FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / tomos tankdop deugt niet!!(brandgevaar!)
michelle_dbdinsdag 22 februari 2005 @ 10:05
Beste mensen,

Ik wil graag een berichtje achterlaten over mijn ervaring om andere mensen zo bewuster te maken.

Vorig jaar reed ik op mijn tomos quadro naar huis toe, toen ik werd aangereden door een auto. Door de klap (ookal reed ik 25 km/u en de automobiliste 5 km/u) schoot de tankdop eraf, en vatte de bezine vlam terwijl ik op mijn brommer zat. Nu ben ik 20% 3de graads verbrand. Ik heb een half jaar in het ziekenhuis gelegen, en het ergste was, dat toen ik daar lag, een jongen binnen werd gebracht met precies hetzelfde verhaal.

Volgens Tomos klopt het dat de plastic tankdoppen niet veilig zijn, daarom moet je zelf zorgen voor een tankdop met sleuteltje! Dit advies word nerens gegeven daarom doe ik het nu,omdat ik andere mensen wil besparen wat er met mij is gebeurd.

Groetjes michelle
fuzzybeardinsdag 22 februari 2005 @ 10:22
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 10:05 schreef michelle_db het volgende:
Beste mensen,
(...) Nu ben ik 20% 3de graads verbrand. Ik heb een half jaar in het ziekenhuis gelegen, en het ergste was, dat toen ik daar lag, een jongen binnen werd gebracht met precies hetzelfde verhaal.

Volgens Tomos klopt het dat de plastic tankdoppen niet veilig zijn, (...) Dit advies word nerens gegeven (...)

Groetjes michelle
Als je in de USA had gewoond was je nu millionair geweest. Kan je ze in NL niet aanklagen, omdat ze het zelfs toegeven dat zijn ondeugdlijke tankdoppen leveren zonder waarschuwing?
ne0ndinsdag 22 februari 2005 @ 10:22
aanklagen die handel
leviathanfddinsdag 22 februari 2005 @ 10:24
Consumentenbond inlichten!!!
DABAMasterdinsdag 22 februari 2005 @ 10:31
aanklagen is inderdaad het slimste. Neem een letselschadeadvocaat en probeer er veel uit te halen. Ik weet het, je blijft met het probleem zitten, maar het verzacht de pijn misschien. Ze hebben levensgevaarlijk materiaal verkocht.
opgezegd250420142210dinsdag 22 februari 2005 @ 10:50
Het zullen inderdaad geen miljoenen zijn, maar als ze erkennen dat het eigenlijk om een onveilig product gaat en je bent van te voren daar als klant niet van op de hoogte gebracht (of had op de hoogte kunnen zijn) dan kan je voor Nederlandse begrippen toch nog een forse schadeclaim indienen. Daar zou je inderdaad even met een advocaat die zich specialiseert op dit gebied (productaansprakelijkheid) moeten spreken. Al is het maar om Tomos te dwingen andere klanten wél in te lichten.
speedfreak1dinsdag 22 februari 2005 @ 11:52
Je ziet die plastic plugjes anders nog best wel veel, vooral bij vespa en peugeot. Vaak zie je trouwens inderdaad ook dat mensen die vervangen voor een afsluitbare na een ervaring dat er zooi in de tank was gegooid. Of zo'n "grapjurk" had er in gezeken.
MewBiedinsdag 22 februari 2005 @ 12:27
Wie rijdt er dan ook Tomos
michelle_dbdinsdag 22 februari 2005 @ 13:38
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 12:27 schreef MewBie het volgende:
Wie rijdt er dan ook Tomos
Je zou je moeten schamen voor deze reactie
Sterke_Yerkedinsdag 22 februari 2005 @ 14:34
Brommers zijn dan ook gemaakt om niet mee te botsen!

Je had gewoon pech, toen ik met me brommer was gebotts spoot de benzine ook over de straat, maar de tankdop zat er nog op, en weet je waar de benzine uit kwam, uit het sleutelgat, dus zet er je vraagtekens bij of die dan ook wel zo veilig zijn!

En als er benzine uitloopt is het ook nog maar de vraag of dit wel in de fik zal vliegen.
MewBiewoensdag 23 februari 2005 @ 00:59
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 13:38 schreef michelle_db het volgende:

[..]

Je zou je moeten schamen voor deze reactie
Tja, zo'n brommertje is nou niet echt botsing-bestendig
Catch22-woensdag 23 februari 2005 @ 01:32
ja maar dan hoort dit niet te gebeuren

ik denk dat hier wel een zaak van te maken is, welke je best zou kunnen winnen..

sterkte verder
Threepiowoensdag 23 februari 2005 @ 02:17
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 00:59 schreef MewBie het volgende:

[..]

Tja, zo'n brommertje is nou niet echt botsing-bestendig
1. Iets dergelijks mag bij een aanrijding met lage snelheid zeker niet gebeuren
2. Je kan natuurlijk ook gewoon even rekening houden met iemands gevoelens

michelle: Sue the bastards! En sterkte ermee, 3e graads brandwonden zijn niet niks

[ Bericht 2% gewijzigd door Threepio op 23-02-2005 02:23:34 ]
yupwoensdag 23 februari 2005 @ 03:01
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 11:52 schreef speedfreak1 het volgende:
Je ziet die plastic plugjes anders nog best wel veel, vooral bij vespa en peugeot. Vaak zie je trouwens inderdaad ook dat mensen die vervangen voor een afsluitbare na een ervaring dat er zooi in de tank was gegooid. Of zo'n "grapjurk" had er in gezeken.
Ik snap zowiezo mensen niet die het lef hebben een brommer op straat te zetten waarvan je de tank zomaar open kan doen

Voor me Fox had ik gelijk een tankdop + sleutel gekocht... Je weet maar nooit in Amsterdam
op_dreefwoensdag 23 februari 2005 @ 03:07
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 10:05 schreef michelle_db het volgende:
Beste mensen,

Ik wil graag een berichtje achterlaten over mijn ervaring om andere mensen zo bewuster te maken.

Vorig jaar reed ik op mijn tomos quadro naar huis toe, toen ik werd aangereden door een auto. Door de klap (ookal reed ik 25 km/u en de automobiliste 5 km/u) schoot de tankdop eraf, en vatte de bezine vlam terwijl ik op mijn brommer zat. Nu ben ik 20% 3de graads verbrand. Ik heb een half jaar in het ziekenhuis gelegen, en het ergste was, dat toen ik daar lag, een jongen binnen werd gebracht met precies hetzelfde verhaal.

Volgens Tomos klopt het dat de plastic tankdoppen niet veilig zijn, daarom moet je zelf zorgen voor een tankdop met sleuteltje! Dit advies word nerens gegeven daarom doe ik het nu,omdat ik andere mensen wil besparen wat er met mij is gebeurd.

Groetjes michelle
Hoe gaat het met de revalidatie ?
michelle_dbwoensdag 23 februari 2005 @ 08:55
threepio: Ik vind ik ook dta niet zomaar moet kunnen. Tuurlijk weet ik dat je voorzichtig moet zijn op zo'n ding, en dat was ik ook zeker.Dank je voor je reactie.

Op-dreef:Ik heb de pech dat ik heel slecht genees blijkbaar. Na 6 maanden ziekenhuis,hoop ik over 2 weken ongeveer geen wonden meer te hebben. Maar echt genezing duurt jaren.

Ik bespaar jullie de ellende over brandwonden,ziekenhuizen en operaties, want het is een hel. Ik weet dat je met brommers niet hard moet botsen en voorzichtig moet zijn,dat deed ik ook. Een ongeluk kan altijd,de tegenpartij heeft 100% schuld.

Het gaat er mij alleen maar oim,dat ik niet de enige ben die zoiets is overkomen met tomos. Als ik ooit had geweten dat dit me kon gebeuren had ik nooit op dat ding gereden. Deze topic wil ik dus als waarschuwing,een tankdop met slotje is beter en kost zo weinig.

Groetjes michelle
fuzzybearwoensdag 23 februari 2005 @ 09:02
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 08:55 schreef michelle_db het volgende:
(...)

Groetjes michelle
M<aar heb je nu al juridische stappen genomen?
nikkywoensdag 23 februari 2005 @ 09:08
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 10:05 schreef michelle_db het volgende:
Beste mensen,

Ik wil graag een berichtje achterlaten over mijn ervaring om andere mensen zo bewuster te maken.

Vorig jaar reed ik op mijn tomos quadro naar huis toe, toen ik werd aangereden door een auto. Door de klap (ookal reed ik 25 km/u en de automobiliste 5 km/u) schoot de tankdop eraf, en vatte de bezine vlam terwijl ik op mijn brommer zat. Nu ben ik 20% 3de graads verbrand. Ik heb een half jaar in het ziekenhuis gelegen, en het ergste was, dat toen ik daar lag, een jongen binnen werd gebracht met precies hetzelfde verhaal.

Volgens Tomos klopt het dat de plastic tankdoppen niet veilig zijn, daarom moet je zelf zorgen voor een tankdop met sleuteltje! Dit advies word nerens gegeven daarom doe ik het nu,omdat ik andere mensen wil besparen wat er met mij is gebeurd.

Groetjes michelle
Ik kan niet geloven dat dat waar is.

Het kan wel zo zijn dat ze minder veilig zijn dan tankdoppen die je kunt afsluiten maar ze zijn niet gevaarlijk. Als dat nl zo zou zijn mag die hele brommer in NL niet worden verkocht. En zou Tomos voor andere tankdoppen moeten zorgen.
Artikelen die in NL worden verkocht moeten het CE certificaat ( oid ) hebben.

Voor tankdoppen die je kunt afsluiten met een sleutel geldt het ook niet dat er dan geen bezine uit zou lopen. Want dat doet het namelijk wel. Gewoon via het sleutelgat, De enige doppen die niet lekken zijn de doppen die je erop moet schroeven en waar geen sleutelgat in zit. ( die had ik vroeger dus )

Desalniettemin betreur ik wat er met je is gebeurd en hoop dat het allemaal nog enigzins heelt.
MouseOverwoensdag 23 februari 2005 @ 10:04
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 09:08 schreef nikky het volgende:

[..]

Ik kan niet geloven dat dat waar is.

Het kan wel zo zijn dat ze minder veilig zijn dan tankdoppen die je kunt afsluiten maar ze zijn niet gevaarlijk. Als dat nl zo zou zijn mag die hele brommer in NL niet worden verkocht. En zou Tomos voor andere tankdoppen moeten zorgen.
Artikelen die in NL worden verkocht moeten het CE certificaat ( oid ) hebben.

Voor tankdoppen die je kunt afsluiten met een sleutel geldt het ook niet dat er dan geen bezine uit zou lopen. Want dat doet het namelijk wel. Gewoon via het sleutelgat, De enige doppen die niet lekken zijn de doppen die je erop moet schroeven en waar geen sleutelgat in zit. ( die had ik vroeger dus )

Desalniettemin betreur ik wat er met je is gebeurd en hoop dat het allemaal nog enigzins heelt.
Uit afgesloten tankdoppel kan hooguit een dun straaltje komen. Uit een gespleten of er afgevallen tankdop komt een hele sloot.
michelle_dbwoensdag 23 februari 2005 @ 11:20
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 09:08 schreef nikky het volgende:

[..]

Ik kan niet geloven dat dat waar is.

Het kan wel zo zijn dat ze minder veilig zijn dan tankdoppen die je kunt afsluiten maar ze zijn niet gevaarlijk. Als dat nl zo zou zijn mag die hele brommer in NL niet worden verkocht. En zou Tomos voor andere tankdoppen moeten zorgen.
Artikelen die in NL worden verkocht moeten het CE certificaat ( oid ) hebben.

Voor tankdoppen die je kunt afsluiten met een sleutel geldt het ook niet dat er dan geen bezine uit zou lopen. Want dat doet het namelijk wel. Gewoon via het sleutelgat, De enige doppen die niet lekken zijn de doppen die je erop moet schroeven en waar geen sleutelgat in zit. ( die had ik vroeger dus )

Desalniettemin betreur ik wat er met je is gebeurd en hoop dat het allemaal nog enigzins heelt.
Het gaat er om dat tankdoppen bij een kleine klap van de tank af schieten. Na de klap bij mijn ongeluk (en die van die andere jongen) is de brommer met open tank gekanteld en in brand gevlogen toen ik er op zat. Ik zei al dat ik 20% 3de graads verbrand ben, dat gebeurd echt niet als er een klein straaltje uit een sleutelgat komt lopen.

Ik had ook zo'n tankdop die je erop moet schroeven, en die jongen met dezelfde verwondingen had die ook. Volgens tomos is een sleuteltje het veiligst. Het gaat bij deze niet om een straaltje door lekken van de dop maar een groot deel benzine uit de tank die in brand vliegt.

Iemand vroeg of ik ze had aangeklaagd; ik ben veel in gesprek met de verzekering van de tegenpartij(schuldige) en die zijn er mee bezig. Geld krijg ik van die verzekering, maar ik wil ook dat er een algemene waarschuwing komt voor die tankdoppen. Procedures duren heel lang,eerst afwachten wat er bij die verzekering uitkomt, en als dat niet genoeg voldoening geeft ga ik zelf stappen ondernemen.
Metro2005woensdag 23 februari 2005 @ 13:28
op mijn puch maxi had ik ook zo'n plasic dop die er zo af kon
Veilside_redwoensdag 23 februari 2005 @ 13:35
Ik zou het via een rechter proberen te laten vergoeden. Ik vind het ook heel erg voor je. En een voertuig moet standaard al zo veilig mogelijk zijn van constructie. Maar vergeet niet dat ook al was de klap niet erg hard dat er grote krachten op die dop hebben komen staan.
GenesiZwoensdag 23 februari 2005 @ 22:58
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 13:28 schreef Metro2005 het volgende:
op mijn puch maxi had ik ook zo'n plasic dop die er zo af kon
Ik liep jou voorbij, als jij op je puch reed Dat ding ging rete langzaam
pieter_pontiacdonderdag 24 februari 2005 @ 01:11
Lekker is dat

Ik had op mijn Citta ook een tankdop waar de benzine uit goot als je op je plaat ging.
Moest je er rap bij wezen als ie op het zoab lag anders liep de tank zo leeg en kon je lopen.
Metro2005donderdag 24 februari 2005 @ 08:22
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 22:58 schreef GenesiZ het volgende:

[..]

Ik liep jou voorbij, als jij op je puch reed Dat ding ging rete langzaam
maar ik werd niet moe
en als ie na een half uur z'n top had bereikt van 55km/u dan hou je me lopend niet meer bij