abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25284271
Titels
- ing. ingenieur - HBO-titel na behalen van technische of natuurwetenschappelijke studies.
- ir. ingenieur - Universitaire titel na behalen van bul voor technische studies .
- mr. meester in de rechten - Graad na behalen van bul voor de universitaire rechtenstudie.
- bc. baccalaureus - Graad na afgeronding van studie aan HBO.
- drs. doctorandus - Graad na afgeronding universitaire studie..
- dr. doctor - Hoogste graad; te verkrijgen door promotieonderzoek.

(n.b. Deze Nederlandse titels blijven bestaan en beschermd, ook na invoering van de BAMA-structuur)

Indien je meerdere graden/ander soort titels (zoals prof.) hebt
enkele voorbeelden:
drs. + dr. -> dr.
ir. + dr. -> dr.ir.
ing. + dr. -> dr.ing
prof. + dr.ir. -> prof.dr.ir.

Nieuwe titels sinds BAMA-structuur
- B Bachelor - voor HBO-studies (bc. of ing.)
- M Master - voor HBO-studies (volgens mij wordt achter B of M vaak nog een afkorting van de studie gegeven)
- BA Bachelor of Arts - universitaire alfa- en gamma-studies
- BSc Bachelor of Science - universitaire bèta-studies

- MA Master of Arts - universitaire alfa- en gamma-studies (drs.)
- MSc Master of Science - universitaire bèta-studies (drs. of ir.)
- LL.M. Master of Laws - rechtenstudies (mr.)
- MBA Master of Business Administration - sommige bedrijfskundige studies (drs.)

- M.Phil. Master of Philosophy - research-master, voorbereidend op een Ph.D.
- M.D. Medicinae Doctor - arts ((nog) niet gepromoveerd) (drs.)
- D.V.M. Doctor of Veterinary Medicine - met universitaire opleiding tot dierenarts (drs.)
- Ph.D. Philosophiae Doctor - na gepromoveerd te zijn (dr.)

De toevoeging van "A" of "of Arts" en "Sc" of "of Science" is wettelijk voorbehouden aan universitaire graden, wat betreft alle andere achtervoegsels zijn HBO's vrij.

Aanspreekvormen op volgorde van hoog naar laag, bij meerdere titels alleen hoogste aanspreekvorm (bron wikipedia)
Hoogleraar (titel: prof.): Hooggeleerde Heer/Vouwe
Doctor (titel: dr./Ph.D.): Weledelzeergeleerde Heer/Vrouwe
Doctor honoris causa (titel: dr.h.c.): Weledelzeergeleerde Heer/Vrouwe
Ingenieur (titel: ir./ing./M.Sc./M.Eng.): Weledelgestrenge Heer/Vrouwe
Meester in de rechten (titel: mr./LL.M./M.A.): Weledelgestrenge Heer/Vrouwe
Doctorandusgraad (titel: drs./M.Sc./M.A.): Weledelgeleerde Heer/Vrouwe
Master (of Science/Arts/Business Administration) (titel: M.Sc./M.A./MBA): Weledelgeleerde Heer/Vrouwe
Bachelor (of Science/Arts) (titel: B./B.Sc./B.A.) of baccalaureus: Weledelgeleerde Heer/Vrouwe
Medicinae doctor (titel: M.D.): Weledelgeleerde Heer/Vrouwe
Registeraccountant (titel: RA): Weledelgeleerde Heer/Vrouwe

[ Bericht 0% gewijzigd door Singa op 27-02-2005 18:09:14 ]
pi_25297704
Bestaat BBA ook niet? Bachelor of Business Administration.
pi_25298319
Je hebt gelijk BBA bestaat ook. Overigens beweer ik ook niet dat OP volledig is, dus voeg maar toe als er iets mist.

Latijnse betekenis van de afkortingen:
BA - Baccalaureus Artium
BPhil - Baccalaureus Philosophiae
BSc - Baccalaureus Scientiae
LLB - Legum Baccalaureus
PhB - Philosophiae Baccalaureus

LLM - Legum Magister
MA - Magister Artium
MLit(t) - Magister Lit(t)erarum
MPhil - Magister Philosophiae
MSc - Magister Scientiae

LLD - Legum Doctor
MD - Medicinae Doctor
PhD - Philosophiae Doctor
pi_25353220
vraagje:

In nederland noemen we iemand die gepromoveerd is Doctor (dr.). Bestaat er voor ARTSEN (doktoren) in Nederland een titel? zijn zij ook dr. of zijn zij "gewoon" drs. ? Ik zie namelijk veel varianten: mijn huisartsen voeren de dr. titel op hun kaartjes, sommige artsen zijn drs. en andere artsen doen dit: "Jan Jansen, arts"

Wat is nu DE titel voor een arts in Nederland?
pi_25354761
Ik ben weledelgestreng .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 3 maart 2005 @ 23:32:25 #6
88233 Steve
Still the best.
pi_25355052
Word dat weledelgeleerde enzo nog wel gebruikt?
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_25355097
Tenzij een arts gepromoveerd is, is hij/zij geen doktor (wel een dokter natuurlijk). Ik weet alleen niet of het toegestaan is voor een niet gepromoveerde arts om toch de afkorting dr. te gebruiken, aangezien de titel doctor/dr. een beschermde titel is. Misschien wordt het gebruik van de afkorting dr. voor niet-gepromoveerde artsen gedoogd? Een afgestudeerde dokter is namelijk gewoon een drs. en mag geloof ik ook de titel 'arts' voeren na inschrijving bij een één of ander officieel orgaan.
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 23:18 schreef du_ke het volgende:
Ik ben weledelgestreng .
Dus Weledelgestrenge Heer de Boomknuffelaar?
pi_25355134
Zeer zeker.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_25364072
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 23:32 schreef alwaysthebest het volgende:
Volgens mij in bepaalde kringen nog wel, advocatuur ed., maar verder nauwelijks volgens mij.
pi_25364647
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 22:16 schreef Billy_Mack het volgende:
vraagje:

In nederland noemen we iemand die gepromoveerd is Doctor (dr.). Bestaat er voor ARTSEN (doktoren) in Nederland een titel? zijn zij ook dr. of zijn zij "gewoon" drs. ? Ik zie namelijk veel varianten: mijn huisartsen voeren de dr. titel op hun kaartjes, sommige artsen zijn drs. en andere artsen doen dit: "Jan Jansen, arts"

Wat is nu DE titel voor een arts in Nederland?
Singa schreef het al: een dokter is eigenlijk 'niks', het is ongebruikelijk dat een arts zich als 'drs' presenteert. Meestal als P. Pietjepuk, arts. Tenzij de persoon in kwestie gepromoveerd is. Dan wordt het wel dr. P. Pietjepuk, arts.

In Anglosaksische landen wordt deze man echter wel weer dr P. Pietjepuk, MD of - als hij gepromoveerd is - dr P. Pietjepuk, PhD

@ Singa: weet je al iets van de dec. sel ?
  vrijdag 4 maart 2005 @ 16:35:05 #11
1239 Singa
Fear me!
pi_25365545
Wat ik me trouwens wel afvraag: gebeurt het vaak in Nederland dat niet gepromoveerde artsen toch "dr." voor hun naam zetten en is dat dan "illegaal" gebruik van de titel en/of wordt dat gedoogd?
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 15:33 schreef maxfoto het volgende:
@ Singa: weet je al iets van de dec. sel ?
Nee nog niet, dit staat op de website van 't Erasmus MC: "Vóór 15 april 2005 ontvang je bericht of je bent toegelaten tot fase 2 van de decentrale selectieprocedure." Dus waarschijnlijk moet ik nog even geduld hebben.
pi_25368189
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 16:35 schreef Singa het volgende:
Nee nog niet, dit staat op de website van 't Erasmus MC: "Vóór 15 april 2005 ontvang je bericht of je bent toegelaten tot fase 2 van de decentrale selectieprocedure." Dus waarschijnlijk moet ik nog even geduld hebben.
balen dat wachten... ik duim voor je mee dat het lukt! is biomedische wetenschappen anders niets? en daarna instromen op het bachelor diploma?
  vrijdag 4 maart 2005 @ 20:14:37 #13
10580 dr_bob
 Not again
pi_25368638
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 15:33 schreef maxfoto het volgende:

[..]

Singa schreef het al: een dokter is eigenlijk 'niks', het is ongebruikelijk dat een arts zich als 'drs' presenteert.
Een arts is niet eigenlijk 'niks'. Je bent gewoon gemachtigd om de titel doctorandus te voeren zodra je doctoraal examen voltooid is. Alleen gebruikt de gemiddelde afgestudeerde geneeskundige de 'titel' arts en niet drs.

Ik vind het maar wildgroei dat ze het liefst allemaal dr. voor de naam zetten. Je wacht maar gewoon tot je promotieonderzoek. Maar in een aantal ziekenhuizen is het vaak onkunde van een secretaresse of een administratief persoon die meent dokter maar af te moeten korten tot dr.
pi_25368744
quote:
Op zondag 27 februari 2005 17:49 schreef Singa het volgende:
Indien je meerdere graden/ander soort titels (zoals prof.) hebt
enkele voorbeelden:
drs. + dr. -> dr.
ir. + dr. -> dr.ir.
ing. + dr. -> dr.ing
prof. + dr.ir. -> prof.dr.ir.
Volgens mij moet je ook onderscheid maken naar de studierichting. Stel iemand doet hts bouwkunde en mag dus de titel ing. voeren. Vervolgens doet deze persoon de TU en mag zich nu ir. noemen (dus géén ing. ir).
Maar stel dat iemand eerst ing. wordt in de bouwkunde en vervolgens ir. in de natuurkunde, dan zou het wél ing. ir. worden.

Althans, dat heb ik vaak zo gehoord.

* k_man is trouwens maar gewoon ir.
pi_25375097
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 19:45 schreef maxfoto het volgende:
balen dat wachten... ik duim voor je mee dat het lukt! is biomedische wetenschappen anders niets? en daarna instromen op het bachelor diploma?
Dank je. Ja inderdaad das minder, maar ik heb goede hoop en anders heb ik nog inloten (klasse C) en anders België (dat doe ik denk ik liever dan eerst biomedische wetenschappen) achter de hand.

Weledelgestrenge Heer K_man , ik weet het niet zeker, maar ik dacht altijd dat als je ir. en ing. bent dat dan ongeacht de studie(richting) de titel ing. "wegvalt", overigens komt de hoogste titel altijd eerst, dus sowieso nooit ing.ir. Weet iemand hoe het zit met drs. + ir.? Wordt dat "ir.drs.", of valt drs. dan weg (maar dat lijkt me stug)?
  zaterdag 5 maart 2005 @ 01:55:44 #16
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_25375244
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 01:44 schreef Singa het volgende:
Weet iemand hoe het zit met drs. + ir.? Wordt dat "ir.drs.", of valt drs. dan weg (maar dat lijkt me stug)?
Gewoon drs. ir., althans zo gebruikt mijn oom het altijd en lijkt het mij ook te kloppen.
pi_25377309
Yup, lijkt mij ook. Het impliceert namelijk ook weer geheel verschillende studierichtingen.

Hoewel ir. eigenlijk eerst zou moeten naar mijn idee, dus ir. drs.
pi_25379982
Ja idd ir. gaat voor drs.: http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/219/, de correcte volgorde is dr. mr. ir. drs. ing.
pi_25381815
zucht.. titels zijn toch niet belangrijk? als je net een titel hebt, maak je meteen visitekaartjes, maar na een tijdje toch niet meer? of zie ik iets over het hoofd? onbelangrijk denk ik
pi_25382160
Jij hebt zeker geen titel?

Nah, het is niet heel belangrijk, maar het is toch lullig als het verkeerd op je kaartje staat ofzo.
pi_25382288
Ik vind het wel interessant opzich, hoe dat allemaal zit. Trouwens zeker niet alleen voor visitekaartes, ook voor/tijdens/in officiele correspondentie/bepaalde gelegenheden/publicaties gebruik je ze, ik denk dat er veel mensen zijn die titels heel belangrijk vinden en zich beledigd zullen voelen als je hun titel(s) niet/verkeerd gebruikt.

Maar verder is er toch niets mis met een topic over titels in SES, zolang je je irl maar niet gaat voorstellen met "Aangenaam, doctorandus Piet Klaasen is de naam" oid, al zullen die er ook nog wel zijn.
pi_25393385
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 16:55 schreef k_man het volgende:
Jij hebt zeker geen titel?

Nah, het is niet heel belangrijk, maar het is toch lullig als het verkeerd op je kaartje staat ofzo.
Dat ben ik met je eens. Ik weet ook dat er mensen zijn die hun hele belangrijkheid van een titel af laten hangen. En dat begrijp ik dus niet eerlijk gezegd. En wees gerust... meer dan een titel zelfs (antwoord op jouw vraag)
  zondag 6 maart 2005 @ 12:08:22 #23
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_25393994
Over het wel/niet gebruik van titels:
Het is typisch (bekrompen) Nederlands: als je je kop boven het maaiveld uitsteekt, wordt het direct afgehakt...

Ik vind dat als iemand vier jaar keihard gewerkt heeft voor een promotie best zijn/haar dr. titel mag gebruiken (kop boven het maaiveld steekt) zonder kritiek te krijgen (zonder dat de kop wordt afgehakt). Ik bedoel, stel dat ik dr. zou worden, dan zou ik beretrots zijn...

Wat drs. (M.Sc/M.A) betreft ligt het er aan wat voor studie diegene gevolgd heeft. Op een een of andere manier beschouw ik de studie van een wiskundige of natuurkundige als zwaarder dan iemand die communicatiewetenschap heeft gestudeerd. Maar dat zal dan weer mijn eigen bekrompenheid zijn .
quote:
Bachelor (of Science/Arts) (titel: B./B.Sc./B.A.) of baccalaureus: Weledelgeleerde Heer/Vrouwe
Zeker weten? Heeft B.(Sc/A) dezelfde aanspreekvorm als M.Sc/M.A? Ik kan hier niets over vinden op de diverse taalsites.
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 23:32 schreef alwaysthebest het volgende:
Ja, ik heb bij een chique bank gewerkt waar aanspreekvormen in de aanhef en adressering van brieven aan clienten werd gebruikt.
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
  zondag 6 maart 2005 @ 14:53:29 #24
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_25396304
^ Voor wat betreft aanspreekvormen, in de advocatuur verschilt dat per kantoor en persoon. Sommigen zijn erg officieel en gebruiken dus "t.a.v. de weledelgestrenge heer mr. blah" o.i.d., anderen doen dat niet.
  zondag 6 maart 2005 @ 19:52:37 #25
1239 Singa
Fear me!
pi_25400568
quote:
Op zondag 6 maart 2005 12:08 schreef klnvntrbyt het volgende:
Over het wel/niet gebruik van titels:
Het is typisch (bekrompen) Nederlands: als je je kop boven het maaiveld uitsteekt, wordt het direct afgehakt...

Ik vind dat als iemand vier jaar keihard gewerkt heeft voor een promotie best zijn/haar dr. titel mag gebruiken (kop boven het maaiveld steekt) zonder kritiek te krijgen (zonder dat de kop wordt afgehakt). Ik bedoel, stel dat ik dr. zou worden, dan zou ik beretrots zijn...
Daar ben ik het wel mee eens eigenlijk . Maargoed, soms een beetje bescheidenheid kan ook geen kwaad denk ik.
quote:
Zeker weten? Heeft B.(Sc/A) dezelfde aanspreekvorm als M.Sc/M.A? Ik kan hier niets over vinden op de diverse taalsites.
Nee dat weet ik niet zeker, hier komen de titels Bachelor (B (iets)) baccalaureus (bc.) helemaal niet in voor nee. Er staat nog wel bij dat ing. dezelfde aanspreekvorm heeft als ir., maar niets over bc. of B.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')