Takkesteeg | maandag 21 februari 2005 @ 21:04 |
Las dit vandaag op NOS TT SOLMS De Duitse camerafabrikant Leica lijdt het nog lopende boekjaar 10 mln euro verlies.De banken willen vrijwel geen krediet meer geven.Camera's van Leica,opgericht in 1849,werden gebruikt door Cartier-Bresson en Helmut Newton. En hier nog een linkje naar http://www.nu.nl/news/485(...)grote_problemen.html Had niet gedacht dat het zo beroerd zou gaan met dit merk. [ Bericht 21% gewijzigd door Takkesteeg op 21-02-2005 21:41:39 ] | |
Ouwesok | maandag 21 februari 2005 @ 21:50 |
quote:Getuige de geschiedenis van Leica de afgelopen 25 jaar mag het een wonder heten dat ze nog bestaan. Leica is als merknaam al bij diverse grotere concerns in handen geweest. Als gebruiker werkte je daar niets van, alleen door de persberichten kwam je aan de weet van wie Leica nu weer was. Zelfstandig gaan ze het volgens mij niet redden, het meest voor de hand liggend is het als Leica onder de hoede van Matsushita zou komen om daar fotografische kunsten los te laten. Een andere prominente naam uit Duitsland die al door diverse handen is gegaan is Rollei. Hoewel Rollei nog een heel aardig pro-assortiment heeft, zijn ze in de consumentensector niet meer dan een merknaam, die volgens mij zijn beste tijd gehad heeft ![]() | |
Ouwesok | dinsdag 22 februari 2005 @ 14:44 |
Evenzovrolijk staat Leica nog wel op de PMA te verkondigen dat de digitale module van de R9 dit jaar toch echt in de schappen komt te liggen, de vraag wie er op zit te wachten wordt helaas niet beantwoord, de laatste modellen Leica R waren even succesloos als lelijk.. Leuker van Leica was een digitale M geweest, waarmee ze weer even hadden kunnen laten zien waar hun specialisme ligt ![]() ![]() Overigens moet er wel bij ingecalculeerd worden dat het er de afgelopen decennia wel eens vaker ravenzwart heeft uitgezien voor de edelsmid uit Solms. | |
woooohaa | vrijdag 25 februari 2005 @ 20:30 |
Zo meteen op Ned.1 bij Netwerk is Leica een onderwerp. | |
Fixers | vrijdag 25 februari 2005 @ 20:53 |
Matsushita? ik ken ze alleen van de cd-rom spelers, maar getuige de japanse clustering van bedrijven (d'r is een woord voor maar kan er even niet op komen) zla het wel ergens bij horen. Zou fuji niet een goede moedermaatschappij zijn? Wat camera's betreft passen ze wel in de portfolio naats Hasselbald. | |
Ouwesok | vrijdag 25 februari 2005 @ 21:35 |
quote:Matsushita is bij het publiek het beste bekend als Panasonic. Ze doen nu al veel met Leica samen. Probleem met vooral Leica is het imago dat er om het merk heen hangt. Het lijkt erop dat de gebruikersgroep langzaam aan het uitsterven is, en op de een of andere manier heeft een Leica niet het pimp-appeal waardoor ze onder jongeren populair kunnen worden. In samenwerking met bijvoorbeeld Panasonic zou er goed aan dat imago gewerkt kunnen worden. Panasonic heeft in het 4/3-kader overigens aangegeven dingen met Olympus samen te gaan doen, naast de samenwerking met Leica. De andere klassieke naam, Contax lijkt overigens problemen van een andere aard te hebben, de producent van Contax camera's, Kyocera, lijkt getuige aanwijzingen de hele cameraproductie in de Japanse wilgen te hangen. Naast Contax zou hiermee ook het merk Yashica verdwijnen ![]() De naam Contax is eigendom van Carl Zeiss en blijft dat ook. Wat de toekomst voor Contax gaat brengen is echter hoogst onzeker. Met Zeiss overigens gaat alles meer dan goed ![]() | |
Fixers | vrijdag 25 februari 2005 @ 21:43 |
Keiretsud at is het woord voor de japanse mega conglomeraten als Mitsubishi en Toyota. Als ze panasonic in handen hebben dan weet ik wel een aardige strategie voor Leica. Doe wat met de naam Technics (hoort ook bij Matsushita) die nog immer populair zijn vanwege de onverwoestbare draaitafels. In de de dance-scene lijkt me een Technics-Leica camera (wel voor een betaalbare prijs) verkoopbaar. | |
Ouwesok | vrijdag 25 februari 2005 @ 21:50 |
quote:Ik vermoed dat de denkmachine in Japan volop draait, en dat er vast wel wat goeds uitkomt, vreemd genoeg lijken Japanners nog doller op de merknaam Leica dan Europeanen. Soms moet je oppassen dat de werkelijkheid een post niet inhaalt, ik lees net dat medewerkers van de Duitse vertegenwoordiging van Kyocera collectief ontslag hebben gekregen. Kyocera heeft daarmee geen Duitse vertegenwoordiging meer. | |
Ouwesok | zaterdag 26 februari 2005 @ 11:11 |
quote:Ik heb dus een deel van dat item gezien. De deskundo's weten de problemen van Leica ook weer aan het 'vergeten mee te gaan in het digitale tijdperk', en dat klopt volgens mij maar gedeeltelijk. In werkelijkheid was Leica er al erg snel bij met digitale camera'tjes die kwalitatief erg goed waren, fraai vormgegeven, kortom behoorlijk Leica-waardig waren. Dat Leica niet snel met een DSLR zou komen was te verwachten, het marktaandeel in de traditionele SLR-markt was ook niet bepaald groot. Wat Leica in technisch opzicht wel te verwijten valt is een vorm van ongepast conservatisme bij het ontwerpen van hun produkten. Al voor de grote doorbraak van digitaal kon je deze ontwikkeling zien aankomen. Waar Leica uit de M6 niet veel meer perste dan een aangepaste M3 (1954), liet Contax zien hoe je in deze tijd eigenlijk een zoekercamera moet bouwen (G2) Even ter illustratie een vroege M3 ![]() Een M6 ![]() En een Contax G2 ![]() In de SLR-sector duurde het bij de meeste ontwikkelingen jaren voor Leica ze oppakte en in hun SLR's verwerkteen ze als moderne techniek bestempelde. In de filmpjestijd kon je zoiets best maken, het doelpubliek kocht de camera namelijk toch wel. In de digitale wereld is die houding echter redelijk dodelijk, ik zie de digitale module voor de R9 dan ook al verouderd zijn bij introduktie. Waar door de deskundo's aan voorbij werd gegaan was het stuk marketing waar volgens mij de werkelijke problematiek ligt. Als je kijkt wie momenteel nog Leica's gebruiken dan kom je tot de conclusie dat dat vooral oudere fotografen zijn voor wie het merk nog een soort godenstatus heeft. De jongere generaties hebben niet zoveel op met Leica en voor zover ze aan traditionele techniek hangen worden ze naar mijn inzicht beter bediend door voornamelijk Cosina. Verder wordt het door steeds moeilijker om te achterhalen of uit te leggen waar de meerwaarde van een Leica nou precies ligt. Technisch worden de SLR'ren simpelweg overboden door Nikon en Canon en de rest, met dien verstande dat je daarvoor de helft betaalt. | |
ultra_ivo | zaterdag 26 februari 2005 @ 14:59 |
En voor een meetzoeker kun je nu prima bij Voigtländer (Cosina) terecht. Een deel van hun lenzen is zelfs rechtstreeks concurrerend met Leica lenzen. | |
Skua | zaterdag 26 februari 2005 @ 17:35 |
Ik vraag me af wat er met de verrekijker en telescoop divisie van Leica gaat gebeuren als ze echt over de kop gaan? | |
Mr.Noodle | zaterdag 26 februari 2005 @ 18:02 |
Maar volgens die documantaire ging Leica over de kop omdat ze de laat in de digitale markt stapten en ook achter liep op die techniek en in feite niet echt vooruitstrevend meer kon zijn. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 26 februari 2005 @ 22:34 |
nu net op tv , wat een prachtige camera's maken ze trouwens, heb net ff de site bekeken! Ik kende Leica overigens van de nachtzichtkijkers die ze in het Nedeerlandse leger gebruiken. Ik wordt helemaal hebberig van die site! Maar wat een prijzen! die M7 is vanaf 3500 euro!!! | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 26 februari 2005 @ 22:36 |
![]() de m7 | |
-CRASH- | zaterdag 26 februari 2005 @ 22:36 |
quote:Bij de R8 en R9 kun je de analoge acchterwand voor een digitale achterwand om laten bouwen. Dan zullen ze het mss met de hakken over de sloot halen. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 26 februari 2005 @ 22:45 |
het is wel superkwaliteit, want ook die HV kijkers gingen nooit stuk, hoe grof ze ook behandeld werden en de kwaliteit is geweldig! zoals die fotograaf over zn 25 jarige camera praatte die hij nog gebruikt dat zegt genoeg! | |
sooty | zaterdag 26 februari 2005 @ 22:48 |
Jammer, reuze jammer. Er is slechts één gedachte die een voormalige Leica werknemer streelt: Het produkt waaraan ik ooit heb meegewerkt is tweedehands meer waard dan de nieuwwaarde. Het koopt mij geen brood, maar vervult mij wel met trots. Aldus een ex-werknemer van Leitz.... | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 26 februari 2005 @ 23:17 |
ik zou zon camera best 2e hands willen hebben, wat doet zon mooie klassieke leica eik? | |
Fixers | zaterdag 26 februari 2005 @ 23:35 |
BHFH, ook tweedehands kosten ze waarschijnlijk meer dan je lief is. Wat is nue eigenlijk het verschil tussen Leitz en Leica? Volgens mij alleen de naam. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 26 februari 2005 @ 23:44 |
ik ken leitz alleen van de mappen! ![]() | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 26 februari 2005 @ 23:46 |
wat is "meer dan je lief is" ? wat zou zon M3 doen bijvoorbeeld 2e hands? die schijnen onverwoestbaar te zijn! | |
Ouwesok | zondag 27 februari 2005 @ 13:11 |
Leitz was de naam van de oprichter Ernst Leitz. Leica was de korte benaming van een Leitz Camera. Over die digitale module: Leica belooft al jaren een digitale module voor achter de R9, en steeds komt het ding maar niet in de handel. Waarschijnlijk heeft dat te doen met het verschijnsel dat men er een eigen feestje van wil houden, en de handen derhalve vol heeft om het concept een beetje up-to-date te houden zodat niet bij introduktie een totaal achterhaald produkt de markt in wordt geslingerd. @BHFH: Kijk eens voor de prijsstelling van een M3 op ebay.de. Er zijn nog enorm veel M3'en in omloop, juist omdat ie in zijn glorietijd relatief goed betaalbaar was, en het dingetje enorm robuust werd gebouwd. De prijsexplosie van Leica's voltrok zich begin jaren '70, vanaf toen was het met Leica ook kwakkelen geblazen. Was er in de jaren '50 en '60 weinig alternatief, vanaf de jaren '70 ging de voorsprong van Leica op allerhande gebieden zo ongeveer in rook op, de Japanse fabrikanten wisten ergonomisch veel betere oplossingen te bieden voor minder dan de helft van de prijs van een Leica. Helaas heeft Leica het niet gewiekst aangepakt maar is hun fossielen blijven koesteren en heeft het geheel een exclusief tintje gegeven, dat de huidige generatie fotografen geheel niet aanspreekt. In de klassieke meetzoekerscene heeft Leica wat mij betreft de M3 nooit meer weten te overtreffen. | |
BloodhoundFromHell | zondag 27 februari 2005 @ 16:28 |
ze leveren dus ook kijkers voor defensieindustrie met afstandmeters en IR etc erin die dingen zijn ook enorm goed! | |
Ouwesok | zondag 27 februari 2005 @ 17:27 |
quote:De Duitse ebay laat voor oudere M's prijzen zien vanaf 500 eur. Niet slecht als je bedenkt wat ie in zijn gloriedagen nieuw kostte | |
BloodhoundFromHell | zondag 27 februari 2005 @ 18:42 |
noujz ik ben eigenlijk gewoon opzoek naar een oude spiegelreflex camera om wat mee te spelen en vooral ook om fatsoenlijke weinig licht en binnen foto's te maken iest wat met mn ixus400 absoluut niet mogelijk is. Ik denk dat zon leicam3 een heel mooie beginners camera is. maar ik dacht eigenlijk wel aan iets lagere prijzen hehe! | |
ultra_ivo | zondag 27 februari 2005 @ 19:02 |
Als je met meetzoekers wilt beginnen is het handig eerst een tijdje een goedkope meetzoeker met vaste lens uit te proberen. Dan weet je of de meetzoekerfotografie je ligt. Een goede camera hiervoor is de Canonet, kun je in Houten voor zo tussen de 40 en 80 euro bemachtigen. Meetzoekers met een minder lichtsterke lens liggen er vanaf een tientje. | |
BloodhoundFromHell | zondag 27 februari 2005 @ 19:09 |
ok tnx voor de tip.. ![]() ![]() | |
Ouwesok | zondag 27 februari 2005 @ 19:25 |
De problemen van Leica worden krankzinniger naarmate je dieper de historie van het merk induikt. Een hele goeie zet van Leica was bijvoorbeeld in het midden van de jaren 70 de M5. Helaas wilden de Leica-fanaten de M5 niet. Hij leek een tikje lomper dan al zijn voorgangers. Nog zo'n geniaal dingetje dat een succes had kunnen worden was de Leica CL. Een compactere meetzoekercamera met al iets meer elektriek dan de M. Ook dit week teveel af van wat de toch bijzonder conservatieve liefhebbers gewend waren. Ed v.d. Elsken deed niettemin hele boeiende dingen met een CL Later haalde Minolta, met wie Leica samen op dat moment heel veel deed, de CL uit de kast, herdoopte hem tot CL-E en maakte er een bescheiden succesje van dat Leica in die dagen zelf waarschijnlijk goed had kunnen gebruiken ![]() De grote SLR-successen deed Leica overigens samen met Minolta. De r5 had heel veel Minolta-invloeden en zoals met elke Minolta kon ik dan ook met de r5 geen goeie maatjes worden. De succesjes uit de samenwerking met Minolta geven echter wel aan in welke richting Leica het moet zoeken. |