoen.
mijn ervaring.
De Puta Madre
  woensdag 9 maart 2005 @ 00:51:47 #7
16701 scanman01
Today's a good day
pi_25434639
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 00:49 schreef Killer_Mom het volgende:
goed idee, ze onthouden wat ze begrijpen.
over een paar jaar kun je t nog eens overdoen.
mijn ervaring.
... Ze zijn nu 12 en 10 en hebben het sindsdien goed onthouden. Er volgen later nog wel andere vragen natuurlijk. Het ligt er maar aan hoe en met welke bewoording je het vertelt of ze het onthouden of niet.
My soul is painted like the wings of butterflies
pi_25434971
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 00:51 schreef scanman01 het volgende:

[..]

... Ze zijn nu 12 en 10 en hebben het sindsdien goed onthouden. Er volgen later nog wel andere vragen natuurlijk. Het ligt er maar aan hoe en met welke bewoording je het vertelt of ze het onthouden of niet.
leuke tijd, mijn 2 zoons zijn precies 10 jaar ouder, 22 en 20, op vragen, toen, en nu, gewoon vertellen hoe t zit. met humor.
best wel leuk. hoe kinderen er over denken. heel simpel.

off topic, ik kreeg t niet uitgelegd hoe jezus en god in elkaar stak. Communietijd. en kerk.
dus dat hebben we maar afgeschaft.
De Puta Madre
pi_25437151
Mijn moeder en mijn tante waren de oudste thuis en na hen is er nog een rits kinderen geboren, de laatste toen ze 9 was ofzo.. maar hen is nooit verteld waar kinderen echt vandaan komen. Mijn moeder vertelde laatst dat toen de laatste geboren zou moeten worden mijn moeder en tante steeds in de buurt drendelde omdat ze erbij wilde zijn als de baby kwam, ze hadden echter geen idee dat die uit hun moeders buik moest komen
Die dikke buik was ook blijkbaar helemaal niet opgevallen. 'S avonds kwam hun vader vertellen dat de nieuwe baby er was en hun baalden flink want nu wisten ze nog niet wie hem had gebracht

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2005 08:54:11 ]
pi_25437163
Aanvulling: er werd altijd verteld dat kinderen uit de bloemkolen kwamen en mijn opa verbouwde altijd bloemkolen En hij zei altijd "ik ga de bloemkolen even afdekken" oid dus mijn moeder dacht dat hij die baby ging toedekken ofzo
pi_25437259
Los van wat kinderen weten of niet weten, ben ik van mening dat kinderen zelf aandragen wat ze willen weten. Om de materie heendraaien heeft geen enkele zin. Ik vind dat je gewoon moet zeggen waar babies vandaan komen (jonge leeftijd) en hoe een baby "gemaakt wordt op latere leeftijd (6-7 jaar). Komt een kind eerder of later met vragen is dat prima. Een kind is tevreden als het antwoord heeft op zijn vraag en komt er niet meer op terug, hooguit voor aanvullende vragen.

Het heeft ook niets met het kind zelf te maken, maar met de preutsheid van de ouders.
  woensdag 9 maart 2005 @ 09:35:28 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25437679
Nachtelijke slow chat verwijderd.
Game on.
  † In Memoriam † woensdag 9 maart 2005 @ 10:38:34 #13
37843 lady-wrb
kortaf
pi_25438607
brighteyes:

ik heb een heel leuk boekje voor luca liggen als hij er naar zou vragen, nl. ik vind jou lief.
dat is speciaal gericht op kleuters. heel simpel wordt alles uitgelegd.
maar het boeit luca voor geen meter.
hij weet dat hij uit mijn buik komt en dat vindt hij al voldoende.
maar hij mag alles vragen hoor, geen enkel probleem.
  woensdag 9 maart 2005 @ 10:42:58 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25438681
Ik had vroeger ook een boekje daarover. Ik weet alleen niet meer hoe oud ik was toen ik dat kreeg/las.
  woensdag 9 maart 2005 @ 12:56:36 #15
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_25440850
Daan heeft er ook wel naar gevraagd. Hij weet dat Judith uit mijn buik kwam (en hijzelf ook, natuurlijk). Maar op zijn vraag hoe ze erin kwam, heb ik verteld dat hij dat nog maar eens moet vragen als hij wat groter is (mocht ik het dan nog niet verteld hebben ).
En hoeveel groter dat is, dat weet ik nu nog niet. Dat ligt er aan hoe hij zich ontwikkeld en wat hij van z'n omgeving meekrijgt.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_25455278
Volgens mij hangt het inderdaad ook van de leeftijd af wat er precies blijft hangen of niet. In onze familie gaat het beroemde verhaal rond van mijn tante, die op haar 4e jaar een zusje zou krijgen. Moderne ouders, dus die hadden in detail uitgelegd hoe dat nou allemaal in elkaar zat. "begrijp je het?" ja hoor knikte ze, kon het hele verhaal reproduceren. maar later diezelfde dag in de wachtkamer bij de verloskundige stond een kinderwagen met een baby'tje erin, toen vroeg ze "wat kost deze? Kopen we deze?" Dus dat hele verhaal was toch als veel te abstract terzijde gelegd.

Ik ben het daarin wel (o wonder!) met okidokie eens: een kind komt zelf vragen als het nieuwsgierig wordt, is tevreden als het antwoord krijgt en anders vraagt het wel door. En alles wat hem boven zijn petje gaat laat hij volgens mij gewoon links liggen.
mooi he, alles
  donderdag 10 maart 2005 @ 12:48:07 #17
30488 coolbabe
My little pwny
pi_25456064
Als Jasper iets vraagt antwoord ik daar op, in begrijpelijke taal. Hij weet nu ongeveer hoe het allemaal zit.
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  † In Memoriam † donderdag 10 maart 2005 @ 12:56:46 #18
43556 miss_dynastie
pi_25456189
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 12:56 schreef Grijs het volgende:
Maar op zijn vraag hoe ze erin kwam, heb ik verteld dat hij dat nog maar eens moet vragen als hij wat groter is (mocht ik het dan nog niet verteld hebben ).
Dat soort dingen antwoordden mijn ouders ook, maar dat is niet echt slim bij een meisje als ik dat alles wilde weten, dus ik zocht het gewoon zelf op, met hier en daar wat hulp.
pi_25456392
Ik ben het met okidoki eens, een kind komt er van zelf mee, het antwoord wat je geeft kun je aanpassen aan zijn leeftijd en begrip voor dingen. Een jonge kleuter hoef je geen plastische details uit te leggen, maar als hij/ zij nieuwsgierig is naar bepaalde zaken vind ik het niet zo handig om het uit preutsheid of gemak er niet over te hebben...
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 10 maart 2005 @ 13:19:02 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_25456478
Tja kon op me vierde al lezen en kwam er dus snel achter. En mijn moder was bereid me alles uit te leggen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_25457806
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 12:56 schreef Grijs het volgende:
Daan heeft er ook wel naar gevraagd. Hij weet dat Judith uit mijn buik kwam (en hijzelf ook, natuurlijk). Maar op zijn vraag hoe ze erin kwam, heb ik verteld dat hij dat nog maar eens moet vragen als hij wat groter is (mocht ik het dan nog niet verteld hebben ).
En hoeveel groter dat is, dat weet ik nu nog niet. Dat ligt er aan hoe hij zich ontwikkeld en wat hij van z'n omgeving meekrijgt.
Ik zou in ieder geval niet zeggen dat ze later als ze groter is maar terug moet komen; ze mag alles vragen en op alles wordt geantwoord, op haar niveau. Vraagt ze verder, dan heeft ze prima begrepen wat er is bedoeld. Vraagt ze neit meer, dan komt dat vast een jaar of wat later weer terug. Maar ik wil haar nooit wegsturen met een 'als je ouder bent zul je het wel begrijpen'. Je loopt gewoon teveel 'risico' dat ze het via een andere bron vernemen en dan is het nog maar de vraag hoe betrouwbaar die bron is (vriendjes die het ook verkeerd gehoord/geinterpreteerd hebben, bijvoorbeeld)
pi_25458387
Precies Bright!
En als je zelf wat moeite hebt met het zoeken naar juiste termen of uitleg, kun je altijd op zoek gaan naar een boekje op niveau.
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 10 maart 2005 @ 15:48:26 #23
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_25458458
Daan blijft doorvragen en onthoudt werkelijk alles. En hij vertelt ook veel. Ik vind hem te jong voor sommige dingen. Wij hebben verteld dat als een papa en mama (goed, een beetje voorbarig ) elkaar heel lief vinden soms een kindje kunnen krijgen. Meer wil ik er nog niet over kwijt (hij is nog maar net 4).
Ik wil ook niet dat andere kinderen van hem horen hoe het in elkaar steekt.
  donderdag 10 maart 2005 @ 15:55:04 #24
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_25458538
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 13:19 schreef Megumi het volgende:
Tja kon op me vierde al lezen en kwam er dus snel achter. En mijn moder was bereid me alles uit te leggen.
Hoe dan? Waar haalde je de info vandaan?
pi_25459182
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 15:55 schreef Grijs het volgende:

[..]

Hoe dan? Waar haalde je de info vandaan?
Uit de "nijntje kamasutra" boekjes denk ik.
The waves you made will always be
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')