FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Koppel vs. PK's
LSDdinsdag 8 maart 2005 @ 10:29
Ik zat gister weer eens mijn autoblaadje door te bladeren (GTO) en daar vielen een paar getalletjes mij op wat betreft het koppel tegenover het aantal pk's van een auto:

Noble M14:
3.0 V6 (twin turbo) met 400 pk en 522 Nm

Ferarri 360 Challenge Stradale
3.5 V8 met 425 pk en 375 Nm

Porsche 911 Turbo
3.6 5 cil. boxer met 420 pk en 560 Nm

Hoe komt nou dit verschil in het koppel? ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld de grote van de cilinderkamers. De noble perst 3 liter in 6 cilinders en heeft daardoor grotere cilinders waardoor je dus meer koppel krijgt (grotere ontploffing ofzo) en de porsche precies zo. Of zijn het gewoon de turbo's die er een bult torque bijgooien?
En waarin merk je dit verschil? Ze trekken allemaal namelijk even snel op naar de 100 (4.2 sec ongeveer), dus daarin merk je het niet.

Groeten,
LSD
Alfa_Boydinsdag 8 maart 2005 @ 11:00
het verschil zit um idd in de turbo's.... ferrari's moet je hoog in de toeren jagen om er snelheid in te krijgen...maar ze doen het graag
speedfreak1dinsdag 8 maart 2005 @ 11:03
http://science.howstuffworks.com/fpte4.htm
http://science.howstuffworks.com/fpte7.htm

Daar staat het redelijk helder beschreven.
M5dinsdag 8 maart 2005 @ 11:13
Het hogere koppel bij de M14 komt idd door de turbo's. Het hogere vermogen van de Ferrari komt door het aantal toeren dat de motor dan draait. (8250 tpm) Vermogen van een motor wordt uitgerekend met het koppel en het aantal toeren.
Overigens heeft het maximale koppel weinig te maken met het maximale vermogen.
Door het gebruik van turbo's/superchagers en nog wat andere zaken kun je het koppel dat de motor leverd verhogen. De bouw van het motorblok heeft ook nog invloed (slag, boring, aantal cylinders, aantal kleppen per cylinder, etc.)
D-FENSdinsdag 8 maart 2005 @ 12:16
Horsepower sells cars
Torque wins races
Repeatdinsdag 8 maart 2005 @ 12:47
dubbel
Repeatdinsdag 8 maart 2005 @ 12:49
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 12:16 schreef D-FENS het volgende:
Horsepower sells cars
Torque wins races
quote:
If I were to do my own "Most Ridiculous" item in the world of racing it would be based on the following statement. "Horsepower sells motor cars, but torque wins motor races." This couldn’t be further from the truth.
Ik zou dit (interessante) verhaal eens lezen

http://www.yawpower.com/tqvshp.html
M5dinsdag 8 maart 2005 @ 13:35
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 12:49 schreef Repeat het volgende:

[..]


[..]

Ik zou dit (interessante) verhaal eens lezen

http://www.yawpower.com/tqvshp.html
Allemaal leuk en aardig, maar in het stuk staat ook dat het vermogen van de auto berekend wordt met het koppel en de toeren.

Dus mijn statement zou zijn:
quote:
Torque and revs wins races, Horsepower is only calculated
Five_Acesdinsdag 8 maart 2005 @ 14:11
Ik zou dat nog anders formuleren: Torque over a broad powerband combined with the right gearring wins races.

Verder heeft dat artikel wel gelijk idd. PK's mag dan wel een berekende waarde zijn, maar verteld je meer als alleen piekkoppel bij een bepaald toerental.
FunnyNamedinsdag 8 maart 2005 @ 14:20
Op dezepagina kan je precies in het nerderlands nalezen hoe het nu zit..
Repeatdinsdag 8 maart 2005 @ 14:49
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 14:20 schreef FunnyName het volgende:
Op dezepagina kan je precies in het nerderlands nalezen hoe het nu zit..
mooi verhaal
LSDdinsdag 8 maart 2005 @ 14:59
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 14:20 schreef FunnyName het volgende:
Op dezepagina kan je precies in het nerderlands nalezen hoe het nu zit..
yes, daar heb ik wat aan. prima duidelijk verhaal
FunnyNamedinsdag 8 maart 2005 @ 15:25
Met dank aan Patrick Savalle
SilverSpiritdinsdag 8 maart 2005 @ 18:00
Komt zoals gezegd door de turbo's. Is het zo dat turbodiesels daarom ook altijd zoveel koppel hebben? Of komt dat ook door de hoge compressieverhouding? Of allebei. Ja, ik denk dat. Laat maar.
-calimero-dinsdag 8 maart 2005 @ 18:09
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 13:35 schreef M5 het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig, maar in het stuk staat ook dat het vermogen van de auto berekend wordt met het koppel en de toeren.
Vermogen (in kW) is koppel x toeren niet dus, dacht eens zoiets gehoord te hebben... zal volgende keer eerst ffn narekenen...

[ Bericht 11% gewijzigd door -calimero- op 08-03-2005 23:21:02 ]
Repeatdinsdag 8 maart 2005 @ 22:53
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 18:09 schreef -calimero- het volgende:

[..]

Vermogen (in kW) is koppel x toeren
Relaxed

200nm bij 2000 toeren geeft dan al 400000 kW Dat wordt echt planken. Die rekensom, zoals in de sites hierboven beschreven staat is wel wat uitgebreider
tommythemandinsdag 8 maart 2005 @ 23:08
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 14:20 schreef FunnyName het volgende:
Op dezepagina kan je precies in het nerderlands nalezen hoe het nu zit..
Volgens mij rammelt dat verhaal aan alle kanten, de maker zegt dat het koppel aan de wielen heel anders is dan aan de krukas...volgens mij klopt dit niet omdat het Newton/meter is.
Dus newton per meter, dus verander je de overbrengingsverhouding dan verandert daarrmee het koppel niet.'
Je hebt wel wat verlies qua weerstand van de versnellingsbak.
tommythemandinsdag 8 maart 2005 @ 23:13
Ohnee hij heeft toch gelijk, het vermogen aan de wielen blijft gelijk, de omwentelingen stijgen en het koppel neemt af met het opschakelen...oeps
-calimero-dinsdag 8 maart 2005 @ 23:24
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 22:53 schreef Repeat het volgende:

[..]

Relaxed

200nm bij 2000 toeren geeft dan al 400000 kW Dat wordt echt planken. Die rekensom, zoals in de sites hierboven beschreven staat is wel wat uitgebreider

owjah... en zelfs in alleen Watt klopt t nie...
heb t al veranderd. had eens zoiets gehoord, maar te lui om na terekenen...

zal voortaan eerst nadenken
M5woensdag 9 maart 2005 @ 00:12
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 23:24 schreef -calimero- het volgende:

[..]


owjah... en zelfs in alleen Watt klopt t nie...
heb t al veranderd. had eens zoiets gehoord, maar te lui om na terekenen...

zal voortaan eerst nadenken
je zat in de buurt , kW = (Nm*tpm)/(3,6*3600)

kW = vermogen in kilo Watt.
Nm = Koppel in Nm
tpm = toeren in toeren per minuut.