Het zijn de mannen die slachten hoorquote:Op donderdag 3 februari 2005 14:14 schreef Dromenvanger het volgende:
Waarom gebruiken ze eigenlijk schapen?
Jezus, leer toch eens Nederlands. 'Ze' is hier gewoon meervoud.quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:17 schreef BansheeBoy het volgende:
Het zijn de mannen die slachten hoor
En jij denkt dat die schietpin zijn werk altijd naar behoren doet? En wat dacht je van alle stress die zo'n dier meemaakt als hij in het voorportaal zijn broeders en zusters van pure angst hoort loeien?quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als een schietpin gebruikt wordt, lijkt lijden mij bijna uit te sluiten. En ja, een slager die alle mogelijke maatregelen neemt om het dier eventueel lijden te besparen, vind ik inderdaad een onfatsoenlijk iemand.
Alle gegevens zijn gewoon op te vragen bij de KvK. Of zoek anders eens via Internet. Hier bijvoorbeeld. Daar staan toch een hoop gegevens van een aantal slachterijen, dus zo geheimzinnig gaan ze er echt niet mee om.quote:Vergeet het maar. Het plaatselijke slachthuis is niet eens telefonisch te bereiken. Ze staan niet in de gids, de KPN heeft hun nummer niet, ze hebben geen front office. Het telefoonnumer dat ik ooit vond, wordt nooit opgenomen. Ik vind dat eigenlijk best verdacht. Volgens mijn heeft het gemiddelde slachthuis liever geen pottenkijkers.
Ej, je moet er wel wat voor doen. Wees eens creatiefquote:Een werkstuk? Ik ben 27 jaar en ik studeer Nederlands. Dat geloven ze vast en zeker.
Dat daar misstanden zijn is mij ook bekend, maar deze topic gaat over illegale rituele thuisslachttingen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 10:51 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Nee onze bio-industrie (en cosmetica- en farmaceutische industrie) is lekker diervriendelijk wou je zeggen
quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Omdat een koe niet in de badkamer past.
Nee, niet altijd, er gaat heus wel eens iets mis, maar dat kun je ook niet voorkomen. Je moet echter wel je best doen om het zoveel mogelijk te voorkomen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:19 schreef Lemmeb het volgende:
En jij denkt dat die schietpin zijn werk altijd naar behoren doet?
Dat is dus ook niet nodig. Er zijn ook slachterijen waar de dieren zich in een ruim van stro voorziene, geluiddichte ruimte (zelfs wel met klassieke muziek, is rustgevend) bevinden zodat ze geen stress ervaren. Stressvlees is niet lekker.quote:En wat dacht je van alle stress die zo'n dier meemaakt als hij in het voorportaal zijn broeders en zusters van pure angst hoort loeien?
Die hier in de stad staat er niet bij. Denk toch niet dat ze me binnen zouden laten. Liegen kan(/wil) ik namelijk niet, dus ik zou gewoon eerlijk vertellen dat ik vegetariër ben en graag eens wil zien hoe het er in een slachthuis ècht aan toe gaat.quote:Alle gegevens zijn gewoon op te vragen bij de KvK. Of zoek anders eens via Internet. Hier bijvoorbeeld. Daar staan toch een hoop gegevens van een aantal slachterijen, dus zo geheimzinnig gaan ze er echt niet mee om.
Dat plaatje is wel erg populair hier op Fok. Ben het al eerder tegengekomen. Smerig boeltje. Ja, van mij mogen ze ritueel slachten verbieden. Als je het mij vraagt, is die manier van slachten (net als die in de Bijbel) ooit voorgeschreven omdat het toen de meest humane methode was die er bestond. Gelukkig hebben we nu humanere methodes en kunnen we dus de achterhaalde regeltjes uit oude boeken achterwege laten. Maar helaas kijken gelovigen alleen naar de regeltjes zelf en niet naar de redenen erachter.quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:24 schreef Tikorev het volgende:
Maakt het voor het dier iets uit of zijn keel op een balkon drie hoog in de schaduw van een schotelantenne wordt doorgesneden of dat het in een slachterij gebeurt?
[afbeelding]
Ze moeten gewoon elke vorm van ritueel slachten verbieden. Als je zo nodig schaap wilt eten laat je het dier maar doden door een diervriendelijk schietmasker. En als je zo nodig iets wilt offeren geef je je Nederlandse buurman maar een mooi stuk vlees van de keurslager.![]()
IK kan met opbouwende kritiek omgaan, maar toch tnx voor je medelevenquote:Op donderdag 3 februari 2005 14:24 schreef stormW het volgende:
Wat een botte opmerking lupa.
quote:Sterker nog zijn doel is om hier te laten zien dat ie behoorlijk Nederlands spreekt en dan ook nog eens een kut marokkaan is.
Je hoeft natuurlijk per se te vertellen dat je vegetarier bent ...quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Liegen kan(/wil) ik namelijk niet, dus ik zou gewoon eerlijk vertellen dat ik vegetariër ben en graag eens wil zien hoe het er in een slachthuis ècht aan toe gaat.
Wacht ik doe mee met moppen tappen (check de kunst hoe ik tegelijkertijd on-topic ben):quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:32 schreef stormW het volgende:
volgens mij begint het een beetje pijn te doen. je lacht zeker zoals je ook 5 keer per dag bid. nepper !!
Ja, sorry, het spijt me. Ik weet ook niet wat het is, maar om de een of andere reden roepen de uitingen van BansheeBoy altijd mijn botste gevoelens op.quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:24 schreef stormW het volgende:
Wat een botte opmerking lupa.
En dan ging bansheeboy ervan uit dat hij met zijn beste Nederlands de blits uithing. Eigenlijk in al zijn reacties, sterker nog zijn doel is om hier te laten zien dat ie behoorlijk Nederlands spreekt en dan ook nog eens een kut marokkaan is.
Precies. Je kunt ook gewoon niks daarover zeggen, en gewoon zeggen dat je met 'research' bezig bent. Daar gaan ze dan wel over doorvragen, dus je moet wel een beetje een verhaal hebben. Of liegen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je hoeft natuurlijk per se te vertellen dat je vegetarier bent ...
Nee, dat is ook wel zo, maar ze zullen vast willen weten waarom ik wil kijken. Ik zie het zo snel niet gebeuren, maar misschien doe ik binnenkort nog eens een poging. Ik weet wel een zelfslachtende slager hier niet al te ver vandaan waar ik een slachting zou kunnen zien, maar de meeste dieren worden nu eenmaal in een slachthuis afgemaakt en dat gaat er toch wel even anders aan toe denk ik...quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:35 schreef Alicey het volgende:
Je hoeft natuurlijk per se te vertellen dat je vegetarier bent ...
Inderdaad. Dat is tegenwoordig voor een groot deel lopende-band-werk.quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
maar de meeste dieren worden nu eenmaal in een slachthuis afgemaakt en dat gaat er toch wel even anders aan toe denk ik...
Oh LOL, dus dat is een 'avatar'? Ik vroeg me serieus al een tijdje af wat men precies met dat woord bedoeldequote:Op donderdag 3 februari 2005 14:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Lemmeb, je moet niet steeds je avatar veranderen. Dan herken ik je niet.
Ze lieten laatst wel een deel van het slachtproces zien in de Keuringsdienst van Waarde. Geen leuk werk, geen liefde voor het dier, geen liefde voor het vak. Als je het mij vraagt tenminste. Ze lieten daarin ook een deel van het doden zelf zien, maar niet alles. Waarschijnlijk uit angst om mensen met zachte zielen te kwetsen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:41 schreef Lemmeb het volgende:
Inderdaad. Dat is tegenwoordig voor een groot deel lopende-band-werk.
No problemquote:
Ja, maar wees eens eerlijk. Het is toch te zot voor woorden dat ze hier een probleem van maken? En dan zeggen ze dat er geen hetze tegen de Islam is. Het is zo duidelijk als maar zijn kan. Laten die gasten zich eens bezighouden met vogelpestkippen, BSE-koeien en dioxine varkens, dat zijn de echte problemen. Ik neem aan dat je mijn emoties wel begrijpt dan wel kunt inschatten zo ook in het licht van onderdrukking wil plaatsenquote:Ik weet ook niet wat het is, maar om de een of andere reden roepen de uitingen van BansheeBoy altijd mijn botste gevoelens op.![]()
Waar hèb je het over? Ze gebruiken ook wel geiten meen ik.quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:44 schreef Dromenvanger het volgende:
Gebruiken ze een schaap omdat een schaap rechthoekige pupillen heeft? Of heeft een schaap andere kenmerken die belangrijk zijn?
Mehhhhh...wie weet. Maar ik vraag me af, waarom je dieren moet slachten.
Halal slachten houdt meer in dan alleen leegbloeden. Wat ik er zover over heb kunnen vinden is ditquote:Op donderdag 3 februari 2005 10:29 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja en nee. Alle dieren worden leeggebloed, maar dit gebeurt in slachthuizen in de regel met een pin tussen de ogen waarna het dier ondersteboven wordt opgehangen en leegbloedt. Bij een rituele slachting wordt het dier de keel doorgesneden.
Volgens mij zit het zo, en is vlees van die eerste methode ook halal omdat er geen bloed meer inzit (Youssef?)
Dan heb je een beetje een idee.quote:Alle dieren die in zee leven, mogen op alle manieren gevangen worden en gegeten, zolang dit niet op een onnodig wrede wijze gebeurt. Vissen, maar ook de zeezoogdieren, zijn uit zichzelf halal.
De landdieren worden in twee groepen gesplitst: gedomesticeerde dieren en wilde, ongetemde dieren. De eerste categorie mag uitsluitend op de islamitische, halal methode geslacht worden.
Dat gaat als volgt: Het moet gebeuren met een zeer scherp object. Daarmee wordt de keel van het dier doorgesneden. Het beste is als in een keer de luchtpijp, slokdarm en de tweehalsslagaders doorgesneden worden. Dit omdat vloeibaar bloed haram, dus verboden is. Een geslacht dier kan alleen halal worden indien al het bloed eruit gevloeid is.
Bij het slachten moet de naam van Allah genoemd worden. Dit in de spreuk: Bismillah, Allahu Akbar (“In naam van Allah, de grootste”). Een van de redenen dat dit moet gebeuren, is dat alle schepselen, dus ook de mens, aan Allah toebehoren. Slachten we een eigendom van Allah, dan vragen we door het noemen van Zijn naam permissie om dit te doen.
Wilde, ongetemde dieren willen maar hoogst zelden keurig stilstaan als ze geslacht worden. Het komt vaak voor dat ze wegrennen of wild worden en de mens proberen aan te vallen. In zo’n geval is het toegestaan om het dier van ver te doorboren en te laten bloeden, als de naam van Allah maar genoemd wordt.
In het algemeen zorgt de islamitische slachtmethode ervoor dat dieren op de snelste en minst pijnlijke manier sterven. Het slachtmes moet altijd geslepen zijn en het dier moet op zijn gemak gesteld worden. Het dier moet dus niet hoeven toezien hoe het mes geslepen wordt in zijn bijzijn, maar rustig toegesproken worden zodat het denkt dat het dit keer zo’n vaart niet loopt.
In Nederland bestaat een instantie die controle uitoefent op islamitische slachterijen. Daarnaast zijn moslims volgens de Koran eigenlijk niet verantwoordelijk voor dat wat ze niet persoonlijk hebben bijgewoond. Als ze vlees eten dat als halal wordt verkocht, maar dat niet is, dan treft hen geen blaam. In geval van twijfel kan voor het eten van vlees nog even de naam van Allah genoemd worden.
quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ze lieten laatst wel een deel van het slachtproces zien in de Keuringsdienst van Waarde. Geen leuk werk, geen liefde voor het dier, geen liefde voor het vak. Als je het mij vraagt tenminste. Ze lieten daarin ook een deel van het doden zelf zien, maar niet alles. Waarschijnlijk uit angst om mensen met zachte zielen te kwetsen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |