LSD | dinsdag 8 maart 2005 @ 10:29 |
Ik zat gister weer eens mijn autoblaadje door te bladeren (GTO) en daar vielen een paar getalletjes mij op wat betreft het koppel tegenover het aantal pk's van een auto: Noble M14: 3.0 V6 (twin turbo) met 400 pk en 522 Nm Ferarri 360 Challenge Stradale 3.5 V8 met 425 pk en 375 Nm Porsche 911 Turbo 3.6 5 cil. boxer met 420 pk en 560 Nm Hoe komt nou dit verschil in het koppel? ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld de grote van de cilinderkamers. De noble perst 3 liter in 6 cilinders en heeft daardoor grotere cilinders waardoor je dus meer koppel krijgt (grotere ontploffing ofzo) en de porsche precies zo. Of zijn het gewoon de turbo's die er een bult torque bijgooien? En waarin merk je dit verschil? Ze trekken allemaal namelijk even snel op naar de 100 (4.2 sec ongeveer), dus daarin merk je het niet. Groeten, LSD | |
Alfa_Boy | dinsdag 8 maart 2005 @ 11:00 |
het verschil zit um idd in de turbo's.... ferrari's moet je hoog in de toeren jagen om er snelheid in te krijgen...maar ze doen het graag ![]() | |
speedfreak1 | dinsdag 8 maart 2005 @ 11:03 |
http://science.howstuffworks.com/fpte4.htm http://science.howstuffworks.com/fpte7.htm Daar staat het redelijk helder beschreven. | |
M5 | dinsdag 8 maart 2005 @ 11:13 |
Het hogere koppel bij de M14 komt idd door de turbo's. Het hogere vermogen van de Ferrari komt door het aantal toeren dat de motor dan draait. (8250 tpm) Vermogen van een motor wordt uitgerekend met het koppel en het aantal toeren. Overigens heeft het maximale koppel weinig te maken met het maximale vermogen. Door het gebruik van turbo's/superchagers en nog wat andere zaken kun je het koppel dat de motor leverd verhogen. De bouw van het motorblok heeft ook nog invloed (slag, boring, aantal cylinders, aantal kleppen per cylinder, etc.) | |
D-FENS | dinsdag 8 maart 2005 @ 12:16 |
Horsepower sells cars Torque wins races | |
Repeat | dinsdag 8 maart 2005 @ 12:47 |
dubbel | |
Repeat | dinsdag 8 maart 2005 @ 12:49 |
quote: quote:Ik zou dit (interessante) verhaal eens lezen http://www.yawpower.com/tqvshp.html | |
M5 | dinsdag 8 maart 2005 @ 13:35 |
quote:Allemaal leuk en aardig, maar in het stuk staat ook dat het vermogen van de auto berekend wordt met het koppel en de toeren. Dus mijn statement zou zijn: quote: | |
Five_Aces | dinsdag 8 maart 2005 @ 14:11 |
Ik zou dat nog anders formuleren: Torque over a broad powerband combined with the right gearring wins races. Verder heeft dat artikel wel gelijk idd. PK's mag dan wel een berekende waarde zijn, maar verteld je meer als alleen piekkoppel bij een bepaald toerental. | |
FunnyName | dinsdag 8 maart 2005 @ 14:20 |
Op dezepagina kan je precies in het nerderlands nalezen hoe het nu zit.. ![]() | |
Repeat | dinsdag 8 maart 2005 @ 14:49 |
quote:mooi verhaal ![]() | |
LSD | dinsdag 8 maart 2005 @ 14:59 |
quote:yes, daar heb ik wat aan. prima duidelijk verhaal ![]() | |
FunnyName | dinsdag 8 maart 2005 @ 15:25 |
Met dank aan Patrick Savalle ![]() | |
SilverSpirit | dinsdag 8 maart 2005 @ 18:00 |
Komt zoals gezegd door de turbo's. Is het zo dat turbodiesels daarom ook altijd zoveel koppel hebben? Of komt dat ook door de hoge compressieverhouding? Of allebei. Ja, ik denk dat. Laat maar. ![]() | |
-calimero- | dinsdag 8 maart 2005 @ 18:09 |
quote: [ Bericht 11% gewijzigd door -calimero- op 08-03-2005 23:21:02 ] | |
Repeat | dinsdag 8 maart 2005 @ 22:53 |
quote:Relaxed ![]() ![]() 200nm bij 2000 toeren geeft dan al 400000 kW ![]() ![]() | |
tommytheman | dinsdag 8 maart 2005 @ 23:08 |
quote:Volgens mij rammelt dat verhaal aan alle kanten, de maker zegt dat het koppel aan de wielen heel anders is dan aan de krukas...volgens mij klopt dit niet omdat het Newton/meter is. Dus newton per meter, dus verander je de overbrengingsverhouding dan verandert daarrmee het koppel niet.' Je hebt wel wat verlies qua weerstand van de versnellingsbak. | |
tommytheman | dinsdag 8 maart 2005 @ 23:13 |
Ohnee hij heeft toch gelijk, het vermogen aan de wielen blijft gelijk, de omwentelingen stijgen en het koppel neemt af met het opschakelen...oeps | |
-calimero- | dinsdag 8 maart 2005 @ 23:24 |
quote: ![]() owjah... en zelfs in alleen Watt klopt t nie... heb t al veranderd. had eens zoiets gehoord, maar te lui om na terekenen... ![]() zal voortaan eerst nadenken | |
M5 | woensdag 9 maart 2005 @ 00:12 |
quote:je zat in de buurt ![]() kW = vermogen in kilo Watt. Nm = Koppel in Nm tpm = toeren in toeren per minuut. |