Ik beschouw mijzelf als een gematigde moslim. Je moet weten dat er geen dé Islam is, (de reprenstatieve Islam oid), ieder heeft zijn eigen pad. Gematigd versat ik dat je dult dat anderen ongelovige dingen doen (methabith) en dat je ze niet schaadt, ook al biedt Qura'an dat (jullie noemen dat kleine jihad) Van gematigd is geen officiele definitie, maar eigenlijk een archaïsch begrip dat in deze tijden niet meer toe te passen is, dus wat JIJ gematigd vindt, is dan ook zo voor jou, en niet wat anderen vinden.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:11 schreef milagro het volgende:
ik vraag me al een poos af wat men nu precies verstaat onder gematigd moslims.
Zijn dat moslims die de Koran niet als het letterlijke woord van God zien, en dus het boek meer als leidraad zien en niet als wet, een en ander in de kontext van de tijd plaatsend dus?
Als zelfs gematigde moslims het gebruik van Koranteksten in de kunst of als statement zoals AHA dat deed als uitermate beledigend zien "het is het directe woord van God en daar blijf je van af!" dan zijn er dus geen gematigde moslims feitelijk
Of we hebben te maken met verschillende meetlatten.
Wat is gematigd?
Kan jij deze vraag even beantwoorden:quote:Op maandag 7 februari 2005 14:21 schreef tommytheman het volgende:
Kan iemand deze vraag beantwoorden:
Waarom zijn moslims over het algemeen zulke vervelende mensen?
Een gematigd christen plaatst de Bijbel in de kontext, zal niet gaan steigeren bij scherpe kritiek, zal niet alles persoonlijk opvatten, zal niet gaan flippen als 1 van de tien geboden op een t-shirt verschijnt, gaat niet over de zeik van een film als de Life of Brian etc etc etc.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:15 schreef demediadoodt het volgende:
[..]
Wat zijn gematigde Christenen? Dat denkt iedereen wel te weten, nou projecteer dat dan op dezelfde manier op moslims.
En dat moslims niet blij zijn met de film van AHA is ook niet raar te noemen aangezien Christenen nog niet eens zo lang geleden ook helemaal niet blij waren als er kritiek op een spottende of zelfs kwetsende manier werd geuit op hun geloof, alleen zijn veel Christenen er nu blijkbaar aan 'gewend' en nemen ze deze kritiek of niet eens meer serieus of ze 'zien' die kritiek niet eens meer. Dus zoveel verschil is er niet tussen een gematigde moslim en gematigde Christenen als dat veel mensen (willen?) geloven.
Precies; er staat dat gene geschreven in de Koran (of een ander geloofsboek) wat de gelovige er leest. Zo staat er in de Bijbel ook veel 'homo-onvriendelijks' maar zolang de (meeste) Christenen dit er niet lezen, is er geen probleem. En zo lezen de (meeste) moslims ook een vredige Koran.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:19 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
Ik beschouw mijzelf als een gematigde moslim. Je moet weten dat er geen dé Islam is, (de reprenstatieve Islam oid), ieder heeft zijn eigen pad.
Ik kan ergens wel diep heel beetje begrip opbrengen voor je uitspattingen, het is immers de angst voor het vreemde. Maar geen nood, Islam is vredelievend.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:14 schreef Luger het volgende:
[..]
Als jij een pure Hollander bent zoals je beweert die zich bekeerd heeft tot dat simpele fascistengeloof, ben je de 21e eeuwse variant van de NSB-er. Een overloper, een landverrader. Opbokken met mensen zoals jij, als jij gelooft in de kleuterverhalen in de knoran, dan ben je objectief gezien gewoon simpel. Laten we hopen dat het aan je jeugdige leeftijd ligt en je over een paar jaar het stoer doen om te shockeren/identiteit zoeken weer zat bent en je je hersens weer normaal zal laten werken.
Nederlandse bekeerlingen zijn trouwens per definitie kneuzen. Het zijn ALTIJD, zonder uitzondering, de kneusjes van de klas, de losers die geen vrienden hebben en geen vriendinnetje kan krijgen en dus schreeuwt om ergens geaccepteerd te worden. Het zijn NOOIT succesvolle mensen maar altijd van die sukkels ala Van der Ven en Jason W : sociale outkasts die zich dan maar bij die groepering zieltjeszoekers aansluiten.
quote:Op maandag 7 februari 2005 14:23 schreef milagro het volgende:
[..]
Een gematigd christen plaatst de Bijbel in de kontext, zal niet gaan steigeren bij scherpe kritiek, zal niet alles persoonlijk opvatten, zal niet gaan flippen als 1 van de tien geboden op een t-shirt verschijnt, gaat niet over de zeik van een film als de Life of Brian etc etc etc.
quote:Op maandag 7 februari 2005 14:24 schreef demediadoodt het volgende:
[..]
Precies; er staat dat gene geschreven in de Koran (of een ander geloofsboek) wat de gelovige er leest. Zo staat er in de Bijbel ook veel 'homo-onvriendelijks' maar zolang de (meeste) Christenen dit er niet lezen, is er geen probleem. En zo lezen de (meeste) moslims ook een vredige Koran.
Maak daar maar maximaal 50 jaar van.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:23 schreef milagro het volgende:
Ik heb geen reet te maken met hoe christenen er 100 jaar of 50 jaar geleden nog over dachten, het gaat om NU en hoe men NU om gaat met de zaken.
Dan ben jij extreem kortzichtig en waarschijnlijk ook zeer wereldvreemd en zelfs 'een beetje dom'.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:23 schreef milagro het volgende:
Nogmaals bestaan er wel gematigde moslims?
Ik zeg nee
Het is eerder een kwestie van perspectief, zo moet je weten dat Koran al 1500 jaar oud is, dus niet meer reprenstatief voor deze jaargetijden. Maar wat betreft homo's, niks ertegen zolang ze maar van mijn wijf afblijven. Maar één feit staat als paal boven water: het is onnatuurlijk, anders had de mensheid zich niet voortgeplant.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:24 schreef demediadoodt het volgende:
[..]
Precies; er staat dat gene geschreven in de Koran (of een ander geloofsboek) wat de gelovige er leest. Zo staat er in de Bijbel ook veel 'homo-onvriendelijks' maar zolang de (meeste) Christenen dit er niet lezen, is er geen probleem. En zo lezen de (meeste) moslims ook een vredige Koran.
Ja, dat zei Mussert ookquote:Op maandag 7 februari 2005 14:24 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Maar wat betreft NSB'er neem ik je kwalijk. Ik hou zielsveel van dit land,
Jij ook.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:28 schreef Luger het volgende:
Je bent gewoon een verrader, een overloper. Niets meer, niets minder.
Welnee, ik ben immers geen moslim geworden.quote:
Bladibla.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:19 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
Ik beschouw mijzelf als een gematigde moslim. Je moet weten dat er geen dé Islam is, (de reprenstatieve Islam oid), ieder heeft zijn eigen pad. Gematigd versat ik dat je dult dat anderen ongelovige dingen doen (methabith) en dat je ze niet schaadt, ook al biedt Qura'an dat (jullie noemen dat kleine jihad) Van gematigd is geen officiele definitie, maar eigenlijk een archaïsch begrip dat in deze tijden niet meer toe te passen is, dus wat JIJ gematigd vindt, is dan ook zo voor jou, en niet wat anderen vinden.
Stel, een extremitische moslim van NLse bodem is in Iran een gematigde, dus DAAR is ie gematigd, hier niet. Zo ook voor jou. Dat gematigde kun je vergelijken met andere geloofsgenoten, dwz wie is extremitisch en dat andere valt dan weer mee = gematigd.
Mussert ook niet.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:29 schreef Luger het volgende:
[..]
Welnee, ik ben immers geen moslim geworden.
Nee, verre van.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:26 schreef demediadoodt het volgende:
[..]
[..]
[..]
Maak daar maar maximaal 50 jaar van.
[..]
Dan ben jij extreem kortzichtig en waarschijnlijk ook zeer wereldvreemd en zelfs 'een beetje dom'.
Had hij nu geweest, dan zeker wel. Dan was hij geen voorstander van het Groot Germaanse Rijk geweest, maar van het Kalifaat.quote:
Dat zou jij toch moeten weten...ben je niet in staat om mijn vraag normaal te beantwoorden?quote:Op maandag 7 februari 2005 14:22 schreef demediadoodt het volgende:
[..]
Kan jij deze vraag even beantwoorden:
Is VMBO2 voor de zesde keer nou echt makkelijker dan bij de vijfde keer?
dus dit "" O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet." (Maidah:51)quote:Op maandag 7 februari 2005 14:24 schreef demediadoodt het volgende:
[..]
Als ik 1500 jaar geleden leefde, wel, maar nu neem ik sommige stukjes in ander perspectief.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:29 schreef milagro het volgende:
Neem je de Koranteksten letterlijk?
Mijn vriendin is ongelovig, en we zijn knettergek op elkaar, soit.quote:Plaats jij ze in de kontext van de tijd?[/qoute]Anno nu, ja.
[quote](Hetgeen de vrouwen vooral ten goede zou komen)
Ik beantwoord dit met een volmondig ja.quote:Zie jij de teksten als het directe woord van God?
Vroeger wel, maar je moet vatten dat iedere arabische woord een eigen betekenis heeft. Zo worden er wel eens fouten gemaakt in vertalen, stel, gechargeerd, bus (auto) in arabisch wordt vertaald in NLse begrippen als bus (koker), wat weer pot wordt. Dus de Nederlandse vertaling die jij ziet is niet dé echte koran.quote:Die dan ook zoveel mogelijk en waar mogelijk letterlijk opgevolgd dienen te worden?
quote:Jij bent een bekeerling, hè ?
Nu is mijn ervaring dat juist de bekeerlingen over het algemeen verre van gematigd zijn, juist omdat zij, meer nog dan de van geboorte af gelovigen die alles vooral van aanname hebben i.e. klakkeloos overnemende of iig minder diep op de materie ingegaan zijnde, juist omdat zij dus tot hun geloofsovertuiging zijn gekomen door intense studie, verdieping
Aangenaam.quote:Ergo, ik ken geen gematigde bekeerlingen
Het zit je ook allemaal niet mee hè? Eerst je geboorte, nu dit weer. Achteraf gezien kun je beter blijven leven en die lijdensweg verlengen.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:28 schreef Luger het volgende:
[..]
Ja, dat zei Mussert ook
Je bent gewoon een verrader, een overloper. Die heult met de vijand. Niets meer, niets minder.
Ik heb een gedichtje voor jequote:Op maandag 7 februari 2005 14:35 schreef Youssef het volgende:
Ik denk dat het vooral komt omdat de moslims zelf het meeste weten over hun eigen geloof. En aangezien alles in de islam zo netjes op elkaar aansluit en rechtvaardig en barmhartig is...
Mooi gedicht, koekje derbij?quote:
Dat klopt, want wat betreft in religieuze zin zijn ze mijn vrienden niet. Maar in het dagelijks leven wel.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:36 schreef milagro het volgende:
[..]
dus dit "" O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet." (Maidah:51)
Omdat het een ander geloof is, nogal logisch, hè? Ben je toevallig gelovig, want je staat nogal vijandig tegenover.quote:"Waarlijk, gij zult de Joden en de afgodendienaren het meest vijandig jegens de gelovigen vinden." (Maidah:82)
Dat klopt, religies kunnen niet naast elkaar leven, maar gelovigen in het dagelijks leven wél.quote:"Zij kunnen u niet schaden, alleen enige moeilijkheid bezorgen en als zij tegen u vechten zullen zij u spoedig hun rug tonen. Dan zullen zij niet worden geholpen." (al-'Imran:111)
Nee, maar als jij in het context van Islam-bashen plaatst, dan wordt het gewoonweg genegeerd.quote:wordt gewoon genegeerd bijvoorbeeld?
Jammer van je vooroordeel.quote:Tenzij je een niet gematigd moslim bent.
Hoe kan je het directe woord van God nu in de kontext van de tijd plaatsen?quote:Op maandag 7 februari 2005 14:39 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
Als ik 1500 jaar geleden leefde, wel, maar nu neem ik sommige stukjes in ander perspectief.
[..]
Ik beantwoord dit met een volmondig ja.
[..]
Vroeger wel, maar je moet vatten dat iedere arabische woord een eigen betekenis heeft. Zo worden er wel eens fouten gemaakt in vertalen, stel, gechargeerd, bus (auto) in arabisch wordt vertaald in NLse begrippen als bus (koker), wat weer pot wordt. Dus de Nederlandse vertaling die jij ziet is niet dé echte koran.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |