Voor Babos lijkt dit jaar al over bij Feyenoord
17/2/2005 11:44
Hij kwam afgelopen zomer binnen als dé nieuwe doelman van Feyenoord. Gábor Babos had tijdens zijn vier seizoenen bij NAC Breda zo'n indruk gemaakt als betrouwbare doelman, die bij vlagen niet te passeren leek. Maar in het doel van de Rotterdamse club staat dit seizoen een heel andere Babos. Een onzekere grabbelaar, die weinig zelfvertrouwen uitstraalt. Woensdag besloot coach Ruud Gullit de Hongaar voor de tweede keer dit seizoen op de bank te zetten. Daarmee lijkt het dit seizoen al snel gedaan met Babos in De Kuip.
'Het was een heel vervelende beslissing om te nemen, maar in het belang van de club heb ik het gedaan.' Gullit geeft de indruk dat hij wel eens leukere momenten heeft meegemaakt als coach. Door Babos voor de tweede maal dit seizoen te passeren en opnieuw voor Patrick Lodewijks te kiezen, zal het toch al broze zelfvertrouwen van de Hongaarse doelman opnieuw nog meer schade oplopen. Dat realiseerde ook Gullit zich toen hij de knoop doorhakte, en dat toont des te meer aan hoe noodzakelijk volgens hem deze beslissing is.
'Mijn indrukken van Lodewijks zijn beter dan die van Babos', legt Gullit uit op de website van De Telegraaf. 'Patrick speelde tegen Willem II rustig en degelijk. Mede daarom heb ik nu voor Lodewijks gekozen. De gehele technische staf stond erachter. Nee, aan de spelers heb ik niets gevraagd.'
'Ik hoorde het 's middags, voor de wedstrijdbespreking', sipte Babos in het Rotterdams Dagblad. 'Het ging niet alleen om deze wedstrijd, ik speel de komende wedstrijden niet. Verder heb ik geen vragen gesteld, de wedstrijd kwam er aan. Dan moet je niet zeuren.'
Tijdens de winterstop had Gullit nog verklaard dat Babos in de tweede seizoenshelft zou terugkeren als eerste doelman, nadat hij de Hongaar in november na enkele mindere beurten al had vervangen door Lodewijks. De dertigjarige Hongaar keepte in 2005 drie duels, waarin hij nog steeds geen betrouwbare indruk maakte. Met als dieptepunt de blunder tegen De Graafschap, toen hij een onschuldig schot van Jhon van Beukering liet glippen. Bovendien raakte Babos vorige vrijdag geblesseerd tijdens een training, waarna Gullit hem zondag niet opstelde tegen Willem II.
Babos na de wedstrijd tegen Sporting: 'Zondag had ik al willen spelen. Na overleg met de medische staf is daarvan afgezien. Nu was ik volledig wedstrijdfit. De mededeling van Gullit kwam voor mij volslagen onverwacht. Hij had in de winterstop nog juist al zijn vertrouwen in mij uitgesproken. Ik weet niet wat ik hiermee aan moet.'
![]()
Bezoekers VI.nl geven Gullit gelijk
Op de vraag wie er in het doel van Feyenoord moet staan, stemde liefst 72 procent van de ruim vijftienduizend bezoekers voor Lodewijks. Babos kreeg de steun van slechts 28%.
De oud NAC-keeper wil geen rel veroorzaken en blijft voorzichtig. 'Ik moet zijn beslissing respecteren. Hij is de coach. Maar ik begrijp hem niet.' Daaraan voegde Babos toe dat hij zich als professional zal blijven gedragen. 'Al valt dat nu even niet mee.'
Ondanks de concurrentiestrijd zeggen Babos en Lodewijks een goede band met elkaar te hebben, liet ook de Eindhovenaar weten: 'Dit mag en zal ons niet uit elkaar drijven. Gabor moet zijn rug rechten en opnieuw zijn plaats als eerste doelman bevechten. Hij moet uitstralen, ook naar mij toe, dat hij weer nummer 1 wil worden. Dat is hij aan zichzelf verplicht.'
Babos arriveerde afgelopen zomer bij Feyenoord, na vier seizoenen in het doel van NAC Breda te hebben gestaan. Hij tekende in Rotterdam een contract tot medio 2008 en zal vanaf komende zomer een nieuwe concurrent hebben in Maikel Aerts. De 38-jarige Lodewijks zal dan aan de slag gaan als keeperstrainer.