Dus Weledelgestrenge Heer de Boomknuffelaar?quote:
Volgens mij in bepaalde kringen nog wel, advocatuur ed., maar verder nauwelijks volgens mij.quote:Op donderdag 3 maart 2005 23:32 schreef alwaysthebest het volgende:
Word dat weledelgeleerde enzo nog wel gebruikt?
Singa schreef het al: een dokter is eigenlijk 'niks', het is ongebruikelijk dat een arts zich als 'drs' presenteert. Meestal als P. Pietjepuk, arts. Tenzij de persoon in kwestie gepromoveerd is. Dan wordt het wel dr. P. Pietjepuk, arts.quote:Op donderdag 3 maart 2005 22:16 schreef Billy_Mack het volgende:
vraagje:
In nederland noemen we iemand die gepromoveerd is Doctor (dr.). Bestaat er voor ARTSEN (doktoren) in Nederland een titel? zijn zij ook dr. of zijn zij "gewoon" drs. ? Ik zie namelijk veel varianten: mijn huisartsen voeren de dr. titel op hun kaartjes, sommige artsen zijn drs. en andere artsen doen dit: "Jan Jansen, arts"
Wat is nu DE titel voor een arts in Nederland?
Nee nog niet, dit staat op de website van 't Erasmus MC: "Vóór 15 april 2005 ontvang je bericht of je bent toegelaten tot fase 2 van de decentrale selectieprocedure." Dus waarschijnlijk moet ik nog even geduld hebben.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 15:33 schreef maxfoto het volgende:
@ Singa: weet je al iets van de dec. sel ?
balen dat wachten... ik duim voor je mee dat het lukt! is biomedische wetenschappen anders niets? en daarna instromen op het bachelor diploma?quote:Op vrijdag 4 maart 2005 16:35 schreef Singa het volgende:
Nee nog niet, dit staat op de website van 't Erasmus MC: "Vóór 15 april 2005 ontvang je bericht of je bent toegelaten tot fase 2 van de decentrale selectieprocedure." Dus waarschijnlijk moet ik nog even geduld hebben.
Een arts is niet eigenlijk 'niks'. Je bent gewoon gemachtigd om de titel doctorandus te voeren zodra je doctoraal examen voltooid is. Alleen gebruikt de gemiddelde afgestudeerde geneeskundige de 'titel' arts en niet drs.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 15:33 schreef maxfoto het volgende:
[..]
Singa schreef het al: een dokter is eigenlijk 'niks', het is ongebruikelijk dat een arts zich als 'drs' presenteert.
Volgens mij moet je ook onderscheid maken naar de studierichting. Stel iemand doet hts bouwkunde en mag dus de titel ing. voeren. Vervolgens doet deze persoon de TU en mag zich nu ir. noemen (dus géén ing. ir).quote:Op zondag 27 februari 2005 17:49 schreef Singa het volgende:
Indien je meerdere graden/ander soort titels (zoals prof.) hebt
enkele voorbeelden:
drs. + dr. -> dr.
ir. + dr. -> dr.ir.
ing. + dr. -> dr.ing
prof. + dr.ir. -> prof.dr.ir.
Dank je. Ja inderdaad das minder, maar ik heb goede hoop en anders heb ik nog inloten (klasse C) en anders België (dat doe ik denk ik liever dan eerst biomedische wetenschappen) achter de hand.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 19:45 schreef maxfoto het volgende:
balen dat wachten... ik duim voor je mee dat het lukt! is biomedische wetenschappen anders niets? en daarna instromen op het bachelor diploma?
Gewoon drs. ir., althans zo gebruikt mijn oom het altijd en lijkt het mij ook te kloppen.quote:Op zaterdag 5 maart 2005 01:44 schreef Singa het volgende:
Weet iemand hoe het zit met drs. + ir.? Wordt dat "ir.drs.", of valt drs. dan weg (maar dat lijkt me stug)?
Dat ben ik met je eens. Ik weet ook dat er mensen zijn die hun hele belangrijkheid van een titel af laten hangen. En dat begrijp ik dus niet eerlijk gezegd. En wees gerust... meer dan een titel zelfs (antwoord op jouw vraag)quote:Op zaterdag 5 maart 2005 16:55 schreef k_man het volgende:
Jij hebt zeker geen titel?
Nah, het is niet heel belangrijk, maar het is toch lullig als het verkeerd op je kaartje staat ofzo.
Zeker weten? Heeft B.(Sc/A) dezelfde aanspreekvorm als M.Sc/M.A? Ik kan hier niets over vinden op de diverse taalsites.quote:Bachelor (of Science/Arts) (titel: B./B.Sc./B.A.) of baccalaureus: Weledelgeleerde Heer/Vrouwe
Ja, ik heb bij een chique bank gewerkt waar aanspreekvormen in de aanhef en adressering van brieven aan clienten werd gebruikt.quote:Op donderdag 3 maart 2005 23:32 schreef alwaysthebest het volgende:
Word dat weledelgeleerde enzo nog wel gebruikt?
Daar ben ik het wel mee eens eigenlijkquote:Op zondag 6 maart 2005 12:08 schreef klnvntrbyt het volgende:
Over het wel/niet gebruik van titels:
Het is typisch (bekrompen) Nederlands: als je je kop boven het maaiveld uitsteekt, wordt het direct afgehakt...
Ik vind dat als iemand vier jaar keihard gewerkt heeft voor een promotie best zijn/haar dr. titel mag gebruiken (kop boven het maaiveld steekt) zonder kritiek te krijgen (zonder dat de kop wordt afgehakt). Ik bedoel, stel dat ik dr. zou worden, dan zou ik beretrots zijn...
Nee dat weet ik niet zeker, hier komen de titels Bachelor (B (iets)) baccalaureus (bc.) helemaal niet in voor nee. Er staat nog wel bij dat ing. dezelfde aanspreekvorm heeft als ir., maar niets over bc. of B.quote:Zeker weten? Heeft B.(Sc/A) dezelfde aanspreekvorm als M.Sc/M.A? Ik kan hier niets over vinden op de diverse taalsites.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |