Sidekick | donderdag 24 februari 2005 @ 12:38 |
quote:De discussie over de gekozen Minister-President laait weer op. En ik moet toegeven dat deze vorm een verbetering is dan een de direct gekozen MP. Het grootste probleem bij een direct gekozen MP (of elke willekeurige bestuurder) is dat er grote conflicten kunnen ontstaan tussen de bestuurder en de volksvertegenwoordigers. Allebei hebben een mandaat van de kiezer en wanneer deze twee kapiteins op 1 schip tegengestelde belangen hebben, is het onduidelijk hoe dit op te lossen. Wie moet/kan wie wegsturen of moeten ze allebei blijven zitten en maximaal 4 jaar doorrommelen? Door deze onduidlijkheden en verwarring ben ik tegen een direct gekozen MP. Maar dit voorstel voor een gekozen formateur maakt de kans op tegengestelde belangen of conflicten een stuk kleiner. De formateur moet een meerderheid van het parlement achter zich hebben om een kabinet te kunnen vormen en MP te worden. Lukt dat niet, dan wordt er weer volgens de oude regels een kabinet en MP gevormd. Imho is dat een verbetering, maar je kan het ook als nadeel zien zoals Weisglas het verwoord: quote:De kans op conflicten en de hierboven geschetste onduidelijkheden qua mandaat is niet helemaal uitgesloten door deze formateur-variant uiteraard, maar misschien toch tot een acceptabel niveau om toch de kiezers meer invloed te geven op kabinetsformaties die nu nog veel weg hebben van achterkamertjespolitiek. Ik zeg misschien, want voor mij blijft de huidige situatie toch de beste waar het de volksvertegenwoordiging het hoogste orgaan blijft. | |
sizzler | donderdag 24 februari 2005 @ 12:51 |
Het klinkt leuk, maar ik zie het in de praktijk niet werken. Neem de vorige verkiezingen: Het CDA was duidelijk de grootste. Stel dat Bos de gekozen formateur zou zijn geweest, waarom zou het CDA dan accepteren dat Bos premier wordt, terwijl ze zelf de premier mogen leveren als die gesprekken mislukken?? | |
Akaro | donderdag 24 februari 2005 @ 13:09 |
Ik kan me toch niet herinneren dat het cda de grootste was. Was volgens mij toch echt de pvda. Verder ben ik het met je eens. gaat nooit werken, als 2 of drie partijen al samen hebben besloten gewoon lekker verder te gaan regeren ondanks dat ze als kabinet net zijn gevallen dan heeft een gekozen formateur totaal geen effect. Praktisch gezien hebben we al een gekozen formateur. wordt meestal toch de lijsttrekker van de grootste partij. | |
Sidekick | donderdag 24 februari 2005 @ 13:13 |
quote:Leuk voorbeeld. En ik denk dat dit voorstel juist in dit voorbeeld goed zou werken. Bos (of Cohen) als formateur zou met een eigen mandaat toch een morele druk op het CDA leggen voor samenwerking. Bos/Cohen als formateur zou laten zien dat men de PvdA/Cohen wel in de regering zou willen, waar het CDA moeilijk omheen kan. Een CDA-PvdA coalitie zou ook de logische keuze zijn volgens de uitslag (CDA de grootste, PvdA de 2de partij met een enorme zetelwinst). | |
jvcs | donderdag 24 februari 2005 @ 13:13 |
de enige reden, waarom de VVD deze discussie weer aanzwengelt, is vanwege het feit, dat Wiegel zijn rentree heroverweegt. Ze hebben geen functie voor deze man binnen de huidige opzet, ze willen hem niet, ze moeten hem niet, maar ze kunnen er niet aan voorbij, dat het verlies aan zetels van de afgelopen periodes wel eens goedgemaakt kan worden door alleen Wiegel. Door de discussie op deze manier te voeren, worden ze zelf ontzien en kan alleen Wiegel het weer verzieken door alsnog nee te zeggen. Beetje dezelfde discussie als Cruyff met het aanbod om bondscoach te worden. Kan alleen maar (gezicht) verliezen. Begrijp me goed: van mij mag ie premier worden. Mag ie de boel met harde hand weer terug in het gareel brengen in plaats van de "zalvende dominees" Balkenende en Donner. En met terug in het gareel brengen, bedoel ik: "einde discussies over godsdienst en het dagelijks leven, integratie buitenlanders en het zogenaamde terrorisme". | |
Sidekick | donderdag 24 februari 2005 @ 13:32 |
quote:Dat ben ik niet met je eens. Dit plan is onderdeel van het nieuwe "beginselmanifest" waarin onder meer ook de vlaktaks, gemeentelijke herindelingen, de gekozen burgemeester en bestuurlijke 'verdunning' tot onderwerp van discussie worden gepresenteerd. Imho niet echt een beginselmanifest te noemen, maar meer een herbezinning op bestuurlijk vlak zoals de PvdA een aantal weken geleden ook kwam van de Commissie Andeweg over referenda, de grondwet, de eerste kamer en landsdelen. | |
sizzler | donderdag 24 februari 2005 @ 13:44 |
quote:.... maar is het uiteindelijk niet geworden. Ookal heeft het volk de PvdA als tweede partij aangewezen. Feit is dat er bij de formatie ook politieke spelletjes gespeeld worden. Waarom zouden de partijen dat achterwegen laten bij een gekozen formateur? Waarom zijn de gesprekken met Bos bij de vorige formatie met dit Kabinet stukgelopen en zou dat niet het geval geweest zijn bij een gekozen formateur? | |
Akaro | donderdag 24 februari 2005 @ 13:51 |
Volgens mij zijn die gesprekken stukgelopen doordat het CDA vondt dat de 'chemie' ontbrak. vrij vertaald durf ik daar wel van te maken dat het CDA naar eigen idee te weining te zeggen gehad zou hebben in een coalitie met de PvdA. (denk nog steeds dat PvdA grootste was vorige verkieziingen. Bos mocht tenslotte kijken oftie ene regering kon bouwen) En met PvdA kon JP geen premier worden omdat PvdA groter was dan CDA. Ze wisten dat weigeren om met pvda samen te werken grote kans gaf op zelf mogen regeren.( en lekker te blijven zitten) | |
PJ_O_Rourke | donderdag 24 februari 2005 @ 13:55 |
quote: ![]() | |
PJ_O_Rourke | donderdag 24 februari 2005 @ 13:58 |
Israelische toestanden. Laten we dat maar niet doen. Onze parlementaire democratie werkt prima en er is geen reden daar aan te sleutelen. Laat die idiote districten ook maar zitten. | |
Sidekick | donderdag 24 februari 2005 @ 14:01 |
quote:Bij de formatiebesprekingen tussen het CDA en de PvdA had het CDA de touwtjes in handen als grootste partij. Bij het voorbeeld van Bos/Cohen als de gekozen formateur zou de PvdA dus de leidende rol hebben, en zou het CDA om twee redenen al wat meer moeten inschikken; de PvdA had ook opties om zonder het CDA te regeren, bijvoorbeeld met de VVD en D66. Dus zou het CDA wel wat meer concessies moeten doen als het CDA regeringsverantwoordelijkheid zou willen dragen. Daarnaast laat de gekozen formateur zien dat het volk die partij/persoon in de regering wil zien, waardoor het CDA, maar ook de VVD en D66, zich totaal ongeloofwaardig zou hebben gemaakt bij de vorming van een CDA-VVD-D66 coalitie. Een gekozen formateur kan dus voor meer invloed zorgen mbt de regeringscoalitie. Precies het doel van dit idee. | |
Angel_of_Dth | donderdag 24 februari 2005 @ 14:05 |
quote:CDA was de grootste, al scheelde het maar 2 zetels. | |
Sidekick | donderdag 24 februari 2005 @ 14:06 |
quote:CDA is toch echt de grootste: http://www.parlement.com/9291000/modules/g18dztac Het CDA had het initiatief, en de logische keuze was toch om met de tweede partij van het land te proberen een coalitie te vormen, zeker gezien de forse winst van de PvdA. Maar eigenlijk had het CDA al vanaf het begin geen zin om met de PvdA samen te werken; de gestarte onderhandelingen met de PvdA waren enkel onder invloed van de publieke opinie. Alleen had de publieke opinie geen invloed op de vorming van coalitie waardoor het CDA na een tijdje de onderhandelingen opblies en verder ging met het VVD. | |
sizzler | donderdag 24 februari 2005 @ 14:17 |
quote:Ze zouden dan idd net een meerderheid kunnen vormen. Maar de nummer 1 omzeilen is meestel net iets lastiger dan dan de nummer 2. Alhoewel je me, zeker met je tweede punt, een stuk positiever hebt gemaakt tegenover het plan van Van Aartsen. ![]() ik voel me weer wat liberaler | |
Akaro | donderdag 24 februari 2005 @ 14:20 |
Dan was dat het inderdaad. PvdA grootste is dan wat wishful thinking. De 'weigering' van cda om met pvda serieuze gesprekken te voeren gaf in ieder geval wel aan dat het cda het niet tot weining interessert wat het volk wil. Huidige systeem, grootste partij krijgt het initiatief om regering op te zetten en de mp te leveren, is wel vrijwel gelijk aan het door de vvd gewenste concept van gekozen formateur. | |
Koos Voos | donderdag 24 februari 2005 @ 14:32 |
quote:en geef die gekozen burgervader ook maar een rotschop.. Wat een zielige vertoning.. die bustoer van D66 ![]() | |
Sidekick | donderdag 24 februari 2005 @ 14:38 |
quote:Tja, het CDA heeft gewoon een meerderheidscoalitie gevormd waardoor de keuze van 'het volk' (althans, de meerderheid) er wel is gekomen. Maar in het specifieke voorbeeld van de afgelopen verkiezingsuitslag zagen veel mensen toch een andere coalitie als meest logische, alleen was er geen middel om het volk rechtsstreeks invloed te geven op de formatie zoals het kiezen van een formateur eventueel wel kan bieden. | |
Lithion | donderdag 24 februari 2005 @ 14:41 |
quote:Vind je het zelf niet een vreemde gedachtengang dat de grootste partij niet het initiatief zou hebben bij de formatiebesprekingen? Ik zie de noodzaak van een dergelijke soort dualiteit in de formatiebesprekingen niet in. Hoe is de Nederlandse democratie daar in z'n algemeen bij gebaat? (dus niet alleen uitgaande van het geval van de vorige verkiezingen). quote:O? Ik meende toch dat we daar al de parlementsverkiezingen zelf voor hadden. Bovendien, blijkens het grote aantal strategische stemmen bij de laatste twee verkiezingen, is het onzin om zo plompverloren te stellen dat een gekozen formateur direct laat zien dat het volk ook die partij in de regering wil zien. Daarbij, wellicht kan het dan zo zijn dat men wil dat die persoon plaatsneemt in de regering, maar dat wil nog niet zeggen dat de kiezer daarmee ook de hele partij erachter in de regering wil hebben. quote:Ik voorzie vooral meer politiek-strategische spelletjes. Dualiteit is prima, maar niet in élke stap van het democratisch proces, dat doet de daadkracht geen goed. | |
Lithion | donderdag 24 februari 2005 @ 14:47 |
quote:Moet de kiezer dan ook invloed krijgen op wie er precies plaats gaat nemen in het kabinet (er wordt nogal wat met poppetjes geschoven zonder dat de kiezer daar invloed op heeft)? En moet de kiezer dan ook invloed krijgen op welke punten er precies uitgevoerd gaan worden (veel punten worden uitgewisseld in de kabinetsformatie)? Het punt is dat je ergens een ontkoppelpunt moet inbouwen waar de invloed van de kiezer ophoudt en de volksvertegenwoordigers/kabinetsleden met een democratisch verkregen mandaat aan de slag gaan. Ik zie de noodzaak niet in waarom dit ontkoppelpunt nu verschoven moet worden tot na de formatie. | |
Lithion | donderdag 24 februari 2005 @ 14:54 |
Laat ik het even over deze boeg gooien: voor wat betreft het voorbeeld van de afgelopen verkiezingen zou het misschien wat gescheeld kunnen hebben. Een coalitie van CDA-PvdA had wellicht het breedste draagvlak in de peilingen toentertijd (kan ik me zo niet meer herinneren) en een PvdA-formateur (als die al gekozen zou zijn, er zitten nog een hoop mitsen en maren aan vast) zou wellicht wat extra gewicht voor de PvdA in de schaal hebben kunnen leggen. Maar wat als het andersom was geweest. Dat een CDA-VVD-D66 coalitie het breedst gedragen werd in de samenleving, dan kan die PvdA-formateur dat dus mooi torpederen voor eigen gewin. Uitgaan van alleen het scenario van de afgelopen verkiezingen vind ik maar van een nauw perspectief getuigen. | |
Sidekick | donderdag 24 februari 2005 @ 15:18 |
quote:Bij de verkiezingen kiezen we onze volksvertegenwoordigers en niet de bestuurders. Je kan niet zeggen dat men kiest om een persoon in de regering te krijgen. Je hebt gelijk dat je bij zo'n gekozen formateur alleen kan zeggen dat die persoon het meest gewenst is om deel te nemen in een regering en niet de partij. Maar een MP van een partij die niet in de regeringscoalitie zit zou een behoorlijke vreemde situatie zijn waar juist de gevreesde conflicten tussen twee mandaten groter van zou worden. Dat is het grote voordeel van deze variant ten opzichte van de normale direct gekozen MP. Als de formateur al gelieerd is aan een partij. De gekozen formateur is juist de aangesproken persoon om het initiatief te hebben bij het vormen van een regering. Die verkiezing gaat namelijk om invloed op de samenstelling van de regering, waar de 'normale' verkiezingen om de zetels in het parlement gaan. De noodzaak is om de kiezers meer invloed te geven op de samenstelling van de regering, en het voorbeeld van de laatste verkiezingen is enkel het voorschotelen van een concreet voorbeeld hoe de invloed de regeringscoalitie mede kan bepalen. quote:Dat ben ik met je eens. Ik ben ook niet dol-enthousiast over dit idee, maar ik zie het wel als een verbetering van het aloude idee van de direct gekozen MP. | |
Lithion | donderdag 24 februari 2005 @ 15:30 |
Oké, een laatste reactie. ![]() quote:Eigenlijk zelfs dat niet eens. Het enige wat je eventueel kunt zeggen is dat de kiezer de desbetreffende formateur het meest geschikt acht om de verschillende partijen bij elkaar te brengen. Net als de kamervoorzitter is de formateur in principe onpartijdig en heeft slechts een bemiddelende rol. Voor wat betreft je eerste opmerking, natuurlijk is het zo dat in theorie we bij de verkiezingen onze volksvertegenwoordigers kiezen, maar in de praktijk komt het erop neer dat het ook verkiezingen zijn voor het kabinet. Ik heb overigens al eerder aangegeven niet al te blij te zijn met de manier waarop het nu gaat (in de zin dat een stem voor een persoon ook meteen naar de desbetreffende partij gaat en je daardoor in je keuzevrijheid beperkt wordt). quote:Goed, je zit inderdaad niet 4 jaar vast aan een raar soort dualisme (welke natuurlijk niet per definitie voor zal komen), maar evengoed introduceer je een nieuw dualisme in het hele democratische proces. Ik zie meer in een gekozen Minister-President die ook zelf zijn regering samenstelt en daarnaast de parlementsverkiezingen zoals die nu plaatsvinden. Dat is een veel zuiverdere vorm van dualisme dan die van dit moment. Een kandidaat-MP zal dan ook kleur moeten bekennen voor wat betreft de coalities die hij wenst te vormen. | |
ExTec | donderdag 24 februari 2005 @ 15:31 |
Zwaar onzinnig idee om of all things de formateur te laten kiezen. Die persoon zal toch z'n oren moeten laten hangen naar wat qua meerderheid haalbaar is, en daar zit niet altijd ruimte in. En; als de 'gewenste' coalitie niet haalbaar is, zal'ie toch verder moeten formeren, het land moet bestuurd. Echt zo'n 'toegift' van de VVD, die van oudscher helemaal niet voor verdere democratisering zijn, ze lijken te denken, "laten we ze de formateur geven, is die kinderhand ook gevuld". Slecht idee, maak maar werk van echte hervormingen. | |
Sidekick | donderdag 24 februari 2005 @ 15:39 |
quote:Ik persoonlijk zie ook weinig in al die directe democratie die de parlementaire democratie uitholt zoals refrenda, gekozen burgemeester en gekozen MP. Maar bij een gekozen formateur behoudt het parlement nog steeds de macht. De formateur moet eerst nog een meerderheid van het parlement achter zich krijgen, en zodra dat niet het geval is, dan moet de formateur het onderspit delven. Er blijft een spanningsveld en het idee is niet perfect, maar het huidige systeem is imho ook niet prefect. | |
ExTec | donderdag 24 februari 2005 @ 15:55 |
quote:Ik hoeverre wijkt dit dan af van de huidige situatie? ![]() Ik vind de stelling dat "gekozen burgemeesters de parlementaire democratie uitholt" wat ver gaan. MBT de gekozen MP, bij een voor de rest gelijkblijvend systeem ben ik dat wel met je eens. | |
Sidekick | donderdag 24 februari 2005 @ 16:55 |
quote:Nu kiest de meerderheid van het parlement een bestuurder waar de kiezers totaal geen invloed op hebben. Bij een gekozen formateur die een meerderheid weet te vinden in het parlement, heeft de kiezer dus wel de MP gekozen. quote:Een burgemeester verschilt weinig van een MP. In plaats van het parlement met volksvertegenwoordigers heb je de gemeenteraad met volksvertenwoordigers die beide onder druk komen bij een kiezersmandaat van een bestuurder(sploeg) (burgemeester, Commissaris van de Koningin, Minister-president). Ook op provinciaal niveau geldt het, alleen is er weinig discussie over een eventuele gekozen Commissaris van de Koningin omdat de binding veel slechter is met de provincie dan met de gemeente of het land. | |
ExTec | vrijdag 25 februari 2005 @ 13:05 |
quote:In theorie heb je hier gelijk in; maar wat stelt het nu eenmaal echt voor?? Spoel even terug naar de laatste formatie; er waren in alle realiteit maar 2 kabinetten mogelijk; En tegen dat soort situaties zullen wij aan blijven kijken, met ons systeem van evenredige vertegenwoordiging, en de mini partijtjes die er uit voort vloeien, En onafhankelijk van welke kleur de formateur is, het werd 1 van die 2 opties, geen andere keus.. Anders gesteld; denk je dat de formatie echt wezenlijk anders had gelopen als we een gekozen formateur hadden? ![]() Ik denk et niet... quote:Ik denk dat er wezenlijk verschil is. Ten eerste heeft de MP beduidend meer macht dan de lintjesknipper die we doorgaans onze burgervader noemen. Een premier wordt altijd geflankeerd door een meerderheid in het parlement. Daar zorgt het coalitievormings proces wel voor. Bij een burgemeester kan het prima voorkomen dat de gemeenteraad een andere kleur heeft dan hij zelf. Maar goed, ik denk dat we voor de rest het niet erg oneens met elkaar zijn. Behalve dat zotte idee van een gekozen formateur dan ![]() | |
Sidekick | woensdag 2 maart 2005 @ 22:15 |
Na Weisglas komen andere VVD'ers nu ook al met kritiek op dit idee dat nog vol bombarie werd omarmt door Van Aartsen:quote: | |
Koos Voos | donderdag 3 maart 2005 @ 03:11 |
De bezem door de VVD top.. en snel graag ![]() ( en nog een extra gratis tip : ontneem die malloot Dijkstal zijn lidmaatschap) | |
Sidekick | zondag 13 maart 2005 @ 11:55 |
quote:En nu wil zelfs de voorzitter van de commissie die het liberaal manifest opstelde, al een (kleine) verandering van de gekozen formateur: quote:Tsja, dat is dan toch weer een stap in de verkeerde richting. Dan kan je net zo goed een direct gekozen MP kiezen... Ik hoop dat Van Aartsen zijn woorden zal herhalen: "Het Manifest is een geheel. Daar kun je niet een deeltje uitpakken dat je te pas komt" om dit amendement te blokkeren. | |
sjun | zondag 13 maart 2005 @ 12:03 |
Wat heeft Hans Wiegel hierover te orakelen? ![]() | |
Sidekick | vrijdag 1 april 2005 @ 22:32 |
quote:Brinkhorst probeert de voedingssonde weer aan bestuurlijke vernieuwing te koppelen om nog twijfelende D66'ers over de streep te halen voor morgen. Opzichtig, maar het plan heeft wel kans van slagen. | |
PJORourke | vrijdag 1 april 2005 @ 23:09 |
quote:Royeren, en snel graag. | |
Speth | vrijdag 1 april 2005 @ 23:45 |
Ik ben een veel groter voorstander van de gekozen premier dan van de gekozen burgemeester. Ik zie geen bezwaren tegen dit plan, zo ken ik de VVD weer. | |
PJORourke | vrijdag 1 april 2005 @ 23:46 |
Straks heb je zes partijen nodig voor een meerderheid, omdat men makkelijker voor kleine partijen gaat kiezen in de kamer. Net als in Israel. Daar is het systeem godzijdank weer afgevoerd. | |
Sidekick | vrijdag 1 april 2005 @ 23:51 |
quote:Welk systeem? | |
PJORourke | vrijdag 1 april 2005 @ 23:55 |
quote:Direct gekozen premier (kan je zien als formateur). | |
Sidekick | zaterdag 2 april 2005 @ 00:23 |
quote:Hoe zou een aparte verkiezing voor de premier leiden tot vele splinterpartijen bij de parlementaire verkiezingen? | |
PJORourke | zaterdag 2 april 2005 @ 00:30 |
quote:Omdat veel mesnen dat zien als de belangrijkste stem. Daar kiezen ze dus op een kandidaat van de grote partijen. Bij de verkiezingen voor de knesset kiezen ze dan een splinterpartijtje. Ze zagen het als een mogelijkheid om twee verschillende voorkeuren te geven, met desastreuze resultaten. De verkozen premier moest dan uit die parlementaire wanorde een coalitie smeden of nieuwe verkiezingen uitschrijven als dat niet binnen zes weken lukte. Dat gaat in Nederland nooit werken. Formaties duren nu al veel te lang. Die deadline hoeven we natuurlijk niet over te nemen, maar dat het langer duurt met meer partijen, lijkt me logisch. | |
Sidekick | zaterdag 2 april 2005 @ 00:46 |
quote:Het zou kunnen dat de strategische stemmen wordt verminderd door die extra verkiezing. Maar het lijkt me voor Nederland niet desastreus uit te pakken (ik ken de situatie van Israel niet zo goed om een vergelijking te maken). CDA en PvdA lijken mij minder te gaan scoren als de tactische stemmen uitblijven, waardoor CDA, PvdA en VVD alledrie om de "winst" gaan strijden met zo'n 30-35 zetels. "Eeuwige oppositiepartijen" als de SP en Wilders zullen baat hebben hierbij, en wel zo'n 20 zetels als basis hebben. Ik denk dat het effect niet veel groter zal zijn, en een driepartijencoalitie zal er nog wel inzitten. Dat wil niet zeggen dat ik voor een gekozen MP ben overigens. | |
PJORourke | zaterdag 2 april 2005 @ 00:51 |
quote:De knesset wordt op dezelfde manier gekozen als hier. Alleen Likud en Labor leverden serieuze premierskandidaten. De andere partijen probeerden het zetelaantal te vermeerderen, en met succes. Daardoor werd Shas bijna net zo groot als Labor. En Shas is toch best eng hoor. Het risico op versplinteren ligt denk ik nog het meest op links. Daar komt tactisch stemmen nog het meest voor, ten gunste van de PvdA. GL en de SP zullen flink groeien. VVD'ers en CDA'ers schat ik erg trouw in. In Frankrijk, met zijn stelsel van twee rondes, werkt die versplintering ook ongeveer zo. Zo scoren Trotskisten makkelijk 10 % in de eerste ronde. In de tweede ronde stemmen ze weer PS. | |
Pingguest | zondag 3 april 2005 @ 17:33 |
Een gekozen minister-president zorgt helemaal niet voor problemen met dubbele mandaten. In de wet kan namelijk prima geregeld worden welke partij wanneer het laatste woord heeft. Overigens ben ik zelf een voorstander het invoeren van een districtenstelsel met enkelvoudige districten. Hierdoor zal de politiek transparanter worden en zijn we van de achterhaalde coalities af. Met het huidige systeem maakt Nederland zich immer belachelijk. Zelfs in België verlopen de coalitiebesprekingen minder moeizaam! | |
PJORourke | zondag 3 april 2005 @ 17:45 |
quote:Zelfs de italiaanse regering gaat al langer mee. |