abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 maart 2005 @ 07:56:18 #251
15029 rickmans
Hasselmans
pi_25511518
quote:
Op zondag 13 maart 2005 20:10 schreef Swetsenegger het volgende:
Ok, dillema.

Ik ben een site aan het bouwen voor een makelaar. Hierop moet hij natuurlijk nieuwe woningen kunnen plaatsen.
Per woning komen er 5 foto's in 2 formaten (thumb en iets groter)

Ik ga er in ieder geval 2 tabellen van maken, 1 met de omschrijving, adres, prijs etc van de woning en dan een tabel foto's.

Maar... hoe ga ik het doen. upload ik de originele foto's, zet ik die in een BLOB (1 foto per row) en laat ik php resizen bij het uitlezen van de tabel...
voordeel: lekker snel 5 foto's uploaden.
nadeel, trager aan de zichtbare kant.

OF upload ik de foto's, resize ik in twee formaten en zet ik deze twee formaten per row in twee blob's (1 foto per row in 2 sizes).

voordeel, snelheidswinst aan de zichtbare kant
nadeel, vertraging bij uploaden.

OF resize ik de foto's en maak 10 blobs per row
voordeel snelheidswinst zichtbare kant en eenvoudiger scripten voor de zichtbarekant
nadeel, upload proces grote tabellen

vergeet ik iets?
afbeeldingen wil je op zich niet in een DB zetten, tenzij je er hele goede redenen voor hebt. Wat je imho beter kan doen is zorgen dat de images een unique filename hebben en de filename opslaan in de database.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 14 maart 2005 @ 08:51:03 #252
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_25511712
quote:
Op maandag 14 maart 2005 07:56 schreef rickmans het volgende:

[..]

afbeeldingen wil je op zich niet in een DB zetten, tenzij je er hele goede redenen voor hebt. Wat je imho beter kan doen is zorgen dat de images een unique filename hebben en de filename opslaan in de database.
Aangezien er heel veel verloop is, is het een stuk eenvoudiger om ze in DB te zetten dan bij elke wijziging EN een record te verwijderen EN 10 afbeeldingen te unlinken.

Waarom zou je het niet in DB doen?
  maandag 14 maart 2005 @ 20:51:40 #253
15029 rickmans
Hasselmans
pi_25512286
Zie de volgende artikelen:

http://www.sitepointforums.com/showthread.php?s=&threadid=38728
http://www.zend.com/zend/trick/tricks-sept-2001.php
En zich dekt deze quote de afweging die je zou kunnen/ moeten maken
quote:
One of the classic "right" applications where images should be stored in the database is when the filesystem overhead outweighs the database query overhead.

We built an image database for icons and "smilies" and other very small images. This site gets about 2,000,000 requests a day for these images. The database delivers them without blinking. The file system version was so overloaded that the consultant's answer to the problem was a $250,000 storage device to put a couple dozen spindles under the I/O.

We told the customer that we would do the project for free if performance did not improve to a satisfactory level (one of my designers was absolutely certain the database design would outperform the filesystem version). We were paid $50k for 2 weeks work and the customer was thrilled with the results.

It's all about what tools are appropriate for the application at hand.
Op zich is het deleten van een record en het deleten van een aantal images niet echt de moeite, zeker niet als je dit in een kleine procedure/ functie heb vastgelegd, dan is het een kwestie van eenmalig schrijven en vervolgens netjes aanroepen.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 14 maart 2005 @ 21:35:09 #254
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_25512617
quote:
Op maandag 14 maart 2005 20:51 schreef rickmans het volgende:
Zie de volgende artikelen:

http://www.sitepointforums.com/showthread.php?s=&threadid=38728
http://www.zend.com/zend/trick/tricks-sept-2001.php
En zich dekt deze quote de afweging die je zou kunnen/ moeten maken
[..]

Op zich is het deleten van een record en het deleten van een aantal images niet echt de moeite, zeker niet als je dit in een kleine procedure/ functie heb vastgelegd, dan is het een kwestie van eenmalig schrijven en vervolgens netjes aanroepen.
Ja ik had ook op yapf een goede "don't" gevonden.
Op zich maakt het geen ruk uit eigenlijk. Ik zal toch die resize functie moeten schrijven, ik moet alleen bij deleten een unlink functie extra hebben .

Sowieso was mijn originele gedachte iets te simpel kwam ik net achter en zit de structuur van 5 foto's in 2 formaten gekoppeld aan 1 object welke je vervolgens ook nog eens stuk voor stuk moeten kunnen updaten toch iets ingewikkelder in elkaar
  donderdag 17 maart 2005 @ 11:04:24 #255
73209 dnzl
Minimalist.
pi_25539215
Ik probeer een select query te maken die alle velden weergeeft wanneer "permission" groter is dan 1 maar het mag ook 0 zijn (kortom gebruikers met 1 mogen niet worden weergegeven.

Kan iemand me hiermee helpen, hoe formuleer ik dit?
1mysql_query("SELECT * FROM users WHERE permission = '!1' ORDER BY username");

PS: mooie meiden Swets
pi_25539414
Bijna goed
zo:
1mysql_query("SELECT * FROM users WHERE permission != 1 ORDER BY username");

Geen quotes om een integer zetten, en dat vraagteken ff voor het = teken zetten
pi_25541500
kheb een phpBB forum met de Last-Visit mod geinstalleerd. deze mod zet een Unix Timestamp in de db als een lid op het forum komt. Ik wil kijke hoeveel users er de afgelope week op het forum zijn geweest (de actieve users dus) door de db uit te laten lezen met iets van 'WHERE user_lastvisit > $timestamp-one-week-ago'

ik wil dus weten hoe ik van de huidige timestamp een timestamp kan maken van een week geleden? ik heb verschillende dinge geprobeerd maard dat mocht niet bater. er kwam wel iets uit maar het klopte niet aangezien hij dan dinge van 2 maande geleden of maar van 3 dagen uit las.
pi_25543297
Unix Timestamps werken in seconden. Aangezien in een week 3600*24*7 = 604800 seconden zitten kun je het op deze manier doen:

WHERE user_lastvisit > ' " . (time() - 604800) . " '
pi_25543298
met de functies mktime(), en time() Moet dat wel lukken!Ik heb ff geen tijd voor meer uitleg.
pi_25543308
dat kan natuurlijk ook heliospan
pi_25544306
yup, alleen geeft ie dan 12 users terwijl het er 13 zijn... kan het zijn dat ie op 0 begint te telle als ik 'SELECT COUNT(user_id)' gebruik in de sql syntax?
  Lieve Belg donderdag 17 maart 2005 @ 23:07:39 #263
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_25555470
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 15:23 schreef danko het volgende:
yup, alleen geeft ie dan 12 users terwijl het er 13 zijn... kan het zijn dat ie op 0 begint te telle als ik 'SELECT COUNT(user_id)' gebruik in de sql syntax?
nee, maar wat dan als er effectief 0 rijen zijn? dan kunne het er 0 of 1 zijn
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wįy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_25557698
mijn fout. er stond ook nog een regel in de syntax die users met 0 posts uit sluit. omdat er 1 user was die nog niks had gepost kwam ik op 12 ipv 13 users. domdomdom...

het werkt nu, in ieder geval bedankt!
  vrijdag 18 maart 2005 @ 02:01:22 #265
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_25557983
Meer een MySQL kwestie, maar...
Als ik een tabel heb met een bepaald veld dat meer dan eens voor kan komen. Bijvoorbeeld ik heb drie keer rood, vier keer groen en een keer blauw... hoe kan ik het makkelijkste een lijstje met
rood: 3
grooen: 4
blauw: 1
maken?

Ik weet in principe niet dat dit alle kleuren zijn. Iets met count en group by?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_25558284
1
2
3
4
SELECT kleur, COUNT(kleur) AS tel
FROM tabel
GROUP BY kleur 
ORDER BY tel DESC

Ik denk dat dit wel moet werken
  vrijdag 18 maart 2005 @ 03:15:12 #267
71919 wonderer
pi_25558351
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 02:47 schreef Heliospan het volgende:

[ code verwijderd ]

Ik denk dat dit wel moet werken
JAAAA! Ik had die count intussen uitgevogeld, maar ik zat dus met die order by... en $row[COUNT(uri)] werkte wel maar zag er nogal dom uit. Nooit gerealiseerd dat je dus AS kan doen...

Muchos bedankios!
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_25558354
Graag gedaan

als je nog meer vragen hebt; ik kan niet slapen
  vrijdag 18 maart 2005 @ 10:49:21 #269
93888 KillAuthority
Live Fast, Die Fun!
pi_25561124
hey ik heb een inlog script en wil op de volgende pagina "Welkom 'voornaam' 'achternaam' " laten weergeven. Maar alleen.. hoe moet dan de filter eruit komen te zien? ik heb al het een en het ander geprobeerd maar het werkt nog niet. Alleen bij GEEN filter geef ie de namen weer bij alle andere filters geeft ie niets weer..

[ Bericht 2% gewijzigd door KillAuthority op 18-03-2005 11:02:54 ]
The crew is out tonight!
pi_25561690
filters?
  vrijdag 18 maart 2005 @ 11:21:40 #271
93888 KillAuthority
Live Fast, Die Fun!
pi_25561759
ja of hoe je het ook wilt noemen.
ik heb dus een username ingevoerd en die wordt (hopelijk) meegezonden en ik wil dus op de volgende pagina aangeven dat ie uit de database het username moet filteren en dus de voornaam en achternaam die bij die username hoort weergeeft
The crew is out tonight!
pi_25562035
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
$voornaam = '';
$acthernaam = '';

$query = sprintf(
     'SELECT `voornaam`, `achternaam`'.
     ' FROM `tabel`'.
     ' WHERE `username` = "%s"'.
     ' LIMIT 1'
     ,mysql_real_escape_string($_POST['username'])
    );

$query_result = mysql_unbuffered_query($query);

while($data = mysql_fetch_assoc($query_result))
{
   $voornaam = $data['voornaam'];
   $achternaam = $data['achternaam'];
}

if(empty($voornaam) && empty($achternaam))
  echo "Welkom";

elseif(empty($voornaam))
  printf("Welkom mr/mevr %s", htmlspecialchars($achternaam));

elseif(empty($achternaam))
  printf("Welkom %s",         htmlspecialchars($voornaam));

else
  printf("Welkom %s %s",
          htmlspecialchars($voornaam),
          htmlspecialchars($achternaam));
pi_25562274
Het lijkt me handiger om dat in de session op te slaan. Dan hoef je de database daar niet elke keer mee lastig te vallen. Bij het inloggen haal je het uit de database en zet je 't in de session. Bij 't uitloggen gooi je 't weer weg.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_25562375
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 11:44 schreef SuperRembo het volgende:
Het lijkt me handiger om dat in de session op te slaan. Dan hoef je de database daar niet elke keer mee lastig te vallen. Bij het inloggen haal je het uit de database en zet je 't in de session. Bij 't uitloggen gooi je 't weer weg.
Hangt er vanaf hoe vaak je de voor/achternaam wilt gebruiken. Als het zeg maar de autoredirect pagina is, die volgt op de login POST form, is het logisch om ze niet in de session op te slaan als je de namen verder niet regelmatig gebruikt. Veelal wordt in zulke zaken toch de username gebruikt als algemeen communicatie middel.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 11:52:33 #275
93888 KillAuthority
Live Fast, Die Fun!
pi_25562444
<?php
session_start();

$_SESSION['voornaam']=$_POST['voornaam'];
$_SESSION['achternaam']=$_POST['achternaam'];
?>

dan op de volgende pagina

<?php
session_start();

echo "Welkom ".$_SESSION['voornaam']." ".$_SESSION['achternaam']."";
?>

zoiets?
dit werkt trouwens niet: Note: Undefined index: voornaam in .....

ik wil het 1 malig gebruiken
The crew is out tonight!
  vrijdag 18 maart 2005 @ 11:55:23 #276
33209 Juggernaut
E36 BMW 318iS executive
pi_25562509
1
2
3
<?php
echo "welkom ". $_SESSION['voornaam'] . " " . $_SESSION['achternaam'];
?>
Heb je nog bloed onder je nagels?
  vrijdag 18 maart 2005 @ 11:59:01 #277
93888 KillAuthority
Live Fast, Die Fun!
pi_25562601
Notice: Undefined index: voornaam in c:\Inetpub\wwwroot\php\login.php on line 13
dus ik moet nog een correcte code hebben die die voornaam en achternaam verstuurd
The crew is out tonight!
pi_25563548
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 11:52 schreef KillAuthority het volgende:
ik wil het 1 malig gebruiken
Dan kan je beter naar Roonaan luisteren
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_25564069
Als we het toch over $_SESSION hebben..
Is het veilig om $_SESSION['ingelogd'] op 1 te zetten als je inlogd, en dan de rest van de tijd alleen te kijken of die variabele true is, en aan de hand daarvan te oordelen of je ingelogd bent?
Ik kan ook wel steeds het cookie controleren, maar stel dat het cookie net verloopt als je iets aan het invoeren bent(gastenboek bijv) dan kan dat heel vervelend zijn....
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 18 maart 2005 @ 13:05:05 #280
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_25564215
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 12:58 schreef ikke_ook het volgende:
Als we het toch over $_SESSION hebben..
Is het veilig om $_SESSION['ingelogd'] op 1 te zetten als je inlogd, en dan de rest van de tijd alleen te kijken of die variabele true is, en aan de hand daarvan te oordelen of je ingelogd bent?
Ik kan ook wel steeds het cookie controleren, maar stel dat het cookie net verloopt als je iets aan het invoeren bent(gastenboek bijv) dan kan dat heel vervelend zijn....
http://www.yapf.net/faq.php?cmd=100&itemid=190

Erg goede site trouwens
  vrijdag 18 maart 2005 @ 13:12:02 #281
33209 Juggernaut
E36 BMW 318iS executive
pi_25564424
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 11:59 schreef KillAuthority het volgende:
Notice: Undefined index: voornaam in c:\Inetpub\wwwroot\php\login.php on line 13
dus ik moet nog een correcte code hebben die die voornaam en achternaam verstuurd
je sessie is dus niet ingevuld. Check het maar met isset()
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
if(isset($_SESSION['voornaam'])){
   echo
"woei";
}
else {
  echo
"jeuk aan m'n naad!";
}
?>
  vrijdag 18 maart 2005 @ 13:22:29 #282
93888 KillAuthority
Live Fast, Die Fun!
pi_25564663
ik ben eergisteren begonnen met PHP dus als het in beetje makkelijkere taal kan, danku
The crew is out tonight!
pi_25564833
Handig swets.
Alleen ik snap 1 ding nog steeds niet helemaal. Hoe zit dat met een sessionid dat je krijgt?Is dat ieder bezoek hetzelfde?
Ik heb het nu zo dat hij een cookie maakt waarin ik een md5string+userid zet.
Deze wordt bij een bezoek gecontroleerd. Als deze bestaat dan zet hij $_SESSION['ingelogd'] op true. de rest van de pageviews ziet hij dus steeds dat $_SESSION['ingelogd'] true is en dat je dus ingelogd bent. Ik doe dus geen IP-controle, want volgens mij is je sessie toch gewoon weg als je je browser afsluit?

En hoe zit dat met cookie controle, wordt de cookie inhoud iedere keer meegestuurd?of moet er een keer extra contact worden gemaakt als ik vraag of er iets in $COOKIE staat?

Hopelijk is mn verhaal een beetje duidelijk.......
  vrijdag 18 maart 2005 @ 13:38:07 #284
33209 Juggernaut
E36 BMW 318iS executive
pi_25564998
ik doe op m'n forumsoftware ongeveer hetvolgende:
1. inloggen
2. sessie aanmaken en opslaan in een sessietabel in mysql
3 sessie ook opslaan in cookie
4 bij elke opvraag van pagina cookie nakijken en kijken of de opgeslagen sessie in m'n tabel zit
5 als dat zo is dan is gebruiker ingelogd.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 13:52:45 #285
93888 KillAuthority
Live Fast, Die Fun!
pi_25565354
en hoe ziet het eruit als je die sessie variabele aanmaakt?
The crew is out tonight!
pi_25565405
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 13:05 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

http://www.yapf.net/faq.php?cmd=100&itemid=190

Erg goede site trouwens
Op zich wel. Hij vergeet alleen in zijn hele verhaal één belangrijk punt. Verscheiden engelse en amerikaanse hosters rouleren ip's gedurende de sessies. Op het moment dat jij dus alles op IP's gaat fixeren, gaat het geheid mis, en krijgen je bezoekers problemen zoals spontaan uitgelogd zijn, etc etc. Eventueel zou je wel kunnen fixeren op de eerste twee/drie delen van het IP, omdat elke access provider vaak wel zijn eigen range heeft, maar dit is te beperkt om een goede security te handhaven.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 14:37:10 #287
71919 wonderer
pi_25566347
Er is kortom geen redelijk eenvoudige maar veilige manier om mensen te laten inloggen? Hoe doet PHPBB het eigenlijk?
pi_25567016
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 14:37 schreef wonderer het volgende:
Er is kortom geen redelijk eenvoudige maar veilige manier om mensen te laten inloggen? Hoe doet PHPBB het eigenlijk?
? Waar haal je dat vandaan? Ik zei alleen in een onderonsje met Swetsenegger dat er haken en ogen zitten aan het stug fixeren op ip. Met het gebruik van sessie variabelen zoals in het yapz stuk verder staat is verder niets mis hoor.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 15:49:04 #289
71919 wonderer
pi_25567104
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 15:43 schreef Roönaän het volgende:

[..]

? Waar haal je dat vandaan? Ik zei alleen in een onderonsje met Swetsenegger dat er haken en ogen zitten aan het stug fixeren op ip. Met het gebruik van sessie variabelen zoals in het yapz stuk verder staat is verder niets mis hoor.
Yeah, sessie variabelen... Iemand ingelogd laten is alweer wat lastiger. Ik moet toch es kijken, want de manier waarop ik het nou doe, is alleen veilig zolang niemand weet wat ik doe
pi_25573542
Wat is eigenlijk de beste/handigste/mooiste/snelste manier om een datum+tijd in een tabel op te slaan?Dus bijvoorveeld de tijd dat iemand een post doet op t forum.
Ik doe het nu door een timestamp te maken met date("U") en die dan in de tabel te zetten.
Maar volgens mij moeten er handiger en mooiere manieren zijn Op deze timestamp moet ik namelijk altijd nog een functie los laten die er een mooi format van maakt..
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 18 maart 2005 @ 21:31:55 #291
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_25574414
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 15:49 schreef wonderer het volgende:

[..]

Yeah, sessie variabelen... Iemand ingelogd laten is alweer wat lastiger. Ik moet toch es kijken, want de manier waarop ik het nou doe, is alleen veilig zolang niemand weet wat ik doe
Mjah, ik denk dat veiligheid voor een eigen siteje met een CMSje zwaar overrated is.
Wie probeert er nou de website van Bakker Piet te hacken?
Als je daar in de login checked of combinatie username en password in de usertabel bestaat en bij een zoja een sessie login=1 en je cheked dat op elke page lijkt me dat veilig genoeg eigenlijk.

zolang je maar geen un-encrypted passwords in sessies of cookies zet.
pi_25574469
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 20:54 schreef ikke_ook het volgende:
Wat is eigenlijk de beste/handigste/mooiste/snelste manier om een datum+tijd in een tabel op te slaan?Dus bijvoorveeld de tijd dat iemand een post doet op t forum.
Ik doe het nu door een timestamp te maken met date("U") en die dan in de tabel te zetten.
Maar volgens mij moeten er handiger en mooiere manieren zijn Op deze timestamp moet ik namelijk altijd nog een functie los laten die er een mooi format van maakt..
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/datetime.html
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/date-and-time-functions.html
pi_25575010
quote:
Weet ik Ik vroeg ook niet voor niks om de beste/snelste/mooiste/handigste
pi_25601511
Omdat hier zoveel slimme mensen stel ik mijn -niet echte php- vraag hier.
Als ik browse met firefox dan krijg ik iedere hit op een pagina op mijn server de volgende error in mijn error log :

[Sun Mar 20 00:15:46 2005] [error] [client 131.155.212.*] File does not exist: c:/program files/apache group/apache/htdocs/favicon.ico

Deze foutmelding krijg ik niet als ik IE gebruik, en ik verwijs ook nergens in een pagina naar die favicon, dat weet ik zeker....
  Admin zondag 20 maart 2005 @ 00:42:50 #295
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_25601573
FireFox zoekt uit zichzelf altijd naar de favicon, daar kun je niks aan doen. En een echte error is het niet. Gewoon een 404, niets om je druk om te maken.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  Admin zondag 20 maart 2005 @ 00:45:29 #296
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_25601621
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 22:01 schreef ikke_ook het volgende:

[..]

Weet ik Ik vroeg ook niet voor niks om de beste/snelste/mooiste/handigste
Welke methode de beste is hangt helemaal af van je eisen, dus je zult in de docs moeten kijken wat voor data er in de diverse formaten wordt opgeslagen, hoeveel bytes zo'n veldje inneenmt, of het snel op te halen en voor je PHP code te parsen is, etc.

Ikzelf gebruik altijd de unix timestamp. Die wordt door MySQL en door PHP ondersteund, en is lekker compact in het opslaan (al zullen andere formaten dat intern vast ook zijn).

[ Bericht 1% gewijzigd door Breuls op 20-03-2005 01:15:18 ]
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_25601743
Ah tnx voor de info. Ik was na al de optimalisatie topics van de afgelopen tijd toch al van plan om eens wat testjes te doen om te kijken hoeveel tijd bepaalde acties kosten, dus dan kan ik de timestamp ook wel ff mee testen
pi_25621850
Ik heb een luisterstatistiekenscript (scrabblewoord), waarvan ik elke dag de nieuwe waarden in de database dump naar mijn thuiscomputer. Daar draait een script op dat voor elke nieuwe artiest een query naar Google wordt gedraaid (via de Google API). Uit de 10 beschrijvingen wil ik het goede hoofdlettergebruik (case sensitivty) voor de artiest/groep uitvinden.

Voor de groep "Triptych" zijn de resultaten:
quote:
Triptych is a new fast-paced puzzler that will keep you coming back for more. ...
Linux Patch v1.16 - Install into your original Triptych folder.
---
... triptych - A painting or carving that has three side-by-side parts, panels, or canvases. ...
"Triptych" can even be used as a synonym for "trilogy.". ...
---
http://www.triptych-online.com/
---
.. Get the Most Popular Sites for "triptych". 2 entries found for triptych. trip·tych
Audio pronunciation of "triptych" ( P ) Pronunciation Key (tr p t k) n. ...
---
triptych records - independent electronic music.
---