ALS je haar maar goed zit, luidt het gevleugelde gezegde. En het klopt; een goede coupe is je visitekaartje. Niet zo vreemd dus dat we steeds meer geld uitgeven aan ons haar. Maar welke opdracht geef je de kapper als je plaatsneemt in de stoel? Wat is de laatste mode, met welke kleur zit je in 2005 helemaal goed?
Haarfijn
DE TRENDS
Een goed kapsel kan het verschil betekenen tussen je geweldig of je beroerd voelen. Maar wat is de juiste coupe volgens modebegrippen? Was de look van afgelopen jaar nog wild en uitbundig, in 2005 gaan we back to basics. Makkelijk geknipte kapsels waar bij voorkeur geen föhn aan te pas komt. Wat overigens niet wil zeggen dat we muurbloempjes worden. Wie wil opvallen kan zich naar hartelust uitleven met kleuren en kleurtechnieken. Natuurlijk, easy does it, niet te veel poespas en lekker makkelijk. Wie zich aan deze steekwoorden houdt, loopt er in het nieuwe jaar volgens de nieuwste haarmode bij. Maar eigenlijk zijn er, als het gaat om onze coupes voor 2005, geen strakke richtlijnen van toepassing. De echte trend is namelijk dat alles kan, als het maar bij je past.
Iets dat bijvoorbeeld is terug te vinden in de Wella Trend Vision 2005, waarvoor 's werelds beste kappers aan de hand van fashion- en lifestyle trends hun visie op de haarmode geven. Kernwoorden zijn dit jaar Naïve, Rebellious, In Love en Constructive, wat zich vertaalt in de meest uiteenlopende kapsels: van romantisch tot wild en punk en van asblond tot gitzwart en alles wat daar tussenin zit.
Ook zien we nieuwe verftechnieken. Zo lijkt het met sjabloneren alsof er een dessin op het haar is geschilderd en zien we grote geverfde plekken in het kapsel. Highlights blijven ook dit jaar hot. Toch zijn trends de laatste jaren lang niet meer zo uitgesproken als voorheen, concluderen we na een rondje langs verschillende haarstylisten. Anno 2005 geen Madonna-taferelen meer, waarbij we met z'n allen kort en blond gaan omdat de superster dat heeft, of massaal aan de permanent, zoals eind jaren tachtig. Jammer, aldus sommigen, maar de meeste kappers vinden het een goede ontwikkeling.
Eigen stijl Margon Rentenaar, vaste haarstyliste van de Telegraaf Glamourgirls-rubriek: "Wilde je vroeger meedoen met de mode, dan had je pech als de look niet bij je stond. Maar nu ben je met je eigen stijl helemaal bij de tijd. En misschien nog wel belangrijker; je kiest voor iets wat je haar kan hebben. Steile lokken mishandelen met permanent omdat het afrokapsel zo hip is, kan absoluut niet meer."
Bij de trend gemakkelijk en natuurlijk past één kapsel perfect, namelijk lang haar. Iets dat we dan ook veelvuldig terugzien op de catwalks. De nieuwste collecties van de beste designers ter wereld worden geshowd door modellen met haar tot ver over hun schouders. Supersteil of enorm gekruld haar zien we nauwelijks of niet. Het lange haar heeft slechts een natuurlijke slag, soms als gevolg van een grove vlecht. Wie het haar niet los wil dragen, kan het met een paar losse plukjes naar achter vastzetten. Ook veel gezien is het haar in een eenvoudige paardenstaart, strak naar achter gebonden.
Bij de mannen is volgens haarstyliste Margon het matje definitief passé. Aan de andere kant geldt ook voor hen het devies: ga voor wat het beste bij je past. Ruige kapsels, lange pony's, hier en daar wat punk-, rock- en romantische invloeden zien we veelvuldig terug.
Mannen zijn overigens met een duidelijke inhaalslag bezig als het gaat om haar, vertelt Margon. Waar vrouwen zich er vandaag de dag zo gemakkelijk mogelijk vanaf maken, besteden de heren juist veel meer tijd aan hun coupe. "Ze zijn zich heel bewust van hun look en veel meer in de weer met stylingproducten dan vroeger. Neemt niet weg dat sommigen nog wel wat moeten leren", lacht ze. "Een halve tube gel in je haar is echt niet nodig."
Vol, verleidelijk gekruld haar als boodschap van verlangen.
Sophia Kokolasaki
Roberto Cavalli
Tommy Hilfiger
Sophia Kokolasaki
Lang is dé catwalk-look van dit voorjaar. Nonchalant gedragen en niet te veel poespas.![]()
![]()
![]()
De vier trends van Wella op een rijtje, v.l.n.r.: Being Rebellious, Being in Love, Being Naïve en Being Constructive.