bedanktquote:Op vrijdag 18 februari 2005 23:52 schreef BaggerUser het volgende:
hum wat googelen leverde dit op alicey:
http://www.kennislink.nl/web/show?id=11293&vensterid=811&cat=59994
Te snelle oxidatie en verbranding.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:02 schreef Hallulama het volgende:
Oxygen poisoning, hm?
wat is je punt?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:05 schreef Hallulama het volgende:
Ja, nee, die "dingen" konden gewoon blijkbaar niets met zuurstof, right?
goed ik vind het een logisch verhaal wat je verteld, maar waarom zou de aarde naar jouwquote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:10 schreef notnajja het volgende:
De Gaia-theorie vind ik niet wetenschappelijk. Omdat we nog geen of onvoldoende inzicht hebben in de Aarde als systeem wordt er voor het gemak maar even verondersteld dat het een levend wezen is dat gericht is op overleven. Dat is nogal antropomorf en tamelijk absurd, want de aarde zelf blijft sowieso bestaan als planeet of als materie, met of zonder biosfeer. Het is wel zo dat levende organismen zich zoveel mogelijk proberen aan te passen aan verschillende omstandigheden en de biosfeer als geheel is de optelsom daarvan.
Maar de Gaia-theorie gaat verder mank. Het is net zoiets als atomen van een wil voorzien om te verklaren waarom ze zich gedragen zoals het zich gedragen, zonder de werkelijke oorzaken te kennen.
Errrr... ik ben er van overtuigd dat de neurofarmacologen die nu druk dna lopen te sequencen om receptorgroepen in kaart te brengen uiteindelijk iets zullen zeggen alsquote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:10 schreef notnajja het volgende:
Het is net zoiets als atomen van een wil voorzien om te verklaren waarom ze zich gedragen zoals het zich gedragen, zonder de werkelijke oorzaken te kennen.
... en Bill Hicks heerst.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:25 schreef Salvad0R het volgende:
alles is 1 .
Kenmerk van leven is dat het DNA bezit en dat dit DNA zich kan reproduceren. Waar zit de erfelijke structuur van de Aarde? En is de Maan misschien een (mislukt) kindje? Het leven kan zich voortplanten, maar hoe kan de Aarde dat dan doen?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:14 schreef Aegir het volgende:
[..]
goed ik vind het een logisch verhaal wat je verteld, maar waarom zou de aarde naar jouw
mening niet een levend wezen kunnen zijn?
oke, alles leuk en aardig maar jij hebt het over het menselijke voortbestaan dat is vanquote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:36 schreef RetepV het volgende:
alles is 4 .
Denk daar maar over na.
Maar op zich gaat de Gaia theorie niet mank, zou je zeggen. ALS er leven is, dan WIL het ook overleven. En leven blijft bestaan doordat we ons voortplanten. Leven heeft ook de neiging zich te vermenigvuldigen evenredig met de hoeveelheid beschikbare grondstoffen. Dus leven heeft ruimte nodig, zo lang er nog grondstoffen zijn. Leven gaat de grondstoffen achterna, het reist met de grondstoffen mee, zeg maar. Het zoekt grondstoffen en doet moeite om die grondstoffen met steeds minder energie te zoeken (evolutie, werktuigen, etc.).
Haal het leven weg en er is niks meer, haal de grondstoffen weg en er is ook niks meer.
Maar verder is het volgens mij gewoon een chaotisch systeem, er gebeurt van alles op kleine schaal en het netto gewin is in het geval van de aarde blijkbaar iets meer dan 0. Als dat zo door blijft gaan, dan moeten we wel van de planeet af
. Volgens mij zijn het gewoon dezelfde wetten waar bacterien aan gebonden zijn, maar dan op veel grotere en ingewikkelder schaal.
Lees ook eens iets over Fractals.
nou dat de oceanen een bepaald bewustzijn hebben is niet meer zo moeilijk te gelovenquote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:41 schreef notnajja het volgende:
[..]
Kenmerk van leven is dat het DNA bezit en dat dit DNA zich kan reproduceren. Waar zit de erfelijke structuur van de Aarde? En is de Maan misschien een (mislukt) kindje? Het leven kan zich voortplanten, maar hoe kan de Aarde dat dan doen?
Je hebt wel grote ecosystemen, zoals de oceanen, maar ik wil niet inzien dat die oceanen een bepaald bewustzijn hebben.
Het is een boek. Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar dat heb ik al uitgelegd.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:27 schreef Aegir het volgende:
inderdaad klinkt het enerzijds een beetje als een romantische mythologie
aan de andere kant kun je deze theorie ook weer in elk geloof onder brengen
krijg ik een beetje het gevoel
toch gaat de hypothese erg ver en is super boeiend
p.s. Salamander bedankt voor de tip van de film
Ik ben op dreef merk ik.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:41 schreef notnajja het volgende:
[..]
Kenmerk van leven is dat het DNA bezit en dat dit DNA zich kan reproduceren. Waar zit de erfelijke structuur van de Aarde? En is de Maan misschien een (mislukt) kindje? Het leven kan zich voortplanten, maar hoe kan de Aarde dat dan doen?
Je hebt wel grote ecosystemen, zoals de oceanen, maar ik wil niet inzien dat die oceanen een bepaald bewustzijn hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |