Dat ben ik niet met je eens, als je hiermee doelt op het zgn 'tabula rasa'-idee (tabula rasa betekent letterlijk zoiets als onbeschreven blad).quote:Op zondag 27 februari 2005 23:39 schreef Hallulama het volgende:
Ik heb nog wel wat dingen die misschien goed zijn om te beseffen:
1. Een kind komt ter wereld als een blanko blaadje vol potentieel
Meer info: recensie in het Reformatorisch Dagblad.quote:Het misverstand opvoeding
Ouders spelen een wezenlijke rol in het kinderleven - het is alleen niet de rol die zij denken. In Het misverstand opvoeding blijkt dat de invloed van ouders in veel opzichten wordt overschat, door henzelf maar ook door vakmensen en therapeuten.
In dit boek betoogt Judith Harris dat de persoonlijkheid van een kind - en daarmee succes of falen in het latere leven - grotendeels door andere kinderen wordt gevormd, en dus niet door de ouders! Fel en humoristisch bekritiseert zij gangbare opvattingen over opvoeding en de rol daarbij van erfelijkheid en omgeving. Zij ondersteunt bovendien haar beweringen met een stortvloed aan voorbeelden uit de praktijk en met wetenschappelijke gegevens uit de meest uiteenlopende bronnen.
Het misverstand opvoeding is ondertussen geen pleidooi tegen opvoeding. Ouders hebben natuurlijk wel degelijk een zeer belangrijke functie en kunnen op vele manier wél invloed uitoefenen. Judith Harris pleit voor een herwaardering van de rol van ouders, voor de erkenning van hun werkelijke verantwoordelijkheid, en tegen nodeloze schuldgevoelens over het resultaat van de opvoeding van hun kinderen.
bron: http://www.unieboek.nlquote:In dit boekje onderzoekt Steven Pont op een originele manier de do's en don'ts van de opvoeding. Het gaat er niet alleen om hoe je je kind op zou kunnen voeden, maar dit boekje belicht vooral de vraag hoe het is om opgevoed te worden. Je wordt uitgedaagd je werkelijk in te leven in de situatie van je kind. En om je daarbij te helpen heeft de auteur een boeiend gedachten-experiment bedacht...
Hallulama, ken je de boeken van de Zwitserse psycho-analiste Alice Miller? Wat zij daarin schrijft komt wel overeen met wat jij hier terecht allemaal naar voren brengt!quote:Op vrijdag 4 maart 2005 17:07 schreef Hallulama het volgende:
Ik niet, maar de titel komt aardig overeen met wat Alan Watts (een filosoof uit de vorige eeuw) ooit zei:
When we bring children into the world we play awful games with them.
Instead of being quite direct with our children and saying:
- How do you do?
- Welcome to the human race.
- Now, my dear, we are playing some very complicated games.
- And these are the rules of the games we are playing.
- I want you to understand them, and then you learn them, and then when you get a little bit older you may be able to think up some better rules.
...we say:
- You are here on probation, you understand that?
- And maybe, when you grow up a bit, you'll be acceptable.
- But until then you should be seen and not heard.
- You're a mess, and you got to be educated and schooled and whipped until you're human.
quote:Kinderen worden gevormd door het gezin waarin ze opgroeien. En ook als zij later hun ouders bekritiseren of zelfs helemaal met hen breken, kunnen ze niet verhinderen dat ingesleten gedrags- en reactiepatronen hun leven en relaties blijven beïnvloeden. Veel mensen maken daar geen gedachten aan vuil en herhalen eenvoudigweg met hun kinderen wat zij zelf hebben ervaren. Tot ze er op een bepaald moment tot hun verdriet en verbazing achterkomen dat het hun in de relatie met hun kinderen of partner aan dezelfde innerlijke vrijheid ontbreekt die ze zichzelf in hun jeugd zozeer hadden gewenst. In In den beginne was er opvoeding laat Alice Miller zien hoe de verschillende ervaringen van de kindertijd doorwerken in het dagelijks leven in de volwassenheid en hoe de vroegste levenservaringen van een kind steeds zullen terugslaan op de maatschappij als geheel. En hoe die stigma's kunnen worden overwonnen.
Er wordt al lang niet meer op deze manier met kinderen omgegaan, in de tijd van die filosoof was dit wellicht relevant en dan ook vernieuwend, maar nu slaat het echt nergens meer op.quote:- You are here on probation, you understand that?
- And maybe, when you grow up a bit, you'll be acceptable.
- But until then you should be seen and not heard.
- You're a mess, and you got to be educated and schooled and whipped until you're human.
Jah daar ken ik hem van! Hij is goed en leuk!quote:Op vrijdag 4 maart 2005 21:49 schreef phileine het volgende:
Dat boek van Pont klinkt leuk Melonovy, de omschrijving maakt me nieuwsgierig maar ik was bij Big Brother-weet ik welk deel ook helemaal weg van hem. Ik ga het lezen!
Dat geldt helaas voor meer dingen die door deze Hallulama worden geponeerd hier, ideeën over opvoeding die werkelijk van alle realiteit gespeend zijnquote:Op vrijdag 4 maart 2005 21:55 schreef phileine het volgende:
[..]
Er wordt al lang niet meer op deze manier met kinderen omgegaan, in de tijd van die filosoof was dit wellicht relevant en dan ook vernieuwend, maar nu slaat het echt nergens meer op.
heb ik ook gelezen maar ik kan me er nauwelijks meer iets van herinneren...quote:Op vrijdag 4 maart 2005 14:14 schreef Sugar het volgende:
Het geminachte kind van Guus Kuijer heb ik ooit gelezen en vond er wel wat kernen van waarheid in zitten. Zou het misschien nog eens moeten lezen!
Nog iemand dat gelezen?
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk, ik vond 't alleen wel matchen met de titel "Het geminachte kind", een boek wat overigens ook al weer 25 jaar oud is.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 21:55 schreef phileine het volgende:
[..]
Er wordt al lang niet meer op deze manier met kinderen omgegaan, in de tijd van die filosoof was dit wellicht relevant en dan ook vernieuwend, maar nu slaat het echt nergens meer op.
Zeg je dat ook tegen jezelf, als je bijvoorbeeld commentaar hebt op de politieke gang van zaken in Nederland?quote:Op vrijdag 4 maart 2005 22:12 schreef Icaä het volgende:
[..]
Of in het beste geval de indruk van 'beste stuurman aan wal' geven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |