dus vorwellen in gewoon koud water? 15 minuten, dan koken (hoeveel minuten?) en afspoelen met warm (hoe warm?) water.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 14:58 schreef Oblivion het volgende:
Heel herkenbaar, nu heb ik eergister mexicaanse rijst gemaakt en dat ging goed!
Losse korrels, en wel die van lassie, alleen 15 minuten voorgeweld, goed af laten gieten, koud afspoelen en dan pas een aantal minuten koken, afgieten, warm afspoelen. Goed uit laten lekken, en dan nog even in de pan nagaren.
Had een mooie grote droge korrel...![]()
Net als in de reclame...
Als ik het 15 minuten laat staan de de rijst koud of aan de pan vast gebrand.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 15:04 schreef Rio het volgende:
Tip 1: lees de verpakking (met name het gedeelte van na afgieten 15 minuten laten staan)
Misschien moet je eens overwegen het vuur uit te zetten...quote:Op vrijdag 18 februari 2005 15:52 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als ik het 15 minuten laat staan de de rijst koud of aan de pan vast gebrand.
Afgieten inderdaad in zeef, zoals al reeds genoemd is.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 15:28 schreef ki_ki het volgende:
dus vorwellen in gewoon koud water? 15 minuten, dan koken (hoeveel minuten?) en afspoelen met warm (hoe warm?) water.
En hoe giet je het het beste af, met de deksel of anders?
in ieder geval al heel erg bedankt![]()
*check*quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik neem altijd 1 kopje rijst op 1 1/2 kopje water voor gewone parboiled rijst.
Er valt toch niets af te gieten als je 1 1/2 kopje water per kopje rijst gebruikt?quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:26 schreef shmoopy het volgende:
[..]
*check*
En na het afgieten nog even 10 minuutjes theedoek erover en het deksel, zo neemt de theedoek het vocht uit de rijst op en plakt ie niet meer.
Klopt, afgieten igv snelkookrijst gebruiken dus, anders dus niet.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:39 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Er valt toch niets af te gieten als je 1 1/2 kopje water per kopje rijst gebruikt?
Weet je die verhoudingen rijst water zeker? dat is imho andersom.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:39 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Er valt toch niets af te gieten als je 1 1/2 kopje water per kopje rijst gebruikt?1 kopje water, 1 1/2 kopje rijst aan de kook brengen 1 keer doorroeren deksel erop, vuur klein 15 min later is het klaar. ![]()
De hoeveelheid water en kooktijd hangt af van de rijst, pan, fornuis en hoeveelheid. Na een verhuizing (nieuw fornuis) of nieuwe pan is het altijd even uitproberen.
Dat begrijp ik niet. Roer je soms de rijst door na enkele minuten? Bij een elektrische rijstkoker is het de bedoeling dat je het eerste halfuur na opzetten de rijst niet omroert. In het begin deed ik dit namelijk ook. Zodra de rijskoker van kookstand naar warmhoudstand sprong roerde ik de rijst om. Gevolg was plakkerige rijst met een nogal zanderige smaak. Toen de handleiding een keer goed doorgelezen en nu altijd perfecte rijst.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:31 schreef Oblivion het volgende:
Dat werkt volgens mij niet voor sommige mensen, heb zelfs een rijstkoker, en nog is de rijst plakkerig...En ja de onderkant aangebrand omdat er te weinig vocht bij zat...
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |