Vandaag was ik bij de Intratuin in Halsteren (Bergen op Zoom) en daar viel me iets nogal triests op:
Namelijk de leefomstandigheden van de hamsters en muisjes daar.
Zelf hebben wij/ ik hier thuis ook een hamster en dit is onze 6e, dus ik denk dat ik nu wel kan zeggen, dat ik weet hoe je zo'n beest moet verzorgen en hoe dus totaal niet!
Bij die Intratuin hoor je de hamsters al van verre, je hoort ze gewoon piepen, waarom ze dat doen weet ik niet precies, maar thuis is het alleen als hij zich pijn doet of bang is.
Het piepen kwam trouwens niet alleen van de hamsters af, maar ook van de
molentjes molens waar ze in poogden te lopen. Die waren allemaal geroest bij het draaigedeeltje en liepen daarom moeilijk. Er waren verder iets van 8 'bakken' met hamsters/ muizen, maar in één stond slechts een echt 'hamstermolentje', dus precies de goede maat, waar maar 1 hamster in kan en waar die in kan rennen. Dit was ook nog een slecht molentje, omdat de gaten tussen de spijlen te groot waren, en de hamster er dus met zijn pootjes doorheen zakte...
Die andere molens in de rest van de bakken waren denk ik Cavia molens ofzo, er konden iig 2 hamsters naast elkaar in!
Dat is leuk denk je, maar als er maar 1 in zat, dan kon dat beest nog niet eens dat ding fatsoenlijk in beweging krijgen.... Hij liep tot ongeveer het midden van het molentje en door de zwaartekracht sloeg het molentje dan door...
Verder is zo'n molen niet echt handig, omdat dit er dus een was zoals deze:
![]()
Dit is er dus zo een die ik bedoel. Deze bevestig je niet aan de wand, maar deze staat los, met daarin 2 'balkjes' naar de overkant om het ding rond te houden en het te kunnen laten draaien.
Met deze molens gebeurt dus nu het volgende:
1 hamster/ muis zit er in, en de ander wil erbij, die steekt zijn kop erin, maar die ander laat die molen rustig verder draaien
![]()
De andere komt dus klem te zitten tussen de pootjes van de molen en dat dwarsbalkje!
Dit is dus eigenlijk een heel verhaal, om even uit te leggen wat ik allemaal zag in een paar minuten.
Mijn vraag is dus:
Wat kan je hier aan doen? Waar kan je zoiets aangeven? Je kan die mensen in die winkel wel aanspreken, maar daar schiet je niks mee op, want je moet wel blind en doof zijn, wil je niet zien of horen, wat ik nu in 5 minuten gehoord heb~!
Bij de Intratiun kon je wel een klachtenkaartje pakken en dit hebben we dan ook ingevuld :
Ik heb een opmerking over: de leefomstandigheden van de hamsters (+muizen)
Klein, simpel enz. ok!.. het is een winkel, ze zitten er maar kort, enz.
Maar waar ik wel problemen mee heb is het loopwiel:
Veel te grote/ zware exemplaren voor deze kleine beestjes + ze zijn open (gevaarlijk, want pootjes zakken er steeds door) + het zijn radjes met een standaard en zij-spijlen: Terwijl er 1 rent, wil de ander erbij springen --> En die wordt dan geplet!
Dit hebben we meerdere keren in een korte periode gezien in jullie winkel.
Zo'n winkel als jullie zou het goede voorbeeld moeten geven! - zeker aan klanten die er niet zo veel verstand van hebben....
zie ook: http://dehamster.nl/beweging.html#rad Iemand dus info over naar wie je toe kan stappen met zoiets?
Ik ben helemaal geen natuurfreak ofzo, maar dit vond ik toch wel té triest om te zien, zonder er iets aan te doen...