abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 maart 2005 @ 15:35:25 #1
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25427433
ik weet niet meer wat te doen, iemand van jullie misschien?

ok int kort dan

me baas wil dat ik 3 uur reistijd steek in 1 dag om auto te halen te brengen, kan hij dat van mij verlangen terwijl ik net een kleine heb?? ik zit nu nog in mijn verlof en moet over 2 weken gaan werken. ik had eerst de auto altijd tot mijn beschikking. ik werkte eerst 40 uur p/w en ga nu naar 16 uur p/w

[ Bericht 45% gewijzigd door Martineke op 08-03-2005 15:57:49 ]
pi_25427531
onleesbaar verhaal..
  dinsdag 8 maart 2005 @ 15:47:37 #3
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25427620
jij je zin.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 16:02:26 #4
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25427811
Ik snap niet helemaal wat je baas van je verlangt. Een keer 3 uur langer reizen om een auto te halen en te brengen, of dit dagelijks? Hoe is het nu geregeld?

Kun je proberen iets duidelijker te zijn?
  dinsdag 8 maart 2005 @ 16:37:10 #5
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_25428054
Ook voor mij is het niet helemaal duidelijk. Je keert over twee weken terug van zwangerschapsverlof en je gaat van 40 uur naar 16 uur (ouderschapsverlof of ga je peranent minder werken?). Had je een auto van de zaak? En straks niet meer? Heb je meer reistijd?
"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
  dinsdag 8 maart 2005 @ 20:04:52 #6
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25429615
ik ga permanent minder werken, van 40 naar 16 indd.
ik had auto vd zaak bij huis staan, ik reed er niet mee. ik ben ook enige werknemer die buiten de regio woont en dus de auto bij heeft. in contract staat officiel dat auto op de zaak moet staan, maar ik heb parkeerabonnement hier, dus kan aantonen dat ik die auto had.
normaal heb ik dus geen reistijd, en zou dan nu naar 3 uur reistijd op 1 dag gaan normaal worden mijn spullen opgehaald door collega's en meegenomen naar de zaak, nu moet ik het zelf gaan halen en brengen en tegelijk de auto laten staan.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 20:18:25 #7
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_25429803
Ehm. Volgens mij wordt het al een stuk duidelijker als je laat weten wat je doet. Ben je vertegenwoordiger o.i.d.? Begrijp ik het goed dat je vanuit huis werkte met de auto van de zaak en dat je als je weer begint naar kantoor moet reizen om daar de auto op te pikken?

Staan er specifieke afspraken over de auto in je arbeidsovereenkomst?
"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
pi_25430118
Ze is koerier, tenminste dat had ze er eerst staan voordat ze haar bericht veranderde, lijkt me dat je er niks tegen kan doen, als de zaak je het echt moeilijk wil maken kunnen ze zelfs je laten werken in Groningen (als ze daar een vestiging hebben) als je dan weigerd om daar te gaan werken (verhuizen op je eigen kosten) kunnen ze dat zien als werkweigering en kunnen ze je ontslaan.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:46:24 #9
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25432101
koerier ja

ze hebben geen andere vestiging, ik ben van een vestiging die inmiddels alweer 2 jaar of zo opgeheven is, ben ook nog de enige die over isvan die vestiging, heb altijd de auto meegehad dus, en spullen werden gebracht smorgens door een collega en savonds ook weer meegenomen door een collega. nu willen ze dat mij dus laten doen.
maar als ik zoiets eerder had geweten had ik allang wat anders gezocht. ze komen er 2 weken vantevoren mee lekker is dat...

in contract staat dat auto op de zaak moet staan.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:52:09 #10
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_25432228
Je moet er wel wat voor over hebben meisje
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:54:31 #11
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25432268
tuurlijk als ik geen kleine had gehad had ik er misschien minder probs mee, maar die heb ik dus wel. ben ik 12 uur van huis straks. daar kies ik niet voor. maar t lullige is dat ze dat nu pas zeggen 2 weken vantevoren, kan haast geen kant uit zo.
  woensdag 9 maart 2005 @ 03:07:40 #12
545 dop
:copyright: dop
pi_25435907
tja was ik je baas zou ik je die auto ook niet de hele week thuis laten hebben.
de overige 24 uur kan er namelijk iemand anders in rijden, ook al is dat nu misschien nog niet het geval
is er als koerier geen werk te vinden dichter bij huis, of kun je een eigen wagen gebruiken, en op kilometer vergoeding werken?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 9 maart 2005 @ 09:45:53 #13
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_25437813
Wordt de auto aan een ander beschikbaar gesteld op dagen dat je niet werkt? Dan vrees ik dat je werkgever in zijn recht staat.

Is er geen andere oplossing mogelijk? Ga je twee opvolgende dagen werken? Dan scheelt dat mogelijk weer twee ritjes. Wonen er geen collega's in de buurt zodat je niet zo ver hoeft te reizen om de auto op te halen? De kilometervergoeding van Dop is ook een goede suggestie. Probeer in ieder geval een oplossing te vinden samen met je werkgever.

Tenslotte: het is inderdaad wel wat kort dag, zo twee weken van tevoren, maar aan de andere kant had je wel kunnen verwachten dat je baas de auto niet drie werkdagen ongebruikt stil wil laten staan.
  woensdag 9 maart 2005 @ 10:54:51 #14
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25438891
ok t maakt niet uit waar die auto is, rijden doet ie toch wel. wij rijden alleen overdag!

voorheen kwamen mijn spullen dus smorgens met een collega mee en s'avonds zo ook weer terug, auto staat bij mij geparkeerd. als ik ziek was of iets dergelijks, komt er smorgens gewoon een collega mee met die collega die me spullen komt brengen, om in de auto te stappen en zn werk te gaan doen, dan ging de auto mee naar amsterdam en bleef daar tot ik weer beter was of terug was of what ever dan ook, dan werd de auto dag vantevoren dat ik begon bij mij thuis gezet, kwam er een collega mee die diegeen die in mijn auto zat weer meenam naar amsterdam. zo gaat het al jaren af en aan.

ik heb ook weleens zelf met mijn auto gereden, maaarrrr toen woonde ik nog in tilburg en reed ik vanuit den bosch (uurtje reistijd dus p/d) nu woon ik in rotterdam en rij ook vanuit rotterdam, en nu willen ze dus dat ik als kersverse moeder smorgens eerst nar amsterdam kom om te laden, s 'avonds weer die kant op kom om te lossen en daarna met de trein terug. mijn werktijd is officeel tot 18.30 en ik was meestal ook klaar hier rond 6 uur a half 7, betekent dat ik daarna nog naar 'dam moet en ook weer terug, ben ik pas rond een uur of 9 a'vonds terug, daar kies ik toch niet voor als ik een kleine heb?? ik mag toch op zn minst wel verwachten dat ze mij in dezelfde situatie neerzetten als dat ie was?? en ze hadden ook op zn minst dit wel ff iets eerder laten weten, zo geven ze me geen keus. ik MOET maar.
  woensdag 9 maart 2005 @ 11:02:43 #15
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25439027
anderhalf uur enkele reis, is wat door het cwi en uwv als de maximale reistijd word gezien voor een nieuwe baan, zou niet weten waarom dat voor een bestaande baan anders zou zijn.

helaas voor je, je moet er wat voor over hebben.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 9 maart 2005 @ 11:09:54 #16
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_25439149
Ik moet zeggen dat je werkgever het je in het verleden wel heel makkelijk maakte. Het is niet echt goedkoop om zo je bedrijf te runnen lijkt me.

Wat me wel een beetje verbaast is dat hij van héél coulant opeens een flinke stap terug gaat. In het verleden kon het wel dat er een collega de spullen kwam afleveren en ophalen en nu plotseling niet meer? Waarom niet? Maar buiten dit heb je niet veel argumenten om het tegen te gaan. Een werkgever is vrij om zijn bedrijfsvoering te wijzigen. Hij moet dat natuurlijk wel beargumenteerd doen, een wijziging mag geen pesterij van een werknemer zijn. In deze situatie kan ik me wel een aantal argumenten bedenken waarom de situatie wijzigt. Bijvoorbeeld: je gaat van 40 naar 16 uur, de tijd en het geld dat er mee gemoeid is om de spullen te halen en te brengen, en vooral om de auto te halen en te brengen staat niet in verhouding tot de duur van de arbeidsovereenkomst. Van een werknemer kan daarentegen ook niet het onmogelijke worden verwacht, maar wel het een en ander. Over het algemeen wordt een reistijd van één uur (enkele reis) niet als onredelijk bezwarend geacht.

Probeer toch een oplossing te zoeken in samenspraak met je werkgever. Van een arbeidsconflict wordt iedereen slechter (behalve dan misschien de advocaat, als het zo ver komt)
  woensdag 9 maart 2005 @ 11:11:38 #17
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25439187
het is echt anderhalf uur
  woensdag 9 maart 2005 @ 11:24:08 #18
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_25439393
Wat is anderhalf uur? De reistijd R'dam-A'dam? In werkelijkheid misschien wel, als je mazzel hebt. Voor de berekening van de reistijd wordt echter simpelweg naar de afstand gekeken.

Als je bedoelt wat maximaal acceptabel is: vorig jaar is in het tijdschrift Arbeidsrecht (vakjuridisch tijdschrift) een artikel gepubliceert waarin de schrijfster op grond van de jurisprudentie tot de conclusie komt dat:
quote:
...een werknemer zonder aantoonbare lichamelijke gebreken een reistijd van vijf uur per dag zou moeten accepteren, ...
  woensdag 9 maart 2005 @ 11:28:06 #19
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25439453
anderhalf uur reistijd enkele reis met OV of auto, hoever je komt hangt van meerdere dingen af, in de randstad kom je met het ov in anderhalf uur verder dan in bijvoorbeeld het platteland.

dit zijn de cijfers zoals ik die kort geleden heb gekregen van het uwv en cwi.
  woensdag 9 maart 2005 @ 11:36:41 #20
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_25439589
Tja, maar dat is UWV en CWI, en die hebben niets te maken met toename in reistijd in een bestaand dienstverband. Kantonrechters komen tot een andere conclusie als ze geconfronteerd worden met de vraag of een toename in reistijd acceptabel is.
  woensdag 9 maart 2005 @ 11:39:00 #21
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25439631
das ook wel weer waar, het zijn zoals gewoonlijk de klotecijfertjes, hoe dan ook het komt er op neer dat het lullig is voor de TS maar dat de werkgever in z'n recht staat, en dan maakt het weinig uit of je 2 1/2 uur of 1 1/2 uur onderweg bent.
  woensdag 9 maart 2005 @ 11:42:28 #22
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_25439710
Met dien verstande dat de werkgever wel een valide reden moet hebben om deze wijziging door te voeren. Het moet bijvoorbeeld niet zo zijn dat de auto vervolgens drie dagen ongebruikt op het parkeerterrein van de baas staat. In dat geval neigt het wel erg naar wegpesten. Enfin, nogmaals: probeer een praktische oplossing met je baas te bedenken. Succes!
pi_25443189
Ach als je een echt Hollandse ben dan vindt je volgens mij zo wat anders in R'dam. Het lijkt mij duidelijk dat je baas je er uit wil werken op deze manier. Probeer je baas eens op andere gedachte te brengen door de cao regels toe te passen. De kans is groot dat daar in staat 11,5 uur uit en thuis. Zo zal je ongetwijfeld meer puntjes vinden.
  woensdag 9 maart 2005 @ 21:56:24 #24
111909 B4CO
PanneNkoek
pi_25446734
Ik las "Bijna Conflict als baas???"
Trotse papa van Eden
  woensdag 9 maart 2005 @ 22:06:44 #25
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25446953
reistijd vind ikzelf niet eens zon probleem, maar wel dat mijn dag eindigt om half 7 savonds en dan nog heen en weer moet gaan rijden. als ik nu eens om 3 uur smiddags klaar was, was het een ander verhaal. nu ben ik pas savonds om 9 uur thuis, terwijl ik om half 7, 7 uur ong gewend ben. (altijd zo geweest), en dat terwijl ik net met een kleine zit.

in mijn ogen is het gewoon wegpesterij en komt hij er veels te laat mee, nu duwt hij me in de hoek en kan ik geen kant op.

rechtswinkel zegt dat verstandhouding baas-werknemer ook wel wat waard is en het moet wel reeël zijn, en dat is het nu niet helaas
quote:
In deze situatie kan ik me wel een aantal argumenten bedenken waarom de situatie wijzigt. Bijvoorbeeld: je gaat van 40 naar 16 uur, de tijd en het geld dat er mee gemoeid is om de spullen te halen en te brengen, en vooral om de auto te halen en te brengen staat niet in verhouding tot de duur van de arbeidsovereenkomst.
is geen moeite, er rijden nog 3 collega's in deze regio waar ik ook rijd, dat zou t moeilijkste punt dus ook niet zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')