abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Jubileum moderator zondag 27 februari 2005 @ 21:32:44 #1
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_25287385
In mijn zwangerschap verslond ik boeken over zwanger zijn en alles wat erbij hoorde. Boeken met foto's waren helemaal favoriet, zwijmelend zat ik over plaatjes gebogen van een klein boontje om vervolgens in gedachten voor te stellen dat dat boontje ook in mijn buik groeide.

Na de zwangerschap waren boeken over Baby's eerste jaar ook erg leuk om te lezen maar het meeste had ik toch aan boeken over (kinder)ziektes en wat ik daar vervolgens aan kon doen.
Boeken over opvoeden heb ik, onvoorbereid als ik nou eenmaal ben, eigenlijk nooit gelezen.

Laatst had ik het daarover met een vriendin, die dat ook nooit had gedaan, en ik vroeg me af wie dan al die boeken leest. Als je kijkt in het hoekje "opvoeden" in de bibliotheek, de boekenwinkel (of voor de internetmensen bol. com) staat het vol met allerhande uitgaven die allemaal betrekking hebben om je kind zo liefdevol, veilig of zelfs met harde hand klaar te maken voor de wereld.

Lezen jullie wel boeken over opvoeden? Welke zou je dan je mede-users kunnen aanraden? Wat vinden jullie eigenlijk van dit soort boeken, nodig of onzin?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_25288014
Hoekje 'opvoeden' op internet: www.askdrsears.com. En natuurlijk de diverse internetfora. Boeken zijn ook leuk. Maar ik vind 't gewoon leuk om alle stijlen met elkaar te vergelijken, we hebben 't nog niet echt nodig nu.. Je kunt hooguit zeggen dat ik nu kan kiezen tusen een tik op de vingers als ze ergens niet aan mag komen of haar ergens mee afleiden en zeggen 'Nee, dat is niet van Myrthe, dat is van papa/mama/.. (ik kies 't laatste).

[ Bericht 2% gewijzigd door poemojn op 27-02-2005 22:14:50 ]
pi_25288704
Ik heb de boeken van Tracy hogg een tijd lang graag gelezen, over baby en peutergedrag. Praktische tips, en vooral de herkenning van lastige situaties vond ik leuk. Wel wat Amerikaans en overtrokken zo nu en dan.
Zolang er was is, is er leven.
  † In Memoriam † zondag 27 februari 2005 @ 22:38:43 #4
43556 miss_dynastie
pi_25288710
Gezien de belangstelling voor het tv-programma, wil ik dit boek even noemen. 13,77 euro bij Bol. Tis in het Engels, maar misschien komt er nog een Nederlandse versie? Wij schaffen em in elk geval binnenkort aan, beter te vroeg dan te laat :

zondag 27 februari 2005 @ 23:39:51 #5
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25290048
Ik heb nog wel wat dingen die misschien goed zijn om te beseffen:

1. Een kind komt ter wereld als een blanko blaadje vol potentieel
2. Een kind heeft bij geboorte slechts twee angsten, die voor vallen, en die voor lawaai
3. De eerste woordjes die de meeste kinderen leren naast "mama" en "papa" zijn "nee" en "niet doen", en zo is het begin gemaakt van het vernietigen van de vrije denker in het kind, hoe meer je een kind in het "gareel" jaagt, hoe minder creatief het kind later zal zijn
4. Een kind komt ter wereld zonder zelfbeeld, en baseert later zijn zelfbeeld op basis van hoe de wereld om hem heen op hem over komt (voila, de geboorte van het ego, handle with care)
5. Kinderen tot 4 jaar kunnen nog niet voor zichzelf zorgen en daarom is absolute & onvoorwaardelijke liefde van levensbelang, dit geeft het kind namelijk het idee dat het goed met hem/haar komt, straffen door tijdelijk de liefde terug te trekken (negeren) kan als zeer traumatisch worden ervaren en kan een kind voorgoed tekenen

Staat dit ook in de boeken? Weet iemand dat?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_25298286
Nog meer opvoeden online;
Radio-uitzendingen dubbel-O

Hallulama, iemand bij Dubbel-O heeft dat over dat 'nee zeggen' wel eens gezegd, was een 80-jarige 9oid) pedagoge, ik wil wel even kijken of ik die uitzending kan terugvinden.

/edit
Was dus een 90-jarige psychiater
Je kunt hier meer info vinden.

[ Bericht 28% gewijzigd door poemojn op 28-02-2005 13:47:33 ]
  maandag 28 februari 2005 @ 13:55:19 #7
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_25298465
quote:
Op zondag 27 februari 2005 23:39 schreef Hallulama het volgende:
Ik heb nog wel wat dingen die misschien goed zijn om te beseffen:

1. Een kind komt ter wereld als een blanko blaadje vol potentieel
Dat ben ik niet met je eens, als je hiermee doelt op het zgn 'tabula rasa'-idee (tabula rasa betekent letterlijk zoiets als onbeschreven blad).
Een kind heeft weliswaar nog niks meegemaakt op het moment dat het geboren wordt (de in-de-buik ervaringen even achterwege latend), maar dat betekent niet dat een kind alles kan worden. Daarvoor is talent nodig, naast natuurlijk motivatie.
Het moet erin zitten, anders komt het er niet uit.
Het gaat om nature (genen) én nurture (opvoeding in de ruimste zin des woord).

En voor wat betreft je andere uitgangspunten, ook daar zou ik wel graag wat kanttekeningen bij willen plaatsen, maar dat gaat wat ver, gezien het onderwerp dat Lois in dit topic aanzwengelt.
Overigens komt het me behoorlijk over als een of andere dogmatische leer, en dan zal het vast wel terug te vinden zijn in boeken. Of heb je het zelf bedacht?
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
  maandag 28 februari 2005 @ 14:16:58 #8
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25298792
Het feit dat ik het zo duidelijk stel doet overkomen dat het een dogmatische leer zou zijn, ik kan het me goed voorstellen.

Ik heb 't van Brian Tracey, waar hij 't vandaan heeft weet ik niet, maar betrek er gewoon wat biologie (instinct) bij, plus een vleugje psychologie, voeg wat logisch nadenken toe, mix het met wat oosterse filosofieen, en je komt een heel eind.

Met blanko blaadje doel ik niet op talenten, ik doel op een ongeconditioneerd schepsel zonder enige vooroordelen t.o.v. wat dan ook.

Je vind 't ver gaan gezien het onderwerp dat Lois in dit topic aanzwengelt, en ik zeg u, de mens is wat dit onderwerp betreft al duizenden jaren NIET VER GENOEG gegaan.

Wat de ouders niet weten, kunnen ze ook hun kinderen niet leren, hence the human drama.

---

In order to investigate the need of a child for love and touch, an
experiment was carried out in Russia with appalling consequences. A group
of new born orphans were denied all forms of human contact. They were
bottle fed and cleaned in complete silence and with the minimum of contact
for several weeks. Tragically the experiment was stopped too late and 90% of
the babies shrivelled up and actually died. They died of grief. The effect is
now known as Infant Grief-Death Syndrome. Babies can die of a broken
heart

Children that are denied high quality touching love in the first three or
even up to eight years of their lives always develop some form of personality
problem or deficiency. This is made manifest in the form of an inadequate
Self Image in later years, and they will spend the rest of their lives
compensating for this deficiency, rather than maximising their potential as
human beings.
  maandag 28 februari 2005 @ 16:01:06 #9
109497 Icaä
pi_25299796
Het gaat wel erg off topic hier. Van de stelling dat je kinderen tot 4 jaar niet mag negeren als straf, tot het volledig uitsluiten van baby's van enig lichamelijk of emotioneel contact. Met het eerste ben ik het beslist niet eens; even een kind uit een ongewenste situatie halen is een uitstekende manier om hem of haar te doen beseffen dat wat het deed niet kan. En dan bedoel ik bijvoorbeeld het slaan van een ander kindje. Dat heeft niks te maken met het vermoorden van een creatieve geest.
Je andere verhaal over de russische babytjes kende ik. Geen zinnig mens zal dit normaal gedrag jegens een baby vinden. Ik vind het niet gek dat de babytjes daar uiteindelijk aan overlijden.

Enfin, ik stel voor dat we deze discussie ofwel elders voortzetten, ofwel afsluiten. Hier hoort-ie in ieder geval niet.

Over opvoedingsboeken gesproken: ik heb er wel een paar in de kast staan, maar moet zeggen dat ik ze zelden inkijk. Alleen als ik echt denk dat er een probleem is, bijvoorbeeld ten aanzien van slaapgedrag, of eetgedrag.

Het enige waar ik veel aan gehad heb, is een boekje over problematisch slapen bij kinderen. Zal eens kijken of ik dat nog ergens kan opdiepen.
  maandag 28 februari 2005 @ 16:35:58 #10
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25300088
Lois zegt: "Boeken over opvoeden heb ik, onvoorbereid als ik nou eenmaal ben, eigenlijk nooit gelezen."

Icaä, waarom is het praten over zaken aangaande het opvoeden van kinderen dan off-topic? Het dekt de vraag over boeken over opvoeding, ik vraag me immers af of dergelijke boeken ook dergelijke verhalen behandelen, zo ja, welk boek is dat dan?
pi_25356414
Vond ik leuk om te lezen als 'tegenwicht' tegen de gewone opvoedboeken:

quote:
Het misverstand opvoeding
Ouders spelen een wezenlijke rol in het kinderleven - het is alleen niet de rol die zij denken. In Het misverstand opvoeding blijkt dat de invloed van ouders in veel opzichten wordt overschat, door henzelf maar ook door vakmensen en therapeuten.
In dit boek betoogt Judith Harris dat de persoonlijkheid van een kind - en daarmee succes of falen in het latere leven - grotendeels door andere kinderen wordt gevormd, en dus niet door de ouders! Fel en humoristisch bekritiseert zij gangbare opvattingen over opvoeding en de rol daarbij van erfelijkheid en omgeving. Zij ondersteunt bovendien haar beweringen met een stortvloed aan voorbeelden uit de praktijk en met wetenschappelijke gegevens uit de meest uiteenlopende bronnen.
Het misverstand opvoeding is ondertussen geen pleidooi tegen opvoeding. Ouders hebben natuurlijk wel degelijk een zeer belangrijke functie en kunnen op vele manier wél invloed uitoefenen. Judith Harris pleit voor een herwaardering van de rol van ouders, voor de erkenning van hun werkelijke verantwoordelijkheid, en tegen nodeloze schuldgevoelens over het resultaat van de opvoeding van hun kinderen.
Meer info: recensie in het Reformatorisch Dagblad.
  vrijdag 4 maart 2005 @ 08:36:22 #12
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25359292
Vergeet niet dat het meestal de ouders zijn die bepaalde ervaringen van kinderen achteraf kunnen beinvloeden door goede tekst en uitleg te geven wat betreft het voorval, en eventueel toekomstige nare ervaringen op die manier kunnen voorkomen.
  vrijdag 4 maart 2005 @ 14:14:56 #13
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_25363517
Het geminachte kind van Guus Kuijer heb ik ooit gelezen en vond er wel wat kernen van waarheid in zitten. Zou het misschien nog eens moeten lezen!

Nog iemand dat gelezen?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  vrijdag 4 maart 2005 @ 17:07:09 #14
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25365889
Ik niet, maar de titel komt aardig overeen met wat Alan Watts (een filosoof uit de vorige eeuw) ooit zei:

When we bring children into the world we play awful games with them.

Instead of being quite direct with our children and saying:

- How do you do?
- Welcome to the human race.
- Now, my dear, we are playing some very complicated games.
- And these are the rules of the games we are playing.
- I want you to understand them, and then you learn them, and then when you get a little bit older you may be able to think up some better rules.

...we say:

- You are here on probation, you understand that?
- And maybe, when you grow up a bit, you'll be acceptable.
- But until then you should be seen and not heard.
- You're a mess, and you got to be educated and schooled and whipped until you're human.

vrijdag 4 maart 2005 @ 19:51:04 #15
34891 melonovy
La Kutschie
pi_25368283

De do's & don'ts van de opvoeding. Vorig jaar december gekregen, leuk boekje. Leest lekker weg, op sommige punten erg herkenbaar, wat je begrip voor een kind zou kunnen versterken.
quote:
In dit boekje onderzoekt Steven Pont op een originele manier de do's en don'ts van de opvoeding. Het gaat er niet alleen om hoe je je kind op zou kunnen voeden, maar dit boekje belicht vooral de vraag hoe het is om opgevoed te worden. Je wordt uitgedaagd je werkelijk in te leven in de situatie van je kind. En om je daarbij te helpen heeft de auteur een boeiend gedachten-experiment bedacht...
bron: http://www.unieboek.nl
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 4 maart 2005 @ 20:03:30 #16
34891 melonovy
La Kutschie
pi_25368477
Op de site van unieboek kun je trouwens veel boeken vinden, als je zoekt onder non-fictie boeken, zie je o.a. het volgende schema van onderwerpen:
MOM - Gezondheid
MOM - Lifestyle
MOM - Op de groei
MOM - Opvoeding
MOM - Ouderschap
MOM - Psychologie

Met per categorie de nodige lectuur, handige site!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_25370108
Dat boek van Pont klinkt leuk Melonovy, de omschrijving maakt me nieuwsgierig maar ik was bij Big Brother-weet ik welk deel ook helemaal weg van hem. Ik ga het lezen!
mooi he, alles
  vrijdag 4 maart 2005 @ 21:51:53 #18
53149 MasterPeace
Venus in Steenbok
pi_25370158
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 17:07 schreef Hallulama het volgende:
Ik niet, maar de titel komt aardig overeen met wat Alan Watts (een filosoof uit de vorige eeuw) ooit zei:

When we bring children into the world we play awful games with them.

Instead of being quite direct with our children and saying:

- How do you do?
- Welcome to the human race.
- Now, my dear, we are playing some very complicated games.
- And these are the rules of the games we are playing.
- I want you to understand them, and then you learn them, and then when you get a little bit older you may be able to think up some better rules.

...we say:

- You're a mess, and you got to be educated and schooled and whipped until you're human.

Hallulama, ken je de boeken van de Zwitserse psycho-analiste Alice Miller? Wat zij daarin schrijft komt wel overeen met wat jij hier terecht allemaal naar voren brengt!
quote:
Kinderen worden gevormd door het gezin waarin ze opgroeien. En ook als zij later hun ouders bekritiseren of zelfs helemaal met hen breken, kunnen ze niet verhinderen dat ingesleten gedrags- en reactiepatronen hun leven en relaties blijven beïnvloeden. Veel mensen maken daar geen gedachten aan vuil en herhalen eenvoudigweg met hun kinderen wat zij zelf hebben ervaren. Tot ze er op een bepaald moment tot hun verdriet en verbazing achterkomen dat het hun in de relatie met hun kinderen of partner aan dezelfde innerlijke vrijheid ontbreekt die ze zichzelf in hun jeugd zozeer hadden gewenst. In In den beginne was er opvoeding laat Alice Miller zien hoe de verschillende ervaringen van de kindertijd doorwerken in het dagelijks leven in de volwassenheid en hoe de vroegste levenservaringen van een kind steeds zullen terugslaan op de maatschappij als geheel. En hoe die stigma's kunnen worden overwonnen.

Alice Miller

In den beginne was er opvoeding
ISBN 90 2692 709 6
"Veel naoorlogse Nederlandse architecten moeten ervan overtuigd zijn
dat iemands levensgeluk evenredig toeneemt met de omvang van zijn ramen."
Benno Barnard
pi_25370211
quote:
Er wordt al lang niet meer op deze manier met kinderen omgegaan, in de tijd van die filosoof was dit wellicht relevant en dan ook vernieuwend, maar nu slaat het echt nergens meer op.
mooi he, alles
  vrijdag 4 maart 2005 @ 21:56:39 #20
34891 melonovy
La Kutschie
pi_25370227
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 21:49 schreef phileine het volgende:
Dat boek van Pont klinkt leuk Melonovy, de omschrijving maakt me nieuwsgierig maar ik was bij Big Brother-weet ik welk deel ook helemaal weg van hem. Ik ga het lezen!
Jah daar ken ik hem van! Hij is goed en leuk!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_25370231
Leuk dat je die Alice Miller noemt.
Met opvoedkundige boeken kun je het beste heel zorgvuldig omgaan.
Om mijn eigen opvoeding te verwerken waren boeken als die van Alice Miller zeer geschikt, om mijn dochter op te voeden verkies ik 'Het misverstand opvoeding'.
  vrijdag 4 maart 2005 @ 22:12:42 #22
109497 Icaä
pi_25370512
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 21:55 schreef phileine het volgende:

[..]

Er wordt al lang niet meer op deze manier met kinderen omgegaan, in de tijd van die filosoof was dit wellicht relevant en dan ook vernieuwend, maar nu slaat het echt nergens meer op.
Dat geldt helaas voor meer dingen die door deze Hallulama worden geponeerd hier, ideeën over opvoeding die werkelijk van alle realiteit gespeend zijn
Of in het beste geval de indruk van 'beste stuurman aan wal' geven.
pi_25370599
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 14:14 schreef Sugar het volgende:
Het geminachte kind van Guus Kuijer heb ik ooit gelezen en vond er wel wat kernen van waarheid in zitten. Zou het misschien nog eens moeten lezen!

Nog iemand dat gelezen?
heb ik ook gelezen maar ik kan me er nauwelijks meer iets van herinneren... vond het toen ook wel ok. moet hier nog ergens staan, dus ik ga 't ook nog es herlezen. bedankt voor de tip!
  vrijdag 4 maart 2005 @ 22:32:07 #24
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25370885
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 21:55 schreef phileine het volgende:

[..]

Je hebt waarschijnlijk wel gelijk, ik vond 't alleen wel matchen met de titel "Het geminachte kind", een boek wat overigens ook al weer 25 jaar oud is.
  vrijdag 4 maart 2005 @ 22:35:35 #25
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25370969
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 22:12 schreef Icaä het volgende:

[..]

Of in het beste geval de indruk van 'beste stuurman aan wal' geven.
Zeg je dat ook tegen jezelf, als je bijvoorbeeld commentaar hebt op de politieke gang van zaken in Nederland?

*spiegel*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')