abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25204919
Vandaag was ik bij de Intratuin in Halsteren (Bergen op Zoom) en daar viel me iets nogal triests op:
Namelijk de leefomstandigheden van de hamsters en muisjes daar.
Zelf hebben wij/ ik hier thuis ook een hamster en dit is onze 6e, dus ik denk dat ik nu wel kan zeggen, dat ik weet hoe je zo'n beest moet verzorgen en hoe dus totaal niet!

Bij die Intratuin hoor je de hamsters al van verre, je hoort ze gewoon piepen, waarom ze dat doen weet ik niet precies, maar thuis is het alleen als hij zich pijn doet of bang is.
Het piepen kwam trouwens niet alleen van de hamsters af, maar ook van de molentjes molens waar ze in poogden te lopen. Die waren allemaal geroest bij het draaigedeeltje en liepen daarom moeilijk. Er waren verder iets van 8 'bakken' met hamsters/ muizen, maar in één stond slechts een echt 'hamstermolentje', dus precies de goede maat, waar maar 1 hamster in kan en waar die in kan rennen. Dit was ook nog een slecht molentje, omdat de gaten tussen de spijlen te groot waren, en de hamster er dus met zijn pootjes doorheen zakte...

Die andere molens in de rest van de bakken waren denk ik Cavia molens ofzo, er konden iig 2 hamsters naast elkaar in!
Dat is leuk denk je, maar als er maar 1 in zat, dan kon dat beest nog niet eens dat ding fatsoenlijk in beweging krijgen.... Hij liep tot ongeveer het midden van het molentje en door de zwaartekracht sloeg het molentje dan door...

Verder is zo'n molen niet echt handig, omdat dit er dus een was zoals deze:

Dit is er dus zo een die ik bedoel. Deze bevestig je niet aan de wand, maar deze staat los, met daarin 2 'balkjes' naar de overkant om het ding rond te houden en het te kunnen laten draaien.

Met deze molens gebeurt dus nu het volgende:
1 hamster/ muis zit er in, en de ander wil erbij, die steekt zijn kop erin, maar die ander laat die molen rustig verder draaien

De andere komt dus klem te zitten tussen de pootjes van de molen en dat dwarsbalkje!

Dit is dus eigenlijk een heel verhaal, om even uit te leggen wat ik allemaal zag in een paar minuten.

Mijn vraag is dus: Wat kan je hier aan doen? Waar kan je zoiets aangeven?

Je kan die mensen in die winkel wel aanspreken, maar daar schiet je niks mee op, want je moet wel blind en doof zijn, wil je niet zien of horen, wat ik nu in 5 minuten gehoord heb~!

Bij de Intratiun kon je wel een klachtenkaartje pakken en dit hebben we dan ook ingevuld :

Ik heb een opmerking over:
de leefomstandigheden van de hamsters (+muizen)
Klein, simpel enz. ok!.. het is een winkel, ze zitten er maar kort, enz.

Maar waar ik wel problemen mee heb is het loopwiel:
Veel te grote/ zware exemplaren voor deze kleine beestjes + ze zijn open (gevaarlijk, want pootjes zakken er steeds door) + het zijn radjes met een standaard en zij-spijlen: Terwijl er 1 rent, wil de ander erbij springen --> En die wordt dan geplet!

Dit hebben we meerdere keren in een korte periode gezien in jullie winkel.

Zo'n winkel als jullie zou het goede voorbeeld moeten geven! - zeker aan klanten die er niet zo veel verstand van hebben....
zie ook: http://dehamster.nl/beweging.html#rad

Iemand dus info over naar wie je toe kan stappen met zoiets?

Ik ben helemaal geen natuurfreak ofzo, maar dit vond ik toch wel té triest om te zien, zonder er iets aan te doen...
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
pi_25205167
Weet niemand dan naar wie je toe kan stappen
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
pi_25205205
Tsja, in die winkel zien ze die beesten ongeveer net als de plantjes en potten.. Als verkoopwaar die zo weinig mogelijk last moet opleveren en zoveel mogelijk moet opbrengen..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_25205233
Ja sjeezus, de politie lijkt me nogal voor de hand liggend, nietwaar? Aan de ene kant klaagt half Nederland over de politie, maar aan de andere kant klopt niemand bij ze aan wanneer dat wel zou moeten.

Als de politie er niets mee kan doen, kunnen ze je wel verwijzen naar waar je dan wel moet zijn.
pi_25205254
ik zou een brief naar ze schrijven, met alles wat je kwijt wilt.
ik zou een kopie van die brief maken, en die naar de dierenbescherming (?) sturen.
en in de brief van de intratuin vermelden dat je verwacht dat er actie ondernomen wordt, en dat je een kopie van deze brief naar [instantie] gestuurd hebt
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 22 februari 2005 @ 16:57:28 #6
91986 brainiac11
the Maniac with Brains
pi_25205268
probeer eerst het hoofd van die dierenafdeling of het hoofd van die vestiging te spreken. Gelijk naar de politie is lomp.
Waarschijnlijk zijn ze zich van geen kwaad bewust.
pi_25205430
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 16:57 schreef brainiac11 het volgende:
probeer eerst het hoofd van die dierenafdeling of het hoofd van die vestiging te spreken. Gelijk naar de politie is lomp.
Waarschijnlijk zijn ze zich van geen kwaad bewust.
als zij zich van geen kwaad bewust zijn, zijn ze zeer zeker ook niet geschikt om dieren te houden.
slechte zaka dus.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_25212268
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 14:51 schreef Manneke_Pils het volgende:
Cavia molens ofzo
Cavia's rennen niet in molens. Ze zijn namelijk niet zo flexibel als een hamster. Een cavia breekt zijn rug in zo'n ding.
pi_25212914
Wat dacht je van de chinchilla's bij intratuin Duiven (gelderland), 2 stuks in een kooitje van (ik lieg niet) 40 bij 60 cm ongeveer. 1 zit ALTIJD bovenop de drinkfles en de ander (soms is ie er helemaal niet) zit gewoon op de grond.
Afschuwelijk zielig, helemaal als je bedenkt dat die dieren enorm veel ruimte nodig hebben, klimmogelijkheden, zandbadje etc etc.
pi_25213325
Ik denk dat je er weinig aan kan doen. Dieren in (dieren)winkels leven bijna altijd in slechte omstandigheden du sik denk niet dat de politie er nu bij de Intratuin daar opeens wel iets aan gaat doen. Beesten in een winkel is sowiso een no-no.
pi_25214237
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 12:42 schreef ParanoidEv het volgende:
Ik denk dat je er weinig aan kan doen. Dieren in (dieren)winkels leven bijna altijd in slechte omstandigheden du sik denk niet dat de politie er nu bij de Intratuin daar opeens wel iets aan gaat doen. Beesten in een winkel is sowiso een no-no.
mja maar ik zou toch zweren dat intraTUIN tuindingen verkocht
en sinds wanneer vallen hamsters ook onder bloemen, planten en andere tuinaccesoires?
beetje jammer

maar je kan denk ik hooguit eens vragen naar de manager.. en het daar eens aangeven ofzo?
zal wel weinig uithalen
maar ik denk dat asl je naar het politiebureau gaat met de vraag of ze willen kijken naar de hamsters bij de intratuin..... ze vrolijk lachend zeggen "ja is goed joh" en daarna verder gaan met koffie drinken
plaatselijke beestejsvereniging zal meer uithalen denk ik
maar in ander topic had erodome al heel stuk met allerlei telefoonnummers gezet
volgens mij in het topic over de angstige pup....
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_25214325
Intratuin

De Intratuin in Zoetermeer verkoopt behalve muisjes en hamstertjes ook andere dieren. Worden allemaal stuk voor stuk slecht behandelt, in een te kleine kooi en allemaal gestressed. Toen we een van de verkoopsters aanspraken omdat de ratjes op zaagsel zaten, met een molentje erbij, werden we afgesnauwd. Ze deden het toch echt wel goed, we konden toch zien dat de beestjes er gezond uitzagen?
De intratuin moet het maar gewoon bij plantjes en potjes houden, dacht ik zo
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_25216890
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 13:58 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Intratuin

De Intratuin in Zoetermeer verkoopt behalve muisjes en hamstertjes ook andere dieren. Worden allemaal stuk voor stuk slecht behandelt, in een te kleine kooi en allemaal gestressed. Toen we een van de verkoopsters aanspraken omdat de ratjes op zaagsel zaten, met een molentje erbij, werden we afgesnauwd. Ze deden het toch echt wel goed, we konden toch zien dat de beestjes er gezond uitzagen?
tja van iemand die al nie teens weet hoe je zo'n beest moet huisvesten...
verwacht je natuurlijk dat ze weten hoe een gezond dier eruit ziet he
daarbij.. tegen de tijd dat ze er ongezond uit beginnen te zien.. is het voor het gemiddelde kleine knaagdier toch al veel te ver

*stem voor alleen bleomen en planten in de intraTUIN*

kennelijk erg lang geleden dat ik daar voor het laatst was
vond het laatst al raar dat ze vissen hadden bij het tuincentrum
en dat waren notabene vijvervissen.. dus geheel gek was dat niet eens
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_25217237
Volgens mij huisvesten dat soort bedrijven hun kleine dieren met opzet zo beroerd in de verwachting dat nóg meer dierenvrienden de beestjes uit medelijden kopen om ze uit hun ellende te verlossen.
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 16:53 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik zou een brief naar ze schrijven, met alles wat je kwijt wilt.
ik zou een kopie van die brief maken, en die naar de dierenbescherming (?) sturen.
en in de brief van de intratuin vermelden dat je verwacht dat er actie ondernomen wordt, en dat je een kopie van deze brief naar [instantie] gestuurd hebt
Heel goed idee! Bad publicity en publieke opinie zijn de beste wapens die je in dit soort gevallen hebt want deze praktijken zullen juridisch echt niet onder dierenmishandeling vallen. Tip: geef het hoofdkantoor de gelegenheid om er zonder gezichtsverlies uit te komen, dus met de opmerking dat ze weliswaar niet elke vestiging kunnen controleren (volgens mij is het franchise toch) maar wel verantwoordelijk zijn omdat hun naam er aan verbonden is. Vervolgens kunnen zij dan heel stoer de grote rechtvaardige baas uithangen die de stoute franchisers eens aanpakt onder het motto "zie ons eens goed voor dieren zijn"
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 13:58 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Intratuin

Ja wat gek en als er eens ratten of muizen indatuin zitten dan weten de mensen niet hoe hard ze die moeten verjagen of vergiftigen. Vind ik ook altijd zo raar: dierenwinkels die muizenvallen verkopen... en vuurwerk rond de jaarwisseling.
Leave it to me. We're checking out.
pi_25224076
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 16:36 schreef Manneke_Pils het volgende:
Weet niemand dan naar wie je toe kan stappen
Kzou eerst even met het afdelingshoofd praten.

De dierenbescherming kan (en wil) heel weinig doen, ze doen alleen iets als er meerdere klachten zijn.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')