abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25221495
(Ik weet niet of deze in TTK of in SES moet.. het gaat tenslotte over taal)

Ik studeer Engels, en nu moet ik voor het vak Proficiency (Taalvaardigheid) een zgn. research essay schrijven. 2500 woorden, dus de lengte van het onderzoek is niet het probleem.

Ik kan alleen op dit moment niet op een zinnig en interessant onderwerp komen, vooral omdat het in het vakgebied van Linguistics moet vallen en ik daar niet zo thuis in ben.
Mijn idee was om het in de buurt van Gender/Sociolinguistics te houden.
Een paar voorbeelden van dit soort onderzoeksvragen zijn:

- Discuss how male and female speech is portrayed in cartoons.
- Compare a “soap” script to a real conversation.
- Transcribe TV series set in an hierarchically organized environment (police office/ army) and find out how this hierarchy manifests itself in the speech of the characters.

Maar deze vragen vind ik eigenlijk niet leuk genoeg en ik ben het hele internet al aan het afstruinen naar onderwerpen die binnen 7 weken te onderzoeken zijn, en die toch in een essay van 2500 woorden passen. De onderzoekstechnieken die ik kan gebruiken zijn o.a. enquêtes, kleine experimenten, databases met uitspraken van kinderen/mensen in het algemeen.

Mijn vraag is dus: misschien zijn er hier mensen met ervaring in dit vakgebied die er misschien al eens onderzoek naar hebben gedaan en die mij kunnen inspireren .
Ik vraag niet om essays, niet om antwoorden op vragen, maar gewoon wat voorbeelden of ideëen die andere mensen hebben gehad om te onderzoeken.

Alvast bedankt! .
pi_25222068
En ja ik weet dat het een saai onderwerp is .
Maar ik vertrouw erop dat er toch iemand hier is die er iets van af weet .
pi_25228631
Ik geef het nog een trapje in de hoop dat er nu iemand is die er verstand van heeft (ik in ieder geval niet).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_25228703
Hey bedankt Ik vind het zelf ook vrij vaag allemaal hoor.
Ik zou er best wat voor kunnen verzinnen, maar ik had gewoon de hoop dat er iemand was die kwam met een onderwerp waarvan ik dacht 'Já, dat is nou echt leuk' .
pi_25240065
Triest gewoon.

nog maar een schopje
  vrijdag 25 februari 2005 @ 10:37:40 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_25246827
Tja, ik heb wel nagedacht over je vraag, maar omdat je Engels studeert neem ik aan dat je onderzoeksmateriaal ook in het Engels moet? Dan kun je dus helaas niet je opnameapparaatje in een vergadering (of een andere setting) neerzetten, vervolgens het gesprek transcriberen en er een onderzoeksvraag op loslaten?

Is dit iets dan? Koop een paar Engelse kranten en bekijk de 'letters to the editor' (ingezonden brieven). Kun je iets ontdekken aan de argumentatiestructuur van mannen vs. die van vrouwen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_32317091
Misschien wel leuk om te vermelden wat ik nou heb gedaan niet dat Fok er in heeft geholpen, maar toch

Ik heb dus gekeken naar Oprah Winfrey uitzendingen en gekeken naar verschillend taalkundige fenomenen die in de vakliteratuur als "typisch mannelijk", "typisch vrouwelijk" en "neutraal" gedefinieerd zijn. Interrupties zijn bijvoorbeeld typisch mannelijk, en 'uhuh-en' om iemand te bevestigen typisch vrouwelijk.

Nou is er een theorie die zegt dat als mannen en vrouwen met elkaar converseren, ze qua deze variabelen 'naar elkaar toe bewegen'. Lees: mannen gaan meer typisch vrouwelijke taalkenmerken gebruiken en vrouwen meer typisch mannelijke. Ze doen dit (waarschijnlijk) om socialer over te komen en meer op 1 niveau te komen. Ik wilde weten of dit ook gold voor de mannelijke en vrouwelijke deelnemers in de typisch-vrouwelijke context van de Oprah Winfrey Show.

Ten eerste heb ik gekeken of de variabelen inderdaad mannelijk en vrouwelijk waren, door ze af te turven op gebruik in een 'neutrale' context, namelijk een Amerikaans talkshow met een gemengd publiek. Het bleek inderdaad dat de variabelen die altijd al gekwalificeerd waren als 'mannelijk' en 'vrouwelijk' dit ook waren in de neutrale talkshows.

Toen heb ik dus deze variabelen zitten turven in de Oprah Winfrey show. Wat er uit had moeten komen was dat de mannen die er te gast waren vrouwelijker en vrouwen mannelijker moesten gaan converseren, want ze waren immers met elkaar in gesprek.

Jammergenoeg (maar wel leuk om over na te denken) kwam dit er dus niet uit. Het bleek dat de mannen véél meer mannelijke kenmerken gebruiken dan in de neutrale context en de vrouwen gingen veel vrouwelijker praten.

Nu heb ik natuurlijk niet 1-2-3 een verklaring hiervoor, daar is het onderzoek ook te klein voor (ik heb in totaal 5 Oprah Winfrey shows zitten turven en 5 neutrale-context-shows).. maar volgens mij kan het liggen aan het feit dat mannen zich geintimideerd voelen door de übervrouwelijke context van de Oprah Winfrey show (een bijna geheel vrouwelijk publiek bijvoorbeeld).

Dus dat wilde ik even vertellen, ondanks mijn noodkreet hier is er toch nog wat leuks uitgekomen .

oeh, trouwens nog wel interessant, Oprah Winfrey zelf gebruikt véél meer manneljke variabelen dan de vrouwen die ze te gast had
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')