quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 16:54 schreef Hubo het volgende:Aansluitend aan alle bevindingen over rijst koken heb ik even een vraagje:
Wij hebben thuis een rijstkoker, echt een idiaal ding. Alleen: of de rijst gaat aanbakken aan de onderkant (vormt een soort vlies en wordt hard), of de rijst blijft te nat.
Ik heb van aziatische studiegenootjes altijd geleerd: 1 kopje rijst = 1 kopje water en in mijn studentenhuis met haar rijstkoker ging dat altijd goed. Maar thuis met die van ons dus niet.
Nu gebruik ik de truc van de rijst afmeten in een maatbeker en dan dezelfde hoeveelheid water erbij als in de maatbeker (volgens de handleiding van het apparaat) en dat gaat wel beter, maar perfect is het nog niet.
Is dat vingerkootje water erbovenop echt de oplossing? Oh enne wij gebruiken altijd surinaamse rijst die we niet wassen van te voren, maakt dat ook nog verschil?
Om plakvorming tegen te gaan, moet je rijst ook eigenlijk eerst een beetje wassen. Eigenlijk wassen totdat het er niet zo troebel meer uit gaan zien en wat doorzichtiger is. Dat troebele zorgt er juist voor dat het rijst meer gaat plakken. Ik denk dat het 2 a 3 keer afspoelen is afhankelijk van de hoeveelheid rijst die je hebt.
Je moet maar eens kijken als je het gewoon in een pan water kookt vervolgens afgiet in de gootsteen. Dan zie je na een minuutje dat het afgegoten water, een witte bindende kleverige massa wordt. En dat heb je altijd wel, maar het scheelt een hoop als je het rijst van te voren wast.
Dat vliesje houdt je altijd wel een beetje. Maar het ligt er ook net aan wat voor rijstkoker je hebt. Paar posts hierboven heb ik je 2 verschillende soorten rijstkokers laten zien. Die bovenste moet je dus echt niet hebben, want daardoor krijg je aangebakken (donker gele) rijst aan de onderkant. Helaas wordt de bovenste maar al te vaak nog in de winkels verkocht
![]()
das echt een te oud type...
Tegenwoordig zijn die pannen met teflon bewerkt zodat het rijst niet aan de pan blijft plakken. Verder hebben ze een soort vochtventilatie-warmhoudsysteem die dus de verhouding vocht in de pan op pijl houdt zodat je rijst niet te snel uitdroogt, als je het een tijdje laat staan. Met die oude rijstkoker kreeg je gewoon harde zandkorrels als je de rijst te lang liet staan. In de pan zelf zit als het goed is ook een soort maatstaf, die aangeeft tot welke lijn je het waterniveau moet hebben. Er staat dus lijntje bij het aantal "cups" rijst die je in de pan doet, dat lijntje kun je gebruiken als waterniveau.
Waar je ook op moet letten is dat je de rijstpan niet vochtig boven op het verhit-element zet, want daardoor vernaggel je dat warmte-element en dan is je rijstkoker een kort leven beschoren. Dus de pan aan de buitenkant even afdrogen voordat je het in de koker zet.
En verder werkt het met dat "vingerkootje" water altijd, als je even geen maatbeker bij de hand hebt.
Verder ben ik niet echt een fan van Amerikaanse rijst. Omdat het gewoon te droog smaakt. Als Surinaamse rijst net zo is, dan kan ik je beter ander rijst aanbevelen mocht je het in de rijstkoker willen gebruiken.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...