Ik rijd zojuist op de A4 vanuit Den Haag richting Amsterdam. Ik rijd enthousiast ongeveer 140, totdat ik voor mij een politiewagen zie opdoemen. Ik heb geen ballen en ga netjes 100 rijden. Voor de politiewagen rijdt een auto, waarvan het rechterachterlicht kapot is.
Die auto gaat rechts rijden en de politiewagen voegt achter hem in, vlak voor een andere auto. Opeens zet hij zijn zwaailichten aan, maar niet de normale, maar oranjekleurige.
![]()
Ik blijf achter de wagen rijden in de verwachting dat hij de auto-met-kapot-licht aanhoudt.
Er gebeurt echter niets, en na een halve minuut ben ik het zat om achter die irritante zwaailampen te rijden. Ik haal in met +/- 20 te hard en kijk de politiewagen in om te zien of ik niet achter hem moet blijven. Ik krijg alleen een glazige en geirriteerde staar-blik terug en rijd door.
Vervolgens zie ik in mijn spiegel met een kilometer of 160 een andere politiewagen aan komen rijden. Deze gaat op de linkerbaan rijden, op gelijke hoogte met de politiewagen rechts, en doet zijn linkerknipperlicht aan.
Vervolgens gaat de rechtsrijdende wagen op de vlucthstrook rijden met alarmlichten aan. Ik begrijp ondertussen geen flikker meer van wat er gaande is. Ik rijd door, de politiewagens minderen fors vaart naar ongeveer 80. In mijn spiegel zie ik een derde wagen opdoemen die dan eindelijk zijn "STOP POLITIE" licht aan zet voor het verkeer achter de wagens.
Een paar kilometer verderop rijdt er een enkele politiewagen met alweer oranje sirene
![]()
. Ik schat ongeveer met 50
![]()
over de A4. De wagen achter hem wordt voor zover ik het in de spiegel kon volgen aangehouden.
Nog een paar kilometer verderop een volledige blokkade van de snelweg aan de andere kant.
Alcoholcontrole? Wel erg gek tijdstip om dat te
beginnnen om 4:15. En wat betekenen in godsnaam oranje lichten?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000Best pilot in history