abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25076784
Als de tijd stilstaat, dan stopt alle beweging. En des te langzamer de tijd zou gaan, des te langzamer is alle beweging. Stel dat je 100km/u rijdt terwijl de tijd steeds lanzamer gaat. Het uur wordt dan eigenlijk langer ( 1 uur duurt opeens ongemerkt 2 uur) waardoor je eigenlijk steeds langzamer beweegt. Tijd is in mijn ogen niets anders als een vaste periode waarin constante waarde een bepaalde weg afleggen. Omdat de aarde redelijk constant draait kun je een vaste afgelegde weg per periode gebruiken om tijd uit te drukken. Tijd is een afgelegde weg per periode.
  zondag 13 februari 2005 @ 22:28:30 #27
52513 whosvegas
The Trickster
pi_25077135
Here we go.
Rude wat zat er vandaag in je ontbijt?
Are you nuts??
  zondag 13 februari 2005 @ 23:47:50 #28
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_25078516
quote:
Op zondag 13 februari 2005 15:43 schreef rudeonline het volgende:
Dit staat in wikipedia..
[..]

De tijd staat dus stil bij de lichtsnelheid. Hoe kan iets zonder snelheid ooit stil staan? En waarom staat de tijd stil bij een bepaalde snelheid als tijd niets te doen heeft met snelheid?
Voor een externe observeerder ja. Voor het object zelf verloopt de tijd gewoon normaal.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  † In Memoriam † zondag 13 februari 2005 @ 23:50:40 #29
47213 ArmaniMania
pi_25078559
Leuke theorietjes allemaal///

tvp
  maandag 14 februari 2005 @ 00:09:05 #30
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_25078869
mooi filosofisch natuurlijk allemaal, maar natuurkundig heeft het natuurlijk weinig voeten in de aarde. Tijdvertraging is nog altijd TEN OPZICHTE VAN een andere waarnemer. Jouw tijd staat NOOIT stil en jouw klok loopt altijd even snel.. zelfs al beweeg je met de lichtsnelheid!!

tvp dus
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  maandag 14 februari 2005 @ 00:53:28 #31
107058 Lord_of_the_String
vechter voor waarheid
pi_25079899
"relatieve tijd" dus ;P
"Ego is de god die de regels maakt vandaag. Waarheid is onbelangrijk,
beter dan de ander lijken is het ideaal." Lord of the String Oktober 2015
pi_25082257
quote:
Op zondag 13 februari 2005 22:07 schreef rudeonline het volgende:
Als de tijd stilstaat, dan stopt alle beweging. En des te langzamer de tijd zou gaan, des te langzamer is alle beweging. Stel dat je 100km/u
Daar zit het dus al in. Als tijd langzamer gaat, dan is een uur (u) dus langer.
pi_25082331
quote:
Op zondag 13 februari 2005 22:07 schreef rudeonline het volgende:
Tijd is een afgelegde weg per periode.
Nee. Nu definieer je tijd als afstand gedeeld door tijd. Oftewel, je bent recursief bezig. Was vast niet je bedoeling.
Nogmaals, filosoferen: best. Denken dat de wereld zich niet houdt aan wiskundige wetten: moet jij weten. Maar blijf er dan ook vanaf!
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_25083218
quote:
Op zondag 13 februari 2005 20:55 schreef Pool het volgende:
Nu geeft Rude eindelijk aan dat hij een filosofisch topic opent en dan gaan jullie hem toch de enge, natuurkundige definitie van het begrip 'snelheid' opdringen. In het dagelijks (en ook filosofisch) taalgebruik betekent snelheid niet slechts de afgelegde weg per tijdseenheid.
Snelheid geeft aan, hoe snel een proces gaat. Dat wordt niet anders als je het filosofisch gaat bekijken, toch? De ideeen over snelheid veranderen dan niet, lijkt me. Zoals ik al zei, in die zin kun je tijd idd een snelheid toeeigenen.
quote:
Denk daarbij aan de snelheid waarmee je met je ogen knippert en de snelheid waarmee een Lingo-deelnemer de vijfletterwoorden invult. Er is dan geen sprake van een afgelegde weg. In natuurkundige termen zou je dan eerder denken aan 'frequentie', maar in het niet-natuurkundige taalgebruik zeg je dan toch al gauw 'snelheid'.
Tru
pi_25085083
quote:
Op maandag 14 februari 2005 08:46 schreef Alicey het volgende:

[..]

Daar zit het dus al in. Als tijd langzamer gaat, dan is een uur (u) dus langer.
Ook het knipperen van je ogen is een directe afgelede weg. En probeer bij lingo maar eens 5 letters in te vullen zonder te bewegen. Alles wat wij doen is terug te herleiden naar beweging.
En als iedereen het met mij eens is dat als de tijd langzamer gaat een uur langer duurt dan zou dat volgens mij een hoop duidelijkheid kunnen brengen.
pi_25085145
quote:
Op maandag 14 februari 2005 12:56 schreef rudeonline het volgende:
Ook het knipperen van je ogen is een directe afgelede weg.
Ben ik niet met je eens. Jij maakt mijns inziens te weinig onderscheid tussen de begrippen 'equivalent' en 'hetzelfde', al is die eerst hier ook al niet echt van toepassing.
Als mijn hamster elke 5 minuten een scheet laat kan ik de frequentie van het knipperen van mn oog ook uitdrukken in hamsterscheten. Maar dan is het knipperen van mn oog niet gelijk aan een aantal hamsterscheten .
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_25085168
Het is meer zo dat tijd geen snelheid kan hebben, omdat snelheid de beweging per tijdseenheid is, bijv. meter per seconde.

Als tijd een snelheid zou hebben, zou je dus een meter per (meter/seconde) hebben, welke seconde ook weer een meter/seconde is.

Dan krijg je dus iets als 1 meter/(1 meter/(1 meter/(1 meter/seconde)/seconde)/seconde) etc. en dat blijft eindeloos lang doorgaan.
pi_25085271
Het is me duidelijk dat jullie het niet begrijpen. Vergeet even dat de snelheid van tijd niet in m/sec gaat maar in het aantal gebeurtenissen per seconde. Een frequentie dus. En dat deze frequentie sneller of langzamer gaat nadat een uur korter of langer duurt.
pi_25085307
Mja, voor wie gaat die frequentie dan sneller of langzamer? Voor iedereen? Voor diegene die beweegt? Voor diegene die stilstaat? Of is dat voor iedereen gelijk?
pi_25085308
quote:
Op maandag 14 februari 2005 13:13 schreef rudeonline het volgende:
Het is me duidelijk dat jullie het niet begrijpen. Vergeet even dat de snelheid van tijd niet in m/sec gaat maar in het aantal gebeurtenissen per seconde. Een frequentie dus.
Ok, het heeft er dus niets mee te maken dat wij het niet begrijpen, maar het heeft er alles mee te maken dat jij een eigen definitie geeft aan reeds lang gedefinieerde grootheden. In dit geval zou ik toch echt de hand in eigen boezem steken, in plaats van te beweren dat anderen jou niet begrijpen.
quote:
En dat deze frequentie sneller of langzamer gaat nadat een uur korter of langer duurt.
Zijn hier ook kwantitatieve dingen over te zeggen? Als een uur langer of korter duurt, dan zal een cesium-atoom nog net zoveel trillingen maken in een seconde. DIt geldt ook voor andere frequenties. Is er een manier om dit te kwantificeren?
pi_25085327
Als een uur langer duurt terwijl het aantal trillingen per uur gelijk blijft. Gaat hij dan niet steeds langzamer trillen t.o.v een uur wat korter duurt?
pi_25085340
quote:
Op maandag 14 februari 2005 13:19 schreef rudeonline het volgende:
Als een uur langer duurt terwijl het aantal trillingen per uur gelijk blijft. Gaat hij dan niet steeds langzamer trillen t.o.v een uur wat korter duurt?
Ik vraag me dus af waarom het uur dan nog een uur heet als het korter duurt. Als de frequentie wijzigt, dan zou ook de frequentie van een cesium-atoom wijzigen. Dat laatste is waarmee wij nu bepalen wat een uur is.

Zouden we het kunnen bemerken dat een uur korter of langer duurt? Het blijft tenslotte een uur..
pi_25085366
Wel eens van de tweelingparadox gehoord? Dan is er bij 1 het uur sneller gegaan als de ander. De persoon zelf merkt dat niet en ervaart een uur gewoon als een uur. Maar je kunt dus wel meten dat een uur langer kan duren.
pi_25085390
Ja, maar die meting heeft dus geen absolute waarde. Elke waarnemer kan daar iets anders van maken, afhankelijk van zijn snelheid.
pi_25085474
Maar er is bewezen dat de tijd verschuift. En wat een waarnemer daar ook van maakt, tijd kan dus langzamer gaan t.o.v iemand anders zijn tijd. Waarom is dat zo moelijk om in te zien?
pi_25085577
Ja, dat is zo. Maar dat verschijnsel is volledig afhankelijk van diegene die het bekijkt, en dus volstrekt relatief. Het is dus niet iets wat absoluut kan worden bekeken.
  maandag 14 februari 2005 @ 13:42:27 #47
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_25085602
Je kunt dan toch beide tweelingbroers een tijdswaarde geven? Of welke waarnemer dan ook. Ik stel voor om de eenheid Rude te noemen.

Relatief stilstaande broer #1 bevindt zich in een tijdsnelheid van 1 Rude.
De met lichtsnelheid bewegende broer #2 bevindt zich in een tijdsnelheid van 0 Rude.
Waarnemer #3 beweegt ook, maar niet met lichtsnelheid en heeft dan bijvoorbeeld een tijdsnelheid van 0,88 Rude.

Hoe meer Rude de ruimte heeft waarin je je bevindt, hoe sneller binnen die ruimte de uren gaan in relatie tot andere ruimtes met minder Rude.
  maandag 14 februari 2005 @ 13:49:24 #48
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_25085697
--edit; dubbel.
'Nuff said
  maandag 14 februari 2005 @ 13:49:38 #49
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_25085699
Begrijp ik nu goed dat we Rude naar Alpha Centauri gaan schieten?
'Nuff said
  maandag 14 februari 2005 @ 18:28:05 #50
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_25088457
heb je nogsteeds het probleem hoe je bepaalt hoeveel "rude" iemand heeft.

Btw: Een boek dat ik wel aan kan raden: Einstein's Revolution. Over de ontwikkeling van relativiteit. Ik vond het zelf erg leuk iig Haushofer kan vast wel vertellen of het ook echt een goede is.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')