Wat is het nou volgens jullie??Kunnen wij de hypotheek aftrekken??Of is dit een gevalletje "jammer!!"quote:Garage hoort bij eigen woning (aanhorigheid)
Een garage hoort bijvoorbeeld in de volgende gevallen bij uw eigen woning:
- De garage hoort in bouwkundig opzicht bij de woning.
- De garage is vanuit de woning gemakkelijk te bereiken.
De garage is in deze gevallen één geheel met de eigen woning (is aan te merken als aanhorigheid). De garage valt dan ook onder de regels die gelden voor de eigen woning:
- (hypotheek)renteaftrek;
- eigenwoningforfait;
- aftrek van periodieke betalingen voor erfpacht, opstal en beklemming.
Garage hoort niet bij eigen woning (geen aanhorigheid)
Als uw garage geen aanhorigheid is, dan hoort de garage niet bij uw eigen woning. Dit betekent het volgende:
- Uw garage valt in box 3.
- U moet de waarde in het economische verkeer van de garage tot de grondslag van uw inkomen uit sparen en beleggen rekenen.
- Een eventueel aan de garage toe te rekenen deel van een (hypotheek)schuld komt terecht in box 3.
Als je zo het verhaal van TS leest ja. Maar ik ben wel benieuwd wat TS bedoeld met inpandig garage: is dit in het zelfde gebouw als het huis of een garage in een ander pand?quote:Op zondag 6 maart 2005 12:43 schreef _-rally-_ het volgende:
Ja, gewoon aftrekken, parkeerplaats hoort toch bij je hoofdwoning ?
ik neem aan dat dit een parkeerplaats is zoals in een appartementencomplexquote:Op zondag 6 maart 2005 12:16 schreef Corona1972 het volgende:
Ik heb een vraag hierover,want wij komen er niet echt uit met de hulpfunctie van de belasting aangifte.
Wij hebben in januari 2004 een inpandig parkeerplaats gekocht.Dit betekent dat de parkeerplaats volgens ons bij de woning hoort.
Maar nu staat het niet echt duidelijk op de site van de belastingdienst,daar staat nl:
[..]
Wat is het nou volgens jullie??Kunnen wij de hypotheek aftrekken??Of is dit een gevalletje "jammer!!"
Hier krijg je de moelijkheid dat je bij appartementen geen eigenaar bent van dat deel waarin je woont (dat is de VVE namelijk), maar dat je medeeigenaar bent van het gehele complex, waarbij je gebruiksrechten hebt over een bepaald deel van dat gehele complex (jij alleen), en een te delen gebruiksrecht voor de gemeenschappelijke ruimten.quote:Op zondag 6 maart 2005 12:56 schreef golda het volgende:
[..]
ik neem aan dat dit een parkeerplaats is zoals in een appartementencomplex
je woont in het gebouw maar je parkeerplaats is inpandig dus in een parkeergarage
in de kelder van het gebouw
lijkt me box 3 dus (aanhorig is aan je huis vastgebouwd)
succes
Thx,hier hebben wij wat aan!!quote:Op zondag 6 maart 2005 13:36 schreef frederik het volgende:
[..]
Hier krijg je de moelijkheid dat je bij appartementen geen eigenaar bent van dat deel waarin je woont (dat is de VVE namelijk), maar dat je medeeigenaar bent van het gehele complex, waarbij je gebruiksrechten hebt over een bepaald deel van dat gehele complex (jij alleen), en een te delen gebruiksrecht voor de gemeenschappelijke ruimten.
Dan is de vraag waar die ruimte bij hoort, is naar mijn idee namelijk wezenlijk anders dan de twee andere situaties die hier ook genoemd zijn (onderdeel van je eigen woning, en als "tweede huis")
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |