Loedertje | zondag 30 september 2001 @ 11:11 |
quote:( necrocam Zoro Feigl Tuinstraat 118 Amsterdam, NH 1015PH NL Phone: +31(0)206278055 Email: zoro@zoro.nu = http://www.necrocam.com )
Nu heb ik jaren geleden diverse macabere exposities bezocht waar o.a rottende kadevers van boerderij dieren in een aquarium lagen (de naam van die kunstenaar is mij ontschoten helaas..) maar ik vraag me af of het bovenstaande verhaal ook meer mensen aantrekt die het kunnen zien als "kunst"...Feigl's idee met een cam begraven te worden stuit echt op weerzin (denk ik) maar waarom? Het is een natuurlijk proces , iedereen is uiteindelijk hetzelfde lot beschoren..( als cremeren geen optie is natuurlijk..)
| |
RaisinGirl | zondag 30 september 2001 @ 11:20 |
Fascinerend, idd. Ik weet niet of ik het echt goed kan verklaren, maar ik moet na het lezen van dit verhaal wel denken aan wat Aristoteles hierover gezegd heeft, namelijk dat dingen als lijken, die op zichzelf naar zijn om te zien, in de vorm van een kunstwerk plotseling wel mooi zijn om te aanschouwen. Mensen zijn gefascineerd juist door hetgene wat in eerste instantie afschrikt, omdat schoonheid misschien verborgen zit in die zogenaamde lelijkheid en afschrikking. | |
Marble | zondag 30 september 2001 @ 11:39 |
Gatverdamme!!! | |
Vision | zondag 30 september 2001 @ 11:50 |
ik kan de necrocam niet bekijken. (403 you don't havepermission to access / on this server) ![]() ik vind het op zich wel een wazig idee, dat je online naar iemand kan kijken die er niet meer is.. | |
don_quichot | dinsdag 2 oktober 2001 @ 21:26 |
zag laatst een item op het belgische journaal over een tentoonstelling in Berlijn. de organiserede anatomist/kunstenaar had een eigen manier om lichamen te conserveren en de creaties werden op een zo'n pedagogisch mogelijke manier aan het publiek getoond. was opvallend dat de expositie erg goed bezocht werd, misschien ook wel te wijten aan het controversiele onderwerp, mar toch. | |
fokje | dinsdag 2 oktober 2001 @ 21:45 |
quote:Volgens mij ook gezien, maar dan op de nl tv, een tijdje terug. Ik vermoed dat jij integer bedoeld ipv pedagogisch, zo niet dan moet je het me eens uitleggen. Ik vond het best wel 'mooi', iig apart. En idd niet gruwelijk ofzo. edit; ik herinner me alweer wat meer beelden, snap inmiddels waarom je het pedagogisch noemt. [Dit bericht is gewijzigd door fokje op 02-10-2001 22:24] | |
yvonne | dinsdag 2 oktober 2001 @ 21:48 |
quote:Over deze tentoonstelling zou ik meer willen weten, heb er een item over gezien op TV, en het zag er zeer mooi uit. Leerzaam enzo. Weet iemand zich nog te herinneren waar deze tentoonstelling as? was nu in belgie | |
appelsientje | vrijdag 5 oktober 2001 @ 19:16 |
oke hier kom in dan maar weer de kunst barbaar. Ik persoonlijk vind het gewoon smakkeloos echt waar, het word steeds gekker weinig tot geen respect voor de doden, mensen opeten Tegenwoordig noemen ze veel dingen kunst, met mijn opleiding krijg ik er errug veel mee te maken. Maar goed wie ben ik ?? | |
don_quichot | vrijdag 5 oktober 2001 @ 23:18 |
quote:virtuele zelfwerkzaamheid, da's mooi ![]() het ging me met name om een paar lichamen die op het eerste ogen nogal bot waren opengereten. de kunstenaar verklaarde dat dit gebeurd was om ook de organen die niet direct zichtbaar zijn, ten toon te stellen. de verwijderde delen waren volgens mij vaak weer als losse onderdelen gerycleld. vandaar het pedagogische element. | |
don_quichot | zaterdag 6 oktober 2001 @ 06:54 |
na een vruchteloze zoektocht op allerlei niet te verstane deutsche pagina's, heb ik een relevant artikel in het archief van onze eigenes volkskrant gevonden. Plastic lijken roepen religieus protest op Körperwelten tot 1 juli 2001, Postbahnhof am Ostbahnhof, Berlijn. Tegen het medische gebruik van lichamen heeft Pülfort geen bezwaar. Maar de maker van Körperwelten is volgens zijn strooibiljet 'sensatiebelust' en 'speelt met doden of het poppen zijn'. Hij houdt mensen die hun lichaam ter beschikking hebben gesteld 'gevangen in het aardse leven'. In het oude poststation in Oost-Berlijn wordt nog druk gebouwd aan de anatomie-tentoonstelling. Körperwelten zal dagelijks van 9 uur tot 23 uur geopend zijn, om rijen te voorkomen. Wereldwijd trok de tentoonstelling al meer dan zes miljoen bezoekers, ondanks het protest van de kerken. De lijken zijn soms inderdaad speels opgesteld. Een lijk schaakt, aan ander schermt, een derde houdt zijn huid als een regenjas over de arm. Het nieuwe pronkstuk in Berlijn is een ruiter te paard. Aan de opengewerkte lichamen is de grote overeenkomst tussen mens en dier te zein. Maar de ruiter houdt de hersens van beiden in de hand: hoe machtig het paard er ook uitziet, zijn brein is kleiner, wat zijn onderworpenheid aan de mens verklaart. Bijna even merkwaardig als de geëxposeerde lichamen is de maker van de tentoonstelling, in de pers aangeduid als 'meester van het macabere' of 'Mengele 2000': de Oost-Duitse anatoom professor Gunther von Hagens. De man draagt altijd een Joseph Beuys-hoed en noemt zichzelf 'plastinator', een term die uit een Boelgakov-roman zou kunnen komen. Al in 1977 vond hij de plastinatie uit, een preparatiemethode waarbij water en vet aan het lichaam worden onttrokken en vervangen door kunststof. De lijken blijven daardoor eeuwen goed. Ze stinken niet en hoeven niet in formaline te worden bewaard. Von Hagens gebruikt de controverse dankbaar voor zijn geoliede publiciteitsmachine. Hij heeft de pers uitgenodigd om zich voor de zoveelste keer te verweren. 'Dit is geen illegaal kerkhof en geen lijkenshow. Hier wordt voorlichting gegeven', zegt hij. 'De bezoeker verliest zijn angst voor de dood, hij kan een optische brug slaan naar zijn eigen lichaam. Bovendien krijgt de bezoeker te zien waarom hij gezond moet leven.' Fascinerend zijn de organen, spieren, zenuwen, bloedvaten en botten zeker. Een zo precieze blik op het lichaam is eeuwenlang voorbehouden geweest aan de medische stand. Duidelijker dan aan de hand van welk boek of plastic model ook kan de bezoeker zien hoe een kind in de buik van zijn moeder groeit, hoe maagzweer, leverkanker, hersenbloeding en rokerslong eruit zien. Von Hagens heeft het beste anatomische theater in de geschiedenis gebouwd. Wat de kerk ook zegt, het ontzag voor de schepping wordt alleen maar groter. Gedachten over de ziel dringen zich op: is de mens niet meer dan dit? Een tatoeage van een ooit geliefd vrouwenhoofd op een mannelijke onderarm herinnert er met een schok aan, dat het hier om echte mensen gaat. Iedere tentoongestelde heeft zich vrijwillig ter beschikking gesteld. De formulieren liggen bij de uitgang klaar. Gemiddeld krijgt Von Hagens vijf aanmeldingen per dag. Copyright: de Volkskrant ------------------------------------------------------------ | |
don_quichot | zaterdag 6 oktober 2001 @ 07:17 |
quote:access forbidden..... jammer. ligt dit aan mij? [/quote] Nu heb ik jaren geleden diverse macabere exposities bezocht waar o.a rottende kadevers van boerderij dieren in een aquarium lagen (de naam van die kunstenaar is mij ontschoten helaas..) maar ik vraag me af of het bovenstaande verhaal ook meer mensen aantrekt die het kunnen zien als "kunst"...Feigl's idee met een cam begraven te worden stuit echt op weerzin (denk ik) maar waarom? Het is een natuurlijk proces , iedereen is uiteindelijk hetzelfde lot beschoren..( als cremeren geen optie is natuurlijk..) [/quote] geraamtes intresseren me wel. lijken zijn ook boeiend, al moet ik toegeven dat de lijken die ik gezien heb, die van familieleden waren en ik dat ik destijds geen moment overwogen heb om ze te associeren met kunst. de beeld fragmenten die ik van körperwelt heb gezien waren mooi, maar daar werd het accent gelegd op de anatomie van het lichaam in een geconserveerde staat, niet op de aftakeling, de vergankelijkheid of het verrottingsproces. | |
fokje | zondag 7 oktober 2001 @ 16:16 |
Vergankelijkheid is een thema wat veel voorkomt in de kunst, maar het laten zien van een rottingsproces vind ik ook weinig kunstzinnigs aan. Verder over Koerperwelten; Ik vind dat zoiets staat of valt met de wijze waarop het gepresenteerd wordt. In dit geval vind ik het niet mensonterend, of shockeren om het shockeren, ik vind het ook niet getuigen van vulgariteit. Daarvoor is in de opzet van het hele gebeuren geen aanleidng toe te vinden, hoogstens in je eigen bestaande denkbeelden. Het grote verschil met 'kunstenaars' die iets vulgairs uitbeelden omdat het vulgair is (en het flink uitvergoten met beeldende middelen, een goedkoop truucje). Of om hun eigen masochistische trekjes te botvieren. Daar is hier geen sprake van vind ik, niet op de wijze zoals het is gepresenteerd. |