Vreemd, absurd, raar... zo maar wat woorden die me te binnen schieten. Het is moeilijk in de film te geraken. Er is vrijwel geen plaats voor emoties van de hoofdrolspelers, die eigenlijk alleen maar rekwisieten in het niet alledaagse landschap zijn. Of nóg niet alledaags. De film schept een somber toekomstbeeld. Of ja, wat wil de film eigenlijk precies? Dat is de vraag waar je al kijkend antwoord op probeert te vinden. Het is geen gemakkelijke film, maar wel een interessante.
De filmt volgt diverse personen in een grijze, sombere wereld. Personen die allemaal als levensmotto lijken te hebben: "waar ben ik in godsnaam mee bezig?". De film bevat de nodige humor, maar is bovenal een aaneenschakeling van absurde situaties.
Ik vond de film te kil voor een hoog cijfer. Zeker een ervaring, maar wel van een afstand bekeken.
Iemand deze film ook gezien?
Fantastisch gemaakte film die bestaat uit slechts 64 scenes. Abseurd, humoristisch, deprimerend, eerlijk, realistisch en afstandelijk zijn woorden die bij mij te binnen schieten. Soms spreken deze woorden elkaar tegen, maar het zit er toch echt allemaal in. Hoewel ik de film er niet volledig recht mee doe, heeft deze een zeker Jiskefet gehalte. De absuerditeit is soms vergelijkbaar met zo iets als de dierenwinkel van Jiskefet. Een andervergelijk wat je kunt trekken zijn de films van Alex van Warmedam.
Voor mij was het een prima afsluiter van het festival. Ik vond het een erg goede film (die net iets te lang doorgaat), die vol zit met memorabele scenes. Ik hoop dat Roy Anderson niet weer zo lang hoeft te wachten voor hij weer een speelfilm kan maken (z'n reclames zijn ook niet te versmaden!).
[Dit bericht is gewijzigd door raampie1 op 02-10-2001 10:25]
quote:Ja, erg knap idd. Elke scène is met 1 enkel camerashot opgenomen. Net zoals Code Inconnu bijvoorbeeld.
Op dinsdag 02 oktober 2001 10:16 schreef raampie1 het volgende:
Fantastisch gemaakte film die bestaat uit slechts 64 scenes.
quote:Ja, maar juist die absurde Jiskefet dingen vond ik nooit 't leukste, aan een verder hilarisch programma overigens. Kan niet tippen aan Debiteuren Crediteuren, Van Binsbergen, Kerstens en Kamphuijs of de 3 vergaderdames bijvoorbeeld.
Hoewel ik de film er niet volledig recht mee doe, heeft deze een zeker Jiskefet gehalte. De absurditeit is soms vergelijkbaar met zo iets als de dierenwinkel van Jiskefet.
Ik vind absurditeit niet per definitie humor of boeiend.
quote:O, dat wist ik nog niet van Code Inconnu. Ik heb hem niet gezien want ik vond Michael Haneke niet zo'n erg aardige man (wel een goede regiseur). Misschien moet ik me daar maar overheen zetten en toch maar weer z'n films gaan kijken.
Op donderdag 04 oktober 2001 22:16 schreef Arcee het volgende:[..]Ja, erg knap idd. Elke scène is met 1 enkel camerashot opgenomen. Net zoals Code Inconnu bijvoorbeeld.[..]
[Dit bericht is gewijzigd door raampie1 op 07-10-2001 04:46]
quote:Ja, goed plan. Ik heb eigenlijk alleen maar goeie films van hem gezien. Met name Funny Games en Der Siebente Kontinent vond ik erg goed.
Op zondag 07 oktober 2001 04:39 schreef raampie1 het volgende:
O, dat wist ik nog niet van Code Inconnu. Ik heb hem niet gezien want ik vond Michael Haneke niet zo'n erg aardige man (wel een goede regiseur). Misschien moet ik me daar maar overheen zetten en toch maar weer z'n films gaan kijken.
Hebben al meer mensen deze film gezien?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |