abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 maart 2005 @ 21:22:57 #1
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25401828
Ik baal als een stekker, heb sinds vorige week een panason lumix dmc fz20 en ik probeer er net wat nachtfoto's mee te maken en de foto's zijn an sich goed belicht, maar er zit zo'n gruwelijke partij ruis in de foto's, en ik snap maar niet hoe dat kan.

Ik zit dus met 2 vragen: hoe onstaat ruis op een digicam (te hoge iso waarde ?) en wat kan ik er aan doen ?

Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_25401896
Ja, je ruis ontstaat door een hoge isowaarde.
Een lagere ISO waarde nemen en een langere sluitertijd
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 6 maart 2005 @ 21:28:21 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25401914
Ruis komt inderdaad van een te hoge isowaarde bij een kleine sensor.

Wat je eraan kunt doen is vrij simpel, een ruisonderdrukkingsprogramma'tje inzetten.

Goegel dus eens op Noiseware of op Neatimage of op Helicon. Noiseware werkt het makkelijkst, Neatimage het lastigst, met die laatste zijn echter wel de meest spectaculaire resultaten mogelijk
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 6 maart 2005 @ 21:29:51 #4
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25401937
ik ga het eens uit zoeken want ik had bijna zin om een camera van 600 euro door het raam te lazeren
  zondag 6 maart 2005 @ 21:38:52 #5
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25402025
jongens ik ga een standbeeld voor jullie oprichten, echt een gouden tip met een platina griffel, Noiseware is perfect, nu eens experimenteren met de andere programma's

pi_25402065
Mag ik hier een TVP plaatsen
046
Dank aan Yeahinho
  zondag 6 maart 2005 @ 21:44:46 #7
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25402130
wat mij betreft wel tenzij het gaat om het vangen van de camera, dat gaat niet door sorry
pi_25402406
wat houd die ISO waarde nou precies in?
"Jij draait niet om de wereld, de wereld draait om jou"
pi_25402837
Iso is toch de korrelgrote vd film? in analoge zin dan?
pi_25405496
ISO is de lichtgevoeligheid van film/sensor. Hoe hoger de ISO-waarde, hoe lichtgevoeliger, maar ook hoe meer ruis.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  maandag 7 maart 2005 @ 12:40:49 #11
49850 RubberDuckey
de Treinenman
pi_25410899
Ik had ook ergens gelezen in een boek dat een hogere ISO waarde sneller is dan een lagere. Dus dat je bij sport ed beter voor 400 iso kan kiezen dan voor 100 of 200 iso.
Ik heb het zelf uitgeprobeerd met het spotten van treinen, rijden dan met een vaartje van 130/140km/u voorbij, ik heb niet gemerkt of het nou uitmaakte of niet.
Miss weet Ouwesok hier iets van?
pi_25411167
Sneller? Het is sneller in de zin dat je een kortere sluitertijd kan gebruiken ja. Snelheden van 1/1000 halen op ISO 100 zal niet meevallen, maar op ISO 400 kan het wel eens lukken.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_25411208
ruis op foto:
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 7 maart 2005 @ 13:27:31 #14
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25411414
quote:
Op maandag 7 maart 2005 12:40 schreef RubberDuckey het volgende:
Miss weet Ouwesok hier iets van?
Die ISO-waarde is een normering voor de gevoeligheid van opnamemateriaal. Die bepaalt hoe je voor een film of sensor je belichtingswaarden bij een gegeven verlichtingssterkte in moet stellen voor een correct belichte opname.
Zowel voor film als voor sensoren geldt dat je die gevoeligheid niet straffeloos kunt ophogen, op enig moment gaat er ruis of korrel optreden, de uitwerking op de foto is vergelijkbaar. Bij filmpjes kun je die chemisch te lijf gaan in het ontwikkelproces, maar ook door bij de aanmaak van de filmemulsie de korrel een mooi aansluitende vorm te geven(T-grain). Bij digitaal kun je eventuele ruis achteraf verwijderen.

Naast het instellen van een lagere lichtgevoeligheid of een wat minder gevoelige film inzetten is er voor zowel digitaal als film nog een tweede optie om ruis te voorkomen: vergroot het opnameoppervlak . Middenformaatopnamen(6*6 en groter) zijn zelfs op ISO400 korrelvrij tot aardige posters te verwerken die je met kleinbeeld voor onmogelijk houdt.
Hetzelfde verschil wat je bij film ziet tussen kleinbeeld en 6*6 zie je bij digitaal terug tussen de compact-sensoren en de APS-size uit een DSLR,.

De kunst voor een fraaie ruis-/korrelvrije opname (met welk systeem of welk formaat ook) is om je film- of sensorgevoeligheid zo laag mogelijk te kiezen, en pas te gaan verhogen wanneer niets anders meer helpt. Zit je continue in de ruis/korrel, dan wordt het tijd een ander opnameformaat te overwegen.'t is niet anders
  maandag 7 maart 2005 @ 13:30:15 #15
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25411452
begrijp ik het als (relatieve noob) goed dat het verhogen van je iso het laatste is wat je doet en je zolang mogelijk op laten we zeggen 100 probeert te blijven en eerder met de sluitertijd o.i.d. aan de slag moet.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 7 maart 2005 @ 14:18:17 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25412083
quote:
Op maandag 7 maart 2005 13:30 schreef Klonk het volgende:
begrijp ik het als (relatieve noob) goed dat het verhogen van je iso het laatste is wat je doet en je zolang mogelijk op laten we zeggen 100 probeert te blijven en eerder met de sluitertijd o.i.d. aan de slag moet.
Je kunt inderdaad de afweging maken om met wat grotere diafragma's en daardoor kortere belichtingstijden te gaan werken. Helpt dat nog steeds niet dan kun je die ISO-waarde eens.......

Of, wanneer je fotografie of je onderwerp het toelaat, kun je eens naar een statiefje grijpen
  maandag 7 maart 2005 @ 17:52:08 #17
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_25414248
www.imagenomic.com ook wel goed... kijk maar wat je er van vindt
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_25728240
Ik heb een Sony DSC-P93 en ik ging gister tijdens een schoolfeestje wat foto's maken. Op de standaard stand waren alle foto's heel ongezellig overbelicht.

Toen ben ik een beetje de instellingen gaan veranderen, en toen stonden de instellingen zo:
OEV
Focus: Multi AF
Metering mode: Multi
White bal: het lampje (voor binnen dacht ik)
ISO 400 (want als het donker is is die goed toch ?)
P. Quality: Fine
Flashlevel: weinig
Saturation: weinig
Contrast: veel
Sharpness: veel

Op het eerste gezicht zagen die foto's er gezellig uit, maar toen ik thuis kwam en ze op de computer ging bekijken zaten er allemaal zwarte spikkels op (noise heet dat geloof ik of ruis). Wat voor instellingen moet ik doen zodat ik wel van die gezellige foto's kan maken, die er ook nog eens mooi uitzien. En foto's waarbij de voorgrond heel scherp is, en de achtergrond wazig. Dat lukt mij ook nooit.

Oja ik ben best wel een n00b qua foto's maken.
pi_25731145
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 11:53 schreef MaRySe het volgende:
Ik heb een Sony DSC-P93 en ik ging gister tijdens een schoolfeestje wat foto's maken. Op de standaard stand waren alle foto's heel ongezellig overbelicht.

Toen ben ik een beetje de instellingen gaan veranderen, en toen stonden de instellingen zo:
OEV
Focus: Multi AF
Metering mode: Multi
White bal: het lampje (voor binnen dacht ik)
ISO 400 (want als het donker is is die goed toch ?)
P. Quality: Fine
Flashlevel: weinig
Saturation: weinig
Contrast: veel
Sharpness: veel

Op het eerste gezicht zagen die foto's er gezellig uit, maar toen ik thuis kwam en ze op de computer ging bekijken zaten er allemaal zwarte spikkels op (noise heet dat geloof ik of ruis). Wat voor instellingen moet ik doen zodat ik wel van die gezellige foto's kan maken, die er ook nog eens mooi uitzien. En foto's waarbij de voorgrond heel scherp is, en de achtergrond wazig. Dat lukt mij ook nooit.

Oja ik ben best wel een n00b qua foto's maken.
Kan je een voorbeeld foto posten, ik heb het idee dat de ruis ontstaat door je verhoging van de ISO waard. Hoewel 400 nog meevalt kan het wel voor een korrel zorgen. Op analoog had je dat vroeger met hogere iso waarden ook. De korrel heeft wel iets bij concert fotografie, het brengt iets meer sfeer in de foto, maar als het echt erg wordt is je foto al meteen een stuk minder aantrekkelijk.
pi_25731503
Deze foto heeft niet alleen ruis...het heeft ook een tekort aan licht

Ik zou voorstellen een lage sluiter te kiezen je iso zo laag mogelijk en dan foto's maken. Nu staat de camera waarschijnlijk op auto ISO en dus schroeft hij het direct omhoog in het donker. Zet dat dus uit, plaats de camera (liefst op statief) en maak de foto. Zal een stuk beter worden.
pi_25731682
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 13:51 schreef Flyingdutchman het volgende:
Deze foto heeft niet alleen ruis...het heeft ook een tekort aan licht

Ik zou voorstellen een lage sluiter te kiezen je iso zo laag mogelijk en dan foto's maken. Nu staat de camera waarschijnlijk op auto ISO en dus schroeft hij het direct omhoog in het donker. Zet dat dus uit, plaats de camera (liefst op statief) en maak de foto. Zal een stuk beter worden.
Nee ik had die ISO zelf op 400 gezet.

Ik haal de foto's zo wel weer weg maar dit zijn ze, wel met allemaal net iets andere instellingen:

==weg==

[ Bericht 13% gewijzigd door MaRySe op 25-03-2005 18:15:28 ]
pi_25732107
De eerste en 3de foto heb je de flits gebruikt neem ik aan?
De 2de foto heeft idd last van ruis door de verhoging in ISO waarde. Er zijn een aantal software tools waarmee je de ruis kan laten verdwijnen, of toch een stuk minder kan laten worden. Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar Ouwesok gaf het hier een aantal posts hoger al aan.
quote:
Noiseware of op Neatimage of op Helicon. Noiseware werkt het makkelijkst, Neatimage het lastigst, met die laatste zijn echter wel de meest spectaculaire resultaten mogelijk
pi_25732197
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 14:16 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
De eerste en 3de foto heb je de flits gebruikt neem ik aan?
De 2de foto heeft idd last van ruis door de verhoging in ISO waarde. Er zijn een aantal software tools waarmee je de ruis kan laten verdwijnen, of toch een stuk minder kan laten worden. Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar Ouwesok gaf het hier een aantal posts hoger al aan.
[..]
Bij alle 3 heb ik flits gebruikt en bij alle3 ISO waarde 400.
Waarschijnlijk bij de 2de foto de flits wat minder.
pi_25732353
Ja, bij de 2de foto valt het niet eens op dat je geflitst hebt, nu je het zegt zie je het wel op de metalen voorwerpen en licht in de ogen. De flits moet een stuk zachter gestaan hebben waardoor je de ruis echt duidelijkkan zien. Op de andere foto's valt de ruis wel mee, het nadeel is dat je de sfeer mist door sterk te flitsen. Probeer eens een ruis reductie programma, of experimenteer een keer met je camera in licht slechte omstandigheden en kijk zo welke instelling voor jezelf het beste resultaat geeft.
  FOK!fotograaf vrijdag 25 maart 2005 @ 20:48:06 #25
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_25741778
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 13:37 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Kan je een voorbeeld foto posten, ik heb het idee dat de ruis ontstaat door je verhoging van de ISO waard. Hoewel 400 nog meevalt kan het wel voor een korrel zorgen. Op analoog had je dat vroeger met hogere iso waarden ook. De korrel heeft wel iets bij concert fotografie, het brengt iets meer sfeer in de foto, maar als het echt erg wordt is je foto al meteen een stuk minder aantrekkelijk.
400 iso valt niet echt mee met een digicompact.

met 400 op een 35mm film zie je al wat lichte ruis op een 10x15 afdruk.
met 400 iso op een digicompact is het net als een 1600iso op mijn D70

3 verschillende formaten opnamemateriaal in 1 post
Xilantof Flickrt
foto-nerd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')