Die ISO-waarde is een normering voor de gevoeligheid van opnamemateriaal. Die bepaalt hoe je voor een film of sensor je belichtingswaarden bij een gegeven verlichtingssterkte in moet stellen voor een correct belichte opname.quote:Op maandag 7 maart 2005 12:40 schreef RubberDuckey het volgende:
Miss weet Ouwesok hier iets van?
Je kunt inderdaad de afweging maken om met wat grotere diafragma's en daardoor kortere belichtingstijden te gaan werken. Helpt dat nog steeds niet dan kun je die ISO-waarde eens.......quote:Op maandag 7 maart 2005 13:30 schreef Klonk het volgende:
begrijp ik het als (relatieve noob) goed dat het verhogen van je iso het laatste is wat je doet en je zolang mogelijk op laten we zeggen 100 probeert te blijven en eerder met de sluitertijd o.i.d. aan de slag moet.
Kan je een voorbeeld foto posten, ik heb het idee dat de ruis ontstaat door je verhoging van de ISO waard. Hoewel 400 nog meevalt kan het wel voor een korrel zorgen. Op analoog had je dat vroeger met hogere iso waarden ook. De korrel heeft wel iets bij concert fotografie, het brengt iets meer sfeer in de foto, maar als het echt erg wordt is je foto al meteen een stuk minder aantrekkelijk.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:53 schreef MaRySe het volgende:
Ik heb een Sony DSC-P93 en ik ging gister tijdens een schoolfeestje wat foto's maken. Op de standaard stand waren alle foto's heel ongezellig overbelicht.
Toen ben ik een beetje de instellingen gaan veranderen, en toen stonden de instellingen zo:
OEV
Focus: Multi AF
Metering mode: Multi
White bal: het lampje (voor binnen dacht ik)
ISO 400 (want als het donker is is die goed toch ?)
P. Quality: Fine
Flashlevel: weinig
Saturation: weinig
Contrast: veel
Sharpness: veel
Op het eerste gezicht zagen die foto's er gezellig uit, maar toen ik thuis kwam en ze op de computer ging bekijken zaten er allemaal zwarte spikkels op (noise heet dat geloof ik of ruis). Wat voor instellingen moet ik doen zodat ik wel van die gezellige foto's kan maken, die er ook nog eens mooi uitzien. En foto's waarbij de voorgrond heel scherp is, en de achtergrond wazig. Dat lukt mij ook nooit.
Oja ik ben best wel een n00b qua foto's maken.
Nee ik had die ISO zelf op 400 gezet.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 13:51 schreef Flyingdutchman het volgende:
Deze foto heeft niet alleen ruis...het heeft ook een tekort aan licht
Ik zou voorstellen een lage sluiter te kiezen je iso zo laag mogelijk en dan foto's maken. Nu staat de camera waarschijnlijk op auto ISO en dus schroeft hij het direct omhoog in het donker. Zet dat dus uit, plaats de camera (liefst op statief) en maak de foto. Zal een stuk beter worden.
quote:Noiseware of op Neatimage of op Helicon. Noiseware werkt het makkelijkst, Neatimage het lastigst, met die laatste zijn echter wel de meest spectaculaire resultaten mogelijk
Bij alle 3 heb ik flits gebruikt en bij alle3 ISO waarde 400.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 14:16 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
De eerste en 3de foto heb je de flits gebruikt neem ik aan?
De 2de foto heeft idd last van ruis door de verhoging in ISO waarde. Er zijn een aantal software tools waarmee je de ruis kan laten verdwijnen, of toch een stuk minder kan laten worden. Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar Ouwesok gaf het hier een aantal posts hoger al aan.
[..]
400 iso valt niet echt mee met een digicompact.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 13:37 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Kan je een voorbeeld foto posten, ik heb het idee dat de ruis ontstaat door je verhoging van de ISO waard. Hoewel 400 nog meevalt kan het wel voor een korrel zorgen. Op analoog had je dat vroeger met hogere iso waarden ook. De korrel heeft wel iets bij concert fotografie, het brengt iets meer sfeer in de foto, maar als het echt erg wordt is je foto al meteen een stuk minder aantrekkelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |