abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 3 maart 2005 @ 04:03:03 #1
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25341889

Geweldige compilatie MP3 (opslaan als) gemaakt door user -Mk-

Impressies:

Filmpje: Sneek op Woensdag

Reportages NOS

foto's

Noord-Nederland in de sneeuw - Dagblad van het Noorden
Sneeuwpret 1
Sneeuwpret 2
Sneeuwpret 3

Fotoreportage NOS
Sneeuw in Nederland

Leeuwarder Courant
Een foto-impressie

Omrop Fryslân
Sniewinter 2005

Uniek
quote:
Nooit eerder zoveel sneeuw in Friesland

Nog niet eerder viel er in Friesland op zoveel plaatsen tegelijk zó veel sneeuw als vannacht. Volgens weerman Johan Habekothé is de sneeuwval uniek omdat er in de hele provincie ongeveer evenveel valt en omdat dit in maart gebeurt. De kans is groot dat er aan het einde van de dag in sommige gebieden bijna een halve meter sneeuw ligt. Vooral Zuidwest-Friesland komt hiervoor in aanmerking.

LC
1979?
quote:
In de roemruchte winter van 1979 viel er 'slechts' tussen de 10 en 15 centimeter. De harde wind - kracht 7 tot 8 - zorgde er echter voor dat de sneeuw ging jagen en op sommige plaatsen opeenhoopte tot sneeuwduinen van 3 of 4 meter hoog. Iets dergelijks zou ook vandaag kunnen gebeuren, want het gaat aan het einde van de dag behoorlijk waaien. De noordoostenwind zal matig tot vrij krachtig zijn, zo luidt de voorspelling.

LC
Ontregeling
quote:
  • Duizenden reizigers moeten noodgedwongen de nacht doorbrengen op Schiphol omdat vliegtuigen niet kunnen vertrekken vanwege het weer. Alle passagiers uit Nederland wordt aangeraden naar huis te gaan.

• Streek- en stadsvervoerders in bijna het hele land hebben hun bussen en trams van de weg gehaald vanwege de gladheid, die nauwelijks kon worden bestreden door de strooidiensten.

• Veel ongelukken. De alarmcentrale van de Verzekeraarshulpdienst (VHD) kreeg woensdag ruim achthonderd meldingen van ongelukken in Nederland binnen.

Door de hevige sneeuwval lag het openbare leven in het noorden van het land vanochtend bijna helemaal stil. Veel scholen en andere instellingen bleven dicht, ochtendkranten zijn niet bezorgd en telefooncentrales raakten overbelast.

De snelwegen in Friesland, Groningen en een deel van Drenthe waren moeilijk begaanbaar waardoor er geen bussen reden. Busmaatschappijen in het noorden van Nederland hebben woensdag de hele dag de meeste bussen in de remise laten staan.

NOS
  • Wat gebeurde er zoal?
    quote:
    * Trein rijdt tegen sneeuwpop
    Een sneeuwpop op het spoor tussen Haarlem en Leiden heeft voor aanzienlijke vertraging gezorgd. De trein botste om 23.15 uur tegen de pop aan, raakte hierdoor beschadigd en kon niet meer verder rijden.

* Man steekt in op sneeuwbalgooier
    Een 64-jarige man uit Bodegraven is door de politie aangehouden nadat hij een 17-jarige sneeuwbalgooier met een mes had gestoken. De man was het zat dat de jongen met sneeuwballen tegen zijn raam gooide. De jongen raakte niet gewond omdat zjin bodywarmer te dik was voor het mes. De messteker is met een dagvaardig voor poging tot zware mishandeling en vernieling naar huis gestuurd. De jongen en vijf vrienden werden ook gearresteerd. Hen wordt openlijke geweldpleging ten laste gelegd. Ook zij mochten naar huis.

* Boete voor dj
    Veronica-dj Jeroen van Inkel heeft een bekeuring gekregen omdat hij niet handsfree belde toen hij in de sneeuw vanuit de auto zijn ochtendprogramma presenteerde. Van Inkel was door de hevige sneeuwval vast komen te zitten in het verkeer en begon daarom de presentatie van het eerste uur van zijn programma vanuit de file. Omdat hij niet handsfree belde, moet hij nu 140 euro betalen. Volgens een woordvoerder van Veronica belt de dj normaal wel altijd handsfree, maar was het nu "niet praktisch. Dan krijg je ruis op de radio."

* Rijexamens afgelast
    Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen heeft 1200 praktijkexamens door het hele land afgelast, zestig procent van het totaal aantal dagelijkse examens. In de noordelijke provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Noord-Holland ging geen enkel rijexamen door. Het examencentrum in Hoogeveen was onbereikbaar en daarom werden ook geen theorie-examens afgenomen.

* Geen post
    In grote delen van Noord-Nederland wordt geen post bezorgd. In Friesland blijven de postbodes binnen en in Groningen en Drenthe wordt alleen in sommige dichtbebouwde gebieden nog bezorgd. Ook in en rond Alkmaar gaat de bezorging moeizaam. Het is te glad om het werk veilig te kunnen doen, aldus een woordvoerder.

* Rechtbankprogramma verstoord
    In Assen heeft de sneeuw het programma van de rechtbank in de war gebracht. De Dienst Vervoer Organisatie kan de gedetineerden die voor moeten komen, niet naar de rechtbank brengen. Diverse zittingen zijn om die reden aangehouden. Zaken van verdachten die zelf naar de rechtbank komen, worden wel behandeld.

* Koeien in nood
    In het Friese Langezwaag is het dak van een koeienstal bezweken onder de druk van de vele sneeuw die vannacht is gevallen. Van de 120 koeien is er geen gewond geraakt. Wel raakten een paar koeien klem. Zij zijn door twintig brandweermensen bevrijd.

* Ambulances begeleid
    In Friesland rukken ambulances onder begeleiding van brandweerauto's uit. "Het is een preventieve maatregel. Mocht een ambulance vast komen te zitten in de sneeuw, dan kan de brandweer ze bijvoorbeeld lostrekken", aldus een woordvoerder van de politie Friesland. Door het winterweer is het ambulancevervoer enigszins vertraagd, maar dat leidt niet tot problemen.

* Netwerken overbelast
    De netwerken voor vaste en mobiele telefonie van KPN zijn vanmorgen in het noorden van het land flink overbelast geweest omdat mensen elkaar massaal bellen wegens de sneeuwval. "Mensen krijgen een in-gesprek-toon of geen verbinding. Dus het is zaak gewoon een paar keer te proberen, dan lukt het wel'', aldus een woordvoerder van KPN.

* Huldiging uitgesteld
    Schaatser Sven Kramer wordt donderdag niet gehuldigd. De gemeente Heerenveen heeft de huldiging afgelast in verband met het extreme weer in de noordelijke provincie. Kramer werd 20 februari in de Finse plaats Seinajoki wereldkampioen bij de junioren. De inwoner van het Friese plaatsje Oudeschoot zegevierde op drie van de vier afstanden.

* Thuiszorg op tractor
    In het Friese Akkrum heeft een verzorgster van thuiszorgorganisatie het Friese Land een tractor ingezet om een jarige cliënte in Friesland te helpen. Mevrouw Bottema is vandaag 64 jaar geworden en was heel blij met de hulp. De vraag is of de jarige nog meer bezoek krijgt. Het Friese Land heeft alle 2000 medewerkers, ook degenen die vrij waren, aan het werk gezet. Daardoor en door de hulp van familie en buren van hulpbehoevenden gaat de zorg prima, aldus de thuiszorgorganisatie

NOS
    Vooruitzichten van het KNMI:

Er komt nog meer bij!
    quote:
    Het KNMI verwacht nog meer sneeuw en heeft extra waarschuwingen uitstaan. Niet alleen het noorden en westen krijgen er nog sneeuw bij maar in het hele land sneeuwt het vandaag. Bovendien kan het door het sneeuwdek in de nacht van donderdag op vrijdag streng vriezen met plaatselijk temperaturen van 10 tot 15 graden onder nul. Mogelijk wordt dat de koudste nacht in maart sinds 1971. Het winterse weer met vorst en sneeuw houdt dus nog aan, maar na het weekeinde wordt het waarschijnlijk minder koud.

[ Bericht 1% gewijzigd door NorthernStar op 06-03-2005 07:22:46 ]
      Milf donderdag 3 maart 2005 @ 04:15:42 #2
    16000 nikky
    Paars is het nieuwe rood!
    pi_25341913
    Ondanks de problemen.

Sneeuw
    👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
    Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
    Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
    pi_25341915
    Het sneeuwt.
    Das toch niks nieuws?
      † In Memoriam † donderdag 3 maart 2005 @ 04:20:43 #4
    21290 NorthernStar
    Insurgent
    pi_25341918
    quote:
    Op donderdag 3 maart 2005 04:15 schreef nikky het volgende:
    Ondanks de problemen.

Sneeuw
    Hier ook hoor.

Ben helemaal in een soort kerststemming.
      donderdag 3 maart 2005 @ 04:21:04 #5
    50442 DaMook
    Lonely together ( Miss u Caro)
    pi_25341919
    quote:
    Mogelijk wordt dat de koudste nacht in maart sinds 1971
    Quote uit de laatste quote uit de OP.

Ik moet komende nacht heel de nacht buitenlopen -10 tot -15 k-k-k-koud Verder vind ik de sneeuw op zich wel leuk jammer dat het ook zoveel narigheid meebrengt. Hier (Eindhoven/Valkenswaard) heeft trouwens heel de dag niets gelegen en is het pas vanavond begonnen met sneeuwen, nu ligt er een centimeter of 2 en het is net weer begonnen met sneeuwen . Ik had eigenlijk gehoopt op zo'n dik pak als in het noorden, maar is mischien maar goed dat het hier nog niet zo erg is .
    The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
    I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
      donderdag 3 maart 2005 @ 04:22:21 #6
    19840 Libris
    Live from Singapore
    pi_25341921
    Mooie OP

Eigenlijk baal ik er wel een beetje van dit ik niet in Nederland zit... had het graag willen meemaken...

Ach ja, 31 graden is ook wel ok...
    pi_25341922
    eindelijk eens een aparte winter met echt veel sneeuw, zit ik in het buitenland
    pi_25341926
    sneeuw
    pi_25341930
    Geweldig die kou! Dit stelt me in staat mijn ijs sculpturen te maken !
    underground forever baby
      † In Memoriam † donderdag 3 maart 2005 @ 04:35:01 #10
    21290 NorthernStar
    Insurgent
    pi_25341935
    quote:
    Op donderdag 3 maart 2005 04:21 schreef DaMook het volgende:

[..]

Ik moet komende nacht heel de nacht buitenlopen -10 tot -15 k-k-k-koud
    Holy crap!

Dat wordt echt afzien.

Vanmorgen en vrijdagochtend kan het wel weer een puinhoop worden. Als alles stijfbevriest wordt het spekglad.

pi_25341937
    En nu maar hopen dat morgen de trein niet rijdt
    underground forever baby
      donderdag 3 maart 2005 @ 04:43:18 #12
    66186 foetre
    Wielren en Hardloop addict
    pi_25341943
    quote:
    Op donderdag 3 maart 2005 04:35 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Holy crap!

Dat wordt echt afzien.

Vanmorgen en vrijdagochtend kan het wel weer een puinhoop worden. Als alles stijfbevriest wordt het spekglad.

maar goed dat ik met de auto van me ouders naar me werk ben rij ik mijn pimpride tenminste ni aan gort
      donderdag 3 maart 2005 @ 05:01:58 #13
    14795 socko
    "Have a nice day"
    pi_25341949
    quote:
    Op donderdag 3 maart 2005 04:22 schreef Libris het volgende:
    Mooie OP

Eigenlijk baal ik er wel een beetje van dit ik niet in Nederland zit... had het graag willen meemaken...

Ach ja, 31 graden is ook wel ok...
    Ik zag gisteren in je post dat het snachts ook zo warm is, heb je daar geen last van met slapen?
    Of is airco daar standaart?
      donderdag 3 maart 2005 @ 09:03:39 #14
    84309 pooier
    bling bling
    pi_25342572
    topic #55445489789465 over sneeuw
    copyright 2006
    pi_25342842
    wheeee...problemen in weesp...geen treinen tussen lelystad en weesp
    nouja...maar afzien en thuiszitten
      donderdag 3 maart 2005 @ 09:36:37 #16
    27148 raimen
    SPEED IS SWEET
    pi_25342925
    quote:
    Op donderdag 3 maart 2005 04:21 schreef DaMook het volgende:

[..]

Ik moet komende nacht heel de nacht buitenlopen
    U bent niet alleen
    Bruno....Ik zal je missen vriend
    To Protect and to Serve
    U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
    Toezicht is gezond!
      donderdag 3 maart 2005 @ 09:39:57 #17
    1986 Jane
    agnostic dyslexic insomniac
    pi_25342967
    quote:
    In de roemruchte winter van 1979 viel er 'slechts' tussen de 10 en 15 centimeter. De harde wind - kracht 7 tot 8 - zorgde er echter voor dat de sneeuw ging jagen en op sommige plaatsen opeenhoopte tot sneeuwduinen van 3 of 4 meter hoog. Iets dergelijks zou ook vandaag kunnen gebeuren, want het gaat aan het einde van de dag behoorlijk waaien. De noordoostenwind zal matig tot vrij krachtig zijn, zo luidt de voorspelling.
    Deze winter kan ik me nog wel herinneren. We waren toen toevallig net met mijn tante en 2 neefjes een weekendje naar Centerparcs. Totaal ingesneeuwd! Mijn ouders moesten maandag werken, maar we konden gewoon niet weg. Wij kinderen vonden het prachtig natuurlijk!
    Lying awake, wondering if there is a Dog...
    Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
    pi_25343001
    weet iemand iets over het treinverkeer vanuit apeldoorn naar amersfoort. en amersfoort naar schiphol???
    Slapelopze nachten? Daar lig ik niet wakker van....
      donderdag 3 maart 2005 @ 09:43:40 #19
    1986 Jane
    pi_25343025
    quote:
    Op donderdag 3 maart 2005 09:29 schreef enlightenedwizza het volgende:
    wheeee...problemen in weesp...geen treinen tussen lelystad en weesp
    nouja...maar afzien en thuiszitten
    Naarden-Bussum calling.

Geen treinen naar Utrecht. Geen treinen naar Almere. Wel een trein naar Weesp gezien, maar toen ik daar in stapte riepen ze al om dat er vanuit Weesp geen treinen richting Almere en Schiphol gingen.
    Tja, en ik moest vandaag naar Den Haag. Heb de reis maar afgeblazen. Als ik niet in Utrecht of op Schiphol kan komen, heeft het toch geen zin meer. Áls ik dan nog aankom, ben ik toch veel te laat voor de vergadering.
      donderdag 3 maart 2005 @ 09:45:16 #20
    1986 Jane
    pi_25343052
    quote:
    Op donderdag 3 maart 2005 09:42 schreef E- het volgende:
    weet iemand iets over het treinverkeer vanuit apeldoorn naar amersfoort. en amersfoort naar schiphol???
    Amersfoort - Schiphol zet ik grote vraagtekens bij. In ieder geval kun je dan niet via Weesp rijden. Heel misschien wel via Amsterdam CS. (?)
    pi_25343075
    quote:
    Op donderdag 3 maart 2005 09:43 schreef Jane het volgende:

[..]

Naarden-Bussum calling.

Geen treinen naar Utrecht. Geen treinen naar Almere. Wel een trein naar Weesp gezien, maar toen ik daar in stapte riepen ze al om dat er vanuit Weesp geen treinen richting Almere en Schiphol gingen.
    Tja, en ik moest vandaag naar Den Haag. Heb de reis maar afgeblazen. Als ik niet in Utrecht of op Schiphol kan komen, heeft het toch geen zin meer. Áls ik dan nog aankom, ben ik toch veel te laat voor de vergadering.
    ach...ik probeer 't om een uurtje of 1-2 nog een keer, mocht ik nog op m'n werk kunnen komen kan ik nog iets doen (en krijg hele dag betaald )
    pi_25343077
    gadverredamme.. ik waag het er wel op, als ik 2 uur moet wachten ga ik erweer vandoor \
    Slapelopze nachten? Daar lig ik niet wakker van....
      donderdag 3 maart 2005 @ 13:22:55 #23
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_25346193
    quote:
    KLAZIENAVEEN - Het dak van een supermarkt in Klazienaveen is woensdagnacht onder de sneeuwlast bezweken. Volgens een woordvoerder van deze Welkoopvestiging is een dakdeel van 600 vierkante meter naar beneden gekomen.

Er zijn geen gewonden gevallen. De kans is groot dat het drie jaar oude pand als verloren moet worden beschouwd. Klik hier !

Het bedrijf, dat ondermeer strooizout en sneeuwschuivers verkoopt, had woensdag met topdrukte te maken. Er volgt nog een onderzoek naar de oorzaak van de instorting.
    Revenge of the Snow!
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_25346319
    quote:
    Op donderdag 3 maart 2005 04:26 schreef Quickie_Bat het volgende:
    sneeuw
    bij jou ook zoveel
    I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
      donderdag 3 maart 2005 @ 13:48:07 #25
    73259 Monus
    ¡Viva España, coño!
    pi_25346503
    En ik heb dit jaar nog geen vlokje gezien
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')